Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.
Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota, kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä.
Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.
Kommentit (539)
Se on teinin tasolle jääneeltä vastuullinen valinta. Samoin tuella eläviltä. Moni rikas huono vanhempi olisi saanut tehdä saman valinnan.
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi onnellinen, että en ole tehnyt lapsia. Olen ollut vapaa tekemään ja menemään miten haluan. Elämä on liian Ainutlaatuinen ja lyhyt tuhlattavaksi kakkavaippoihin, kiljuntaan ja räkään.🤗
Samaa se sanoo hoitajasi ja sulkee hoitokodin oven
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiden (talous, jossa asuu vähintään yksi alle 18 vuotias) osuus kotitalouksista on alle 14% kaikista kotitalouksista. Silti tätä vähemmistöä hyysätään ja tuetaan kaikin mahdollisin tukimuodoin ja verohelpotuksin.
Pitääkin hyysätä, jos noin pienestä joukosta on kyse! Nyt kaikki kiitollisena oikein kumartamaan niille, jotka hienosti hoitavat lapsensa! Monihan on lapseton ihan vaan hedonismin vuoksi, joten täytyy tuntea todella syvää kiitollisuutta niille jotka eivät ole niin hedonisteja, vaan istuttavat puita joiden hedelmistä koko yhteiskunta pääsee nauttimaan.
Vierailija kirjoitti:
HUHUUUU?? Mitä erityistä se AP on tehnyt tai saavuttanut? Top-3?
Mihin tämä liittyy? Ei elämässä kuulu tehdä mitään erityistä
En ole miehenä koskaan ollut sellaisessa tilanteessa, että olisi edes pitänyt alkaa miettimään sitä, tekeekö lapsen. Yksin sitä ei oikein pysty tekemään. Veikkaan, ettei nyt 51-vuotiaana enää ole ajankohtainen teema muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Presidentti jakoi mitaleja suurperheille.
Kiitos hänelle
Venäjä yrittää näivettää Suomen vauvavastaisella propagandalla! Jotkut suomalaiset puolueet kätyreinä levittää venäjän väestömäärävalhetta!
Vanhusten yhteiskunta on helppo tuhota! Suomi tarvitsee vauvoja!
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että aloitustekstin sisältyi lopulta provoksi, mutta onhan se ihmeellistä miten paljon lapsettomia nykyään on. Meille syntyi alkuvuodesta vauva ja olemme kolmekymppisinä korkeasti kouluttautuneita lähes ainoita tuttavistamme keillä on lapsi. Meille vauvaperhe-elämä on ollut ihanaa ja tuntuu v-mäiseltä sanoa näin, mutta en nyt lapsen saaneena pysty ymmärtämään miten paljosta olisin jäänyt paitsi ilman tätä kokemusta. Perhe-elämä ei varmastikaan ole kaikille, mutta lapsen myötä olen huomannut itsessäni rajattomia ajatuksia koskien juuri sitä miten lapsettomat ihmiset eivät tiedä mistä jäävät paitsi. En siis pidä tällaisia ajatuksia ollenkaan arvossa, mutta nämä ovat rehellisiä ajatuksia mitä en kehtaisi oikeassa elämässä sanoa ääneen.
Minä taas äitinä en ole koskaan ajatellut noin, että lapsettomat jäisivät jostain paitsi. Eiväthän he jää, jos lapsettomuus on heidän oma valintansa.
Olen vain kiitollinen siitä, ettei minun pidä olla lapseton vanhempi nainen.
Vierailija kirjoitti:
"Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja"
"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."
Valitse toinen.
Lasten hankkiminen tekee ihmisestä aikuisen. Silloin ihminen ottaa vastuuta jostain toisesta ja luopuu jostain toisen hyväksi. Se on aikustumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten se liittyy että ap korostaa että tuntemansa lapsettomat eivät ole yleensä mitään erityistä tehneet tai saavuttaneet.
Nämä on aina hämmentäviä keskusteluja. Tottakai lapsettomana ns. jään paitsi lapsen saamisesta, se nyt lienee se tarkoituskin vapaaehtoisessa lapsettomuudessa :D Syyni ovat omiani, eikä niitä itse asiassa tiedä edes parhaat ystäväni. Yksi lapsettomuudesta kärsivä ei enää halua nähdä minua, koska en riittävästi kärsi lapsettomuudesta. Sitäkö ap kaipaa, että lapsettomat pysyisivät kotona ripottelemassa tuhkaa päälleen ja valittamassa? :D
Vierailija kirjoitti:
"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."
Valitse toinen.
On olemassa muitakin saavutuksia kuin ahkera seksinharrastus ja raskaaksi tulo.
Vierailija kirjoitti:
Valitse toinen.
Juuri tämä. Esitetään puolueetonta ihmettelijää, mutta todellisuudessa syyllistetään lapsivapaita ihmisiä heidän valinnoistaan.
Kateus/katkeruus näkyy kauas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan liittyä aloitukseen, jossa ap arvostelee useaan otteeseen, miten muut eivät ole tehneet mitään erityistä eikä saavuttaneet mitään jos eivät hankkineet vähintään 2 lasta?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs erityistä se AP on saavuttanut tai tehnyt elämässään?
No, en varmaan mitään erityistä sinun mielestä, mutta mietin vaan, että jos olisin lapseton niin olisinko saavuttanut paljon enemmän. Eikä nyt oikein tunnu siltä, kun vertaa itseään lapsettomiin. Tuntuu että elämä olisi vaan jotenkin valunut tyhjään ja kehitys ihmisenä jäänyt kesken.
ap
Miksi tämä on sinulle ongelma, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en varmaan mitään erityistä sinun mielestä, mutta mietin vaan, että jos olisin lapseton niin olisinko saavuttanut paljon enemmän. Eikä nyt oikein tunnu siltä, kun vertaa itseään lapsettomiin. Tuntuu että elämä olisi vaan jotenkin valunut tyhjään ja kehitys ihmisenä jäänyt kesken.
ap
Et ole itsekään saavuttanut mitään ja silti soimaat muita kun eivät ole mitään mainittavaa saavuttaneet? Selevä.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että aloitustekstin sisältyi lopulta provoksi, mutta onhan se ihmeellistä miten paljon lapsettomia nykyään on. Meille syntyi alkuvuodesta vauva ja olemme kolmekymppisinä korkeasti kouluttautuneita lähes ainoita tuttavistamme keillä on lapsi. Meille vauvaperhe-elämä on ollut ihanaa ja tuntuu v-mäiseltä sanoa näin, mutta en nyt lapsen saaneena pysty ymmärtämään miten paljosta olisin jäänyt paitsi ilman tätä kokemusta. Perhe-elämä ei varmastikaan ole kaikille, mutta lapsen myötä olen huomannut itsessäni rajattomia ajatuksia koskien juuri sitä miten lapsettomat ihmiset eivät tiedä mistä jäävät paitsi. En siis pidä tällaisia ajatuksia ollenkaan arvossa, mutta nämä ovat rehellisiä ajatuksia mitä en kehtaisi oikeassa elämässä sanoa ääneen.
Minä taas äitinä en ole koskaan ajatellut noin, että lapsettomat jäisivät jostain paitsi. Eiväthän he jää, jos lapse
Ehkä rajattomuuttani voi perustella jotenkin sillä, että pohdin itse pitkään perheen perustamista. Näin hyvät syyt sille miksi voisin yhtä hyvin jäädä ilman lasta. Nyt, kun minulla on lapsi, tuntuu kauhistuttavalta ajatukselta, että olisinkin päättänyt jäädä lapsettomaksi. Ymmärrän ettei minulla ole kokemusta elämän mittaisesta lapsettomuudesta, mutta niin ei ole kenelläkään muulla ikäiselläni, vaikka olisikin tehnyt valinnan jäädä lapsettomaksi. Mielestäni näin voi sanoa vasta elämänsä loppuvaiheilla. Rajatonta ja paheksuttavaa, tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Saattanut maailmaan kaksi uutta elämää. Kerropas mikä on sen erityisempää? Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ap:n mukaat lapset ovat erityistä elämässä.