Selviääkö kukaan vaihdevuosista ilman hormonihoitoja?
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et huomioi siis ollenkaan hormonipuutteen negatiivisia vaikutuksia kehossa (luut, suonet, aivot, limakalvot yms.) vaan kuvittelet kyseessä olevan vain mukavuuden. Onko tiedon hankkiminen vaihdevuosista sinulle hankalaa ja epämukavaa, oletko laiska?
En ole ko henkilö, jolle vastasit, mutta yleisesti..
Kaikilla ei ole samanlaisia oireita. Eihän kaikilla ole ollut kuukautis kipujakaan samalla tavalla. On ihmisiä, joilla ei ole koskaan elämässä ollut päänsärkyä. Toisilla on kipukynnys korkeampi. Joillakin perinnöllisiä sairauksia toisilla ei. Elämä ei ole tasapuolinen, Suomessa vaan yritetään selitellä kaikille että olisi niin.
Olen itse mennyt ilman lääkkeitä kolme vuotta, plus pre oireet. En tupakoi, en ole koskaan juonut alkoholia. En tiedä onko sillä jotain tekemistä asian kanssa.
Tämä ei ollut kysyjän pointti. Joku voi kokea vaihdevuodet oireettomiksi, mutta luut, suonet, aivot, limakalvot yms. kärsivät silti hormonien puutteesta. Esimerkiksi osteoporoosi ilmoittaa itsestään usein vasta vuosia menopaussin jälkeen, ellei itse seuraa ajoissa Dexa-mittauksella.
Suomalaisista naisista hormonihoitoa käyttää 1/3 vaihdevuosiin ja 2/3 ei käytä tutkimusten mukaan. Ehdoton enemmistö ei käytä. Riskit esim. tukoksiin ja rintasyöpään ovat olemassa ja ne lisääntyvät nopeasti, kun hoitoa käytetään yli viisi vuotta. Hormonikorvaushoito on tarkoitettu ennen muuta oireiden hoitamiseen eikä miksikään ihmelääkkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista naisista hormonihoitoa käyttää 1/3 vaihdevuosiin ja 2/3 ei käytä tutkimusten mukaan. Ehdoton enemmistö ei käytä. Riskit esim. tukoksiin ja rintasyöpään ovat olemassa ja ne lisääntyvät nopeasti, kun hoitoa käytetään yli viisi vuotta. Hormonikorvaushoito on tarkoitettu ennen muuta oireiden hoitamiseen eikä miksikään ihmelääkkeeksi.
Käyttäjämäärä nousee seuraavan 5-10 vuoden aikana merkittävästi, kun milleniaalit tulevat vaihdevuosi-ikään ja tietoisuus lisääntyy.
Rintasyövän riski ei ole niin suuri kuin ennen luultiin ja uudenlaiset bioidenttiset hormonit laskevat sitä entisestään. Vaikutus eliniän pituuteen on mitätön. Sitäpaitsi nainen on muutakin kuin rinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on tätä jo kysynyt, mutta miten teillä jotka ei käytä mitään hoitoja (edes rasvaa) on menopaussi vaikuttanut seksielämään? Itselle nautinnollisen seksin ylläpito ja aivosumun minimointi olisi ykkössyyt aloittaa hoidot. Ei suinkaan hikoilu.
Minä olen se, joka lopetti hormonihoidot. Seksielämä on koko ajan sujunut hyvin, en ole missään vaiheessa kärsinyt sellaisesta limakalvojen kuivuudesta joka olisi vaikuttanut seksiin. Aivosumu on mielestäni sellainen yleiskäsite, joka nykyään heitetään ilmoille tosi herkästi. En koe olleeni missään vaiheessa myöskään aivosumussa, olen koko ajan käynyt töissä ja työni on sellaista, että vaatii keskittymiskykyä, ongelmanratkaisua, laajojen kokonaisuuksien hallintaa ym. Totta kai hikoilun vuoksi rikkonaiset yöunet ovat vaikuttaneet myös jaksamiseen, mutta huono nukkuminen tekee niin ihan syystä riippumatta. Minulla kyll
Minäkään en huomaa aivosumua silloin, kun ei tarvitse tehdä mitään vaativaa, mutta heti, jos yritän suorittaa yksinkertaisenkin laskutoimituksen, ajatus lipsuu. Koskaan aiemmin mulle ei ole käynyt noin. Silloinkin, kun piti opiskellessa miettiä jotakin vaativaa, se onnistui, välillä hitaammin, välillä nopeammin. Nyt ajatus ikään kuin luiskahtaa otteesta vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on meitä, jotka emme voi käyttää hormoneja. Ihmeellistä vinkumista, kun ihmiset eivät kestä nykyään pienintäkään epämukavuutta hetkeäkään. Kertoo luonteen heikkoudesta.
Yöunet vievät nivelkivut tai hormonien aiheuttama unettomuus eivät ole mitään pienintä epämukavuutta. Etenkin, kun nivelkipujen takia ei voi oikein tehdä mitään, ei käsillä eikä jaloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et huomioi siis ollenkaan hormonipuutteen negatiivisia vaikutuksia kehossa (luut, suonet, aivot, limakalvot yms.) vaan kuvittelet kyseessä olevan vain mukavuuden. Onko tiedon hankkiminen vaihdevuosista sinulle hankalaa ja epämukavaa, oletko laiska?
Kaikilla ei ole samanlaisia oireita. Eihän kaikilla ole ollut kuukautis kipujakaan samalla tavalla. On ihmisiä, joilla ei ole koskaan elämässä ollut päänsärkyä. Toisilla on kipukynnys korkeampi. Joillakin perinnöllisiä sairauksia toisilla ei. Elämä ei ole tasapuolinen, Suomessa vaan yritetään selitellä kaikille että olisi niin.
Olen itse mennyt ilman lääkkeitä kolme vuotta, plus pre oireet. En tupakoi, en ole koskaan juonut alkoholia. En tiedä onko sillä jotain tekemistä asian kanssa.
Minullakaan ei ollut koskaan, ei ikinä, päänsärkyä, ennen kuin migreeni puhkesi esikoisen saatuani. Eli siinä ainakaan ei ollut kyse mistään kipukynnyksestä, vaan siitä, ettei mulla kertakaikkiaan ollut mitään päänsärkyä tuota aiemmin. En ollut muita parempi, vaan mulla vain oli hyvä tuuri.
Minäkään en muuten ole koskaan tupakoinut enkä käyttänyt alkoholia enempää kuin muutaman satunnaisen lasillisen nuorena (tulen humalaan minimaalisesta määrästä enkä pidä humalatilasta). Silti esivaihdevuosioireet ovat niin pahat, että tarvin niihin hoitoa. Tuurista sekin on kiinni, tuleeko oireita ja jos, niin kuinka pahoja.
Kiva kuulla, että jos ei ole pms-oireita niin ei olisi vaihdevuosioireitakaan. Mulla ei tosiaan pms:ää ole koskaan ollut. Nyt on kyllä nivelkipuja ja kankeutta sekä vitutusta, mutta ei mitään minkä takia tarvitsisi edes tietää onko vaihdevuodet ihan nurkan takana. Vegaaninen ruokavalio auttaa myös lieventämään/poistamaan oireita, jos se on hyvin koostettu. Erään ravintolääkärin suusta kuulin, hän luennoi aiheesta ja niistä on myös tallenteita Youtubessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla, että jos ei ole pms-oireita niin ei olisi vaihdevuosioireitakaan. Mulla ei tosiaan pms:ää ole koskaan ollut. Nyt on kyllä nivelkipuja ja kankeutta sekä vitutusta, mutta ei mitään minkä takia tarvitsisi edes tietää onko vaihdevuodet ihan nurkan takana. Vegaaninen ruokavalio auttaa myös lieventämään/poistamaan oireita, jos se on hyvin koostettu. Erään ravintolääkärin suusta kuulin, hän luennoi aiheesta ja niistä on myös tallenteita Youtubessa.
" Kiva kuulla, että jos ei ole pms-oireita niin ei olisi vaihdevuosioireitakaan. " Tämä ei ole totta. Anekdoottinen kommentti joltain palstalaiselta. Lisäksi sinulla on jo oireita.
Vierailija kirjoitti:
Rintasyöpäriski kasvaa jonkin verran käytön pituuden mukaan, mutta veritulppariski on suurimmillaan käytön alkuvaiheessa.
Hormonit ovat lääkkeitä, joilla hoidetaan vaihdevuosioireita, jos ne ovat hankalia. Hormoneille on paikkansa, mutta eivät ne mitään vitamiineja ole. Kehon pitää ennemmin tai myöhemmin sopeutua matalimpiin hormonimääriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketeollisuus yrittää kaupata hormoneja. Vaihdevuodet ei ole sairaus vaan normaalia naisen elämää. Omat vaihdevuoteni kestivät kolmisen vuotta ilman pahempia oireita. Kuumat aallot, vitutus, univaikeudet. Olihan se kurjaa, mutta kestin ilman lääkkeitä. Asuin silloin syrjässä maalla ja pystyin välttelemään ihmiskontakteja. Jos on työssä ihmisten kanssa silloin lääkitys tarpeen. Kurja hikoilla ja punottaa ja olla äksy muiden edessä.
En haluaisi menettää edes kolmea vuotta elämästä tuohon. Lisäksi minulla on mies, lapset, ystävät ja työkaverit joita haluan ajatella.
Ei se oikea hormonihoitokaan monelle heti löydy. Moni joutuu kokeilemaan erilaisia hormoneja kuukausia ja kärsimään haittavaikutuksia. Menee siinäkin elämää hukkaan.
Itse "toivuin" joskus hormoniehkäisyn lopettamista 2 vuotta. Hormonitoiminta oli siis sekaisin pitkään ehkäisyn lopettamisen jälkeen. En tosiaan olisi koskaan hormoniehkäisyyn koskenutkaan, jos joku olisi maininnut, että siinä menee elämää noin paljon hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hormonit ovat lääkkeitä, joilla hoidetaan vaihdevuosioireita, jos ne ovat hankalia. Hormoneille on paikkansa, mutta eivät ne mitään vitamiineja ole. Kehon pitää ennemmin tai myöhemmin sopeutua matalimpiin hormonimääriin.
Itse en aio lopettaa hoitoja koskaan. Kunnes kuolema korjaa.
Onpa helpottavaa,kun moni tuntuu pärjänneen ilman hoitoja. Itse päädyin myös siihen, kun ei ihmeempiä oireita ollut. Kuumat aallot täysin kokematta. Nyt jälkeen päin olen miettinyt, että teinkö itselleni karhunpalveluksen, kun en hormonihoitoja ottanut. Että olisiko elämässä jotain paremmin.