Pariutumisen arkitodellisuus vs. palstatodellisuus?
Olen seurannut suht lyhyen aikaa tätä palstaa, mutta silmääni on pistänyt kuinka täällä saa välillä ihan kajahtaneen kuvan parisuhteiden muodostumisesta tai muodostumisen puutteesta. Näissä ketjuissa on toki paljon selvästi mt-ongelmista kärsiviä yksilöitä, mutta myös paljon ihan fiksusti vastailevia ihmisiä. Silti mietin, että olenko jotenkin niin omassa kuplassani, kun täällä olevat kirjoitukset eivät vastaa yhtään arkitodellisuuttani?
Ihmiset tuttavapiirissäni pariutuvat vaikka ovat yksinhuoltajia, lyhyitä, kaljuja, vegaaneja, tatuoituja jne. ja parisuhteiden motiivi on yhdessä viihtyminen ja rakkaus, ei mikään kotityöt hoitava seksipalvelu tai elättäjä. Toki myös eroja, pakkeja ja epäonnistuneita yrityksiä mahtuu joukkoon, mutta se nyt on vaan normaalia elämää, ei mitään täällä pahimmillaan sukupuolten sotaa vastaavaa sekoilua.
Kiinnostaisi tietää näiltä noissa ketjuissa pyöriviltä fiksuilta kirjoittajilta, onko heidän tuttavapiirissään pariutuminen sellaista mitä noissa keskusteluissa vatkataan, vai onko noihin keskusteluihin osallistuminen vain jotain viihdettä?
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä sanoisi. En koskaan ehtinyt käyttää sovelluksia, mutta kyllä minä olin paljon valikoivampi kuin valtaosa tuntemistani naisista. Ja mua se ainakin auttoi olla niin nirso. Pystyi paremmin keskittymään oikean miehen löytämiseen, kun ei edes yrittänyt antaa mahdollisuuttaa sille ihan jees -miehelle.
Nirsous kannattaa. Kannattaa tuntea itsensä ja miettiä millainen mies omaan maailmaan sopii ja sitten tavoitella sitä. Niiden kelvollisten miesten kanssa menee aika vaan hukkaan ja se oikea voi mennä ohi.
Tästä olen täysin samaa mieltä, että nirsous kannattaa. Parisuhde on niin merkittävä ihmissuhde, että todellakin kannattaa olla nirso, olit sitten nainen tai mies.
Omassa lähipiirissäni eroon ovat päätyneet ne suhteet joissa yhdistävänä tekijänä on ollut enemmänkin jokin toimint
Onpa sinulla ruma käsitys miehistä.
Eivät kaikki miehet ole sellaisia kuin sinä. Osa niistä tiedätkö jopa kertoo vaimoilleen syvimmät tuntonsa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 2 kaveria ikisinkkuina. Pahinta on mun mielestä se että molemmat olisivat täydellisiä miehiä. Ylipaino, ujous ja ns hiljaisuus estävät saamasta naisia
Jos ujous ja hiljaiuus tarkoittaa sitä, että eivät käy missään eivätkä uskalla puhua muiden ihmisten kanssa, on aika vaikea pariutua. Työpaikka on silloin niitä harvoja paikkoja, joissa voi ystävystyä ja ehkä jopa pariutua - jos siis samanlainen ujo ja ylipainoinen nainen kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella menee ohi, että noissa keskusteluissa ei ole kyse 50+-vuotiaiden deittailusta. En ole samaa mieltä niistä harhaisimmista tasoajattelujankutuksista, mutta vaikeudet ovat kyllä ihan todellisia. Samoin ne muutokset, joita deittailussa on tapahtunut.
Meillä keski-ikäisillä on tiedätkö lapsia, jotka on deittailuiässä. Ainakin minun pojallani on näyttänyt vientiä riittävän ihan ilman tindereitä.
Tosiaan meistä jokainen varmasti tuntee jonkun jolla menee hyvin. Se ei kerro suuressa kuvassa juuri mitään. Jos sanon ettei minun appiukkoni on 70-vuotiaana fyysisesti todella aktiivinen niin toki se on minun arkikokemukseni, mutta eihän se kokonaiskuvasta kerro mitään.
Suuri kuva on se, mitä näet, kun menet isoon kauppakeskuksen kahvilaan ja katsot ohikulkevia ihmisiä. Se on sitä todellisuutta.
Täällä kirjoittelevien joukossa on erittäin paljon onnettomia ikisinkkuja ja ylipäätään katkeria ja kateellisia ihmisiä. Sellaiset louskuttavat äänekkäimmin siitä, minkälaisia muiden parisuhteet ovat tai minkälaisia niiden pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä minä tarkoitan mitä nämä pari viimeistä sivua nyt ovat olleet.
Ihmisistä tehdään roolihahmoja ja heitä aletaan asettelemaan toisiaan vastaan aivan kuin joissain lasten leikeissä. On kansalliskonservatiivisia miehiä vs. soijaisia feminisitimiehiä, hypergamisia naisia, sinitukkaisia feministejä, pelimiehiä jne. Tavallisia ihmisiä ei ole, paitsi kuuluisa tavallinen mies, jolla tarkoitetaan ihan minkälaista miestä tahansa joka ei saa parisuhdetta ja/tai seksiä, ei mitään keskivertoa kansalaista. Naiset ovat aina jotain laskelmoivia hyötyjiä jotka eivät sitten toisaalta taas tiedä mitä haluavat ja miehet puolestaan typistetään viettiensä ohjaamiksi ääliöiksi joiden ainoa motivaattori on seksi.
Kuinka moni ihan oikeasti tuntee tuollaisia ihmisiä?
Ap
Nauroin aivan samaa, että aloituksen pointti tuli alleviivattua hyvin nopeasti.
Ja ei, ei omassa tuttavapiirissäni ole mitään tuollaista. Tavallisia ihmisiä joista osa kohtaa paremmin, osa huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kuitenkaan se tavallinen mies ei saa yhtään matchia tinderissä ja jää ilman naista.
Eikä tavallinen mies uskalla lähestyä naisia arkielämässä koska koko mediakenttä on täynnä viestiä siitä, että naiset pitää jättää rauhaan.
Tavallinen nainen ei halua mennä Tinderiin ollenkaan. Se kuulostaa lähinnä pano match foorumilta.
Tinderissä 85% miehistä etsii seksiseuraa. Ei siellä naiset yksinkertaisesti pysy kauaa
Naiset siellä ovat paljon tavallista nirsompia. Esimerkiksi jo pariutuneisiin naisiin verrattuna.
Itse asiassa pitkän ja onnellisen parisuhteen tärkein edellytys on aivan äärimmäinen nirsous puolin j
Olen eri mieltä. Jos ei ole suunnitelmissa hankkia lapsia tai ottaa yhteistä asuntolainaa, niin pitäisi nirsoilla vähemmän. Tämä siis ikäluokassa +50. Hirveästi yksinäisiä ihmisiä, joille ei kukaan kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoittelevien joukossa on erittäin paljon onnettomia ikisinkkuja ja ylipäätään katkeria ja kateellisia ihmisiä. Sellaiset louskuttavat äänekkäimmin siitä, minkälaisia muiden parisuhteet ovat tai minkälaisia niiden pitäisi olla.
Enpä ole tässä keskustelussa juurikaan näihin törmännyt. Lähinnä parisuhteessa oleviin, joiden mielestä ne joilla on hankaluuksia löytää puoliso, ovat rumia ja kurjia ihmisiä, epänormaaleja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kuitenkaan se tavallinen mies ei saa yhtään matchia tinderissä ja jää ilman naista.
Eikä tavallinen mies uskalla lähestyä naisia arkielämässä koska koko mediakenttä on täynnä viestiä siitä, että naiset pitää jättää rauhaan.
Tavalliset miehet lähestyy naisia kuten ennenkin. Jos et uskalla lähestyä, et ole tavallinen.
Minun ihan tavallinen hitsarituttuni löysi juuri Tinderistä uuden naisen alle viikossa. Ikää kyli 50 v, kalju ja kaljamahainen. Okei, ei ole ihan tavallinen mies minun keskiluokkaisessa kuplassani, vaan sitä vasemman puolitason sakkia. Jos sellainen saa naisen tinderissä ja sinä et, katsopa poju peiliin. Pitkään ja vähän saatanan hartaasti.
Oman kokemuksen mukaan tälläisellä miehellä ei ole mitään kriteereitä naiselle. Lue
No, tunsin tuon miehen eksän ja olen tavannut nyksänkin. Kumpikin nainen on toki vähän vanhempi, nykyinen 2 vuotta, mutta viehättävä, miellyttävä, omillaan toimeentuleva fiksu ja rento naisolento. Ajaa uudensorttisella autolla, eli lienee rahaakin pankissa. Hiukan ihmettelen mitä se nainen tuossa miehessä näkee, mutta sillä taholla lienee ns. salainen ase käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella menee ohi, että noissa keskusteluissa ei ole kyse 50+-vuotiaiden deittailusta. En ole samaa mieltä niistä harhaisimmista tasoajattelujankutuksista, mutta vaikeudet ovat kyllä ihan todellisia. Samoin ne muutokset, joita deittailussa on tapahtunut.
Meillä keski-ikäisillä on tiedätkö lapsia, jotka on deittailuiässä. Ainakin minun pojallani on näyttänyt vientiä riittävän ihan ilman tindereitä.
Tosiaan meistä jokainen varmasti tuntee jonkun jolla menee hyvin. Se ei kerro suuressa kuvassa juuri mitään. Jos sanon ettei minun appiukkoni on 70-vuotiaana fyysisesti todella aktiivinen niin toki se on minun arkikokemukseni, mutta eihän se kokonaiskuvasta kerro mitään.
Suuri kuva on se, mitä näet, kun
Päivän naurut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen nainen ei halua mennä Tinderiin ollenkaan. Se kuulostaa lähinnä pano match foorumilta.
Toisaalta se sama nainen ei myöskään halua, että miehet tekevät hänelle aloitteita työpaikalla, harrastuksissa, kaupassa, kuntosalilla tai muissa paikoissa missä nainen liikkuu.
Jutteletko koskaan naisten kanssa ihan vaan tavallisesti ilman mitään aloitteentekoa? Tutustut siis ihmi
Noita feministejä on väestöstä varmaan suurin piirtein yhtä paljon kuin inkkuja. Eli häviävän vähän.
Valtaosa miehistä ja naisista edelleen tykkää toisistaan, eikä mitään sukupuolten välistä sotaa ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellät itseäsi näkemästä todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
On aivan eri asia harjoitella sosiaalisia taitoja (joita harjoillaan lapsuudesta saakka) kuin suhtautua naisiin ja heidän aikaansa harjoittelukohteena, koska pitää kerätä itseluottamusta todelliseen iskemiseen..
Itse aloitin tämän tanssiessani. Aika usein tulee käytyä tanssikumppanin kanssa lyhyitä keskusteluita joita en välttämättä edes itse aloita. Aihepiirit ovat olleet vailka mitä sisältäen pyykinpesun niksejä, artistin keikkakalenterin seuraavia esiintymisiä Etelä-Suomessa, kumppanin kuolleen puolison harrasteet,...
Ja mitä "iskemiseen" tulee niin missä ja miten meidän ujohkojen aikuisten miesten sinun mielestäsi pitäisi harjoitella keskustelutaitojamme naisten kanssa? Ei se ole iskemisen harjoittelua vaan sitä että naisen kanssa keskusteleminen lakkaa olemasta tutustumisessa ylittämätön kynnyskysymys.
En katso tanssiparin ikää muuten kun hakiessani nopeisiin (fusku, bugg) joten keskustelukumppanit ovat olleet kaikenikäisiä nuorista kahdeksankymppisiin.
M59+
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä iso syy sille mikseivät nuoret naiset suhtaudu lähestymiseen enää varauksettoman hyvin. Näiden miesten mielestä on siis ok pitää naisia jonkinlaisena harjoituskohteina.
Aika outoa ja kärjistettyä kommentointia. Tuolla tavalla ajatellen ei mies koskaan voisi keskustella kenenkään naisen kanssa ellei olisi tositarkoituksella pariutuminen mielessä.
Pick-up artistit ovat tässä asiassa ihan oikeassa. Keskustelua ja sosiaalista kanssakäymistä oppii edelleenkin vain harjoittelemalla.
Kyllä. Kenellekään ei olisi haitaksi ottaa tavoitteekseen keskustella ventovieraan kanssa päivässä, oli se sitten mies tai nainen. Ihan vaan että vaihtaa pari sanaa bussipysäkillä tms. Ei ne pick up artistitkaan sen ahdistavampaa lähestymistä harjoitelleet, vaan ihan vaan sellaista että kysyttiin neuvoja lähimpään apteekkiin tms. ja sitten kun tuli aika alkaa harjoitella iskemistä, idea oli nimenomaan lukea sitä naista, että kannattaako yrittää. Koska ne tahtoo onnistuneita iskutapahtumia, ei haaskata aikaansa naiseen joka ei ole otollista maaperää.
Olen siis itse nainen enkä todellakaan näe tuossa mitään pahaa tai väärää. Päinvastoin, ne nimenomaan harjoittelivat sitä, että oppisivat olemana kuten ihmiset, olematta ällöttäviä ja creepyjä iskuyrityksineen. Ensin harjoiteltiin vaan kontaktin ottamista ja sen jälkeen lukemaan naisia, että kannattaako jatkaa. Koulussahan tuo pitäisi opettaa! Kuten sekin, että jos tahdot sosiaalisen kanssakäymisen onnistuvan, teeskentele että sen toisen jutut kiinnostaa vaikkei koko ajan kiinnostaisikaan. Tämä on pelkästään kohteliasta, mutta sellaista ne joutuivat opettamaan iskemiskursseilla kun monilla miehillä ei enää ole käytöstapoja. Eikä kyllä naisillakaan sen puoleen.
Ja ketäänhän ei voi "väkisin" iskeä. Kukaan pelimies ei iske naista, joka kategorisesti ei harrasta yhden illan juttuja tms.
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä iso syy sille mikseivät nuoret naiset suhtaudu lähestymiseen enää varauksettoman hyvin. Näiden miesten mielestä on siis ok pitää naisia jonkinlaisena harjoituskohteina.
Aika outoa ja kärjistettyä kommentointia. Tuolla tavalla ajatellen ei mies koskaan voisi keskustella kenenkään naisen kanssa ellei olisi tositarkoituksella pariutuminen mielessä.
Pick-up artistit ovat tässä asiassa ihan oikeassa. Keskustelua ja sosiaalista kanssakäymistä oppii edelleenkin vain harjoittelemalla.
Kyllä. Kenellekään ei olisi haitaksi ottaa tavoitteekseen keskustella ventovieraan kanssa päivässä, oli se sitten mies tai nainen. Ihan vaan että vaihtaa pari sanaa bussipysäkillä tms. Ei ne pick up artistitkaan sen ahdistavampaa lähestymistä harjoitelleet, vaan ihan vaan sellaista että kysy
Tässä hukataan täysin se konteksti. Ne pick up -artistit eivät oikeasti kannusta mihinkään viattomaan sosiaaliseen kanssakäymiseen. Ja jo se, että tarvitaan sellainen henkilö kertomaan että on hyvä harjoitella sosiaalisia taitoja, kertoo paljon pick up -artistin yleisöstä ja heidän tilanteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaveripiirissäni on ihan oikeasti fiksuja, kouluttautuneita, sosiaalisesti tavallisia ja itsestään huolehtivia miehiä, jotka eivät vain mitenkään onnistu pariutumaan. Haluavat parisuhteen ja perheen, eivät seksipalveluita tai elättäjää.
Sinä tuskin tiedät kuitenkaan kaikkea heistä. Kyllä se ns. vika jossain on.
Eri. Mulla on kanssa 2 tälläistä kaveria.
Vika on ujous ja huono small talk taito.
Jos aikuinen mies ei kykene keskustelemaan miellyttävästi tilanteessa kuin tilanteessa, kyllähän se aikamoinen luonnevika on. Ujoudestakin pääsee eroon jos tahtoo. Oma mieheni oli nuorena ujo, mutta pari vuotta hotellin respassa korjasi sen luonnevian.
Aikuiselta mieheltä tulee voida odottaa hyviä käytöstapoja, joihin kuuluu se, että osaa käyttäytyä ja keskustella. Ei ujous ole mikään vapaudut vankilasta -kortti, vaan aikuisen tulee mennä sitten vaikka terapiaan jos ei muuten pärjää. Koskee muuten myös naisiakin.
Hiljaisuus sinänsä ei ole ongelma, mutta on kyettävä ilmaisemaan itseään miellyttävästi jos siihen on syytä.
Totta kai tällä palstalla moni kärjistää ja liioittelee tai vastaavasti vähättelee.
Toisaalta täällä voi kohdata ja saada sekä kästtämättömän määrän vertaistulea ja tsemppausta. Mutta myös suuren määrän sontaa niskaansa monesti aiheesta joskus kohtuuttoman paljon.
Itselleni on hämmentävää miten merkittäväsdä roolissa "peukutus," on ja miten olen sen itsekin antanut vaikuttaa. Omiin fiiliksiini. Se on hämmentävää ehkä eniten siksi, että oikeasti tiedostaa, että peukkua voi antaa täysin mielivaltaisesti. Joku antaa "alapeukkua" kun teksti on liian pitkä toinen koska huomasi yhdyssanoissa virheitä ja kolmas koska halusi ärsyttää. Neljäs kun tekstin kirjoittaja kertoii, että uskoo tai kuinka hän tietää koska tiede ja tai älykkäänä hallitsee parhaiten... (jne).
Varmaa kuitenkin on, että jos "peukutus" toiminto lakkausi olemasta, niin jotain hyvin olennaista katoaisi tältä palstalta. Ihan yhtä lailla häviöisi, jos tänne pitäisi rekisteröityä ja tai tunnistautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinderissä 85% miehistä etsii seksiseuraa. Ei siellä naiset yksinkertaisesti pysy kauaa
Naiset siellä ovat paljon tavallista nirsompia. Esimerkiksi jo pariutuneisiin naisiin verrattuna.
Itse asiassa pitkän ja onnellisen parisuhteen tärkein edellytys on aivan äärimmäinen nirsous puolin j
a toisin. Että on sillä hetkellä vapaa, kun Se Oikeasti Sopiva tulee kohdalle.
Ja muutenkin, nirso ihminen tietää mitä tahtoo. Jos ei täsmälleen tiedä mitä tahtoo, saa jotain vähän sinnepäin.
Voi olla, että ei-nirsokin on hetkellisesti pariutunut, mutta pitkää onnellista parisuhdetta niin keinoin ei tule. Pitkäkin voi tulla, mutta ei hyvää.
Nirsoilkaa parinvalinnassa minkä jaksatte.
Moni todella nirso on oikeasti sitoutumiskyvytön, ja ajattelee riman nostamisen auttavan siihen, mutta harvoin se oikeasti auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaveripiirissäni on ihan oikeasti fiksuja, kouluttautuneita, sosiaalisesti tavallisia ja itsestään huolehtivia miehiä, jotka eivät vain mitenkään onnistu pariutumaan. Haluavat parisuhteen ja perheen, eivät seksipalveluita tai elättäjää.
Sinä tuskin tiedät kuitenkaan kaikkea heistä. Kyllä se ns. vika jossain on.
Eri. Mulla on kanssa 2 tälläistä kaveria.
Vika on ujous ja huono small talk taito.
Näinpä. Ja tuon aiemman kirjoittajan kaverien naisten saamattomuus luultavasti johtuu siitä, että yrittävät iskeä jokaista vastaantulevaa naista tai heistä huokuu epätoivo. Jossain se vika on, se on varma.
Mut onhan tässä selkeästi o
Et sinä voi tietää, millaisia ne olisivat parisuhteessa. Jos mies on ujo ja keskustelutaidoton, kuten jossain kommentissa sanottiin, se on aivan jumalaton rasite meni sen kanssa mihin hyvänsä. Ulos syömään, mies ei osaa käyttäytyä herrasmiehen lailla ja luotsata tilannetta. Sukujuhlat, karonkat, mitä kettupuuhkabileitä sitä nyt milloinkin vastaan elämässä tulee.
Muutenkin keskustelutaidottomuus parisuhteessa on aika ikävää, koska ihan koko aikaa ei voi panna.
Muutenkin epävarma mies on jotenkin luonnonvastainen olento, kun testosteroni tekee teistä itsevarmempia. Lisäksi biologisista syistä nainen hakee aina jossain määrin sitä "ritari suojelijaa", koska olemme ennen vanhaan olleet niin avuttomia raskaana ollessa ja pienen vauvan kanssa. Epävarma mies ei tunnu turvalliselta.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Jos ei ole suunnitelmissa hankkia lapsia tai ottaa yhteistä asuntolainaa, niin pitäisi nirsoilla vähemmän. Tämä siis ikäluokassa +50. Hirveästi yksinäisiä ihmisiä, joille ei kukaan kelpaa.
Pariutuminen on vapaaehtoista.
Tää mun kaveri oli 18-30v parisuhteessa. Sillon tuli sellainen Justiina joka tyyliin pakotti kaverin suhteeseen. Erosivat lopulta kun Justiina löysi uuden miehen..
Sen jälkeen kaverin tosiaan enemmän ja vähemmän ollut tinderissä ymv ja päässyt jopa treffeille. Muttakun ei tosiaan osaa muuta kuin vastata kysymyksiin alussa. Siksi ei tule uusia treffejä