Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko historiallisesta Jeesuksesta löytyä vielä todisteita

Vierailija
25.09.2025 |

kuten luita, vaatteita tai vaikka ristiä? Vai ovatko ne kaikki jo tuhoutuneet jos ovat olleet olemassakaan?

Kommentit (180)

Vierailija
101/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on oikeaa tietoa, mutta myös virheellistä tietoa sekaisin. Historiana se on melko huonoa tai korkeintaan keskinkertaista aikansa mittapuulla.

Jo Vanhassa Testamentissa on päällekkäistä ristiriitaista historiatietoa. Esimerkiksi Samuelin kirjat suurentelevat juutalaisten voimaa hyvin monessa eri esittämässään faktassa, jos verrataan muihin VT:n kirjojen tietoihin.

Laita esimerkki jostain ristiriitaisesta kohdasta. Mitä tarkoitat tuolla, että Samuelin kirjassa suurennellaan juutalaisten voimaa? Mitä siellä suurennellaan ja miksi sitä suurennellaan mielestäsi?

No yksi olisi ne kamelit Egyptissä kun tiedetään 100% varmuudella, ettei siihen aikaan kameleita siellä ollut. 

Täh? Kameleita on ollut noilla alueilla niin k

https://www.biblicalarchaeology.org/daily/ancient-cultures/ancient-near…

Vierailija
102/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Aikaisemmin sanottiin, ettei mitään raamatussa mainittuja paikkakuntia ja henkilöitä ole todistettusti koskaan ollut olemassa. Oli jopa todisteita siitä, ettei ollut sen nimisiä hallitsijoita joita raamatussa nimeltä mainittiin. Sanottiin ettei Mooseksen aikaan edes osattu kirjoittaa.

Eikä sanottu. Kyllä nyt jonkun Juudean, Jerusalemin jne. olemassaolo on aina ollut ihan itsestäänselvää. Sen sijaan se on myös totta, että Raamatussa on myös historiallisesti täysin väärää tietoa. 

Moosesta ei pidetä historiallisena hahmona, ja juutalaiset ei koskaan olleet orjina Egyptissä. 

Oli sellaisia raamatun kritiikkoja 1800-luvulla, jotka täysin kiistivät raamatun kertomukset. Eivät uskoneet että raamattu voisi kertoa mitään totuudellista historiallisista asioista. Argeologia on sittemmin osoittanut todeksi monet raamatussa kerrotut asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keisari Nero oli Raamatusta täysi hullu, mutta tämäkään tieto ei välttämättä ole luotettavaa.

Nooan vedenpaisumus on vaikea selittää niin isona tulvana, että olisi tarvittu suurta alusta kaikelle elämälle.

Entä palava pensas? Tai faraon sotajoukkojen hukkuminen Punaiseen mereen?

Ylipäätään Raamatun kuvaus ei ole ollenkaan neutraalia, vaan pikemminkin juutalaislähtöistä. Juutalaiset ovat vähän kuin Konnun asukkaita.

Aika hataraksi menee. On harhaanjohtavaa sanoa, että Raamattu on tiedeyhteisön hyväksymä tietokirja.

Keisari Nerosta ei löydy yhtä ainutta mainintaa Raamatusta.

Nooan vedenpaisumuksesta löytyy lukuisia todisteita. Yhtenä esimerkkinä vaikka merenelävien fossiilit vuorten huipuilla. Lisäksi geenitutkimukset ovat osoittaneet, että nykyinen ihmiskunta polveutuu hyvin pienestä joukosta. Nooan arkkiin meni vain pieni porukka. 

Palava pensas on sellainen, että siihen joko uskoo tai sitten ei. Nykyään ihmiset uskoo, että mies voi muuttua naiseksi. Tämä hyväksytään, mutta palavaa pensasta ei. Sotajoukoista on itse asiassa löytynyt jäänteitä tuolta meren pohjasta. Kannattaa googlata.

Vanha testamentti on toki juutalaislähtöistä, mutta Uusi testamentti ei niinkään. Juutalaisethan vastustivat ja vastustavat tänäkin päivänä ankarasti Jeesusta. Itse sanoisin, että Raamattu on lähtöisin Jeesuksesta.

Vierailija
104/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mahtava tavata Jesse, ei loput viinit kesken ja suomessa vettä riittää, juteltaisiin tärkeistä asioista maailmantilanetta mm. ja muista jutuista.

Mutta jos kaikki Suomen järvet viinaksi muutettais, niin tulisi energiapula. Alkoholi on nimittäin vettä kevyempää, eikä pyörisi enää vesivoimalan turbiini entiseen malliin.

Vierailija
105/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käärinliinan kuvakin on ilmeisesti jäljennös veistoksesta.

https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-torinon-kaarinliinan-kuva-on-perai…

Ei ole. Jos olisi, sellainen pystyttäisiin tekemään tuosta noin vaan. Kyllä se on aito kuva kidutetusta, tapetusta ihmisestä. 

Mutta mikään ei todista, että se kidutettu ja tapettu ihminen olisi ollut ihmeidentekijä Jeesus. Joku parrakas kaveri se oli, mutta siihen aikaan parrakkaita miehiä oli luultavasti enemmän kuin parrattomia

Lienee ollut partajeesus.

Vierailija
106/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sellaisia raamatun kritiikkoja 1800-luvulla, jotka täysin kiistivät raamatun kertomukset. Eivät uskoneet että raamattu voisi kertoa mitään totuudellista historiallisista asioista. Argeologia on sittemmin osoittanut todeksi monet raamatussa kerrotut asiat.

Se kirjoitetaan: arceoloqia.

Vierailija
107/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari Nero oli Raamatusta täysi hullu, mutta tämäkään tieto ei välttämättä ole luotettavaa.

Nooan vedenpaisumus on vaikea selittää niin isona tulvana, että olisi tarvittu suurta alusta kaikelle elämälle.

Ylipäätään Raamatun kuvaus ei ole ollenkaan neutraalia, vaan pikemminkin juutalaislähtöistä. Juutalaiset ovat vähän kuin Konnun asukkaita.

Aika hataraksi menee. On harhaanjohtavaa sanoa, että Raamattu on tiedeyhteisön hyväksymä tietokirja.

Nooan vedenpaisumuksesta löytyy lukuisia todisteita. Yhtenä esimerkkinä vaikka merenelävien fossiilit vuorten huipuilla. Lisäksi geenitutkimukset ovat osoittaneet, että nykyinen ihmiskunta polveutuu hyvin pienestä joukosta. Nooan arkkiin meni vain pieni

Voihan naamapalmu. Vedenpaisumus on kaiken logiikan mukaan täysin mahdoton.

Vierailija
108/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/267500/Maki_Pauliina.pdf?…

Examining the Real Egyptian History of the Hyksos, the Hebrews and the Exodus

April 30, 2025 Russ Winter Articles by Russ Winter, Hidden History, Winter Watch Articles 61

Manetho specifically identified the Hebrews with the Hyksos and Moses as those who had been harming the population of Egypt.

According to Lysimachus of Alexandria, The Jewish nation stems from the impure and undesirable elements who had been expelled from Egyptian society. Their leader, Moses, taught them to hate all mankind, and their opposition to the temples of other nations typifies their entire approach.

Indeed, even after two exoduses, classic historian Theodor Mommsen states that in the first century A.D. there were no fewer than 1,000,000 Jews still in Egypt out of a total of 8,000,000 Egyptian inhabitants. 200,000 Jews lived in Alexandria, whose total population was 500,000.

Vierailija
109/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historiallisesta Jeesuksesta löytyy todisteita enemmän kuin useistakaan hahmoista. Suosittelen ottamaan internetin käteen ja tustumaan aiheeseen. 

Tästä siis tutkijat ovat jopa harvinaisen yksimielisiä että tämmöinen hahmo on elänyt, vaikuttanut ja ristiinnaulittu 2000 vuotta sitten Palestiinan alueella. Siitä oliko hän Jumalan poika taas ei enää ollakkaan mitenkään samaa mieltä.

Ihan järjellä ajatellenkin kristinuskon kaltainen "kansankiihotusliike" (mitä se alkuaikoina oli) tuskin olisi ollut mahdollista ilman the kansankiihottajaa, nokkamiestä, gurua, miksi sitä nyt halutaankin kutsua. 

On muuten mielenkiintoista, että yksikään ateisti ei pyri kieltämään sitä, että Siddharta Gautama oli todellinen henkilö, tai Konfutse tai Muhammed. Jostain syystä vain Jeesuksen

Muhammedin historiallisuutta ovat kyllä monet länsimaiset historioitsijat kyseenalaistaneet ja urakalla! Yleisesti Muhammedin historiallisuutta pidetään jopa epäuskottavampana kuin Jeesuksen, siis ihan sellaisten ateistisen maailmankuvan omaavien historiantutkijoiden keskuudessa joilla ei mitkään seurakuntalais-statukset vaikuta näkemyksen muodostukseen.

Käsittääkseni Muhammedin olemassaoloa historiallisena henkilönä ei juurikaan kiistetä, vaan ainoastaan hänen elämäänsä koskevien tietojen autenttisuutta. Muhammed eli kuitenkin n. 600 vuotta Jeesuksen jälkeen, eli tiedot hänestä on vähän tuoreempia. Historiantutkimuksen konsensus on tässäkin se, että tarinat pohjaavat olemassaolleeseem henkilöön. 

Buddha onkin paljon epämääräisempi juttu. Asiaa ei tosin ehkä ole tutkittukaan samasta lähtökohdasta, koska Buddhalaisuuden opetusten kannalta on täysin yhdentekevää, onko Siddharta Gautamaa ollut olemassa, kun taas Jeesuksen olemassaolo on kynnyskysymyksiä Kristinuskon sisällön kannalta. 

Vierailija
110/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei ja ei. Mua oikeasti melkein itkettää tää lukemisen ymmärtämisen taso nykyaikana 😭. 

Eli ei, minä en sanonut yhtään mitään tuollaista. Huomautin vain, miksi Jeesus ja Sokrates eivät ole suoraan verrannollisia tässä asiassa. Sanaakaan en sanonut siitä, mitä mieltä minä olen näistä asioista. 

Eli uskotko, että Jeesus oli Jumalan Poika vai et? Mikäli et usko, niin silloin ymmärsin ihan oikein huomautuksesi motiivin. Joku ajatushan sulla oli siinä taustalla, kun halusit tuon huomautuksen alun perin tehdä.

Vierailija
111/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nooan vedenpaisumuksesta löytyy lukuisia todisteita. Yhtenä esimerkkinä vaikka merenelävien fossiilit vuorten huipuilla. Lisäksi geenitutkimukset ovat osoittaneet, että nykyinen ihmiskunta polveutuu hyvin pienestä joukosta. Nooan arkkiin meni vain pieni

Vai merenelävien fossiilit vuorilla todiste Nooan arkista. :D Ei esimerkiksi siitä, että ihan yleisesti tiedetty asia merenrajojen ja mannerlaattojen liikkuneen maapallon 4,6 miljardia vuotta kestäneen historian aikana vaikka kuinka paljon ja monta kertaa.

Vierailija
112/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Aikaisemmin sanottiin, ettei mitään raamatussa mainittuja paikkakuntia ja henkilöitä ole todistettusti koskaan ollut olemassa. Oli jopa todisteita siitä, ettei ollut sen nimisiä hallitsijoita joita raamatussa nimeltä mainittiin. Sanottiin ettei Mooseksen aikaan edes osattu kirjoittaa.

Eikä sanottu. Kyllä nyt jonkun Juudean, Jerusalemin jne. olemassaolo on aina ollut ihan itsestäänselvää. Sen sijaan se on myös totta, että Raamatussa on myös historiallisesti täysin väärää tietoa. 

Moosesta ei pidetä historiallisena hahmona, ja juutalaiset ei koskaan olleet orjina Egyptissä. 

Oli sellaisia raamatun kritiikkoja 1800-luvulla, jotka täysin kiistivät raamatun kertomukset. Eivät uskoneet että raamattu voisi kertoa mitään totuudellista historiallisista asioista. Argeologia on sittemmin osoitta

Ei ne Jerusalemin olemassaoloa kiistäneet silti 😃. 

Vierailija
113/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kameleihin palatakseni sen verran, että about 8000 vuotta vanhoja kamelireliefejä/veistoksia on löydetty. On aivan mahdollista, että domestikaatio on tapahtunut jossain niillä main.

Vierailija
114/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuräjähdys on oikeasti loogisesti mahdoton, mutta silti tiedemiehet paasaavat siitä jatkuvasti. Tyhjyydestä ei minkään logiikan mukaan voi syntyä kaikkeutta. Lisäksi on loogisesti mahdotonta, että mies muuttuisi naiseksi. Silti sellainen asia on viety Suomessa jopa lainsäädäntöön asti. Vedenpaisumus on näihin verrattuna erittäin loogista. 

Vierailija
115/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen tutustumaan asiaan itse.

Käärinliina hullut ovat kyllä erikoisia. Edes Vatikaani ei pidä käärinliinaa pyhäinjäännöksenä, vaan se on luokiteltu Jeesusta kuvaavaksi ikoniksi. Silti toiset ovat vakuuttuneita, että koska se on niin erikoisen näköinen, sen on pakko olla jokin yliluonnollisesti syntynyt rätti.

Vierailija
116/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei ja ei. Mua oikeasti melkein itkettää tää lukemisen ymmärtämisen taso nykyaikana 😭. 

Eli ei, minä en sanonut yhtään mitään tuollaista. Huomautin vain, miksi Jeesus ja Sokrates eivät ole suoraan verrannollisia tässä asiassa. Sanaakaan en sanonut siitä, mitä mieltä minä olen näistä asioista. 

Eli uskotko, että Jeesus oli Jumalan Poika vai et? Mikäli et usko, niin silloin ymmärsin ihan oikein huomautuksesi motiivin. Joku ajatushan sulla oli siinä taustalla, kun halusit tuon huomautuksen alun perin tehdä.

Ai niin, neurotyypillisiä ihmisillä on joku taustamotiivi sanomilleen asioille. Mä olen autisti, mä huomautin noin, koska kyse on logiikasta ja faktoista, ja mua kiinnosta logiikka ja faktat. 

Vierailija
117/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kameleihin palatakseni sen verran, että about 8000 vuotta vanhoja kamelireliefejä/veistoksia on löydetty. On aivan mahdollista, että domestikaatio on tapahtunut jossain niillä main.

Ydin onkin että missä. Lähi-idässä ne on varmaan domestikoitu aikaisemmin. Pointti olikin, että Egyptissä niitä ei vielä ollut silloin kun Raamatussa väitetään.

Vierailija
118/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, neurotyypillisiä ihmisillä on joku taustamotiivi sanomilleen asioille. Mä olen autisti, mä huomautin noin, koska kyse on logiikasta ja faktoista, ja mua kiinnosta logiikka ja faktat. 

Ja siis uskontotiede ja raamatuntutkimus on mun autistinen erityismielenkiinnonkohde. 

Vierailija
119/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuräjähdys on oikeasti loogisesti mahdoton, mutta silti tiedemiehet paasaavat siitä jatkuvasti. Tyhjyydestä ei minkään logiikan mukaan voi syntyä kaikkeutta. Lisäksi on loogisesti mahdotonta, että mies muuttuisi naiseksi. Silti sellainen asia on viety Suomessa jopa lainsäädäntöön asti. Vedenpaisumus on näihin verrattuna erittäin loogista. 

Eihän me tiedetään tyhjyydestä mitään. Maailmankaikkeudesta on 75% ns hukassa. Pimeä aine ja energia. Toiseksi maapallolla ei ole niin paljoa vettä että koko planeetta voisi peittyä veteen. 

Vierailija
120/180 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei alkuräjähdys tyhjyydestä alkanut, vaan singulariteetista. 

Suomen lainsäädäntö ei väitä, että ihmisen biologinen sukupuoli vaihtuu juridisen sukupuolen vaihtuessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme