Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko vanhustenne pankkiasiat kunnossa? Jos toinen menehtyy, pääseekö ja osaako jäljelle jäänyt verkkopankkiin?

Vierailija
04.07.2025 |

Tässä hyvä esimerkki tilanteesta, jossa vain menehtynyt oli eläessään hoitanut pariskunnan pankkiasioita: https://www.is.fi/digitoday/art-2000011332923.html

Appiukollani ja anopillani on sama tilanne. Jos appi nyt menehtyisi, olisi anoppi täysin avuton. Hänellä ei ole verkkopankkia ja puolison kuoltua tili menisi kokonaan kiinni. Henkilökohtaista tiliä hänellä ei ole. Elämäntyyli on eläkkeisiin verrattuna liian kallis ja rahat eivät tahdo riittää.

Molemmilla on vakavia terveysongelmia ja elinvuosia ei ole enää paljon. Olen yrittänyt patistella miestäni hoitamaan asioita kuntoon. Mitään muutosta ei ole kuitenkaan tapahtunut.

Kommentit (216)

Vierailija
181/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että Suomessa maksetaan aikuisen ihmisen eläke jonkun toisen ihmisen tilille? Siis kyllä näitä  vanhoja koko elämänsä lapsena eläneitä naisia näkee terveyden huollossa, mutta ei sitä voi käsittää miten älyllisesti laiska ja tahdoton tollukka pitää olla ettei ikinä ole omia asioitaan hoitanut.

Eihän se edes välttämättä liity siihen onko omaa tiliä vai ei. Vaikka olisi oma tilikin niin silti puoliso on voinut hoitaa kaikki raha-asiat, samoin vakuutus yms. asiat. 

Yhtälailla edelleen löytyy niitä pariskuntia joissa toinen puolisoista (useimmiten mies) on täysin avuton kun hänen pitäisi alkaa huolehtia kaupassa käynnistä ja ruuanlaitosta.

En suosittele tuollaista työnjakoa.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 149: "Ei kannata. Nimittäin semmoiset suoraveloitukset tyhjentävät ajan mittaa tilin. Hirveän vaikeaa perata mitä sopimuksia vainajalla on ollut, jos ei ole pääsyä tilille eikä mitään laskua edes tule minnekään, ja rahat vaan katoavat itsestään. Perintään meneminen ei haittaa ollenkaan niin paljon, kun ei kuolleella  tarvitse olla luottotietoja."

Henkilö, joka makaa tajuttomana sairaalassa, ei ole vaianaja. Sairaalassaoloajaltakin pitää maksaa vuokra/vastike/lainanlyhennykset, sähkö yms. Varsinkin yksinasujan on järkevää laittaa em laskut menemään suoraveloituksena, jos ei ole ketään sellaista omaista, jolla olisi mahdollisuus maksaa em laskut omasta pussistaan ja sitten myöhemmin saa maksamansa rahat takaisin. 

Omaan kuolemaansa taas kannattaa varautua siten, että tekee listat kaikista niistä tahoista, joille em suoraveloituksia menee. Asiakasnumeroineen, jotta sitten, kun joku toinen joutuu alkaa katkaisemaan em sopimukset, ei tarvitse odotella, milloin vainajan postiluukusta tipahtaa jokin lasku, josta selviä, että tähänkin firmaan pitää ottaa yhteyttä. Perukirjan tekoa helpottaa yös, kun on lista kaikista pankkitileistä, sijoituksista yms. Perukirjan tekijän ei tarvitse alkaa selvittää, oiskohan vainajalla tuossa ja tässä pankissa kenties pankkitili tai missä kaikkialla vainajalla on sijoituksia. Nämä paperit kannattaa säilyttää jossain tietyssä paikassa ja omaisille kerrtoa, mistä tarvittavat paperit löytyvät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat tilit, mutta olisin silti nesteessä. Miehellä hyvät tulot, itsellä pienet. Joutuisin ottamaan lainaa elämisen kuluja varten. Mies ei suostu yhteiseen tiliin.

En joutuisi ottamaan lainaa, tosin oon nyt yksin ts oon pitänyt varan että nyt on mukava elää.

Vierailija
184/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että Suomessa maksetaan aikuisen ihmisen eläke jonkun toisen ihmisen tilille? Siis kyllä näitä  vanhoja koko elämänsä lapsena eläneitä naisia näkee terveyden huollossa, mutta ei sitä voi käsittää miten älyllisesti laiska ja tahdoton tollukka pitää olla ettei ikinä ole omia asioitaan hoitanut.

Eihän se edes välttämättä liity siihen onko omaa tiliä vai ei. Vaikka olisi oma tilikin niin silti puoliso on voinut hoitaa kaikki raha-asiat, samoin vakuutus yms. asiat. 

Yhtälailla edelleen löytyy niitä pariskuntia joissa toinen puolisoista (useimmiten mies) on täysin avuton kun hänen pitäisi alkaa huolehtia kaupassa käynnistä ja ruuanlaitosta.

Naisella täytyy olla oma tili, hoitaa vähintään omat raha-asiat jne. Taitaa olla mummeleita jotka turvan luoneet mieheen.

Vierailija
185/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan laskut kännykällä, lähden yksin syksyllä Lontooseen ja ikää on.

Vierailija
186/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan 73 ja 78-ikäiset, minä olen hoitanut aina raha-asiat verkkopankissa ja sitä ennen laitoin laskut nippuun jonka mies kävi maksamassa maksupäätteellä, vai mikä sen nimi oli...sen mukaan kumman tilipäivä oli lähempänä.Meillä on molemmilla omat tilit tai-tileinä, eli voi käyttää kumpikin kummankin tiliä. Myöskin toistemme pankkikorttia käytämme ristiin. Puoliso ei ole käyttänyt omaa verkkopankkiaan vaan minä käytän sitä, kaikki laskut menee e-laskuina tasapuolisesti, harvoin mitään satunnaisia laskuja tulee.Kyllä hän sen käytön oppisi, ei siinä suhteessa mitään ongelmaa ole, mutta on vaan tottunut siihen että minä hoidan asiat

Vierailija
187/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naisella täytyy olla oma tili, hoitaa vähintään omat raha-asiat jne. Taitaa olla mummeleita jotka turvan luoneet mieheen."

Mulla löytyy ihan työkavereista niitä jotka avoimesti tunnustaa että mies hoitaa kaikki laskut ja että olisivat pulassa jos heidän pitäisi tietää mitä kaikkia laskuja kotitalouteen kuuluu. Enkä kutsuisi heitä mummeleiksi.

Vierailija
188/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Naisella täytyy olla oma tili, hoitaa vähintään omat raha-asiat jne. Taitaa olla mummeleita jotka turvan luoneet mieheen."

Mulla löytyy ihan työkavereista niitä jotka avoimesti tunnustaa että mies hoitaa kaikki laskut ja että olisivat pulassa jos heidän pitäisi tietää mitä kaikkia laskuja kotitalouteen kuuluu. Enkä kutsuisi heitä mummeleiksi.

Ja heillä siis on oma tili mutta puolisolla siihen käyttöoikeus jotta asioiden hoitaminen onnistuu.

Vierailija
189/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun et sinä mikään ennustaja ole! Kumpi tahansa voi kuolla ensin. Ja toiseksi se on pelkästään röyhkeää käytöstä puuttua toisten raha-asioihin, jos kuitenkin jollain tavalla pärjäävät. Ne on heidän rahat ja heidän elämä!

Vierailija
190/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisella täytyy olla oma tili, hoitaa vähintään omat raha-asiat jne. Taita

Kyllä tuo on vanhoja peruja siltä ajalta kun aviopari otti yhdessä talolainan, niin niillä piti olla yhteinen pankkitili, jonne tulee rahaa ja josta se laina maksetaan. Se on uudempi systeemi, että molemmilla omat tilit ja lisäksi yhteinen pankkitili, josta lähtee asuntolaina kuukausittain (ja yleensä molemmilta siirtyy omalta tililtä puoliksi lainan lyhennys tälle tilille).

Vierailija
191/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeksi jäänyt isäni ei kykene eikä ole kyennyt enää hetkeen hoitamaan itse laskujaan. Antoi minulle käyttöoikeuden tiliinsä ja mulla on pankkitunnukset joilla hoidan. Pienen paikkakunnan pankissa onnistui kivuttomasti, olin todella tyytyväinen palveluun.

Jos kykenevä aikuinen ei hoida raha-asioitaan itse ja keskustele puolisonsa kanssa siitä mitä kuluja taloudessa on, se on henkistä laiskuutta ja vastuun pakoilua.

Vierailija
192/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän viisikymppisen joka ei köytä verkkopankkia eikä ole edunvalvojaakaan. Vie laskut maksupalveluun. 

Vierailija
193/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka me vanhukset sujuvasti käytetään nettiä ja maksetaan laskumme, niin jokaisen kantsii tehdä edunvalvontavaltuutuus ja ,jos on lapsia antaa vaikk suomi.fi kautta valtuudet kaikkiin mahdollisiin instansseihin. Pankkitileihin myös käyttöoikeus. Se on yks silmänräpäys ,kun toinen kuolla kupsahtaa ja toinen saa jonku aivojutun. Sit olemme pelistä pois. Se on jempti nii!

Vierailija
194/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin maissa eläke periytyy ja kotirouvana ollut saa hyvää eläkettä. 

Joo no me ollaa Suomessa ja jokaiselle on oma eläke. Ei olla minkään puolison eläkkeen varassa.

Jotkut lesket on myös puolison eläkkeen varassa.

Vierailija
195/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tilanne voi tulla eteen jo pelkästään jos toinen sairastuu. Meillä molemmat osaa käyttää verkkopankkia (mies opetteli joskus 45-vuotiaana) mutta minä hoidan juoksevat laskut yhteiseltä tililtä. Kun mies sairastui ja odoteltiin ambulanssia, tuli mieleen pankkiasiatkin, kun ei tiedetty kuinka pitkään mies on pelistä pois. Mies siirsi rahaa yhteiselle tilille, ettei tarvitse ihmetellä miten laskuista selvitään.

Meillä on molemmilla edunvalvontavaltuutus, mutta sille ei onneksi ollut nyt tarvetta. 

Vierailija
196/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun et sinä mikään ennustaja ole! Kumpi tahansa voi kuolla ensin. Ja toiseksi se on pelkästään röyhkeää käytöstä puuttua toisten raha-asioihin, jos kuitenkin jollain tavalla pärjäävät. Ne on heidän rahat ja heidän elämä!

Isäni kuoli yllättäen 72-vuotiaana. Äitini ei osaa käyttää nettiä, verkkopankkitunnukset hänellä oli, mutta isäni oli hoitanut kaikki asiat äitini puolesta, tiliasiat, laskunmaksut, jopa avasi tämän kirjeet Kelalta jne ja hoiti kaikki hakemus- ja sopimusasiat. Äidilläni ei myöskään ole ajokorttia, eikä hän ole tottunut liikkumaan julkisilla tai taksilla. 

Voitte varmaan kuvitella minkälainen asioidenhoitosuma meille läheisille lankesi kun isä yllättäen kuoli. Äiti oli niin shokissa etttei netin ja älypuhelimen käytön opettelu onnistunut. Ja kun hän ei ollut tottunut asioimaan viranomaisten kanssa tai tilaamaan itse edes kotivakuutusta niin käytännössä hän tarvitsi kaikessa apua.

Opetelkaa asioiden hoito niin että pärjäätte vanhanakin omin avuin. 

Vierailija
197/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkkeeseen vaikuttaa tulot? Eihän sitä vältämättä saa tulojen takia.. Että ei sitä automaattisesti myönnetä kun puoliso kuolee.. Sitä pitää hakea. 

Tietenkin pitää hakea. Kaikki etuudet pitää ensin hakea, ei niitä itsekseen aleta maksaa. Ei leskeneläke ole mikään automaatti vaan siihen on omat laskentakaavansa tapauksen mukaan. Jos kuolleella on isommat tulot on yleensä myös isompi työeläke. Silloin elossa oleva pienempituloinen puoliso usein saa leskeneläkettäkin. 

Jos kuolleella on ollut huonot tulot ja eloonjääneellä paremmat niin silloin leskeneläkettä ei välttämättä saa. Kelan leskeneläke on omansa ja työeläkeperusteinen omansa. 

Vierailija
198/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on vanhoja peruja siltä ajalta kun aviopari otti yhdessä talolainan, niin niillä piti olla yhteinen pankkitili, jonne tulee rahaa ja josta se laina maksetaan. Se on uudempi systeemi, että molemmilla omat tilit ja lisäksi yhteinen pankkitili, josta lähtee asuntolaina kuukausittain (ja yleensä molemmilta siirtyy omalta tililtä puoliksi lainan lyhennys tälle tilille).

Koska on ollut tuollainen systeemi? Olen ottanut ensimmäisen talolainan yhdessä mieheni kanssa 35 vuotta sitten, mutta ei silloin vaadittu yhteistä tiliä, vaan meillä oli molemmilla omat tilit. Meillä ei ole koskaan ollut yhteistä tiliä, vaikka on ollut kaksi yhteistä asuntolainaa.

Vierailija
199/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhuksilla yhteinen pankkitili minne käyttöoikeus molemmilla, niin pankin ratkaisu on sulkea tili toisen kuolemasta tiedon saatuaan.

Ei pääse jälkeen jäänytkään tilille.

Kun vanhus kuolee esim. sairaalassa, niin tieto menee myös pankkiin ja hänen tilinsä suljetaan. Sillä suojellaan vainajan rahoja ahneilta sukulaisia tyhjentämästä vainajan tiliä. Tiedän eräänkin sukulaisen, joka hoiti vanhuksen pankkia-asioita, mutta ei enää kiirettä pitäenkään päässyt siirtämään rahoja itselleen.

Perikunta joutuu käymään pankissa hoitamassa vanhuksen laskut pesänhoitajan antamalla valtuutuksella, kunnes perinnönjako on tehty.

Toki se sujuu nopeastikin jos perinnöjako on yksinkertainen ja yksimieleiset lähisukulaiset.

Vierailija
200/216 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoitaa kaikki raha-asiat, koska hän on suurituloinen ja maksaa kaiken. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että minä en tietäisi mistään mitään. Kaikki tilit ovat yhteisiä, samoin omaisuus ja minulla on pankki- ja luottokortit käytössä ja pankkitunnukset ym. Laskut menevät automaattisesti tililtä, eikä niitä tarvitse mennä maksamaan ja yllätyslaskuja ei tule. Kumpikin voi käyttää rahaa oman harkintansa mukaan, mutta isoimmista ostoksista sovitaan yhdessä. Puhumme rahasta ja suunnittelemme raha-asioita yhdessä.