Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selviääkö kukaan vaihdevuosista ilman hormonihoitoja?

Vierailija
11.08.2025 |

Onnellisena ja virkeänä?

Kommentit (274)

Vierailija
81/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa hormonikorvaushoitoa tullaan suosittelemaan kaikille, vaikka ei ole oireita. Estrogeenin puute altistaa sydän- ja verisuonitaudeille, jotka ovat naisten yleisin kuolinsyy. Neljäsosa naisista saa osteoporoottosen murtuman ennen kuolemaansa ja esimerkiksi lonkkamurtumassa on 25 prosentin kuolleisuus vuoden sisällä. Hormonivajaus syö myös aivoja ja naisilla on enemmän dementiaa ja se etenee nopeammin kuin miehillä. Estrogeenin puute aiheuttaa lihaskatoa ja naisilta häviää lihasmassaa puoli kiloa joka vuosi kuukautisten loputtua.

Uuden tutkimustiedon mukaan korvaushoidon riskejä on liioiteltu valtavasti ja sitä vältetään turhaan.

Lääkärit eivät tunne uusinta tutkimusta tai muutenkaan tiedä vaihdevuosista juuri mitään. Juuri Hanna Himanka kertoi tavanneensa pari vuotta lääkäreissä oireineen, kunnes selvisi, että kyse oli esivaihdevuosista.

Naiset saattavat uskoa, että ei ole vaihdevuosioireita, koska eivät tiedä

Tajuatko edes, kuinka kompleksiseen kokonaisuuteen esimerkkeinesi vetoat? Älä perusta uskoasi yhteen tieteenhaaraan ja kapean sektorin tulkintaan. Myös minä pidän tieteellisiä tutkimuksia relevantteina. Mutta tarjoamasi esimerkit johtuu monenlaisista syistä (muista), ja osalla on vain heikko korrelaatio esittämääsi. Moneen muuhun syyhyn moninkertaisesti vahvempi. Lopeta yksisilmäiset johtopäätökset.

Vierailija
82/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvisin, ei minkäänlaisia kuumia aaltoja, ei hormonihoitoja. N70+.

Se on vain yksi monista oireista. Jatkuuko seksi hyvänä viiden kympin jälkeen? Se jos mikä pitäisi herättää naiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko edes, kuinka kompleksiseen kokonaisuuteen esimerkkeinesi vetoat? Älä perusta uskoasi yhteen tieteenhaaraan ja kapean sektorin tulkintaan. Myös minä pidän tieteellisiä tutkimuksia relevantteina. Mutta tarjoamasi esimerkit johtuu monenlaisista syistä (muista), ja osalla on vain heikko korrelaatio esittämääsi. Moneen muuhun syyhyn moninkertaisesti vahvempi. Lopeta yksisilmäiset johtopäätökset.

Mikä ylemmässä kommentissa hiersi? Vai tuliko vaihdevuosiraivo?

Vierailija
84/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä jos ei ole kärsinyt vaikeista pms-oireista niin vaihdevuosioireetkaan eivät ole pahoja.

Mulla taas toisinpäin. Kärsin todella kivuliaista kuukautisista, pms:stä ja se oli yhtä helvettiä. Vaihdevuodet mennä solahtivat ohi taas ihan miedoin oirein. Kun kuukautiset loppuivat ollessani 50, alkoi paras aikani elämässä oikeasti. 

Vierailija
85/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole kieltämässä keneltäkään hormonikorvaushoitoja. En vain itse tarvinnut mitään. Vaihdevuodet olivat minulla kutakuinkin oireettomat. Ei minulle kukaan tullut tarjoamaan mitään korvaushoitoja edes. En lähtenyt niitä kyselemään, koska en tuntenut tarvetta. 

Vierailija
86/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviää, suurin osa.

Itse en tunne ketään joka käyttäisi.

Päivittäiset kävelylenkit ja lihaskuntoharjoitteet sekä kohtuullisen terveellinen ruokavalio pitävät oireet poissa ja unen hyvänä.

Sokeri, alkoholi ja vehnä tuntuvat itselläni aika pian kuumuutena. Toki vähän voi välillä nauttia.

Vierailija
87/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä keskusteluissa syyllistetään ja lytätään aina niitä, jotka eivät ole käyttäneet korvaushoitoa. Kyllä naiset ovat ennenkin eläneet vanhoiksi, ei se nyt sentään mikään upouusi ilmiö ole. Enkä edes halua elää satavuotiaaksi. 

Vierailija
88/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa syyllistetään ja lytätään aina niitä, jotka eivät ole käyttäneet korvaushoitoa. Kyllä naiset ovat ennenkin eläneet vanhoiksi, ei se nyt sentään mikään upouusi ilmiö ole. Enkä edes halua elää satavuotiaaksi. 

Vuodet ovat sivuseikka vaan se kuinka terveenä ja onnellisena elää viimeiset vuosikymmenet. Jokainen joka on viettänyt aikaa yli kuusikymppisten naisten kanssa tietää millaista valitusta se pahimmillaan on. 

Karen-meemit ovat juuri vaihdevuosi-ikäisten naisten raivoa. 

Vierailija
89/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, tämä on niin laaja tiedollinen kokonaisuus, jota itse olen henkilökohtaisesti seurannut tiedejulkaisuista varhaisteinistä asti, että tähän voi esittää vain pienen pintaraapaisun kokonaisuudesta muutamin esimerkein. 40 vuoden tutkimusten esittelyyn ja analysointiin menisi vähimmilläänkin viikkoja. Ja ei, tässä ei ole mitään raivoa. Vain pragmaattisuutta ja järjen asettamista tunteiden edelle. Osteoporoosi ei ole miesten tauti. He eivät kasvata kahdesta solusta ihmistä raskausaikana. Se sikiö ottaa kaikki tarvitsemansa mineraalit ja ravinteet äidin elimistöstä. Myös luustolle tärkeät mineraalit. Omiksi rakennusaineikseen. "Turbo"-vauhdilla (vauvan koko kehon ranka ja muu rakenne). Sen lisäksi vitamiinit ja hivenaineet. Joita länsimaalaisessa ruokavaliossakaan edes äiti ei ilman raskauttakaan saa välttämättä riittävästi omiksi tarpeiksikaan.

Vaihdevuosi-ikäisistä naisista suuri osa syö kolesterolilääkkeitä. Perustuen täysin käsittämättömän alhaiseen kolesterolitasotavoitteeseen. Nivel- ja lihaskivut selittyy valitettavasti isolta osin sitä kautta. Naisten elinikä on pidempi, joten dementian prosentuaalinen osuus on suurempi. Tämäkään ei ole irrallinen edellämainitusta. Aivojen kuivapainosta kolesterolia on 20%. Uusimmassa vasta julkaistussa Tiede-lehdessä oli karmivat prosentit "mielialasairauksien" yleisyydestä. Suomalaisista joku pitkästi yli 80% elinaikanaan. Se ei ole selitettävissä mitenkään muuten, kuin systeemisenä, ja kollektiivisena virheenä. Kaikessa toiminnassa. 

Vierailija
90/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviää, suurin osa.

Itse en tunne ketään joka käyttäisi.

Päivittäiset kävelylenkit ja lihaskuntoharjoitteet sekä kohtuullisen terveellinen ruokavalio pitävät oireet poissa ja unen hyvänä.

Sokeri, alkoholi ja vehnä tuntuvat itselläni aika pian kuumuutena. Toki vähän voi välillä nauttia.

Tästä on totta ehkä 10 prosenttia. 

Vierailija
91/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulemma selviä. Jotkut väittää niin ja kuuluin itsekin tähän joukkoon ennen kuin valaistuin. Luin ketjua ja ilmeni, että olen vain luullut selvinneeni enkä ole tyhmyyksissäni TUNNISTANUT oireita. Koska KAIKILLE ne tulee ihan samanlaisina. Tyhmät ei tajua tätä. Pahinta tässä on se, että kärsin kolmikymppisenä runsaista kuukautisista (niin kuin oikeasti kaikki muutkin) ja monet listan oireista olivat silloin tuttuja. Luulin, että nivelkivut johtuivat tiukasta kasvisruokavaliosta, mutta ne johtuivatkin prepremenopausesta. Itkuherkkyyttä ja jotain aivosumuakin oli ennen menkkoja. Laitatin hormonikierukan nelikymppisenä ja olo alkoi tasoittua (oikeasti olin tietysti vain niin tyhmä, että luulin oloni tasoittuneen, oikeastihan minulle tuli premenopause), kuukautiset loppui viisikymppisenä ja varmaan olin koomassa, kun ainoa havaitsemani ongelma oli ne kuivuvat limakalvot, joihin paikallishoito riitti. Lisäksi kuvittelen edelleen nauttivani seksistä ja kuvittel

Jokainen kehostaan määrää itse, meni nyt vähän överiksi juttusi ja yleistykset toisten oireista ja tarpeista.

Vierailija
92/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, tämä on niin laaja tiedollinen kokonaisuus, jota itse olen henkilökohtaisesti seurannut tiedejulkaisuista varhaisteinistä asti, että tähän voi esittää vain pienen pintaraapaisun kokonaisuudesta muutamin esimerkein. 40 vuoden tutkimusten esittelyyn ja analysointiin menisi vähimmilläänkin viikkoja. Ja ei, tässä ei ole mitään raivoa. Vain pragmaattisuutta ja järjen asettamista tunteiden edel

Mikä olisi sopiva kolesteroliraja? Kummasta kolesterolista puhutaan? Riippuuko geneettisistä nousun syistä vai elintapojen/painon takia nousseesta? Vain naisilla vai myös miehillä?

Vierailija
93/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typerää selittää, miten ilman hormonikorvaushoitoa voi elää pitkään. So? Naiset elävät vanhuutensa selvästi raihnaisempina kuin miehet. Terveiden ikävuosien määrällä mitattuna miehet voittavat. Kuusikymppinen, joka täällä kehuu pärjäämisellään, ei tiedä vielä mitään. Hormonivajeen seuraukset realisoituvat vasta myöhemmin. Estrogeenin puutteen aiheuttaman sydäntaudin, osteoporoosin, nivelrikon tai dementian ehkäisyksi ei riitä hyvä ruoka ja kävelylenkit. 

Vierailija
94/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille naisille avuksi myös kreatiinia, sen 10-15 grammaa päivässä. Viisi menee lihasten vahvistamiseen ja liput aivoille. 

Vierailija
95/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin ketjussa väitetään, naisten suurempi osuus dementikoista ei selity pidemmällä iällä. Naisten dementiat todellakin alkavat nuorempina ja etenevät nopeammin.

Tutkimusta tarvitaan enemmän, mutta se tiedetään jo, että sukupuolihormoneilla on merkittäviä vaikutuksia kognitiivisiin toimintoihin kuten päättelykyky, muisti ja keskittymiskyky. Aivosumu ja muistihäiriö ja kognitiivisen kyvyn heikkeneminen ovat tyypillisiä vaihdevuosioireita.

Näihin vaikuttaa myös testosteroni, jonka tuotanto vähenee myös. Kyllä, naisenkin elimistössä on testosteronia, jonka väheneminen laskee elämänlaatua. Maailmalla on asiaan erikoistuneita gynekologeja, jotka ovat sitä mieltä, että vaihdevuosioireita pitäisi lievittää myös testosteronilla.

Joka tapauksessa estrogeenin puute vaikuttaa aivoihin ja laskee niiden suorituskykyä. On aivan loogista, jos seurauksena on dementia. Tilastot osoittavat tämän jo. Tulevaisuudessa korrelaatio voidaan varmasti todistaa muutenkin. 

Vierailija
96/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instagram: drmaryclaire (julkaissut myös kirjan), menopause_doctor, dr_naomipotter, kellycaspersonmd ja monia muita. Spotify on täynnä podcasteja aiheesta (ainakin englanniksi).

Vierailija
97/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on hakemassa esivaihdevuosina hoitoja, suosittelen kirjoittamaan ylös listan kaikista oireista (ChatGPT auttaa). Ja erityisesti painottamaan aivosumua, mielialan vaihteluita, laskenutta libidon, ja yöhikoamista. Kuumat aallot on aina jackpot, mutta alkavat yleensä myöhemmin. Tietysti voi aina vähän liioitella.

Verikokeessa ei välttämättä löydy viitteitä vaihdevuosista, kun naisten hormonit heittelevät saman päivänkin aikana. Ei sitten pysty lääkäri sanomaan ettei voi olla vielä vaihdevuosia, kun joutuu kirjoittamaan tietoihin pitkän listan oireita. 

Vierailija
98/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeesta kyllä näkyy tilanne. Sen mukaan minulla vaihdevuodet olivat olleet. Niin olivatkin ilman mitään oireita ja huomaamatta. Olen ilmeisen onnekas.

Vierailija
99/274 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyövän jälkeen ei kukaan tuttavani ole saanut hormonikorvaushoitoa.