Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selviääkö kukaan vaihdevuosista ilman hormonihoitoja?

Vierailija
11.08.2025 |

Onnellisena ja virkeänä?

Kommentit (274)

Vierailija
101/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verikokeesta kyllä näkyy tilanne. Sen mukaan minulla vaihdevuodet olivat olleet. Niin olivatkin ilman mitään oireita ja huomaamatta. Olen ilmeisen onnekas.

Ei näy vielä esivaihdevuosi-iässä. Hormonit määrätään oireiden perusteella. 

Vierailija
102/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verikokeesta kyllä näkyy tilanne. Sen mukaan minulla vaihdevuodet olivat olleet. Niin olivatkin ilman mitään oireita ja huomaamatta. Olen ilmeisen onnekas.

Saako hormoneita, jos kertakaikkiaan ei tunnista itsessään mitään oireita? Pitääkö niitä olla? Jos kerran ehkäistään tulevaa terveyttä, ei pelkästään sen hetkistä tilaa, joka voi olla viiskymppisellä vielä tosi hyvä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan painotetaan, että korvaushoito on lievittämään vaihdevuosioireita. Mitenhän lääkäri suhtautuisi, jos haluaisi niitä ilman oireita? 

Vierailija
104/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako hormoneita, jos kertakaikkiaan ei tunnista itsessään mitään oireita? Pitääkö niitä olla? Jos kerran ehkäistään tulevaa terveyttä, ei pelkästään sen hetkistä tilaa, joka voi olla viiskymppisellä vielä tosi hyvä. 

Riippuu varmaan lääkäristä kuinka paljon asiasta tietää. Mutta nykytiedon mukaan se olisi suotavaa kaikille joilla ei ole terveydellistä estettä, koska hormonit ovat romahtaneet. Menopaussin jälkeen naisten kehossa on vähemmän estrogeeniä kuin miehillä ja se vähäinenkin testosteroni (joka on naisillekin tärkeä hormoni) on poissa. 

Vierailija
105/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaksi en sano selviänkö, mutta ainakin mun on nämä kärvisteltävä ihan luomuna koska olen saanut nuorena yhden veritulpan kiitos e-pillerien.

Jos vaan voisin valita uusiksi niin jättäisin nuo pillerit nuorena syömättä ja hankkisin sen mahdollisen tulpan vasta nyt.

Vierailija
106/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset saattavat uskoa, että ei ole vaihdevuosioireita, koska eivät tiedä, mitä ne voivat olla. Esimerkiksi korvien kutina, yskä, masennus, unihäiriöt, tinnitus, silmien kuivuus, kolotukset, jäykkyys, muistihäiriöt, hiusten lähtö jne. ovat tavallisia. 

Olen samaa mieltä. Monilla hiukset lähtee päästä, on unettomuutta, virtsa karkailee yskiessä, kuivat silmät, muistihäiriöt jne. eivätkä tajua, että kyse on esivaihdevuosista tai jo vaihdevuosista.

MIssä iässä hiukset alkavat lähteä? 

Vierailija
107/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt mitään ja ikää on kohta 58. Mutta että onnellisena ja virkeänä? En muista olleeni ikipäivänä sellainen. Sellaista tavoitellakseenko ihmiset pillereitä hakee?

Vierailija
108/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko edes, kuinka kompleksiseen kokonaisuuteen esimerkkeinesi vetoat? Älä perusta uskoasi yhteen tieteenhaaraan ja kapean sektorin tulkintaan. Myös minä pidän tieteellisiä tutkimuksia relevantteina. Mutta tarjoamasi esimerkit johtuu monenlaisista syistä (muista), ja osalla on vain heikko korrelaatio esittämääsi. Moneen muuhun syyhyn moninkertaisesti vahvempi. Lopeta yksisilmäiset johtopäätökset.

Mikä ylemmässä kommentissa hiersi? Vai tuliko vaihdevuosiraivo?

Niin no, tämä on niin laaja tiedollinen kokonaisuus, jota itse olen henkilökohtaisesti seurannut tiedejulkaisuista varhaisteinistä asti, että tähän voi esittää vain pienen pintaraapaisun kokonaisuudesta muutamin esimerkein. 40 vuoden tutkimusten esittelyyn ja analysointiin menisi vähimmilläänkin viikkoja. Ja ei, tässä ei ole mitään raivoa. Vain pr

"Mikä olisi sopiva kolesteroliraja? Kummasta kolesterolista puhutaan? Riippuuko geneettisistä nousun syistä vai elintapojen/painon takia nousseesta? Vain naisilla vai myös miehillä?"

Eiköhän se ole aika yksilöllistä. Jos on geneettinen syy, mitä suurimmalla osalla ei ole, niin lähtökohdat ilmenemiselle on täysin eri todennäköisyyksin. "Geteettisessäkin" kannattaa huomioida epigeneettisyyden suuri painoarvo. Virheen esiinnostamaa elintapakokonaisuutta on jatkettu oman lapsen ruokavaliossa alusta asti.

Painonnousu ei ole syy. Siihen useimmiten johtaneet ruokatottumukset on. Hälyttävät arvot voi olla laihallakin. Kolesterolia vain vähän nostaa kolesterolipitoinen ruoka. Metabolia toimii niin. Se pääosin poistuu elimistöstä ruoansulatustoiminnan seurauksena. Oma maksa tuottaa kolesterolin. Siksi lihassakin sitä on. Sitä enemmän tuottaa, mitä vähemmän saa ravinnosta. Ja oman maksan tuottama siirtyy verenkiertoon. Josta taso mitataan verikokeella.

Vierailija
109/274 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset saattavat uskoa, että ei ole vaihdevuosioireita, koska eivät tiedä, mitä ne voivat olla. Esimerkiksi korvien kutina, yskä, masennus, unihäiriöt, tinnitus, silmien kuivuus, kolotukset, jäykkyys, muistihäiriöt, hiusten lähtö jne. ovat tavallisia. 

Olen samaa mieltä. Monilla hiukset lähtee päästä, on unettomuutta, virtsa karkailee yskiessä, kuivat silmät, muistihäiriöt jne. eivätkä tajua, että kyse on esivaihdevuosista tai jo vaihdevuosista.

MIssä iässä hiukset alkavat lähteä? 

Minulla lähti kauheasti hiuksia 53-55-vuotiaana. Menopaussi oli 53 v. Pari vuotta siinä kesti. Onneksi hiuksia on paljon.

Vierailija
110/274 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisen silmin kun katselee. Monikaan ei ketjussa mainitse käyttäytymisen muutosta. Mun äiti ja anoppi riehuivat itselleen avioerot vaihdevuosissa. Se oli aivan kamalaa katsottavaa. Yhdistettynä seksin loppumiseen, aika tymäkkä paketti puolisolle. Pikkusisko 52 v on matkalla samaan. Hävettää kuunnella kuinka rumasti kohtelee miestään. Mun vaimolla (nyt 56) oli noita fyysisiä oireita, mutta käyttäytyminen ei muuttunut mitenkään. Nyt ne on ohi ja mun silmään vaimo on herkemmin väsyvä ja vähän "hajamielinen", mutta muuten iloinen ja innostunut. 

Vierailija
111/274 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä selviää.

Vierailija
112/274 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuolisen silmin kun katselee. Monikaan ei ketjussa mainitse käyttäytymisen muutosta. Mun äiti ja anoppi riehuivat itselleen avioerot vaihdevuosissa. Se oli aivan kamalaa katsottavaa. Yhdistettynä seksin loppumiseen, aika tymäkkä paketti puolisolle. Pikkusisko 52 v on matkalla samaan. Hävettää kuunnella kuinka rumasti kohtelee miestään. Mun vaimolla (nyt 56) oli noita fyysisiä oireita, mutta käyttäytyminen ei muuttunut mitenkään. Nyt ne on ohi ja mun silmään vaimo on herkemmin väsyvä ja vähän "hajamielinen", mutta muuten iloinen ja innostunut. 

Ei minulla tullut mielialamuutoksia. Ei edes seksi loppunut eikä alapää kuivunut. Ainoastaan uniongelmia tuli. No, väsymys voi tietty lyhentää pinnaa.

Vierailija
113/274 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut. Siis kysyin, kannattaisiko ottaa, ja kolmelta eri gynekologilta. Vastaus oli, että "jos ei ole oireita niin ethän sinä silloin tarvitse korvaushoitoa". Ja minulta sentään on munasarjat kokonaan poistettu, ei syöpä, eli ei olisi ollut esteitäkään korvaushoidolle. 

Vierailija
114/274 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, samoin äitini. Hikeä pukkasi,  siinä kaikki.

Vierailija
115/274 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo alkuperäinen tutkimus rintasyövän ja hormonikorvaushoidon yhteydestä on todettu virheelliseksi ja nykyään tiedetään enemmän. Lisäksi esim. ylipaino lisää rintasyövän riskiä huomattavasti enemmän kuin korvaushoito, mutta silti ihmiset pitävät iän myötä tullutta painoa ihan ok juttuna. Sankaripisteet ovat jostain syystä jaossa, jos "sinnittelee" vaihdevuodet läpi ilman korvaushoitoa. 

Vierailija
116/274 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvisin, ei minkäänlaisia kuumia aaltoja, ei hormonihoitoja. N70+.

Se on vain yksi monista oireista. Jatkuuko seksi hyvänä viiden kympin jälkeen? Se jos mikä pitäisi herättää naiset. 

Miten miesten seksi 50v jälkeen, jatkuuko hyvänä? - sivusta

Vierailija
117/274 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä jos ei ole kärsinyt vaikeista pms-oireista niin vaihdevuosioireetkaan eivät ole pahoja.

Minulla oli todella vaikeat pms-oireet. Vaihdevuosioireita ei mitään. No hiukset ohentuivat jonkin verran mutta eipä muuta. Parasta aikaa elämässä!

Vierailija
118/274 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaksi en sano selviänkö, mutta ainakin mun on nämä kärvisteltävä ihan luomuna koska olen saanut nuorena yhden veritulpan kiitos e-pillerien.

Jos vaan voisin valita uusiksi niin jättäisin nuo pillerit nuorena syömättä ja hankkisin sen mahdollisen tulpan vasta nyt.

Ei tuo tulppa ole este geeneille jne, puhuttu asiasta lääkärin kanssa.

Vierailija
119/274 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis geeleille piti olla.

Vierailija
120/274 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta aikaa elämässä, ei mitään oireita ole ollut.