Jessittely asiakaspalvelutilanteissa: jees okei! jees kiitti!
Hassu käänteinen kultuurishokki näin ulkosuomalaiselle Suomessa lomailijalle - kaikki hokee sanaa jes tai jees ainakin näin Helsingissä, ilmeisesti joku uusi täytesana /tapa. Kassalla jees kiitos tai jes, se olis sitte 10,99 jees okei. Jännä tapa mikä on yleistynyt ihan hurjasti. Jes! Sellainen huikkaus pirteä jees, oletteko huomanneet samaa, vai jessittelettekö ihan huomaamatta jo :D jes, ei mulla muuta!
Kommentit (174)
tanelihan voisi s mainoksissa alkaa toistamaan jes jes hyvää päivän jatkoa. mitta täynnä s tämä ei ole tätä siirryin k kauppaan ja lidiin. eikö s tajua että liika on liikaa jo 4v pelle ala arvostanut ostajia. tekis niin mieli lyödä silmä mustaksi heh heh tämä ei ollut tätä. kanava vaihtuu heti huomioikaa muutkin mainostajat s tanelin jälkeen kanava on jo vaihtunut.
Sama muuten puhelinkeskusteluissa, vähänkin tuntemattoman kanssa. Jes palaillaan! Jees selvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se oikeasti kauheaa. Samoin kun kesätyöläiset sinuttelevat asiakkaita, kuuntelen vieressä häveten.
Sinuttelu on ihan normaalia 2020-luvulla. Edes 80+ ikäluokassa ei löydy kovin montaa, joka haluaa tulla teititellyksi. Puhumattakaan nuoremmista. Monen mielstä tulee tunne, että näyttää vanhalta, jos teititellään.
Minusta on kiva kun teititellään, olen 40+ ikäinen. Ulkomailla olen aina Madame asiakaspalvelutilanteessa. Se luo kohteliaan etäisyyden.
Sinä olet poikkeva yksilö. Suomessa 99,999% ihmisistä ei koe teitittelyä mukavana, vaan ennemminkin reaktio on "näytänkö mä niiiiiin vanhalta". Teitittely ei ole suomen kielessä luontevaa, vaan siitä tulee jäykkä tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se oikeasti kauheaa. Samoin kun kesätyöläiset sinuttelevat asiakkaita, kuuntelen vieressä häveten.
Sinuttelu on ihan normaalia 2020-luvulla. Edes 80+ ikäluokassa ei löydy kovin montaa, joka haluaa tulla teititellyksi. Puhumattakaan nuoremmista. Monen mielstä tulee tunne, että näyttää vanhalta, jos teititellään.
Minusta on kiva kun teititellään, olen 40+ ikäinen. Ulkomailla olen aina Madame asiakaspalvelutilanteessa. Se luo kohteliaan etäisyyden.
Minä joskus piruuttani puhuttelen tärkeileviä rouvashenkilöitä kolmannessa persoonassa. "Mitä rouvalle saisi olla?" "Haluaako rouva kahviin maitoa?" "Maksaako rouva käteisellä vai kortilla" jne.
Jees poks on ollut käytössä jo 100 vuotta, ehkä pidempäänkin. Tämä fingelskan sanahirviö tarkoittaa jotakuinkin ok tai selvä. Oikeastaan tässä nykyisessä jeesissä palataan vaan entiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä joskus piruuttani puhuttelen tärkeileviä rouvashenkilöitä kolmannessa persoonassa. "Mitä rouvalle saisi olla?" "Haluaako rouva kahviin maitoa?" "Maksaako rouva käteisellä vai kortilla" jne.
En tärkeille, mutta arvostan kohteliasta asiakaspalvelua.
Vastaava englannista lainattua täytepuhetta kuin etenkin helsinkiläisten podcasteissa ärsyttävyyteen saakka toistettu "tiäks". Junou......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En
En puhunut sinusta. Ja ihan tiedoksi: kohtelias voi olla ihan teittelyäkin. Kannatta opetella.
Vierailija kirjoitti:
Jees poks on ollut käytössä jo 100 vuotta, ehkä pidempäänkin. Tämä fingelskan sanahirviö tarkoittaa jotakuinkin ok tai selvä. Oikeastaan tässä nykyisessä jeesissä palataan vaan entiseen.
"Jees poks, pallinaama"
Eikös tuo ole jotain Kummelia tai vastaavaa?
Olen asiakaspalvelussa ja tulee kyllä paljon jessiteltyä, kuvitellut kai, että se tuo rennompaa tunnelmaa. Nyt en tiedä uskallanko enää.😅
Vierailija kirjoitti:
Olen asiakaspalvelussa ja tulee kyllä paljon jessiteltyä, kuvitellut kai, että se tuo rennompaa tunnelmaa. Nyt en tiedä uskallanko enää.😅
Ei tuo. Rentous tulee siitä, että olet luonteva ja puhuttelet asiakkaita normaalisti etkä käytä mitään turhia jessejä täytteenä. Jes herättää lähinnä myötähäpeää ja tuo mieleen, että lapsiparka ei osaa sanoa mitään merkityksellistä, joten pitää täyttää hiljaisuus tuollaisella.
Jes, en silti vedä naamaa norsunvitulle vaikka siellä Pihtiputaalla se tuntuu olevan tapana.
Vierailija kirjoitti:
jeesittele vaan menemään, jes okei? Kieli muuttuu, ja jos tekee työstä helpompaa ja olon näissä palvelutilanteissa pirteämmäksi ja tehokkaammaksi niin eikun jes vaan! Kiinnostaa oletko aloittanut aspahommat jes-ajan aikaan vaiko huomannut itse muutoksen alalla? AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulnee englanninkielestä yes
Sherlock
No shit Sherlock
Tuo viittaa Sir Arthur Conan Doylen luomaan etsivähahmoon nimeltä Sherlock Holmes. Hän oli tunnettu päättelykyvystään.
Aspan työkokemuksen ja iän voi määritellä aika tarkasti sen perustellla tuleeko joka juttuun vastauksena "jes" vai jotain muuta.
Töissä pitää sanoa jees! Se pitää spirittiä yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulnee englanninkielestä yes
Sherlock
No shit Sherlock
Tuo viittaa Sir Arthur Conan Doylen luomaan etsivähahmoon nimeltä Sherlock Holmes. Hän oli tunnettu päättelykyvystään.
Oliko myös kova paskomaan, kun tuossa on tuo sana shit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jees poks, pallinaama"
Eikös tuo ole jotain Kummelia tai vastaavaa?
Jees poks pallinaama oli kasarin hokema. Kummeli alkoi vasta ysärillä, eli ottivat sen vaan uusiokäyttöön.
Sinuttelu eli aivan tuntematon tulee sitten iholle mitä asemassa olevat edelleenkään siedä.