Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.
Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota, kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä.
Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.
Kommentit (539)
Ei tässä työttömänä kelarottana ole varaa edes elättää itseään ja töitä ei Suomessa tartte tehdä. Niitä voi noin niin kun harrastusmielessä hakea 4 paikkaa kuukaudessa ja vaikka löytyy amiksen lappua ja amkin lappua, niin niidenkin arvo nuotion sytykkeenä tai oikein kovassa hädässä paskapaperina on suurempi, kuin työnhaussa. Jos tässä lapsi olisi, niin veisin sen sosiaalitoimistoon ja sijoittakaa tämä johonkin, minulla ei ole varaa tähän. Jos tässä tulevaisuudessakin pääsee töihin, niin sekin on vain hetken huumaa ja tulevaisuudessa tullaan olemaan vielä monta kertaa työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus: Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia, kuin lapsettomat
Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia ja menestyneimpiä myösKuten tämäkin julkaisu todistaa:
Tutkimus:
Yes, Married Mothers Really Are Happier Than Unmarried and Childless Women
But children bring not only happiness. These sociologists report that women who are mothers tend to be better off financially than their childless peers.
https://dailycitizen.focusonthefamily.com/yes-married-mothers-really-ar…
Lapset ovat elämän tarkoitus. Rakkaus lapseen on rakkauden korkein muoto, jonka harvat saavat kokea. Onnea kaikille vauvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs erityistä se AP on saavuttanut tai tehnyt elämässään?
No, en varmaan mitään erityistä sinun mielestä, mutta mietin vaan, että jos olisin lapseton niin olisinko saavuttanut paljon enemmän. Eikä nyt oikein tunnu siltä, kun vertaa itseään lapsettomiin. Tuntuu että elämä olisi vaan jotenkin valunut tyhjään ja kehitys ihmisenä jäänyt kesken.
ap
Ei sun tarvitse huolehtia meidän lapsettomien kehityksestä, olemme hyvin tyytyväisiä näin. Lapsettoman silmin lapsia saavat muuttuvat yhtäkkiä ympäristötietoisista vastuullisesti kuluttavista nuorista suurta kulutusjuhlaa viettäviksi perheiksi. On äkkiä saatava ostettua auto, isompi auto, asunto, isompi asunto, omakotitalo, kaikenlaista krääsää talo täyteen. Lasten varjolla tietysti kun heidän vuokseen on kaikki tehtävä. Ei voi muu
Lasten kanssa tarvitsee paljon tavaraa, mutta ulkopuolisen silmin on vaikea arvioida millä perustein niitä tavaroita hankitaan. Itse esimerkiksi en tunne ketään iästä, koulutustasosta tai tuloista riippumatta, kuka lähtökohtaisesti hankkisi vauvan ja lastentarvikkeet uusina. Lähes kaikki tavarat kiertää joko sisaruksilta tai kavereilta toisille, joko lainassa tai lahjotettuina. Loput ostetaan tori.fistä tai Vintedin kaltaisista palveluista. Hyvin pieni osa tarvikkeista ja vaatteista hankitaan uutena. Mielestäni on luonnollista, että henkilömäärän kasvaessa myös asunnon koko kasvaa. Minua ja meidän perhettä varten ei ole tarvinnut rakentaa yhtäkään uutta tönöä. Auton kyllä hankimme mikä oli asia mitä en koskaan uskonut tekeväni. Sekin on tosin käytetty ja pienikulutuksinen eikä sitä käytetä kuin pitkillä matkoilla. Työ- ja kaupassakäyntireissut teemme julkisilla tai kävellen. Välillä auto istuu viikon pihassa käyttämättömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi onnellinen, että en ole tehnyt lapsia. Olen ollut vapaa tekemään ja menemään miten haluan. Elämä on liian Ainutlaatuinen ja lyhyt tuhlattavaksi kakkavaippoihin, kiljuntaan ja räkään.🤗
Mitä teet VAUVA-palstalla?
No täällä keskustellaan kyllä ihan kaikista aiheista. Ei ole enää nykyisin mikään pelkästään äityleiden palsta. Nimi voitaisiinkin muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattanut maailmaan kaksi uutta elämää. Kerropas mikä on sen erityisempää? Eri.
Miksi se on erityistä? Sama toimenpide kuin miljardeilla muilla tällä planeetalla.
Ilmeisesti ap:n elämässä ei ole mitään muuta tekemistä kuin kyylätä muita.
Jotenkin kylmäsi ajatus, että olisin vanha lapseton ihminen. Tuntuisi niin tyhjältä elämä. Ei voisi edes odottaa lapsen lapsia. Jos sitten ei mitään erityisiä saavutuksiakaan olisi, niin sittenhän olisi elänyt käytännössä ihan turhaan. Vai olisiko?
Mistä tämä lapsellisten ihme ajatus tulee että ne joilla ei ole omia lapsia, eivät mitenkään voi ymmärtää lapsihommaa?
Aivan kuin lapsettomat eivät olisi kasvaneet perheessä, aivan kuin heidän sisaruksillaan, sukulaisillaan, kavereillaan ei olisi lapsia..?
Ihmeellinen tämä mystinen lapsiperheen autuus jota kukaan lapseton ei ikimaailmassa voi mitenkään ymmärtää, ei vaikka on niiden lapsiperheiden ympäröimä.
