Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jessittely asiakaspalvelutilanteissa: jees okei! jees kiitti!

Vierailija
10.07.2025 |

Hassu käänteinen kultuurishokki näin ulkosuomalaiselle Suomessa lomailijalle - kaikki hokee sanaa jes tai jees ainakin näin Helsingissä, ilmeisesti joku uusi täytesana /tapa. Kassalla jees kiitos tai jes, se olis sitte 10,99 jees okei. Jännä tapa mikä on yleistynyt ihan hurjasti. Jes! Sellainen huikkaus pirteä jees, oletteko huomanneet samaa, vai jessittelettekö ihan huomaamatta jo :D jes, ei mulla muuta! 

Kommentit (174)

Vierailija
101/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun työskentelin aspassa, annoin asiakkaiden toki tuntea olevansa kuninkaita. Todellisuus on toki ihan muuta.

Vierailija
102/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se oikeasti kauheaa. Samoin kun kesätyöläiset sinuttelevat asiakkaita, kuuntelen vieressä häveten.

Sinuttelu on ihan normaalia 2020-luvulla. Edes 80+ ikäluokassa ei löydy kovin montaa, joka haluaa tulla teititellyksi. Puhumattakaan nuoremmista. Monen mielstä tulee tunne, että näyttää vanhalta, jos teititellään. 

Minusta on kiva kun teititellään, olen 40+ ikäinen. Ulkomailla olen aina Madame asiakaspalvelutilanteessa. Se luo kohteliaan etäisyyden.

Minä joskus piruuttani puhuttelen tärkeileviä rouvashenkilöitä kolmannessa persoonassa. "Mitä rouvalle saisi olla?" "Haluaako rouva kahviin maitoa?" "Maksaako rouva käteisellä vai kortilla" jne. 

Eli vi ttuilet asiakkaalle? eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulnee englanninkielestä yes 

Sherlock

No shit Sherlock 

No poop Poirot

Vierailija
104/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi sana: jessittely 😂

Jatkoon! 

Vierailija
105/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen mäntit naistoimittelijat hokevat jeah-sanaa haastatrllessaan englanniksi. Ei voi mittään että.vatsaa alkaa vääntämään tästä. No eipä Yleä tulee enää katsottua niin säästyy tältäkin.

Vierailija
106/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen huomannut eteenkin nuoremmissa, siis sanotaan alle 30vuotiaissa. 

Ja mietippä miltä se kuulostaa savossa, kun tarjoilija puhuu muuten ainakin hiukan savolaisittain, sitten joka välissä on "jes"  tai "jees". Kuulostaa todella typerältä, teennäiseltä ja lähinnä naurettavalta.

Vierailija
107/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän linjan ravintola-alan ammattilaisena, ns vanhan koulukunnan pitkät opinnot suorittaneena olen harmissani siitä, että ravintoloissa asiakaspalvelu huononee huononemistaan. Siis tarkoitan nyt erityisesti ruokaravintolita joissa on ylipäätään vielä pöytiintarjoilu.

Asiakaspalveluun otetaan ketä tahansa joka sinne hakeutuu ja näyttää siltä että ilkeää laittaa asiakkaiden eteen. Enää yritykset ei vaadi tarjoilijoilta ns oikeaoppista tarjoilijan asuun pukeutumista. "Laadukkaiksikin" mielletyissä ruokaravintoloissa tarjoilija voi olla farkuissa tai pahimmillaan ihonmyötäisissä legginsseissä ja t paita päällä, ehkä joku pitkä essu edessä. Ollaan asiakastiloissa myös likaisissa vaatteissa. 

Toinen asia on juuri tämä puhetyyli. Ei ole ok sanoa joka väliin jes. Se on nuorison katukieltä, ei asiakaspalveluun kuuluvaa. Eteenkin silloin kun kyse on keski-ikäisistä tai iäkkäämmistä asiakkaista. Pitää olla sen verran ammattiylpeä ja hoksata tilanne, muuttaa omaa toimintatapaa kun asiakas on iäkkäämpi. Et voi sanoa jes jes jes.... täytyy sanoa kiitos!!!!

Vierailija
108/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mietippä miltä se kuulostaa savossa, kun tarjoilija puhuu muuten ainakin hiukan savolaisittain, sitten joka välissä on "jes"  tai "jees". Kuulostaa todella typerältä, teennäiseltä ja lähinnä naurettavalta.

Kokemukseni mukaan nämä muiden puheenparsia typeräksi, teennäiseksi tai naurettavaksi arvostelevat on sitä samaa latvarosojen porukkaa jotka takertuvat netissä joka kirjoitusvirheeseen ja rientävät heti paikalle korjaamaan jos vaikka joku kirjoittaa yhdys sanan väärin. 

https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisis…

Mänttejä siis. Paskantärkeitä mänttejä.

Vierailija
109/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kollega joka on luumäkeläinen ja jessittelee ja samalla miesieviäntää ja tilanteet ovat todella kiusallisia muille. Kukaan ei tiedä miten reagoisi. 

Vierailija
110/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kollega joka on luumäkeläinen ja jessittelee ja samalla miesieviäntää ja tilanteet ovat todella kiusallisia muille. Kukaan ei tiedä miten reagoisi. 

Helpostipa teillä menee pasmat sekaisin :-D

Vierailija
111/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan helvetin ärsyttävää tuo jatkuva jessittely nuorilta asiakaspalvelijoilta. Potkut pitäisi antaa.

Vierailija
112/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulnee englanninkielestä yes 

"Tulnee" 🤣

Vierailija
113/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan nämä muiden puheenparsia typeräksi, teennäiseksi tai naurettavaksi arvostelevat on sitä samaa latvarosojen porukkaa jotka takertuvat netissä joka kirjoitusvirheeseen ja rientävät heti paikalle korjaamaan jos vaikka joku kirjoittaa yhdys sanan väärin. 

Miksi siis ovat mänttejä ja huomauttelevat? Siksi, koska latva-2:t eivät osaa kirjoittaa oikein. Jos osaisivat, ei olisi syytä huomautella.

Vierailija
114/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis ovat mänttejä ja huomauttelevat? Siksi, koska

Ensimmäinen paskantärkeä mäntti ilmottautui :-)

Vierailija
115/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa on parempi kuin se että ainoa tervehdys on pitääks ostaa pussii.

Onko nykyään joku pakollinen maksullinen pussinostamispakko. 

Vierailija
116/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se oikeasti kauheaa. Samoin kun kesätyöläiset sinuttelevat asiakkaita, kuuntelen vieressä häveten.

Sinuttelu on ihan normaalia 2020-luvulla. Edes 80+ ikäluokassa ei löydy kovin montaa, joka haluaa tulla teititellyksi. Puhumattakaan nuoremmista. Monen mielstä tulee tunne, että näyttää vanhalta, jos teititellään. 

Minusta on kiva kun teititellään, olen 40+ ikäinen. Ulkomailla olen aina Madame asiakaspalvelutilanteessa. Se luo kohteliaan etäisyyden.

Joo, palvelusväkeen pitää olla terve etäisyys, ettei ne kuvittele liikoja omasta arvostaan.

Vierailija
117/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

latva-2:t 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 kukahan tässä ei osaa kirjoittaa? 

"Pihallani kasvaa mäntyjä ja 6:ia"

"Luen iltalehteä ja 7:aa"

"Hänellä oli 1:t yllä"

"Ylen toimittaja Jaakko 3 kuoli"

Vierailija
118/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä, ilman turhia täytesanoja.

Vierailija
119/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnustan tekeväni tuota jessittelyä kirjastovirkailijana. :D Täytyypä kiinnittää asiaan huomiota - vaikka itse pidän harmittamana ja vähän kuin tilannetta keventävänä täytepuheena. Tyyliin "jes, kiitos", kun maksutapahtuma suoriutunut onnistuneesti. N45

Vierailija
120/174 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku alkaisi livenä veetuilemaan tästä, alkaisin ihan tahallaan ärsyttää. Jepulis. Jeppistä. Jeba. Jeespoks. Jepsistä jöppöseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi