Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko historiallisesta Jeesuksesta löytyä vielä todisteita

Vierailija
25.09.2025 |

kuten luita, vaatteita tai vaikka ristiä? Vai ovatko ne kaikki jo tuhoutuneet jos ovat olleet olemassakaan?

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/267500/Maki_Pauliina.pdf?…

Examining the Real Egyptian History of the Hyksos, the Hebrews and the Exodus

April 30, 2025 Russ Winter Articles by Russ Winter, Hidden History, Winter Watch Articles 61

Manetho specifically identified the Hebrews with the Hyksos and Moses as those who had been harming the population of Egypt.

According to Lysimachus of Alexandria, The Jewish nation stems from the impure and undesirable elements who had been expelled from Egyptian society. Their leader, Moses, taught them to hate all mankind, and their opposition to the temples of other nations typifies their entire approach.

Indeed, even after two exoduses, classic historian Theodor Mommsen states that in the first century A.D. there were no fewer than 1,000,000 Jews still in Egypt out of a total of 8,000,000 Egyptian inhabitants. 200,000 Jews lived in Alexandria, whose total population was 500,000.

Vierailija
82/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historiallisesta Jeesuksesta löytyy todisteita enemmän kuin useistakaan hahmoista. Suosittelen ottamaan internetin käteen ja tustumaan aiheeseen. 

Tästä siis tutkijat ovat jopa harvinaisen yksimielisiä että tämmöinen hahmo on elänyt, vaikuttanut ja ristiinnaulittu 2000 vuotta sitten Palestiinan alueella. Siitä oliko hän Jumalan poika taas ei enää ollakkaan mitenkään samaa mieltä.

Ihan järjellä ajatellenkin kristinuskon kaltainen "kansankiihotusliike" (mitä se alkuaikoina oli) tuskin olisi ollut mahdollista ilman the kansankiihottajaa, nokkamiestä, gurua, miksi sitä nyt halutaankin kutsua. 

On muuten mielenkiintoista, että yksikään ateisti ei pyri kieltämään sitä, että Siddharta Gautama oli todellinen henkilö, tai Konfutse tai Muhammed. Jostain syystä vain Jeesuksen

Muhammedin historiallisuutta ovat kyllä monet länsimaiset historioitsijat kyseenalaistaneet ja urakalla! Yleisesti Muhammedin historiallisuutta pidetään jopa epäuskottavampana kuin Jeesuksen, siis ihan sellaisten ateistisen maailmankuvan omaavien historiantutkijoiden keskuudessa joilla ei mitkään seurakuntalais-statukset vaikuta näkemyksen muodostukseen.

Käsittääkseni Muhammedin olemassaoloa historiallisena henkilönä ei juurikaan kiistetä, vaan ainoastaan hänen elämäänsä koskevien tietojen autenttisuutta. Muhammed eli kuitenkin n. 600 vuotta Jeesuksen jälkeen, eli tiedot hänestä on vähän tuoreempia. Historiantutkimuksen konsensus on tässäkin se, että tarinat pohjaavat olemassaolleeseem henkilöön. 

Buddha onkin paljon epämääräisempi juttu. Asiaa ei tosin ehkä ole tutkittukaan samasta lähtökohdasta, koska Buddhalaisuuden opetusten kannalta on täysin yhdentekevää, onko Siddharta Gautamaa ollut olemassa, kun taas Jeesuksen olemassaolo on kynnyskysymyksiä Kristinuskon sisällön kannalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei ja ei. Mua oikeasti melkein itkettää tää lukemisen ymmärtämisen taso nykyaikana 😭. 

Eli ei, minä en sanonut yhtään mitään tuollaista. Huomautin vain, miksi Jeesus ja Sokrates eivät ole suoraan verrannollisia tässä asiassa. Sanaakaan en sanonut siitä, mitä mieltä minä olen näistä asioista. 

Eli uskotko, että Jeesus oli Jumalan Poika vai et? Mikäli et usko, niin silloin ymmärsin ihan oikein huomautuksesi motiivin. Joku ajatushan sulla oli siinä taustalla, kun halusit tuon huomautuksen alun perin tehdä.

Vierailija
84/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari Nero oli Raamatusta täysi hullu, mutta tämäkään tieto ei välttämättä ole luotettavaa.