Se, että lapseton ei voi koskaan tajuta täysin, millaista on olla vanhempi. Lapseton kuvittelee tajuavansa, niin itsekin kuvittelin. Ei sitä tajua, jos ei itse ole vanhempi. Eikä sisarusten/kaverien lasten seuraaminen vierestä ole sama asia. Vanhempana se vastuu on ihan oikeasti 24/7, eikä sitä kukaan perheen ulkopuolinen näe.
Enkä siis tällä kommentillani tarkoita, että lapseton olisi jotenkin huonompi tai jollain tavalla vajaa. Hän ei vain voi täysin tajuta vanhemmuutta. Ihan samalla tavalla kuin en itse vaikka ymmärrä, mitä koiran omistajan elämä oikeasti on, kun minulla ei ole koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus: Vanhemman rakkaus lapseen on muita rakkauden muotoja voimakkaampi
No nyt on tämäkin itsestäänselvyys tutkittu. Vapaaehtoisesti lapsettomien kommentteja odotellessa.
Entä heidän, jotka eivät kaikiista mahdollisista toimenpiteistä huolematta saa lasta?
Miksi yhteen lapseen pitäisi olla sen parempi syy kuin suurperheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi onnellinen, että en ole tehnyt lapsia. Olen ollut vapaa tekemään ja menemään miten haluan. Elämä on liian Ainutlaatuinen ja lyhyt tuhlattavaksi kakkavaippoihin, kiljuntaan ja räkään.🤗
Mitä teet VAUVA-palstalla?
Jos olet vuosia pyörinyt, niin huomaat ettei aiheet täällä liity vauvoihin tai lapsiin kuin erittäin harvoin. Väitän myös, ettei 95% täällä pyörivistä ole avannutkaan kyseistä lehteä.
Tiedän että ei kannattaisi vaivata päätään sillä että vauvapalstalla on tyhmiä ihmisiä, mutta pitkästä aikaa meni vähän ihon alle tämän aloituksen posketon typeryys, naiivius ja itseriittoisuus. Tunnen paljon lapsettomia nelikymppisiä ihmisiä, ja tasan kenelläkään taustasyy ei ole mikään ikiteiniys tai ylenpalttinen hedonismi tai mitä näitä muita väsyneitä kliseitä olikaan. Siellä on kirjava joukko erilaisia syitä alkaen sopivan partnerin puuttumisesta työuran katkonaisuuteen, terveysongelmiin ja omiin valintoihin. Osa on onnellisia lapsettomuudestaan, osalla asian hyväksyminen on vaatinut paljon työtä. Se on tällainen ap:n kaltaisten bimbojen pohjaton yksinkertaisuus joka minua hämmästyttää, ei kenenkään lapsettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on periaatteessa täysin turhaa ja se päättyy lopulta kuolemaan. Tämän turhan elämän ainoa jotenkin perusteltavissa oleva syy on elämänlahjan antaminen eteenpäin. Sinäkin olet sen saanut vanhemmiltasi.
Ihminen joka ei anna samaa elämänlahjaa eteenpäin on itsekäs ja laiska hedonisti.
Jos elämä kerran on täysin turhaa, niin miksi jatkaa sitä lisääntymällä? Ihmisten sukupuuttoon kuoleminen on ainoa hyvä ratkaisu maapallon kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kylmäsi ajatus, että olisin vanha lapseton ihminen. Tuntuisi niin tyhjältä elämä. Ei voisi edes odottaa lapsen lapsia. Jos sitten ei mitään erityisiä saavutuksiakaan olisi, niin sittenhän olisi elänyt käytännössä ihan turhaan. Vai olisiko?
Toivottavasti lapsesi haluavat ja saavat lapsenlapsia, jos elämäsi merkitys pohjautuu sille.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus: Vanhemman rakkaus lapseen on muita rakkauden muotoja voimakkaampi
No nyt on tämäkin itsestäänselvyys tutkittu. Vapaaehtoisesti lapsettomien kommentteja odotellessa.
Kuin värisokea näkisi vihdoin värit 💕
Ei sitä voi käsittää eikä selittää niille joilla ei ole lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattanut maailmaan kaksi uutta elämää. Kerropas mikä on sen erityisempää? Eri.
Miksi se on erityistä? Sama toimenpide kuin miljardeilla muilla tällä planeetalla.
Ilmeisesti ap:n elämässä ei ole mitään muuta tekemistä kuin kyylätä muita.
lol ongelma kai on, että en ole tarpeeksi kyylännyt, kun nyt tuon vasta huomasin, kun täyttelin jotain kyselyä.
Lapsettomuutta luonnottomana pitävä unohti viinin lipittämisen.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmuus tekisi ihmisestä kypsempiä, niin mistä johtuu että 60% koko maailman kaikista alle 5v lapsista kokee kaltoinkohtelua kotonaan?
Vanhemmuutta ovat usein eniten miettineet velat/lapsivapaat, ja juuri he tajuavat kuinka suuri vastuu vanhemmuus on, eivätkä he valitse sitä itselleen, koska ajattelevat lapsen etua ensin.
Mitä tarkoitat kaltoinkohtelulla?
Jämähtäneet henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet? Just. Olen saavuttanut vaikka mitä elämässäni, varmasti enemmän kuin sinä.-vela
Kerrotko omat saavutuksesi.
Lapsettomaksi jäävien osuus kasvaa matalasti koulutetuilla korkeakoulutetut saavat tavallisesti vähintään kaksi lasta
https://yle.fi/a/3-12370854