Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pariutumisen arkitodellisuus vs. palstatodellisuus?

Vierailija
22.07.2025 |

Olen seurannut suht lyhyen aikaa tätä palstaa, mutta silmääni on pistänyt kuinka täällä saa välillä ihan kajahtaneen kuvan parisuhteiden muodostumisesta tai muodostumisen puutteesta. Näissä ketjuissa on toki paljon selvästi mt-ongelmista kärsiviä yksilöitä, mutta myös paljon ihan fiksusti vastailevia ihmisiä. Silti mietin, että olenko jotenkin niin omassa kuplassani, kun täällä olevat kirjoitukset eivät vastaa yhtään arkitodellisuuttani?

Ihmiset tuttavapiirissäni pariutuvat vaikka ovat yksinhuoltajia, lyhyitä, kaljuja, vegaaneja, tatuoituja jne. ja parisuhteiden motiivi on yhdessä viihtyminen ja rakkaus, ei mikään kotityöt hoitava seksipalvelu tai elättäjä. Toki myös eroja, pakkeja ja epäonnistuneita yrityksiä mahtuu joukkoon, mutta se nyt on vaan normaalia elämää, ei mitään täällä pahimmillaan sukupuolten sotaa vastaavaa sekoilua.

Kiinnostaisi tietää näiltä noissa ketjuissa pyöriviltä fiksuilta kirjoittajilta, onko heidän tuttavapiirissään pariutuminen sellaista mitä noissa keskusteluissa vatkataan, vai onko noihin keskusteluihin osallistuminen vain jotain viihdettä?

Kommentit (451)

Vierailija
161/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa kaveripiirissäni on ihan oikeasti fiksuja, kouluttautuneita, sosiaalisesti tavallisia ja itsestään huolehtivia miehiä, jotka eivät vain mitenkään onnistu pariutumaan. Haluavat parisuhteen ja perheen, eivät seksipalveluita tai elättäjää.

Sinä tuskin tiedät kuitenkaan kaikkea heistä. Kyllä se ns. vika jossain on.

Eri. Mulla on kanssa 2 tälläistä kaveria. 

Vika on ujous ja huono small talk taito. 

Näinpä. Ja tuon aiemman kirjoittajan kaverien naisten saamattomuus luultavasti johtuu siitä, että yrittävät iskeä jokaista vastaantulevaa naista tai heistä huokuu epätoivo. Jossain se vika on, se on varma.

Miksi siis kylvätte epävarmuutta miehiin feminismillä???  Onko koko feminismi ns. paskatesti kuten pickup-artistit opettavat?  

Vierailija
162/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siis kylvätte epävarmuutta miehiin feminismillä???  Onko koko feminismi ns. paskatesti kuten pickup-artistit opettavat?  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä epävarmuuden kylväminen näkyy arjessasi? 

Vierailija
164/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinder on lajillemme epätyypillinen tapa pariutua, ja sen huomaa.

Samoin some on epälajityypillinen: ei ihmiselle sosiaalisena olentona ole tyypillistä tuntemattomien kanssa kommunikointi tuossa mitassa. Hänellä ei ole siihen aivollisia valmiuksia.

Tämä aivoillemme hankala toimintaympäristö näyttää vahvistavan ihmisen ilkeää ja pahantahtoista puolta. Päin naamaa ei sanottaisi samoja asioita kuin tälläkin palstalla sanotaan toiselle.

Vierailija
165/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinder on lajillemme epätyypillinen tapa pariutua, ja sen huomaa.

Samoin some on epälajityypillinen: ei ihmiselle sosiaalisena olentona ole tyypillistä tuntemattomien kanssa kommunikointi tuossa mitassa. Hänellä ei ole siihen aivollisia valmiuksia.

Tämä aivoillemme hankala toimintaympäristö näyttää vahvistavan ihmisen ilkeää ja pahantahtoista puolta. Päin naamaa ei sanottaisi samoja asioita kuin tälläkin palstalla sanotaan toiselle.

Olet oikeassa. Ongelmaa ei kuitenkaan ratkaista sillä, että tämäkin keskustelu on täynnä vanhempia ihmisiä tuomitsemalla nettideittailun ja jopa kieltämässä sen, kuinka yleistä niissä tapaaminen on. 

Vierailija
166/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa kaveripiirissäni on ihan oikeasti fiksuja, kouluttautuneita, sosiaalisesti tavallisia ja itsestään huolehtivia miehiä, jotka eivät vain mitenkään onnistu pariutumaan. Haluavat parisuhteen ja perheen, eivät seksipalveluita tai elättäjää.

Tätä aloittaja ei hyväksy, vaikka esimerkkejä olisi helposti löydettävissä. Vaikuttaa siltä että hänellä on melko perinteiset arvot. Jos ei löydä helposti parisuhdetta, on hänen mielestään epänormaali. 

Normaali vai "epänormaali". Epämääräisiä määritelmiä. Mielipiteitä laidasta laitaan. Suosituksia "treenaamisesta" kuinka onnistuu lopulta, väsymätöntä etsimistä. Entä jos ei etsisikään? Friendzone synonyyminä normaalille kohtaamiselle. Pariutumisyrittäjälle "kielletty ajosuunta". Tyrkkyys "nounou" (sanana hirveä). Huonot/hitaat keskustelijat delegoidaan ilman jatkoa.

Tässä tosiesimerkki omasta elämästäni.

Ikää 50+ ja aikuisikänä vain kaksi hyvin lyhyeksi jäänyttä sinkkuusajanjaksoa. Kertaakaan en etsinyt. En ole "instabeibe". En aloita keskustelua sujuvasti ja supliikisti. Olen introvertti. Jossain määrin jopa estynyt. En ole osannut, enkä osaa edes flirttailla. Jokainen oli ilmestyessään randomi. Ja minä juttelin takaisin niitä näitä. Friendzonella. Niin, ja ei tarvitse olla edes samaa mieltä hetken aiheista.

Vierailija
167/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kukaan ei tainnut puhua juuri sinun suhteestasi, vaan yleisestä ilmiöstä. Se (miesten ja naisten arvomaailmojen ero) näkyy ihan eduskuntavaalitutkimuksissakin, ja erot ovat suuremmat nuorempien sukupolvien kohdalla. Suuremmat kuin mitä ne olivat esim. nykyisten eläkeläisten nuoruudessa. 

Palstan keskusteluissa on korostunut se näkökulma että torjunta tapahtuisi jo ennen kuin mitään keskustelua on käyty.

Arvomaailman erot eivät miehen ulkoisesta olemuksesta kohtaamistilanteessa vielä välity niin voimakkaasti, että se selittäisi torjumista. Ei näillä ongelmistaan kertovilla roiku iso leijonariipus paidan päällä, ole kaulatatuointeja tai tukka leikattu millin siiliksi.

Leijonariipustyypit ja muut konservatiivit kyllä näyttäisi pariutuv

Näinhän se on. Me olemme eläimiä joilla on ylisuureksi kehittynyt aivojen etuotsalohko. Biologia sanelee pariutumista todella pitkälle. Kun tiedetään, että naiset valitsevat hajun perusteella ihan eri miehiä luomuna tai e-pillereiden vaikutuksen alaisena. Repikää siitä. Ja kyse on nimenomaan miehen ominaishajusta, ei hajusteista. Itse olen heivannut yhden miehen siksi, että en pitänyt sen ominaishajusta. Ei siis haissut likaiselta tai mitään, totesin vaan että en voi paritella miehen kanssa joka haisee tuolta.  Kaikki eivät tietenkään ole näin rehellisiä itselleen vaan keksisivät jonkun muun syyn, miksei se mies kelpaa. 

Parisuhteen valinnassa pitää hyväksyä sekä biologia, että se etuotsalohko.  Jälkimmäisellä määrittelemme, että miehellä pitää olla tällaiset ja tällaiset arvot tai ei kelpaa, ja sitten limbinen järjestelmä sanoo, että mutta sen täytyy haista tällaiselta ja olla muutenkin mahtisonni. Sitten vaan jäämme odottamaan niin pitkäksi aikaa, että löytyy joku, joka täyttää molempien aivojen tarpeet ja joka vielä kiinnostuu meistä. 

Sitten on sekin juttu, että meidän naaraiden täytyy saada vertailla. Hirvilehmä ei kiimassa anna sonnin astua, ellei se ole pystynyt vertailemaan sitä muihin sonneihin. Täytyy saada vertailla ollakseen varma, että tämä on se paras uroo halmeilla. Itsekin huomaan, että oma mies kiinnostaa paljon enemmän mitä enemmän näen muita miehiä, koska sitten taas muistan, että juu, on se valioyksilö. Mitä tasokkaampia ne muut näkemäni miehet ovat olleet, sitä enemmän oma kiinnostaa. Onneksi meillä on tuttavapiirissä paljon tasokkaita miehiä, niin on tätä tilaisuutta vertailuun ja parisuhde kukoistaa. 

Siksi tinder sun muut on paskoja, koska meidän liskoaivot eivät toimi kunnolla kun emme altistu niiden miesten feromoneille. Koko kuvio vääristyy kun vaan katsellaan kuvia. 

Vierailija
168/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässäkin on tekninen siirtymäaika - osalle tämä nettikulttuuri ei ole 100% sujuvaa eikä sisältöä osata tehdä taikka lukea ja kiinnitetään huomio toisarvoisiin juttuihin. Siksi nettideittailussa näkyy trendejä jotka saattavat myöhemmin kadota. Tai sitten maailma on vain muuttunut pinnallisemmaksi ja ulkonäkö sekä status on ainoita merkittäviä juttuja.

Vierailija
169/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tinderin endi-sijainen tarkoitus oke "parittaa" vsan saada sen käyttäjät koukuttumaan sen käytöstä. 

Toisaalta turha sitänon dissata. Ei Suomessa taida olla paikkaa, joka olisi paikka, josta voisi kumppanin vain löytää ja poidtua hänen kanssaan yhdessä jatkamalla yhteiseloa toisaalla ilman,että siihen (paikkaan) liittyisi jotain muutakin. 

Vierailija
170/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä minä tarkoitan mitä nämä pari viimeistä sivua nyt ovat olleet.

Ihmisistä tehdään roolihahmoja ja heitä aletaan asettelemaan toisiaan vastaan aivan kuin joissain lasten leikeissä. On kansalliskonservatiivisia miehiä vs. soijaisia feminisitimiehiä, hypergamisia naisia, sinitukkaisia feministejä, pelimiehiä jne. Tavallisia ihmisiä ei ole, paitsi kuuluisa tavallinen mies, jolla tarkoitetaan ihan minkälaista miestä tahansa joka ei saa parisuhdetta ja/tai seksiä, ei mitään keskivertoa kansalaista. Naiset ovat aina jotain laskelmoivia hyötyjiä jotka eivät sitten toisaalta taas tiedä mitä haluavat ja miehet puolestaan typistetään viettiensä ohjaamiksi ääliöiksi joiden ainoa motivaattori on seksi.

Kuinka moni ihan oikeasti tuntee tuollaisia ihmisiä?

Ap

Ei varmaan kukaan, mutta kiteytit tuon niin tyylikkäästi ja nasevasti että kylläpä oli ilo lukea. 

Vierailija
171/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri ollut 20v sinkku. 180/80. Dippa inssi rahaa löytyy. Ulkonäkökin ihan normaali 50 miehelle.  Kaipaa ja haluaa parisuhdetta. Tinderisssä pari Match. Jossain muussa sovelluksessa juttelua ja parit treffit.

Ongelma= ujous, hiljaisuus, huono pukeutuminen.

Tämä on ihan hirvittävä sääli. Tämä ukko olisi todella kiltti ja helppo. Muttakun ei ikinä pääse tutustumis vaiheen yli. Koska vaikuttaa järkyttävän tylsältä. Koska ei uskalla puhua.

Mulla samanlainen kaveri, tosin 35-vuotias. Ei osaa lähestyä naisia, en minä oikein muita selityksiä keksi. Olen siis itsekin nainen ja tutustuminen vei tosi kauan aikaa. Ei hän silti ole mt-tapaus tai muutenkaan ns epänormaali, joskus elämä vaan menee toisin kuin tahtoisi. Uskon että hän on persoonaltaan alkuun vähän kulmikas, eikä siksi ole lapsuudessa tai

Kerro taas, miksi tämä kaveri olisi mielestä hyvä parisuhteeseen, jos on noin tavattoman aloitekyvytön, avuton, perässävedettävä?  

Vierailija
172/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri ollut 20v sinkku. 180/80. Dippa inssi rahaa löytyy. Ulkonäkökin ihan normaali 50 miehelle.  Kaipaa ja haluaa parisuhdetta. Tinderisssä pari Match. Jossain muussa sovelluksessa juttelua ja parit treffit.

Tämä on ihan hirvittävä sääli. Tämä ukko olisi todella kiltti ja helppo. Muttakun ei ikinä pääse tutustumis vaiheen yli. Koska vaikuttaa järkyttävän tylsältä. Koska ei uskalla puhua.

Kiltti ja helppo. Jos tahdon huusholliin sellaisen, otan kultaisennoutajan. Kuulostaa avuttomalta perässä vedettävältä lapaselta. Ihan aidosti, jos mies on 50 ja oletettavasti työelämässä ei ole SILTI oppinut keskustelemaan kuten normaalit ihmiset, siinä on jotain todella, todella pahasti vialla. Sitä saisi vetää parisuhteessa perässään ihan yhtä lailla kuin keskusteluissakin. 

Tekee kotitöitä "hyvin olen käynyt hänellä on siistiä".  

Ei juokse pillun perässä.  Kertoo puolisolle rakastavansa.  On turvannut talouden. Ei dokaa. Urheilee. On varsin hyvä keskustelija kun ujoudesta pääsee yli. 

Mutta tämähän ei kelpaa. Pitää olla jännä mies. 

Vierailija
173/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla ympärilläni näyttäisivät ihmiset pariutuvan ihan normaalisti. Itsensä ikäisten ihmisten kanssa yleensä. 

Työpaikoilla pariudutaan aika paljon, erityisesti siis nuoret. Siellä ehtii tutustua rauhassa ja lähtee se kiinnostus kasvamaan. Kaverivyöhykettä ei kannata pelätä, sieltä se aviomies usein otetaan. 

Ainoa ikisinkku mies, jonka tiedän, on työkaverini. Ja hänen käytöksensä poikkeaa täysin muista miehistä. Hän on epätoivoinen, tyrkyttää itseään kaikille naisille ikään ja kokoon katsomatta, eikä hänen kanssaan voi keskustella normaalisti.

Hän ei ole vähääkään kiinnostunut naisesta ihmisenä, sivuuttaa kaiken mitä tämä sanoo ja heittää joka väliin ehdotuksia saunailloista, suihkuseurasta tai viereen tulemisesta. Ei kiva. Sinkkuna pysyy.

Omasta mielestään vika on siinä, että hän on lyhyt. Mutta ei koskaan mieti sitä miksi talon muut lyhyet miehet ovat kyllä pariutuneet. 

Vierailija
174/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä tuskin tiedät kuitenkaan kaikkea heistä. Kyllä se ns. vika jossain on.

Eri. Mulla on kanssa 2 tälläistä kaveria. 

Vika on ujous ja huono small talk taito. 

Näinpä. Ja tuon aiemman kirjoittajan kaverien naisten saamattomuus luultavasti johtuu siitä, että yrittävät iskeä jokaista vastaantulevaa naista tai heistä hu

Jos feminismi tekee sinusta epävarman, tule pois netistä. 

Testosteronin pitäisi muuten suojella sinua tuollaisilta epävarmuuksilta. Käypä mittauttamassa tasosi.  Suurin osa miehistä suhtautuu feminismiin niin että koirat haukkuu ja karavaani kulkee. 

Vierailija
175/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuiseen ihmiseen voi kylvää mitään. Opettele valitsemaan, mitä otat vastaan, millaista sisältöä kulutat. 

Vierailija
176/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla samanlainen kaveri, tosin 35-vuotias. Ei osaa lähestyä naisia, en minä oikein muita selityksiä keksi. Olen siis itsekin nainen ja tutustuminen vei tosi kauan aikaa. Ei hän silti ole mt-tapaus tai muutenkaan ns epänormaali, joskus elämä vaan menee toisin kuin tahtoisi. Uskon että hän on persoonaltaan alku

Miksi? Ei sinun tarvitse hänen kanssaan pariutua jos et halua. Mun pointti oli, että kaikki eivät ole mitään suuria paholaisia vaikkeivät parisuhteessa elä. 

Vierailija
177/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin toiseen ketjuun aiemmin. 

Pariutumisessa tärkeintä on lopulta ulkonäkö ja seksuaalinen viehätys.  Mä olen paperilla ihan roskaa/ livenä vielä enemmän roskaa.

Mutta käytännössä en ole elämäni aikana ollut ikinä sinkku yli 4viikkoa.. 

Mitä tarkoitan roskalla. Mulla on 5 lasta /4 eri naisen kanssa. Olen lähtenyt jokaisesta suhteesta ovet paukkuen. Olen aika varma että itselläni on narsistisia piirteitä enemmän kuin keskiverto ihmisellä.

Vierailija
178/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla ympärilläni näyttäisivät ihmiset pariutuvan ihan normaalisti. Itsensä ikäisten ihmisten kanssa yleensä. 

Työpaikoilla pariudutaan aika paljon, erityisesti siis nuoret. Siellä ehtii tutustua rauhassa ja lähtee se kiinnostus kasvamaan. Kaverivyöhykettä ei kannata pelätä, sieltä se aviomies usein otetaan. 

Ainoa ikisinkku mies, jonka tiedän, on työkaverini. Ja hänen käytöksensä poikkeaa täysin muista miehistä. Hän on epätoivoinen, tyrkyttää itseään kaikille naisille ikään ja kokoon katsomatta, eikä hänen kanssaan voi keskustella normaalisti.

Hän ei ole vähääkään kiinnostunut naisesta ihmisenä, sivuuttaa kaiken mitä tämä sanoo ja heittää joka väliin ehdotuksia saunailloista, suihkuseurasta tai viereen tulemisesta. Ei kiva. Sinkkuna pysyy.

Omasta mielestään vika on siinä, että hän on lyhyt. Mutta ei koskaan mieti sitä miksi talon muut lyhyet miehet ovat kyllä pariutuneet.&nb

Tämäpä juuri. Onko mies myös sellainen, että tulee tänne vauva-palstalle ulisemaan? 

Vierailija
179/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin toiseen ketjuun aiemmin. 

Pariutumisessa tärkeintä on lopulta ulkonäkö ja seksuaalinen viehätys.  Mä olen paperilla ihan roskaa/ livenä vielä enemmän roskaa.

Mutta käytännössä en ole elämäni aikana ollut ikinä sinkku yli 4viikkoa.. 

Mitä tarkoitan roskalla. Mulla on 5 lasta /4 eri naisen kanssa. Olen lähtenyt jokaisesta suhteesta ovet paukkuen. Olen aika varma että itselläni on narsistisia piirteitä enemmän kuin keskiverto ihmisellä.

Tuo ei taida olla se mitä valtaosa parisuhteiltaan toivoo. 

Vierailija
180/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kuitenkaan se tavallinen mies ei saa yhtään matchia tinderissä ja jää ilman naista.

Eikä tavallinen mies uskalla lähestyä naisia arkielämässä koska koko mediakenttä on täynnä viestiä siitä, että naiset pitää jättää rauhaan.

Niin, naisia ei saa ahdistella, lähestyä saa edelleen. Jos et tajua tavallisen lähestymisen ja ahdistelun eroa, niin ihan hyvä että pysyt kaukana.