Asiakkaita pyydetään näyttämään kassit kassalla - näin perustelee kauppias
https://www.tyrvaansanomat.fi/uutiset/art-2000011382105.html
"Yleensä asiakkaat suhtautuvat pyyntöön hyvin, mutta eivät aina. Osa närkästyy ja pitää tilannetta nolona."
Kommentit (509)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Et saa poistua, jos kauppias epäilee näpistystä. Kiinni saa ottaa. "
Kiinni saa ottaa verekseltään jos on nähnyt toisen varastavan. Epäily ei riitä. Jos et nähnyt jonkun ottavan tavaraa, syyllistyt vapaudenriistoon jos käyt siihen kiinni ja saat siitä vähintään päiväsakkoa. Asia on tasan näin. Sen voi tarkistaa pakkokeinolaista, eikä siellä ole yhtäkään pykälää missä kaupan kassalle annetaan pakkokeino-oikeuksia joita edes virkavallalla ei ole.
Epäily riittää. Luepa uudelleen pakkokeinolaki ja kiinniotto.
Ei tosiaan riitä pelkkä epäily.
No, milläs sä luulet, et poliisikaan tekee tutkintaa, jos pelkkä epäily ei riitä?
Vartijalla on oikeus ottaa kiinni epäilty. Pakkokeinolaki ja laki turvallisuuspalveluista sallii tämän. Älä jankkaa vastaa mene kokeilee käytännöss ja kerro, miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaationa pitäisi olla, että näytetään kassit ja kuitti.
Osa vaan lompsii tavarat kainalossa kassan ohi ulos kaupasta. Varmaan paljon menee mukana. Osa tekee niin, että maksaa kassalla vain jonkun pikkuostoksen.
Mitä jos näyttää kassin ja se on täynnä tavaraa mutta ei ole kuittia?
Niin, kauppiaan osoitettava, että olet ne varastanut. Esimsilminnäkijä tai valvontakamera. Kyllä sä saat mennä kauppaan sisälle muiden kauppojen ostosten kanssa, vai pitääkö vaatteistakin olla kuitit? Fiksu säilyttää kuitenkin tai elektronisen.
Aivan, eli kassin esittelemisellä ei ole mitään vaikutusta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinni saa ottaa verekseltään jos on nähnyt toisen varastavan. Epäily ei riitä. Jos et nähnyt jonkun ottavan tavaraa, syyllistyt vapaudenriistoon jos käyt siihen kiinni ja saat siitä vähintään päiväsakkoa. Asia on tasan näin. Sen voi tarkistaa pakkokeinolaista, eikä siellä ole yhtäkään pykälää missä kaupan kassalle annetaan pakkokeino-oikeuksia joita edes virkavallalla ei ole.
No, milläs sä luulet, et poliisikaan tekee tutkintaa, jos pelkkä epäily ei riitä?
Vartijalla on oikeus ottaa kiinni epäilty. Pakkokeinolak
Aloituksen kaupassa kaikkia epäillään näpistyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi ei todellakaan tule paikalle ihan vaan sen takia, että joku ei avaa kassiaan kassalla.
Eri asia on, jos joku on nähnyt ko. henkilön laittavan kassiinsa ostoksia, joita ei maksa kassalla.
Riittää epäilys. Mitä jankkaatte selvästä asiasta
Kun ei riitä. Usko jo. Pitää nähdä
Epäilys syntyy siitä, kun maleksit kauppaa ympäri epämääräisesti, tunget kädet housuihin tai takin alle. Miten ihmeessä sä luulet, että se epäilys muuten syntyisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi ei todellakaan tule paikalle ihan vaan sen takia, että joku ei avaa kassiaan kassalla.
Eri asia on, jos joku on nähnyt ko. henkilön laittavan kassiinsa ostoksia, joita ei maksa kassalla.
Ei riitä epäilykseksi se, ettei asiakas halua esitellä laukkunsa sisältöä.
Mitä sä nyt jankkaat? Jos kauppiaalla on epäilys, että olet näpistänyt, kauppias, vartija, saa ottaa sinut kiinni. Poliisi voimtutkia laukkusi, jos et aiihen itse suostu muuten.
Ei saa ottaa kiinni. Vartijan pitää itse nähdä että olet vienyt tavaraa. Jos myyjä sanoo vartijalle että joku on varastanut ja vartija ei tätä itse todistanut, ei vartija saa ottaa kiinni. Asia on tasan näin. Vartijalla on sama kiinniotto-oikeus kuin sinulla ja minulla. Jos en itse ole nähnyt kenenkään varastavan, en kuulopuheiden perusteella saa ottaa kiinni.
Vartija saa ottaa kiinni ainoastaan silloin, kun joku on nähnyt tilanteen. Se ei ole peruste kiinniottoon, että joku ei halua esitellä kassamyyjälle laukkunsa sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä nyt jankkaat? Jos kauppiaalla on epäilys, että olet näpistänyt, kauppias, vartija, saa ottaa sinut kiinni. Poliisi voimtutkia laukkusi, jos et aiihen itse suostu muuten.
Ei saa ottaa kiinni. Vartijan pitää itse nähdä että olet vienyt tavaraa. Jos myyjä sanoo vartijalle että joku on varastanut ja
Jankkaa miten jankkaat. Lue laki turvallisuuspalveluista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Setämies ilahtuu tuosta pyynnöstä
No just meinasin kysyä että onko joku näyttänyt jo ihan oikeat kassit?
Näyttäminen vielä aika lievää otsikkoon verrattuna, jossa puhutaan avaamisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartijalla on oikeus ottaa kiinni epäilty. Pakkokeinolak
Vartija ei ole poliisi v* tun idiootti. Poliisi on ammattikorkeakoulututkinto, vartija on kahden viikon kurssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee se silloin jos kauppias pyytää. Muutoin asiakas on laskettava ulos liikkeestä.
Tulee viimeistään kun aiheutat järjestyshäiriön. Mä ainakin asiakkaana vaatisin poliisia paikalle jos joku rupeaa käyttäytymään arvaamattomasti jonossa eikä enää ymmärrä yksinkertaista pyyntöä näyttää kassia. Porttikielto vähintään tuollaisille, tilarkoon netistä jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vartija saa ottaa kiinni ainoastaan silloin, kun joku on nähnyt tilanteen. Se ei ole peruste kiinniottoon, että joku ei halua esitellä kassamyyjälle laukkunsa sisältöä.
Ilmeisesti puhut kahdesta eri asiasta siitä, että kaikki näyttävät kassin ja siitä, että jotain epäillään näpistäneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ottaa kiinni. Vartijan pitää itse nähdä että olet vienyt tavaraa. Jos
Jankkaa miten jankkaat. Lue laki turvallisuuspalveluista
Lue itse. Poliisi on mulle nämä asiat kertonut koulutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilys syntyy siitä, kun maleksit kauppaa ympäri epämääräisesti, tunget kädet housuihin tai takin alle. Miten ihmeessä sä luulet, että se epäilys muuten syntyisi?
Mitä väliä? Jos et näe jonkun tekevän rikosta, et saa ottaa tätä kiinni. Vartijalla on täsmälleen sama kiinniotto-oikeus kuin sivullisella ja kassallakin. Jos et näe, et saa ottaa kiinni. Et saa ottaa sivullisia kadullakaan kiinni koska epäilet heitä vaikkapa maanpuolustusrikoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee se silloin jos kauppias pyytää. Muutoin asiakas on laskettava ulos liikkeestä.
Tulee viimeistään kun aiheutat järjestyshäiriön. Mä ainakin asiakkaana vaatisin poliisia paikalle jos joku rupeaa käyttäytymään arvaamattomasti jonossa eikä enää ymmärrä yksinkertaista pyyntöä näyttää kassia. Porttikielto vähintään tuollaisille, tilarkoon netistä jatkossa.
Minkäs järjestyshäiriön se aiheuttaa, jos ei suostu avaamaan kassiaan? Asiakas siirtyy siihen tiskin viereen ja odotetaan poliisia mihinkään takahuoneeseen ei kannata lähteä, vaan sanoa jo suoraan, että tästä seuraa mahdollisesti kunnianloukkaussyyte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti puhut kahdesta eri asiasta siitä, että kaikki näyttävät kassin ja siitä, että jotain epäillään näpistäneen.
Aloituksessa puhutaan juurikin siitä, että kaikkien pitäisi näyttää kassinsa. Näinhän ei ole, eikä se ole syy kiinniottoon, jos ei halua paljastaa laukkunsa sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee kassalle sepalus auki ja antaa kassatädin tarkastaa kassit. Kesko kyllä rikkoo rajoja vihervasemmistoakin enemmän. Asiakasviestintäkin vallankumouksellista.
NE ON KIVEKSET, IDIOOTTI.
KIVES ON TUOHESTA JA KIVESTÄ TEHTY VERKONPAINO, IDIOOTTI!
Mä tänään kävin Lidlissä, mutta sen jälkeen piti taas käydä kaupassa, kun jotain unohtui. Jos mun olisi pitänyt lähikaupassani näyttää reppuni niin en tiedä olisinko sitten joutunut kahdesti maksamaan ostokseni, kun ei ollut enää kuittia. Useasti mulla on karkkipussi repussa vähintään pahan hetken varalle.
Kyseenalaista tuo repun/kassin näyttö.
"Jankkaa miten jankkaat. Lue laki turvallisuuspalveluista"
Liitin edelliselle sivulle vastaukseksi sinulle linkkaamasi pukälät 8,9,12 ja 28 ja osoitin niillä että valehtelet pakkokeinolain sisällöstä.
Olen lukenut lain, sinä todistettavasti et ole, koska luulet että siellä lukee jotain mitä siellä ei lue, todennäköisesti koska olet kuullut joltain yhtä lukutaidottomalta vartijakaveriltasi että siellä mukamas lukee jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään ongelmaa. Kun asiakas ei halua näyttää kassiaan, myyjä ei voi muuta kuin hyväksyä. Sitten vain normaalisti maksaa ostokset ja lähtee.