Nooan vedenpaisumus on vaikea selittää niin isona tulvana, että olisi tarvittu suurta alusta kaikelle elämälle.

Entä palava pensas? Tai faraon sotajoukkojen hukkuminen Punaiseen mereen?

Ylipäätään Raamatun kuvaus ei ole ollenkaan neutraalia, vaan pikemminkin juutalaislähtöistä. Juutalaiset ovat vähän kuin Konnun asukkaita.

Aika hataraksi menee. On harhaanjohtavaa sanoa, että Raamattu on tiedeyhteisön hyväksymä tietokirja.

Keisari Nerosta ei löydy yhtä ainutta mainintaa Raamatusta.

Nooan vedenpaisumuksesta löytyy lukuisia todisteita. Yhtenä esimerkkinä vaikka merenelävien fossiilit vuorten huipuilla. Lisäksi geenitutkimukset ovat osoittaneet, että nykyinen ihmiskunta polveutuu hyvin pienestä joukosta. Nooan arkkiin meni vain pieni

Vai merenelävien fossiilit vuorilla todiste Nooan arkista. :D Ei esimerkiksi siitä, että ihan yleisesti tiedetty asia merenrajojen ja mannerlaattojen liikkuneen maapallon 4,6 miljardia vuotta kestäneen historian aikana vaikka kuinka paljon ja monta kertaa.

Vierailija
85/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Aikaisemmin sanottiin, ettei mitään raamatussa mainittuja paikkakuntia ja henkilöitä ole todistettusti koskaan ollut olemassa. Oli jopa todisteita siitä, ettei ollut sen nimisiä hallitsijoita joita raamatussa nimeltä mainittiin. Sanottiin ettei Mooseksen aikaan edes osattu kirjoittaa.

Eikä sanottu. Kyllä nyt jonkun Juudean, Jerusalemin jne. olemassaolo on aina ollut ihan itsestäänselvää. Sen sijaan se on myös totta, että Raamatussa on myös historiallisesti täysin väärää tietoa. 

Moosesta ei pidetä historiallisena hahmona, ja juutalaiset ei koskaan olleet orjina Egyptissä. 

Oli sellaisia raamatun kritiikkoja 1800-luvulla, jotka täysin kiistivät raamatun kertomukset. Eivät uskoneet että raamattu voisi kertoa mitään totuudellista historiallisista asioista. Argeologia on sittemmin osoitta

Ei ne Jerusalemin olemassaoloa kiistäneet silti 😃. 

Vierailija
86/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kameleihin palatakseni sen verran, että about 8000 vuotta vanhoja kamelireliefejä/veistoksia on löydetty. On aivan mahdollista, että domestikaatio on tapahtunut jossain niillä main.

Vierailija
87/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan naamapalmu. Vedenpaisumus on kaiken logiikan mukaan täysin mahdoton.

Alkuräjähdys on oikeasti loogisesti mahdoton, mutta silti tiedemiehet paasaavat siitä jatkuvasti. Tyhjyydestä ei minkään logiikan mukaan voi syntyä kaikkeutta. Lisäksi on loogisesti mahdotonta, että mies muuttuisi naiseksi. Silti sellainen asia on viety Suomessa jopa lainsäädäntöön asti. Vedenpaisumus on näihin verrattuna erittäin loogista. 

Vierailija
88/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen tutustumaan asiaan itse.

Käärinliina hullut ovat kyllä erikoisia. Edes Vatikaani ei pidä käärinliinaa pyhäinjäännöksenä, vaan se on luokiteltu Jeesusta kuvaavaksi ikoniksi. Silti toiset ovat vakuuttuneita, että koska se on niin erikoisen näköinen, sen on pakko olla jokin yliluonnollisesti syntynyt rätti.

Vierailija
89/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei ja ei. Mua oikeasti melkein itkettää tää lukemisen ymmärtämisen taso nykyaikana 😭. 

Eli ei, minä en sanonut yhtään mitään tuollaista. Huomautin vain, miksi Jeesus ja Sokrates eivät ole suoraan verrannollisia tässä asiassa. Sanaakaan en sanonut siitä, mitä mieltä minä olen näistä asioista. 

Eli uskotko, että Jeesus oli Jumalan Poika vai et? Mikäli et usko, niin silloin ymmärsin ihan oikein huomautuksesi motiivin. Joku ajatushan sulla oli siinä taustalla, kun halusit tuon huomautuksen alun perin tehdä.

Ai niin, neurotyypillisiä ihmisillä on joku taustamotiivi sanomilleen asioille. Mä olen autisti, mä huomautin noin, koska kyse on logiikasta ja faktoista, ja mua kiinnosta logiikka ja faktat. 

Vierailija
90/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kameleihin palatakseni sen verran, että about 8000 vuotta vanhoja kamelireliefejä/veistoksia on löydetty. On aivan mahdollista, että domestikaatio on tapahtunut jossain niillä main.

Ydin onkin että missä. Lähi-idässä ne on varmaan domestikoitu aikaisemmin. Pointti olikin, että Egyptissä niitä ei vielä ollut silloin kun Raamatussa väitetään.

Vierailija
91/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, neurotyypillisiä ihmisillä on joku taustamotiivi sanomilleen asioille. Mä olen autisti, mä huomautin noin, koska kyse on logiikasta ja faktoista, ja mua kiinnosta logiikka ja faktat. 

Ja siis uskontotiede ja raamatuntutkimus on mun autistinen erityismielenkiinnonkohde. 

Vierailija
92/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuräjähdys on oikeasti loogisesti mahdoton, mutta silti tiedemiehet paasaavat siitä jatkuvasti. Tyhjyydestä ei minkään logiikan mukaan voi syntyä kaikkeutta. Lisäksi on loogisesti mahdotonta, että mies muuttuisi naiseksi. Silti sellainen asia on viety Suomessa jopa lainsäädäntöön asti. Vedenpaisumus on näihin verrattuna erittäin loogista. 

Eihän me tiedetään tyhjyydestä mitään. Maailmankaikkeudesta on 75% ns hukassa. Pimeä aine ja energia. Toiseksi maapallolla ei ole niin paljoa vettä että koko planeetta voisi peittyä veteen. 

Vierailija
93/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei alkuräjähdys tyhjyydestä alkanut, vaan singulariteetista. 

Suomen lainsäädäntö ei väitä, että ihmisen biologinen sukupuoli vaihtuu juridisen sukupuolen vaihtuessa. 

Vierailija
94/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa torinon käärinliinoista olevasta miehestä (ristiinnaulitulta ja pahoinpidellyltä vaikuttaa):

hän on 30-40 -vuotias mies, jolla on tyypilliset juutalaiset piirteet ja lapaluiden alaosaan ulottuva palmikko selässä. Miehellä on hienopiirteinen kyömynenä. Kasvonpiirteet ovat hämmästyttävän levolliset. Mies on 178-181 cm pituinen ja painoltaan noin 77-80 kiloa. Vainajan veriryhmä on AB.

päänahkaa kiertävät verijäljet. Verivirtoja on kallossa ainakin kahdeksan. Sen on voinut aiheuttaa orjantappurakruunu.

oikeassa silmäluomessa ja repeämä ja koko silmän alue on turvoksissa. Hänellä on lyönnin jälkiä myös muualla kasvoissa. Mm. nenärusto on vääntynyt vasemmalle. Sieraimista on valunut verta, samoin oikeasta suupielestä.

oikeanpuoleinen viiksen pää on repeytynyt, samoin parta oikealta puolelta.

olkapäällä on hiertymiä, jotka ovat todennäköisesti aiheutuneet raskaan esineen kantamisesta. Esine on ollut 20 asteen kulmassa hartialla.

oikeassa polvessa on hiertymiä ja vasemmassa polvessa on suuri ruhjevamma.

selässä on hankausjälkiä. Ovat voineet syntyä liikehtimisestä ristinpuuta vasten.

selässä, pakaroissa ja jaloissa on roomalaisen flagrum-ruoskan jälkiä. Iskupisteittä on 98-121, mikä vastaa noin 40 lyöntiä kaksi-kolmihaaraisella ruoskalla. Ruoskijoita on todennäköisesti ollut kaksi, joista toinen on ollut lyhyempi.

oikeassa kyljessä, viidennen ja kuudennen kylkiluun välissä, on roomalaisen lancea-tyyppisen keihään vinoneliönmuotoinen, 4 cm leveä pistojälki. Haavasta on virrannut runsaasti verta, joka on virrannut suurella paineella. Verijäljen ympärillä on vaaleampi vesiheratahra. Iskun suunta osoittaa sen osuneen sydämen oikeaan eteiseen.

ranteissa on naulanreiät noin 8 cm päässä keskisormen rystysestä ylöspäin.

jalkaterissä on naulanreiät. Oikeassa kantapäässä on näkyvä verenvuoto, joka on mahdollisesti peräisin terävästä piikistä, joka asetettiin jalustimeen aiheuttamaan lisätuskaa.

käsissä on jaloissa on verivanat naulanjäljistä alaspäin

Käärinliinat ajoitettu hyvin tarkasti vuoden 30 kieppeille Lähi-Itään. Kuva taas on voinut syntyä oikeastaan vain koronapurkauksesta, jossa on kiva 11 000 V jännite. Sellaisia ei hirveästi esiinny. Siksi uskon, että käärinliina on aito.

Vierailija
95/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autisteillakin on motiivit. Ei ne mitään neutraaleja robotteja ole. Lähipiirissä on autisteja, joten kokemusta löytyy näistä.

Vierailija
96/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalalle kaikki on mahdollista!

Tai siis oli ennen, nykyään saa olla onnellinen siitä paahtoleipä-Jeesuksesta. Mutta Nooan aikaan Jumala oli vielä mahtava! Checkmate, ateistit!

Vierailija
97/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Katolisen kirkon hallussa on Jeesuksen ristin kappaleita ja Jeesuksen apostolien ja seurassa olleiden ihmisten pyhäinjäännöksiä. Jeesuksen ristin jäännöksiä on myyty Israelin alueella ja Euroopassa lähes kahden tuhannen vuoden ajan, monet tuhannet ovat ostaneet ristin palasia.

Aitoja Jeesuksen ristin paloja on pitkin maailmaa niin paljon että niistä rakentaisi vaikka kokonaisen kirkon...

Vierailija
98/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

äh, olisin kirjoittanut vastauksen, mutta siinä on varmaan joku kielletty sana, kun ei mene läpi. Enkä keksi mikä se voisi olla.

Vierailija
99/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei alkuräjähdys tyhjyydestä alkanut, vaan singulariteetista. 

Suomen lainsäädäntö ei väitä, että ihmisen biologinen sukupuoli vaihtuu juridisen sukupuolen vaihtuessa. 

Juttelin kerran erään englantilaisesta yliopistosta väitelleen tutkijan kanssa, joka oli noita singulariteetteja tutkinut. Hänenkin mukaansa tyhjyydestä syntyi kaikkeus. Kysyin sitten häneltä, että pystytkö todistamaan väitteesi jotenkin. Siihen hän tosin totesi, että ajatuksen tasolla kyllä, mutta käytännössä ei.

Vierailija
100/172 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuten luita, vaatteita tai vaikka ristiä? Vai ovatko ne kaikki jo tuhoutuneet jos ovat olleet olemassakaan?"

Luitahan arkeologit löytävät koko ajan. Mistä sen tietää, mikä niistä ehkä on Jeesuksen luu? 

Sama pätee vaatteisiin, ja oikeastaan ristiinkin. Sehän oli roomalaisten käyttämä teloitusväline, jolla teloitettiin muitakin rikollisia. Tuskin jokaista teloitettavaa varten omaa nimikkoristiä on veistetty, puuta kun tuolla ei kasva ihan siihen tahtiin kuin Suomessa.

Jos jotenkin kummasti onnistuttaisiin jostakin luusta päättelemään, että se on Jeesuksen luu, niin sehän osoittaisi kristinuskon vääräksi. Keskeistä uskossahan on Jeesuksen ruumiillinen ylösnousemus.

Kunnollinen todiste voisi olla jokin käsikirjoitus, josta voitaisiin olla varmoja, että se tosiaan on Jeesuksen ajoilta, ja jossa hänet mainittaisiin. Ja vielä niin, että hänet mainittaisiin vain sivumennen.