Ovatko vanhustenne pankkiasiat kunnossa? Jos toinen menehtyy, pääseekö ja osaako jäljelle jäänyt verkkopankkiin?
Tässä hyvä esimerkki tilanteesta, jossa vain menehtynyt oli eläessään hoitanut pariskunnan pankkiasioita: https://www.is.fi/digitoday/art-2000011332923.html
Appiukollani ja anopillani on sama tilanne. Jos appi nyt menehtyisi, olisi anoppi täysin avuton. Hänellä ei ole verkkopankkia ja puolison kuoltua tili menisi kokonaan kiinni. Henkilökohtaista tiliä hänellä ei ole. Elämäntyyli on eläkkeisiin verrattuna liian kallis ja rahat eivät tahdo riittää.
Molemmilla on vakavia terveysongelmia ja elinvuosia ei ole enää paljon. Olen yrittänyt patistella miestäni hoitamaan asioita kuntoon. Mitään muutosta ei ole kuitenkaan tapahtunut.
Kommentit (216)
Kyllä ne käyttää kummatkin verkkopankkia, mutta äidin ollessa teho-osastolla tuli hyvin selväksi miten hankalaa elämä on jos ei ole naimisissa. Isä ei pystynyt tekemään mitään, edes maksamaan äidin laskuja mitkä menee sinne verkkopankkiin kun äiti oli tietysti tiedottomassa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia on monenlaisia. Isäni kuoltua ei äidilläni ollut mitään ongelmaa päästä pankkitileille tai käyttämään rahoja. Hän on omasta takaa suurituloinen ja hyvin varakas ihminen. Kun muutamaa vuotta myöhemmin ruvettiin tekemään perinnönjakoa isäni paljon pienemmästä omaisuudesta, äitini olikin jotenkin käyttänyt kaikki isän rahat, joista olimme maksaneet perintöverotkin. Kiven kovaan vaan väitti, että ihan oikein on mennyt tämä.
Ankea tilanne, kun harva viitsii vanhaa äitiään haastaa oikeuteenkaan.
Miksi perinnönjako tehtiin vasta vuosia myöhemmin? Eikö ositusta oltu tehty isäsi kuoleman jälkeen? Kaikki rahat ja omaisuus jäi äidillenne, vaikka niistäkin maksoitte verot?
Ositus kyllä tehtiin, mutta äidillä oli hallintaoikeus ja hän halusi olla pesän ilmoittaja ja pesänhoitaja. Siinä ensi vaiheessa kun kaikilla on suru kuoleman johdosta, leskeä ei mitenkään kehtaa ruveta painostamaan raha-asioilla, ja valtakirjojakin tulee annettua turhan matalalla kynnyksellä. Tämä on ihan tavallista, tunnen monia, joille on käynyt samoin. Ja sitähän tämäkin ketju petaa ja pönkittää, kun huolena on vain, miten leski pystyy käyttämään yhteisiä varoja kuolemasta huolimatta. Oikeasti siinä käy helposti niin, että leski pitää koko kuolinpesää omanaan, eikä ymmärrä lainkaan lastensa nyt omistavan edesmenneen puolison varat ja omaisuuden.
Eihän se silti sitä tarkoita, että leski saisi hukata vainajan omaisuuden taivaan tuuliin ja käyttää rahat omiin menoihinsa. Semmoinen on rikollista toimintaa, vaikka olisi hallintaoikeus. Mutta jälleen kerran, aika iso kynnys saattaa vanhaa äitiään vastuuseen, vaikka olisi tehnyt mitä.
143, annoitte siis äidillenne valtakirjan rahojen nostoon, sillä miten hän muuten olisi saanut ne käyttöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on jo yli 80v, mutta hoitaa yhä vanhempieni laskut ym verkkopankissa. Isä ei osaa todennäköisesti käyttää verkkopankkia. En ole koskaan kysynyt osaako hän.
Myn vanhemmillani täysin sama. Isä ei halua opetella edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks, mutta kyllä ihmetyttää miten hukassa ihmisten "kansalaistaidot" on.
Miksi? Ei tällaisia koulussa kansalaistaidon tunneilla opetettu, eikä kaikki ole ollut tekemisissä kuoleman tai pankkitilien kanssa sen jälkeen, kun tilin aukaisi.
Kyllä nämä asiat kuuluu ihan kaikkien yleis-sivistykseen. Ne on yhtä tärkeitä, kuin syöminen ja perseen pyyhkiminen.
Jos ei nämä asiat ajoissa kiinnosta, niin sitten on toisten armoilla ja yleensä siitä sitten joutuu maksamaan kalliisti.
Yleissivistykseen kuuluu osata myös kirjoittaa yleissivistys. Juristi neuvoo tarvittaessa paremmin kuin av.
Löytyykö muualta netistä kirjoitusvirheitä? Meneppäs katsomaan.
Menepäs eikä meneppäs
Vierailija kirjoitti:
143, annoitte siis äidillenne valtakirjan rahojen nostoon, sillä miten hän muuten olisi saanut ne käyttöönsä.
Ei, vaan rahat olivat yhteisellä tilillä, josta hän käytti ne. Tämä tässäkin ketjussa ylistetty tai-tili, jossa oli huomattava summa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne käyttää kummatkin verkkopankkia, mutta äidin ollessa teho-osastolla tuli hyvin selväksi miten hankalaa elämä on jos ei ole naimisissa. Isä ei pystynyt tekemään mitään, edes maksamaan äidin laskuja mitkä menee sinne verkkopankkiin kun äiti oli tietysti tiedottomassa tilassa.
Tästä syystä kaikki laskut - olipa suhteessa tai ei - kannattaisi laittaa menemään suoraveloituksena. Koska jos sitten joutuu vaikka just teho-osastolle, sinä aikana ei kertakaikkiaan voi tulla mitään muita "ylimääräisiä" laskuja kuin korkeintaan lasku ambulanssista sekä sairaalalaskut. Ja näistä omainen sitten voi keskustella sairaalan sosiaalityöntekijän kanssa, joka huolehtii siitä, että laskut eivät mene perintään.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä kaikki laskut - olipa suhteessa tai ei - kannattaisi laittaa menemään suoraveloituksena. Koska jos sitten joutuu vaikka just teho-osastolle, sinä aikana ei kertakaikkiaan voi tulla mitään muita "ylimääräisiä" laskuja kuin korkeintaan lasku ambulanssista sekä sairaalalaskut. Ja näistä omainen sitten voi keskustella sairaalan sosiaalityöntekijän kanssa, joka huolehtii siitä, että laskut eivät mene perintään.
Ei kannata. Nimittäin semmoiset suoraveloitukset tyhjentävät ajan mittaa tilin. Hirveän vaikeaa perata mitä sopimuksia vainajalla on ollut, jos ei ole pääsyä tilille eikä mitään laskua edes tule minnekään, ja rahat vaan katoavat itsestään. Perintään meneminen ei haittaa ollenkaan niin paljon, kun ei kuolleella tarvitse olla luottotietoja.
Sukulainen opetteli hoitamaan asioita, kun puoliso sairastui. Hän oli antanut puolison hoitaa ihan kaiken, mutta nyt oli pakko pärjätä. Hän hankki tietokoneen ja älypuhelimen, opetteli käyttämään nettiä ja verkkopankkia, myi talon ja muutti pienempään. Helpompaa olisi tietysti ollut, jos olisi aikaisemmin opetellut nämä taidot, mutta sisulla päätti pärjätä.
Meillä on omat tilit ja yrityksen tilinkäyttöön prokura, jotta ei tulisi siihen ongelmia. Tiedossa on, että kuolinpesän asioiden hoito on äärimmäisen vaikeaa, pankki ei suostu käytännössä maksamaan mitään laskuja ellei ole virkatodistuksia, sukuselvitystä, valtakirjoja ja perukirjaa. Siksi on paljon helpompi maksaa kaikki kuolinpesän laskut omalta tililtä ja laskuttaa ne kuolinpesältä siinä vaiheessa, kun tilit pääsee lakkauttamaan. Säästyy monelta ajanvaraukselta ja väärältä tiedolta.
Pankki tosin alkaa pommittaa kuolinpesää udellen, miksi pankille ei ole toimitettu tarvittavia asiakirjoja, vaikka tiliin ei ole koskettu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on omat tilit ja yrityksen tilinkäyttöön prokura, jotta ei tulisi siihen ongelmia. Tiedossa on, että kuolinpesän asioiden hoito on äärimmäisen vaikeaa, pankki ei suostu käytännössä maksamaan mitään laskuja ellei ole virkatodistuksia, sukuselvitystä, valtakirjoja ja perukirjaa. Siksi on paljon helpompi maksaa kaikki kuolinpesän laskut omalta tililtä ja laskuttaa ne kuolinpesältä siinä vaiheessa, kun tilit pääsee lakkauttamaan. Säästyy monelta ajanvaraukselta ja väärältä tiedolta.
Yrityksen kanssa voi ollakin hankalampaa, mutta kyllä ainakin Nordeassa sai reilu vuosi sitten helposti maksettua vainajan laskut vainajan tililtä ilman sukuselvityksiä, perukirjaa tai valtakirjoja. Samoin hautajaiskulut. Ei tarvinnut edes käydä pankissa tätä varten. Olin yllättynyt siitä, miten helposti laskujen maksu onnistui, kunhan vainajan tilillä oli tarpeeksi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa yhdessä keskustelut ihmiset kertovat etteivät tiedä puolisonsa raha-asioista mitään. Minusta outoa kun meillä oli kaikki yhteistä.
Kuoleman tullessa on pakko kuitenkin selvittää vainajan asiat vaikka olisi kuinka ollut erilliset asiat ja rahat.
Eihän tuossa ole mitään outoa. Joutuu ne vainajan asiat selvittämään silloinkin, kun "kaikki on yhteistä". Jos ihminen elättää itse itsensä, niin ei sen tarvitse tietää paljonko sillä toisella on tilillä. Ei sillä tiedolla ole mitään valiä. Vaikka minä nyt kuulisin, että miehen tilillä on 1 200 000 euroa, niin en minä sillä tiedolla mitään tekisi.
Mulla on vaan 70 000e mutta kyllä minä silläkin pärjään. En tarvii miehen rahoja mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa yhdessä keskustelut ihmiset kertovat etteivät tiedä puolisonsa raha-asioista mitään. Minusta outoa kun meillä oli kaikki yhteistä.
Kuoleman tullessa on pakko kuitenkin selvittää vainajan asiat vaikka olisi kuinka ollut erilliset asiat ja rahat.
Erikoinen liitto, kun ei tiedä puolisonsa raha-asioista mitään. Itse en tällaiseen liittoon ryhtyisi, jos puolisosta jäisi jokin osuus salaiseksi. Voisi ihmetellä, mitä kaikkea tällaisen salaisuuden taustalla voi olla. Meille avioliitossa rahakin on tärkeä asia kaiken muun lisäksi, ja rahasta ja raha-asioista keskustellaan ja niitä suunnitellaan yhdessä.
Mitä ihmeen salaisuuksia siinä pitäisi olla, että raha-asiat ei ole yhteisiä? Ehkäpä meillä on suurempi luotto toiseen, kun ei tarvitse tietää toisen raha-asioita, mutta silti voit luottaa siihen, ettei sinua vedätetä.
Ollaan oltu nuoresta asti yhdessä ja kumpikin on käynyt töissä ja maksanut oman osuutensa. Siinä ei paljoa salaisuuksia ole.
Kumpikin on saanut aikanaan jonkun verran perintöä, mies paljon, minä vähemmän, mutta tiedän, paljonko mies on saanut, kun on sen sanonut, mutta en katso millaan lailla miehen saaman perinnön kuuluvan minulle. Se saa mennä lapsille.
Ihmiset voi elää oikein hyvää elämää keskenään, vaikka toisen varoista ei tiedäkään. Minua ei kiinnosta miehen rahat ja toivon, ettei miestäkään minun rahat :D
Vierailija kirjoitti:
Kuoleminen on Suomessa kallista. Äitini kuoli hiljattain ja hänen viimeisten elinviikkojensa ja kuolemaan liittyneiden asioiden yhteislasku oli 9000€. Hinnassa on mukana sairaalamaksut, hautajaiset, asunnon kulut, perunkirjoitus jne.
Muutaman viikon sairaalamaksut ei ole tonnia enempää ( on maksukatto) ei myös muutaman viikon asuntokulut, perinkirjoitus joitain satasia . Mutta jos hautajaiset on 200 hengen peijaiset ,ni siihen uppoo euroja😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään outoa. Joutuu ne vainajan asiat selvittämään silloinkin, kun "kaikki on yhteistä". Jos ihminen elättää itse itsensä, niin ei sen tarvitse tietää paljonko sillä toisella on tilillä. Ei sillä tiedolla ole mitään valiä. Vaikka minä nyt kuulisin, että miehen tilillä on 1 200 000 euroa, niin en minä sillä tiedolla mitään tekisi.
Mulla on vaan 70 000e mutta kyllä minä silläkin pärjään. En tarvii miehen rahoja
Vaikka ei tarvitse yhtään mitään toiselta kun on avioliittoon menty olemme me. Tosin olen vanhanaikainen, avioliitot ovat nykyisin kulissia, jokaisella omat asiat ja suhteet muualla. Miksi yleensä ollaan naimisissa jos ollaam salamyhkäisiä ja jääkapissa omat hyllyt,ei sovi pyykit samaan koneeseen. Kun sähköwatitkin lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks, mutta kyllä ihmetyttää miten hukassa ihmisten "kansalaistaidot" on.
Miksi? Ei tällaisia koulussa kansalaistaidon tunneilla opetettu, eikä kaikki ole ollut tekemisissä kuoleman tai pankkitilien kanssa sen jälkeen, kun tilin aukaisi.
Kyllä nämä asiat kuuluu ihan kaikkien yleis-sivistykseen. Ne on yhtä tärkeitä, kuin syöminen ja perseen pyyhkiminen.
Jos ei nämä asiat ajoissa kiinnosta, niin sitten on toisten armoilla ja yleensä siitä sitten joutuu maksamaan kalliisti.
Yleissivistykseen kuuluu osata myös kirjoittaa yleissivistys. Juristi neuvoo tarvittaessa paremmin kuin av.
"Mikä siinä oli väärin kirjoitettu"....
Ainakin minulla se näkyi niin, että keskellä riviä luki "yleis-sivistykseen". Ei siis niin, että rivi olisi loppunut ja loppu sanasta seuraavalla rivillä.
Mikä siinä oli väärin.
Äitini hoitaa itse omat pankkiasiansa niin pitkään kun kykenee, sitten me lapset autamme. Anoppini pankkiasiat on jo vuosia hoitanut vanhin poikansa.
Leskeneläkkeeseen vaikuttaa tulot? Eihän sitä vältämättä saa tulojen takia.. Että ei sitä automaattisesti myönnetä kun puoliso kuolee.. Sitä pitää hakea.
Eli äitisi ei ollut tilin omistaja, vaan isäsi oli. Äidilläsi ei ollut omistuksessaan tiliä, eikä edes käyttöoikeutta isäsi tiliin.