Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.

Vierailija
07.08.2025 |

Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota,  kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä. 

Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.

Kommentit (539)

Vierailija
61/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja"

"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."

Valitse toinen.

Lasten hankkiminen tekee ihmisestä aikuisen. Silloin ihminen ottaa vastuuta jostain toisesta ja luopuu jostain toisen hyväksi. Se on aikustumista. 

Jos ei muuten pysty ottamaan vastuuta ja aikuistumaan, niin onhan se hyvä, että edes lapsen kanssa sitten onnistuu.

Tämä nimenomaan. Toiset meistä aikuistuu ihan luontaisesti, jotkut vasta pakon edessä vanhemmuuden myötä. Ja kaikki ei silloinkaan, kuten känni-Sarin toilailuistakin näkee. 

Vierailija
62/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."

Valitse toinen.

Kyl. Avata aukkonsa ja puristaa kakaroita maailmaan...wau mikä SAAVUTUS!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet.

Parhaani yritän teinin tasoisena kasvattaa sen saamani ainokaisen lapsen. 

Vierailija
64/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän ihmettelet, ap!

lol arvasin, että joku sanoo näin!

ap

Niin. Olet ilkeä ja ahdasmielinen ihminen.

Vierailija
65/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse toinen.

Lasten hankkiminen tekee ihmisestä aikuisen. Silloin ihminen ottaa vastuuta jostain toisesta ja luopuu jostain toisen hyväksi. Se on aikustumista. 

Jos ei muuten pysty ottamaan vastuuta ja aikuistumaan, niin onhan se hyvä, että edes lapsen kanssa sitten onnistuu.

Eivät ne näytä kakaroillakaan varustettuna olevan mitenkään kykeneväisiä ottamaan vastuuta tai edes aikuistumaan, johan se tällä palstallakin on nähtävissä. 

Vierailija
66/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-En halua paheksua kenenkään elämänvalintoja

-Lapsettomat ovat jämähtäneet teinin tasolle 

:D :D :D

Tiesitkö ap etteivät ne lapset ole mikään saavutus?

Vierailija
67/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs erityistä se AP on saavuttanut tai tehnyt elämässään? 

No, en varmaan mitään erityistä sinun mielestä, mutta mietin vaan, että jos olisin lapseton niin olisinko saavuttanut paljon enemmän. Eikä nyt oikein tunnu siltä, kun vertaa itseään lapsettomiin. Tuntuu että elämä olisi vaan jotenkin valunut tyhjään ja kehitys ihmisenä jäänyt kesken.

ap

Ei sun tarvitse huolehtia meidän lapsettomien kehityksestä, olemme hyvin tyytyväisiä näin. Lapsettoman silmin lapsia saavat muuttuvat yhtäkkiä ympäristötietoisista vastuullisesti kuluttavista nuorista suurta kulutusjuhlaa viettäviksi perheiksi. On äkkiä saatava ostettua auto, isompi auto, asunto, isompi asunto, omakotitalo, kaikenlaista krääsää talo täyteen. Lasten varjolla tietysti kun heidän vuokseen on kaikki tehtävä. Ei voi muuta kuin ihmetellä sivusta tätä "kehitystä".

Vierailija
68/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomathan on todistetusti onnellisempia kuin lapselliset. En jaksa etsiä lähteitä, mut Google kertoo.

Lapsettomia ei siis todella tarvitse sääliä - jos jotain niin ilmeisesti kadehtia?

Lapsen hankkimista katuvia on myös ihmeen suuri prosentti (n.10%) noiden tutkimusten valossa. Se se vasta olisikin kamalaa..parempi siis varmuuden vuoksi olla tekemättä lapsia, jos ei ole 100 % varma valinnasta.

Sanoisin siis ennemmin, että lapsettomat ovat tehneet kypsän ja kaikkia hyödyntävän valinnan. 

Omalta osalta voin kertoa, että syyt ovat resurssipula (omat taloudelliset ja henkiset), epävarmuus työelämässä ja elämässä yleensä, luonnon ja ilmaston kriisi sekä epäluottamus hyvinvointiyhteiskuntaan ja yhteiskunnan vakauteen. 

Muuten olisinkin hankkinut lapsia - tykkään lapsista. Mut lapsen parhaaksi, en halua heitä tänne tuoda.

Vierailija
69/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en varmaan mitään erityistä sinun mielestä, mutta mietin vaan, että jos olisin lapseton niin olisinko saavuttanut paljon enemmän. Eikä nyt oikein tunnu siltä, kun vertaa itseään lapsettomiin. Tuntuu että elämä olisi vaan jotenkin valunut tyhjään ja kehitys ihmisenä jäänyt kesken.

ap

Et ole itsekään saavuttanut mitään ja silti soimaat muita kun eivät ole mitään mainittavaa saavuttaneet? Selevä..... 

Ei ollut tarkoitus ketään soimata. Pahoittelen, jos vaikutti siltä. Tarkoitus oli herättää keskustelua, kun itse olen lähiaikoina tämmöisiä havahtunut ihmettelemään. Olen oikeasti yllättynyt, että näin paljon on lapsettomia ja 1 lapsen perheitä. En missään nimessä tuomitse muiden valintoja. 

Lisäksi en ala täällä julkisesti luetella minulle henkilökohtaisia saavutuksiani, mutta joo tuntuu, että olen saavuttanut ihan tarpeeksi itselleni, enkä usko, että lapsettomuus olisi tilannettani ainakaan parantanut.

Vierailija
70/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-En halua paheksua kenenkään elämänvalintoja

-Lapsettomat ovat jämähtäneet teinin tasolle 

:D :D :D

Tiesitkö ap etteivät ne lapset ole mikään saavutus?

Mikseivät ole? 

eri

Vierailija
71/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia, kuin lapsettomat

Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia ja menestyneimpiä myös 

Kuten tämäkin julkaisu todistaa:

Tutkimus:

Yes, Married Mothers Really Are Happier Than Unmarried and Childless Women 

But children bring not only happiness. These sociologists report that women who are mothers tend to be better off financially than their childless peers.

https://dailycitizen.focusonthefamily.com/yes-married-mothers-really-ar…

Vierailija
72/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Et ole itsekään saavuttanut mitään ja silti soimaat muita kun eivät ole mitään mainittavaa saavuttaneet? Selevä..... 

Ei ollut tarkoitus ketään soimata. Pahoittelen, jos vaikutti siltä. Tarkoitus oli herättää keskustelua, kun itse olen lähiaikoina tämmöisiä havahtunut ihmettelemään. Olen oikeasti yllättynyt, että näin paljon on lapsettomia ja 1 lapsen perheitä. En missään nimessä tuomitse muiden valintoja. 

Lisäksi en ala täällä julkisesti luetella minulle henkilökohtaisia saavutuksiani, mutta joo tuntuu, että olen saavuttanut ihan tarpeeksi itselleni, enkä usko, että lapsettomuus olisi tilannettani ainakaan parantanut.

Mikä yhden lapsen perheissä on vikana? Heillähän on lapsi.

Vierailija
73/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu, että moni eroaa pikkulapsiaikana. Ja ne, ketkä eivät eroa, ovat onnettomia.

Vierailija
74/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et arvostele ketään mitä nyt ovat jämähtäneet teinin tasolle??

Vierailija
75/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi onnellinen, että en ole tehnyt lapsia. Olen ollut vapaa tekemään ja menemään miten haluan. Elämä on liian Ainutlaatuinen ja lyhyt tuhlattavaksi kakkavaippoihin, kiljuntaan ja räkään.🤗

Mitä teet VAUVA-palstalla? 

Vierailija
76/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus: Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia, kuin lapsettomat

Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia ja menestyneimpiä myös 

Kuten tämäkin julkaisu todistaa:

Tutkimus:

Yes, Married Mothers Really Are Happier Than Unmarried and Childless Women 

But children bring not only happiness. These sociologists report that women who are mothers tend to be better off financially than their childless peers.

https://dailycitizen.focusonthefamily.com/yes-married-mothers-really-ar…

Tämä

Vierailija
77/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: Vanhemman rakkaus lapseen on muita rakkauden muotoja voimakkaampi

https://yle.fi/a/74-20107036

No nyt on tämäkin itsestäänselvyys tutkittu. Vapaaehtoisesti lapsettomien kommentteja odotellessa.

Vierailija
78/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on periaatteessa täysin turhaa ja se päättyy lopulta kuolemaan. Tämän turhan elämän ainoa jotenkin perusteltavissa oleva syy on elämänlahjan antaminen eteenpäin. Sinäkin olet sen saanut vanhemmiltasi. 

Ihminen joka ei anna samaa elämänlahjaa eteenpäin on itsekäs ja laiska hedonisti. 

Vierailija
79/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmuus tekisi ihmisestä kypsempiä, niin mistä johtuu että 60% koko maailman kaikista alle 5v lapsista kokee kaltoinkohtelua kotonaan?

Vanhemmuutta ovat usein eniten miettineet velat/lapsivapaat, ja juuri he tajuavat kuinka suuri vastuu vanhemmuus on, eivätkä he valitse sitä itselleen, koska ajattelevat lapsen etua ensin.

Vierailija
80/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2020-luvun statussymbolit listattiin näillä asioilla erottaudut rahvaasta 

Iso lapsiluku 

Mahdollisuus kasvattaa monta lasta on jo luksusta, ja kunnon katras tarjoaa myös tilaisuuden kerskua oman jälkikasvun saavutuksilla. 

https://www.iltalehti.fi/muoti/a/466f676d-4a61-4dfd-a11e-1d4910bbbda3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi