Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jessittely asiakaspalvelutilanteissa: jees okei! jees kiitti!

Vierailija
10.07.2025 |

Hassu käänteinen kultuurishokki näin ulkosuomalaiselle Suomessa lomailijalle - kaikki hokee sanaa jes tai jees ainakin näin Helsingissä, ilmeisesti joku uusi täytesana /tapa. Kassalla jees kiitos tai jes, se olis sitte 10,99 jees okei. Jännä tapa mikä on yleistynyt ihan hurjasti. Jes! Sellainen huikkaus pirteä jees, oletteko huomanneet samaa, vai jessittelettekö ihan huomaamatta jo :D jes, ei mulla muuta! 

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ennen jessiä sanottiin? En muista niin kauas. "Makkaraperunat ja maito". "Selvä/kiitos/aivan/kyllä. Mitä mausteita?"

Sanottiin kiitos.

Vierailija
62/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jeessitellyt joskus 10v. sitten ollessani asiakaspalvelija ja myös itse asiakkaana. 😅 Onneksi pääsin siitä eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se oikeasti kauheaa. Samoin kun kesätyöläiset sinuttelevat asiakkaita, kuuntelen vieressä häveten.

Teitittely on kyllä oikein tehtynä tyylikästä, pitää vain muistaa johdonmukaisuus koko keskustelutilanteen läpi. Välillä harmittaa kun ei enää teititellä, mutta sellaista se sit kai on.

Kyllä teititellään nimittäin minä teitittelen kaikkia paitsi itseäni nuorempia samaa sukupuolta olevia.

Vierailija
64/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hölmöä. 

Enemmän kyllä särähtää aina korvaan se, kun 80- vuotiaita sinutellaan aspa-tilanteissa.

"Mitäs sulle saisi olla?" Ei kuulu hyviin tapoihin.

N 37

Kyllä kuuluu. Suurin osa 80-vuotiasta jopa toivoo sinuttelua. 

t. vanhusten parissa työskentelevä

Enpä usko, oman empiriani perusteella. :)

Eipä tämä mikään uskonasia olekaan :) Tervetuloa vanhusten pariin kuulemaan, mitä mieltä he ovat. Sinun "empiriasi" ei ole kokototuus :)

Onko noin vaikea hyväksyä sitä, että useimmat iäkkäät yhä edelleen arvostavat käytöstapoja?

- eri

Eikö äiti ole opettanut sinulle, että käytöstavat ovat eri asia kuin teitittely? Ihminen pystyy käyttäytymään täysin moitteettomasti, vaikka puhuisi ihmisille sinä-muodossa. Kannattaa opetella. Aloita vaikka siitä, että opettelet käyttämään sanoja "kiitos" ja "anteeksi". Niillä pääsee jo pitkälle käytöstapojen maailmassa. 

Vierailija
65/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kauan olet ollut poissa? Jessittely on ollut päällä jo monta vuotta.

Vierailija
66/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se oikeasti kauheaa. Samoin kun kesätyöläiset sinuttelevat asiakkaita, kuuntelen vieressä häveten.

Sinuttelu on ihan normaalia 2020-luvulla. Edes 80+ ikäluokassa ei löydy kovin montaa, joka haluaa tulla teititellyksi. Puhumattakaan nuoremmista. Monen mielstä tulee tunne, että näyttää vanhalta, jos teititellään. 

Naurettavaa kun 15 vuotta sitten ohjeistettiin Lidlissä myyjiä, että kaikkia asiakkaita teititellään, myös oman ikäisiä ja nuorempia. Ymmärrän kyllä 80+, mutta ei Suomessa keski-ikäisille tai nuoremmille tarvitse. Ellei ole sitten ole jossain yhteiskunnallisesti merkittävässä asemassa kuten valtion päämiehet ja isojen yritysten toimitusjohtajat.

Vierailija
67/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hölmöä. 

Enemmän kyllä särähtää aina korvaan se, kun 80- vuotiaita sinutellaan aspa-tilanteissa.

N 37

Eipä tämä mikään uskonasia olekaan :) Tervetuloa vanhusten pariin kuulemaan, mitä mieltä he ovat. Sinun "empiriasi" ei ole kokototuus :)

Onko noin vaikea hyväksyä sitä, että useimmat iäkkäät yhä edelleen arvostavat käytöstapoja?

- eri

Haistakaa pitkä vttu! Älkääkä valittako, ettei minulla ole käytöstapoja. Tehän juuri sanoitte, että käytöstavat=puhuminen te-muodossa. 

eri

Vierailija
68/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet myyjät ja aspat on syntyneet 2000-luvulla, jos on esim 18-25v. Ei ne ole kuulleet välttämättä koko elämänsä aikana missään teitittelyä. Eikä mitään puhetyyliä vaadita näissä työtehtävissä, kunhan hoitaa hommat.

Vierailija
69/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hölmöä. 

N 37

Miksi sinun sitten olisi? 😂

Siksi, että olen ollut vanhusten parissa töissä jo ennen sinun syntymääsi, joten minulla on huomattavan paljon laajempi otanta kuin sinulla. On toki muutamia vanhuksia, jotka haluavat että teititellään, mutta karkeasti 98 sadasta ei sitä kaipaa enää 2020-luvulla, koska mummot ja paapatkin elävät tässä ajassa eivätkä junnaa jossain 50-luvun maailmassa. 

Vierailija
70/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet myyjät ja aspat on syntyneet 2000-luvulla, jos on esim 18-25v. Ei ne ole kuulleet välttämättä koko elämänsä aikana missään teitittelyä. Eikä mitään puhetyyliä vaadita näissä työtehtävissä, kunhan hoitaa hommat.

No tämä. Jos olet töissä jossain Salen kassalla, ei siellä mitään teitittelyshowta tarvitse ylläpitää. Riittää että osaa rahastaa oikein ja bonusta on jos viitsii hymyillä ja sanoa jotain ystävällistä. Eri asia sitten jos olet jossain Luis Vittunilla, jossa asiakas maksaa laukusta enemmän kuin sinun vuosipalkkasi verran. Siellä pokkuroidaan ja teititellään kieli ruskeana minkä keritään. 

Vierailija
71/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuttelu on ihan normaalia 2020-luvulla. Edes 80+ ikäluokassa ei löydy kovin montaa, joka haluaa tulla teititellyksi. Puhumattakaan nuoremmista. Monen mielstä tulee tunne, että näyttää vanhalta, jos teititellään. 

Muutenkaan ei ole käytöstapoja niin miksi ei. Myös voi räkiä toisen kengille. Jesh!

Vierailija
72/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kiva kun teititellään, olen 40+ ikäinen. Ulkomailla olen aina Madame asiakaspalvelutilanteessa. Se luo kohteliaan etäisyyden.

Siinä tuntee itsensä naiseksi.

Vierailija
73/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kiva kun teititellään, olen 40+ ikäinen. Ulkomailla olen aina Madame asiakaspalvelutilanteessa. Se luo kohteliaan etäisyyden.

Sinä olet poikkeva yksilö. Suomessa 99,999% ihmisistä ei koe teitittelyä mukavana, vaan ennemminkin reaktio on "näytänkö mä niiiiiin vanhalta". Teitittely ei ole suomen kielessä luontevaa, vaan siitä tulee jäykkä tunnelma. 

Vieraalle kuuluu olla jäykkä. Yleensä kaikki lähtee puheesta seuraavaksi teot eli aletaan kähmimään.

Vierailija
74/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä joskus piruuttani puhuttelen tärkeileviä rouvashenkilöitä kolmannessa persoonassa. "Mitä rouvalle saisi olla?" "Haluaako rouva kahviin maitoa?" "Maksaako rouva käteisellä vai kortilla" jne. 

En

Olen mies ja olin tuolloin 30 vuotias kun astuin dressmanniin. Nuori n.20 vuotias nainen tuli kysyy "mitäs sulle?" Sanoin "kiitos näkemiin" ja lähdin.

Vierailija
75/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä joskus piruuttani puhuttelen tärkeileviä rouvashenkilöitä kolmannessa persoonassa. "Mitä rouvalle saisi olla?" "Haluaako rouva kahviin maitoa?" "Maksaako rouva käteisellä v

"kohtelias voi olla ilman puhettakin"

Vierailija
76/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asiakaspalvelussa ja tulee kyllä paljon jessiteltyä, kuvitellut kai, että se tuo rennompaa tunnelmaa. Nyt en tiedä uskallanko enää.😅

jeesittele vaan menemään, jes okei? Kieli muuttuu, ja jos tekee työstä helpompaa ja olon näissä palvelutilanteissa pirteämmäksi ja tehokkaammaksi niin eikun jes vaan! Kiinnostaa oletko aloittanut aspahommat jes-ajan aikaan vaiko huomannut itse muutoksen alalla? AP 

Korvataan se jesh kiitos sanalla.

Vierailija
77/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hölmöä. 

N 37

No voi voi mutta kun on meitä jotka haluaa teitittelyä. Ei muuta kuin teittittelyä kaikille niin he voi sitten sinutella joille se keskustelun aikana ilmenee olevan ok.

Vierailija
78/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi tuokin kuin tänään nyrpeän näköinen kassaneiti ei puhunut yhtään mitään asiakkaille ei sanonut summaa, ei kiittänyt tai sanonut mitään. 

Minä rakastan sellaisia naisia!

M36

Vierailija
79/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hölmöä. 

N 37

- eri

Myös voi olla kohtelias ja kutsua vanhempaa rouvaa päin naamaa kanaksi ja vanhempaa miestä m#lk#ksi. Kun kuitenkin voi muuten olla ihan kohtelias.

Vierailija
80/174 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelu tilanteessako ei vaadita asiallista ja kunnioittavaa kielenkäyttöä?

Aloitin merkonomi opinnot tasan vuosi sitten ja voin todeta että olet aika rajusti väärässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme