Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko vanhustenne pankkiasiat kunnossa? Jos toinen menehtyy, pääseekö ja osaako jäljelle jäänyt verkkopankkiin?

Vierailija
04.07.2025 |

Tässä hyvä esimerkki tilanteesta, jossa vain menehtynyt oli eläessään hoitanut pariskunnan pankkiasioita: https://www.is.fi/digitoday/art-2000011332923.html

Appiukollani ja anopillani on sama tilanne. Jos appi nyt menehtyisi, olisi anoppi täysin avuton. Hänellä ei ole verkkopankkia ja puolison kuoltua tili menisi kokonaan kiinni. Henkilökohtaista tiliä hänellä ei ole. Elämäntyyli on eläkkeisiin verrattuna liian kallis ja rahat eivät tahdo riittää.

Molemmilla on vakavia terveysongelmia ja elinvuosia ei ole enää paljon. Olen yrittänyt patistella miestäni hoitamaan asioita kuntoon. Mitään muutosta ei ole kuitenkaan tapahtunut.

Kommentit (216)

Vierailija
161/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoleminen on Suomessa kallista. Äitini kuoli hiljattain ja hänen viimeisten elinviikkojensa ja kuolemaan liittyneiden asioiden yhteislasku oli 9000€. Hinnassa on mukana sairaalamaksut, hautajaiset, asunnon kulut, perunkirjoitus jne.

Muutaman viikon sairaalamaksut ei ole tonnia enempää ( on maksukatto) ei myös muutaman viikon asuntokulut, perinkirjoitus joitain satasia . Mutta jos hautajaiset on 200 hengen peijaiset ,ni siihen uppoo euroja😂

Omistusasunnon vastikkeet viideltä kuukaudelta (perunkirjoitus valmistui vasta 5kk kuoleman jälkeen) tekivät pelkästään 2500 euroa. Hautajaisiin, vainajan kuljetukseen ja tuhkaukseen meni 2500€. Jne. 

Vierailija
162/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

143, annoitte siis äidillenne valtakirjan rahojen nostoon, sillä miten hän muuten olisi saanut ne käyttöönsä. 

Ei, vaan rahat olivat yhteisellä tilillä, josta hän käytti ne. Tämä tässäkin ketjussa ylistetty tai-tili, jossa oli huomattava summa rahaa.

No, ite annoitte äidillenne valtakirjat, millä pääsikäyttämään isänne rahoja. 

Ja toisekseen, äidin omat rahat säästyi, kun törsäsi isänne rahoja ja kun hän kupsahtaa peritte sitä kautta sitten enemmän. 

Ihmettelen myös, millainen äiti tuhlaa lastensa rahat.  Yleensä itse kärvistellään vähillä varoilla ja yritetään säästää rahat jälkipolville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat tilit, mutta olisin silti nesteessä. Miehellä hyvät tulot, itsellä pienet. Joutuisin ottamaan lainaa elämisen kuluja varten. Mies ei suostu yhteiseen tiliin.

Jos olette naimisissa, niin saathan sinä leskeneläkkeen. Onko teillä täysin poissulkeva avioehtokin?

Ei saa ellei ole yhteistä lasta.

Ja höpöhöpö. kyllä saa lesken eläkkeen, vaikka ei olisi yhteistä lasta. Muita ehtoja on ja jos ne täyttää, niin eläke tulee. Lapseton tätinikin sai miehestään eläkettä, jota ei ymmärtänyt, että se ei ollut hänen omaa eläkettään, kun luki, että perhe-eläke.

Vierailija
164/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkkeeseen vaikuttaa tulot? Eihän sitä vältämättä saa tulojen takia.. Että ei sitä automaattisesti myönnetä kun puoliso kuolee.. Sitä pitää hakea. 

Täällä saa kuvan et leskeneläkkeen saa automaattisesti kun puoliso kuolee. Ei se niin mene. 

Vierailija
165/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini 75 vee hoitaa laskunmaksut ja ekonoomiset kuviot. Tekee kaikki kotityöt j n e.

Äidin mies ei ymmärrä rahan päälle, kaiken laittais bensaan jos mahdollista. 78 vee. Aina ollut näin, ovat olleet yhdessä lähemmä 30 vuotta. Lisäksi hällä on hemmetin vaikea luonne. Kestetään koska on äidin mies.

Isämme on vuorostaan kuollut. Isämme eli hoivakodissa viimiset kolme vuotta. Sen aikaa tietenkin hoidettiin pankkiasiat ja muut tähdelliset. Ja käytiin viikottain.

Nyt jos äidistä aika jättäis niin raskaaksi kävis hoitaa ilkeän ihmisen raha-asioita.

Vierailija
166/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne käyttää kummatkin verkkopankkia, mutta äidin ollessa teho-osastolla tuli hyvin selväksi miten hankalaa elämä on jos ei ole naimisissa. Isä ei pystynyt tekemään mitään, edes maksamaan äidin laskuja mitkä menee sinne verkkopankkiin kun äiti oli tietysti tiedottomassa tilassa. 

Tästä syystä kaikki laskut - olipa suhteessa tai ei - kannattaisi laittaa menemään suoraveloituksena. Koska jos sitten joutuu vaikka just teho-osastolle, sinä aikana ei kertakaikkiaan voi tulla mitään muita "ylimääräisiä" laskuja kuin korkeintaan lasku ambulanssista sekä sairaalalaskut. Ja näistä omainen sitten voi keskustella sairaalan sosiaalityöntekijän kanssa, joka huolehtii siitä, että laskut eivät mene perintään. 

Ei kannata. Nimittäin semmoiset suoraveloitukset tyhjentävät ajan

No tuskin kukaan pitää kuoleen äitisä tiliä itsellää, vaan rahat siirretään omalle tilille perunkirjoituksen jälkeen ja äidin tili lakkautetaan. Silloin loppuu suoramaksutkin. 

Ja jos joku jää sitä tiliä jostain syystä käyttämään, niin näkeehän hän, mitä suoraveloituksia tililtä menee.

Vierailija
167/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat tilit, mutta olisin silti nesteessä. Miehellä hyvät tulot, itsellä pienet. Joutuisin ottamaan lainaa elämisen kuluja varten. Mies ei suostu yhteiseen tiliin.

Jos olette naimisissa, niin saathan sinä leskeneläkkeen. Onko teillä täysin poissulkeva avioehtokin?

Ollaan aviossa ilman avioehtoa, mutta sillä välin kun tili on suljettu, laskut juoksee ja syödäkin pitäisi..

Laskuihin saa maksuaikaa, kun ilmoittaa asiasta laskuttajille. Jos laskut tulee vielä paperilaskuina, niin vainajan nimellä tulevat laskut voi laittaa maksuun vainajan tililtä ja ne voi allekirjoittaa kuka tahansa kuolinpesän osakas.

Ruokaan menee parisataa euroa kuukaudessa, eikö sinulla ole edes sen vertaa jemmassa?

Pari sataa?! Kuka sillä pärjää? Tuplasti enemmän. Tuoretta ja läheltä pitää olla. Se on pitkän iän salaisuus.

Vierailija
168/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on nyt 72 v ja sen mies pari vuotta vanhempi. Just viime vuonna muuttivat pienempään kämppään, että pärjää sitten yksin, kun toinen kuolee. Pankkitilejään hoitavat kumpikin omiaan. Ristiin ovat käyttöoikeudet kuitenkin ja kaikki tunnarit tiedossa.

Systeri niitä on muutenkin hyysännyt, ettei kuulu mulle.

Vierailija
169/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yhdessä keskustelut ihmiset kertovat etteivät tiedä puolisonsa raha-asioista mitään.  Minusta outoa kun meillä oli kaikki yhteistä.

Kuoleman tullessa on pakko kuitenkin selvittää vainajan asiat vaikka olisi kuinka ollut erilliset asiat ja rahat.

Eihän tuossa ole mitään outoa. Joutuu ne vainajan asiat selvittämään silloinkin, kun "kaikki on yhteistä".  Jos ihminen elättää itse itsensä, niin ei sen tarvitse tietää paljonko sillä toisella on tilillä. Ei sillä tiedolla ole mitään valiä. Vaikka minä nyt kuulisin, että miehen tilillä on 1 200 000 euroa, niin en minä sillä tiedolla mitään tekisi. 

Mulla on vaan 70 000e mutta kyllä minä silläkin pärjään. En tarvii miehen rahoja 

Vaikka ei tarvitse yhtään mitään tois

"....toiselta kun on avioon menty ollaan me..... jääkaapissa omat hyllyt , ei sovi pyykit samaan koneeseen, kun sähköwatitkin lasketaan."

Mitä ihmettä? Mitä tekemistä noilla jääkaapeilla ja sähkökulutuksella on sen kanssa, että ihmisillä on omat rahat????

Meillä mahtuu pyykit samaan koneeseen ja mies maksaa sähkölaskun. Meillä kaikki ruoka on yhteistä ja minä käyn yleensä ruokakaupassa.  Mies maksaa jätemaksun/kiinteistöveron jne, mutta ei me tuohon tarvita toistemme tilitietoja. 

Ihminen pystyy maksamaan osan laskuista ja menoista, vaikka se ei tiedäkään mitä sen toisen tilillä on. Eikö ole ihmeellistä. Mulla ei ole koskaan ollut mitään tarvettä tietää paljonko mun miehellä on rahaa. Ei kiinnosta.  Mä en tarvii sen rahoja. Mulla on omaakin rahaa tarpeeksi. 

Ja vanha pariskunta ollaan mekin. 

Vierailija
170/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yhdessä keskustelut ihmiset kertovat etteivät tiedä puolisonsa raha-asioista mitään.  Minusta outoa kun meillä oli kaikki yhteistä.

Kuoleman tullessa on pakko kuitenkin selvittää vainajan asiat vaikka olisi kuinka ollut erilliset asiat ja rahat.

Eihän tuossa ole mitään outoa. Joutuu ne vainajan asiat selvittämään silloinkin, kun "kaikki on yhteistä".  Jos ihminen elättää itse itsensä, niin ei sen tarvitse tietää paljonko sillä toisella on tilillä. Ei sillä tiedolla ole mitään valiä. Vaikka minä nyt kuulisin, että miehen tilillä on 1 200 000 euroa, niin en minä sillä tiedolla mitään tekisi. 

Mulla on vaan 70 000e mutta kyllä minä silläkin pärjään. En tarvii miehen rahoja 

Tuohon on kuin amerikkalaisissa kirjoissa, mies kuolee,  vaimo jää tyhjän päälle, mieheltä ei jää kuin isot velat, lapset kunnan kouluun jne jos ei keskinäistä luottamusta ole.

tai suomalaiset vanhat liitot,  ei jäänyt kuin pantattu talo ja velkaa leskelle joka muutti tölliin siivoomaan entisille tutuilleen.

Kyllä keskinäistä luottamusta pitää olla jos on vaikka yhteisomistuksessa asuntokin.  Tietää lainojen määrä jne

Vierailija
171/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen pystyy maksamaan osan laskuista ja menoista, vaikka se ei tiedäkään mitä sen toisen tilillä on. Eikö ole ihmeellistä. Mulla ei ole koskaan ollut mitään tarvettä tietää paljonko mun miehellä on rahaa. Ei kiinnosta.  Mä en tarvii sen rahoja. Mulla on omaakin rahaa tarpeeksi. 

Sitä minä aina ihmettelen, kun on näitä ihmisiä, jotka ylpeilevät, miten eivät tiedä parhaan ystävänsä ja läheisimmän ihmisensä asioista mitään. Miksi se on hyvä asia? Joo, rahasta puhuminen on tyylitöntä, kavereiden kesken. En minäkään tiedä kenenkään muun ihmisen rahoista mitään. Ei kuulu minulle. Enkä minä miehenikään juttuja eurolleen tiedä, koska meillä ei ole rahasta tiukkaa. Mutta en silti sanoisi, ettei miehen asiat kiinnosta. 

Vierailija
172/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkkeeseen vaikuttaa tulot? Eihän sitä vältämättä saa tulojen takia.. Että ei sitä automaattisesti myönnetä kun puoliso kuolee.. Sitä pitää hakea. 

Täällä saa kuvan et leskeneläkkeen saa automaattisesti kun puoliso kuolee. Ei se niin mene. 

Lisäksi jos itsellä on tuloja, niin leskeneläke kutistuu entisestään. Ei ole mikään iso raha, eikä todellakaan koko puolison eläke.

Vierailija
173/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omat tilit. Laskuja menee mun tililtä. Siippa on käteismiehiä eli hän ajaa 40km pankkiin, josta nostaa käteistä ja maksaa laskuja. Ei omista pankkikorttia.

Ongelmavoi olla, että kotivakuutuksemme on hänen nimissään. Jos hän joutuu sairaalaan tai pahempaa, miten asiat hoidetaan, jos asunto menee tuhkaksi?

Vierailija
174/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei verkossa ole pankkia, verkossa on vaan kaloja.

Vierailija
175/216 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi jos itsellä on tuloja, niin leskeneläke kutistuu entisestään. Ei ole mikään iso raha, eikä todellakaan koko puolison eläke.

Kyllä se on ihan iso raha pienituloiselle leskelle. Nyt ei puhuta kelan eläkkeestä vaan eläkevakuutusyhtiön maksamasta eläkkeestä. Itse saisin oman kuukausipalkkani verran leskeneläkettä. Sitä en toivo, parempi näin.

Vierailija
176/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ns tai-tili, joka toimii aina. Ei ole ollut mitään ongelmia.

Ne ongelmat tulee takuuvarmasti kun jompikumpi kuolee, tilimuodosta riippumatta. Kuolinpesien pankkiasioiden hoito on tehty suomessa todella vaikeaksi.

No anopilla ja apella oli myös ko tili ja apen kuoltua ei ollut mitään ongelmia pankin kanssa.

Vierailija
177/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan iso raha pienituloiselle leskelle. Nyt ei puhuta kelan eläkkeestä vaan eläkevakuutusyhtiön maksamasta eläkkeestä. Itse saisin oman kuukausipalkkani verran leskeneläkettä. Sitä en toivo, parempi näin.

Leskeneläke on enintään puolet vainajan eläkkeestä.  Lesken omat tulot vaikuttavat asiaan ja jos lesken tulot ovat suuremmat ei saa leskeneläkettä.

Vierailija
178/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että Suomessa maksetaan aikuisen ihmisen eläke jonkun toisen ihmisen tilille? Siis kyllä näitä  vanhoja koko elämänsä lapsena eläneitä naisia näkee terveyden huollossa, mutta ei sitä voi käsittää miten älyllisesti laiska ja tahdoton tollukka pitää olla ettei ikinä ole omia asioitaan hoitanut.

Vierailija
179/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että Suomessa maksetaan aikuisen ihmisen eläke jonkun toisen ihmisen tilille? Siis kyllä näitä  vanhoja koko elämänsä lapsena eläneitä naisia näkee terveyden huollossa, mutta ei sitä voi käsittää miten älyllisesti laiska ja tahdoton tollukka pitää olla ettei ikinä ole omia asioitaan hoitanut.

Joissakin maissa eläke periytyy ja kotirouvana ollut saa hyvää eläkettä. 

Vierailija
180/216 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin maissa eläke periytyy ja kotirouvana ollut saa hyvää eläkettä. 

Joo no me ollaa Suomessa ja jokaiselle on oma eläke. Ei olla minkään puolison eläkkeen varassa.