Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (5321)

Vierailija
5261/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan lääketieteen ammattilaisilla jo joku diagnoosinumero tälle Kaj-fanittamiselle? Sen verran outo ilmiö. Mä en ole koskaan ikinä elämässäni fanittanut yhtään mitään, olen niin tasaisen harmaa luonne kuin olla voi enkä oikein innostu mistään. Mutta tämä Kaj tuli ja iski kuin salama. Mäkään en enää kuuntele muuta musiikkia, pelkkää Kaj'ta päivät pitkät. Ja sama jatkuu yöllä unissa. Olen hidasoppinen tolvana, mutta silti osaan ulkoa kymmeniä ja kymmeniä vöyrin murteella kirjoitettuja biisejä. Mitä tämä oikein on??

Vierailija
5262/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo näkynyt niitä käännöksiä kappaleista. Suuria puheita. 😅

Minulla oli oikeasti vireillä, mutta tämän keskustelun ilmapiiri meni jotenkin ikäväksi. Kun sitten huomasin itsessänikin halun alkaa kuittailla ilkeästi, päätin pitää taukoa. Nyt tulin tauolta kurkkaamaan, mutta voi olla, että jatkan taukoa.

En ymmärrä tätä KAJ'n laulujen sanoitusten kääntämisvimmaa. Proosasuomennoksistako te puhutte vai loppusoinnullisesta laululyriikasta? Suomen kielelle vai jollekin murteelle käännettynä? Ei ole ihan helppo nakki. Menetetään paljon eikä saada tilalle mitään. Opetelkaa mieluummin ruotsia.

Monelle olisi kuitenkin paras konsti ruotsintaidon verestämiseen se, että tekstejä olisi suomennettu. Silloin ne alkavat aueta toisell

Kankeat sanasta sanaan käännökset ovat olleet juuri niitä, jotka ovat auttaneet parantamaan kielitaitoa. Niillä saa kiinni mikä se ohi mennyt sana tms. oli ja taas on sanavarasto rikkaampi.

Vielä parempia ovat toki ne, joissa on vielä sanaleikitkin selitetty. Niitä alkaa itsekin oivaltamaan, kun pääsee juonen päästä kiinni.

Nämä käännökset ovat juuri niitä, joilla ruotsia moni opettelee. Varsinkaan kun KAJ'n ymmärtämiseen ei aina standardiruotsi riitä ja Vöyrin oppikirjoja on kovin heikosti.

Vähän kuin jos raumaksi tai savoksi laulavan bändin ulkomaalaisillefaneille sanoisi, että opettele suomea. Kohtuullinenkaan kielitaito ei aina riitä murteisiin ja sanaleikkeihin.

Kunnon lyriikoiden suomentaminen sitten on aivan eri asia ja olisi vaikeaa, mutta näitäkin olisi hauska lukea. Ja ehkä tehdäkin. Se on vähän kuin ristisanatehtävien ratkominen, mutta paljon moniuloitteisempaa. Silloin on riemastuttavaa tajuta miten asioita voi ilmaista. Kielellä leikkiminen on monelle itsessään antoisaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5263/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noilla apinoilla ole edes yhtä hittiä.

Vierailija
5264/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan lääketieteen ammattilaisilla jo joku diagnoosinumero tälle Kaj-fanittamiselle? Sen verran outo ilmiö. Mä en ole koskaan ikinä elämässäni fanittanut yhtään mitään, olen niin tasaisen harmaa luonne kuin olla voi enkä oikein innostu mistään. Mutta tämä Kaj tuli ja iski kuin salama. Mäkään en enää kuuntele muuta musiikkia, pelkkää Kaj'ta päivät pitkät. Ja sama jatkuu yöllä unissa. Olen hidasoppinen tolvana, mutta silti osaan ulkoa kymmeniä ja kymmeniä vöyrin murteella kirjoitettuja biisejä. Mitä tämä oikein on??

Sama juttu mulla. Tuntuu, että tässä ketjussa on ollut meitä muitakin vaikka kuinka paljon. Jotain KAJ'ssa on, joka sytyttää juuri ne, jotka eivät koskaan ole fanittaneet mitään.

Ehkä se liittyy tuohon kieleen ja sen monitasoisuuteen. Ehkä me olemme hitaamminlämpeneviä luonteeltamme, emmekä siten helposti hurahda mihinkään. Mutta KAJ on kuin salapoliisitehtävä, joka antaa aivoille haastetta ja palkitsee aina uusin riemastuttavin oivalluksin. Se ottaa aikaa ja vaivaa, mutta juuri siksi ehkä painelee juuri oikeita nappeja meissä, jotka lämpenemme hitaasti ja harvoin.

Vierailija
5265/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi ehdottomasti ei-minkään-fanittaja. Ennen Kaj'ta siis. Omalla kohdallani löydän kyllä selvän syynkin, ne tekstit. Jotenkin häkellyttävää löytää niistä aina vaan uusia kerroksia. Se äänteillä, sanoilla, merkityksillä ja kielikuvilla leikkiminen on vielä niin luontevaa ja vaivatonta, ikään kuin ne olisivat syntyneet tuosta vaan itsestään, täydellisesti riimitettyinä. Ei tietysti haittaa, että musiikki on yhtä luontevaa ja kappaleiden esittäjät niin hurmaavia. :)

Vierailija
5266/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tottunut aina yksin autoillessani laulamaan mukana ja osaksi sen takia olen aiemmin kuunnellut autossa enimmäkseen suomenkielistä musiikkia. Nyt Kaj-manian iskettyä kuuntelen tosiaan melkein pelkästään sitä ja on vähän harmittanut kun en ole pystynyt laulamaan mukana. Joistakin muistan sanat, mutta en pysty laulamaan mukana yhtä nopeasti. Juuri pari päivää sitten huomasin ilokseni kehittyneeni ja jotkut kappaleet sujuvat jo jotenkuten. 

Vierailija
5267/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAJ'lla on joo kappaleita, joita tällainen normiaivoilla varustettu ei tosiaan pysty laulamaan mukana, ei kieli ehdi edes aloittaa kääntymistä siihen suuntaan kuin pitäisi, kun Jakob on jo seuraavassa tai sitä seuraavassa sanassa. Esimerkiksi Dågär åt böndrin on ja luultavasti pysyy mun ulottumattomissa.

Mutta kannattaa aloittaa vaikka niistä balladeista. Älska en gubb ja Ängeln i e-posten on loistavaa harjoitusmateriaalia. Siitä sitten eteenpäin kohti Yolon ja Kuckelikuun räppikohtia. :)

Vierailija
5268/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noilla apinoilla ole edes yhtä hittiä.

Ei olekaan. Bara bada bastuakaan ei ole striimattu Spotifyssa kuin sata miljoonaa kertaa.

Vierailija
5269/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi keskiviikkona on Tukholmassa Rockbjörnen-palkintogaala jossa KAJ on ehdolla kolmessa kategoriassa + fanit, torstaina Dialektbussin-risteily Turusta ja perjantaina toinen laivakeikka. Mietin vaan osallistuuko KAJ gaalaan. Sen voi kuulemma katsoa YouTubesta.

Vierailija
5270/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo täytyy katsoa Rockbjörnen, jos se näkyy jostain. Mä olen miettinyt jo joulukuutakin Kaj-lasit silmillä. Olen usein itsenäisyyspäivän illan vapaaehtoisesti töissä, mutta tällä kertaa haluan olla vapaalla ja nähdä KAJn linnan juhlissa.

Vierailija
5271/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo täytyy katsoa Rockbjörnen, jos se näkyy jostain. Mä olen miettinyt jo joulukuutakin Kaj-lasit silmillä. Olen usein itsenäisyyspäivän illan vapaaehtoisesti töissä, mutta tällä kertaa haluan olla vapaalla ja nähdä KAJn linnan juhlissa.

Siinä on muuten kaksi valtakunnan leveintä hymyä samassa kuvassa, kun Stubb ja Jacob kohtaavat.

Vierailija
5272/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAJ'lla on joo kappaleita, joita tällainen normiaivoilla varustettu ei tosiaan pysty laulamaan mukana, ei kieli ehdi edes aloittaa kääntymistä siihen suuntaan kuin pitäisi, kun Jakob on jo seuraavassa tai sitä seuraavassa sanassa. Esimerkiksi Dågär åt böndrin on ja luultavasti pysyy mun ulottumattomissa.

Mutta kannattaa aloittaa vaikka niistä balladeista. Älska en gubb ja Ängeln i e-posten on loistavaa harjoitusmateriaalia. Siitä sitten eteenpäin kohti Yolon ja Kuckelikuun räppikohtia. :)

Myös Vems pojk e do ja Vägg i vägg on hyviä "harjoituskappaleita". Sopiva tempo meille suomenkielisille kankeakielille. Mua himottais opetella myös se balladi suloisesta Majvorista. Se olis kiva esittää jäähallilla vaikka yhteislauluyllätyksenä pojille.

Vierailija
5273/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi keskiviikkona on Tukholmassa Rockbjörnen-palkintogaala jossa KAJ on ehdolla kolmessa kategoriassa + fanit, torstaina Dialektbussin-risteily Turusta ja perjantaina toinen laivakeikka. Mietin vaan osallistuuko KAJ gaalaan. Sen voi kuulemma katsoa YouTubesta.

Joo ja 20.9. pitäisi Axelin olla mukana Vaasassa Aurora Music Forumissa puhumassa euroviisumatkastaan. Tiukka aikataulu taas muutamalle päivälle. 

Vierailija
5274/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bongataan Kaj istumasta Rockbjörnen-gaalan pöydässä (varmaankin vaimot mukana myös), se tarkoittaa sitä, että pojat on voittaneet ainakin yhden kategorian. Se on sen verran iso kisa, että sinne mennään pitämään kiitospuhe paikan päälle eikä lähetetä pelkkää videota.

Vierailija
5275/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on muuten kaksi valtakunnan leveintä hymyä samassa kuvassa, kun Stubb ja Jacob kohtaavat.

Siinä alkaa epäilemättä hymyilyttää Suzanneakin kun Vöyrin hymypoika tulee kättelyvuoroon. Malttaakohan Jakob olla vähän hyppimättä ja pomppimatta h-hetkellä?

Vierailija
5276/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Axelin kirjoista ja taitavasta sanankäytöstä on ollut muutamaan otteeseen puhetta. 

Silmiin osui tämä lyhyt uutinen muutaman päivän takaa, jossa aiheesta lyhyesti vielä kertaalleen. (En tiedä onko tämä jo ollut täällä aiemmin...) Axelin novellikokoelman suomennoshan ilmestyy ihan kohta. 

https://www.sttinfo.fi/tiedote/71345198/euroviisusankari-axel-ahman-kir…

Vierailija
5277/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Axelin kirjoista ja taitavasta sanankäytöstä on ollut muutamaan otteeseen puhetta. 

Silmiin osui tämä lyhyt uutinen muutaman päivän takaa, jossa aiheesta lyhyesti vielä kertaalleen. (En tiedä onko tämä jo ollut täällä aiemmin...) Axelin novellikokoelman suomennoshan ilmestyy ihan kohta. 

Axelin sanankäyttökyvyt tiedetään ja tunnetaan. Mutta voi taivas, kuinka komeakin hän vielä on.

Vierailija
5278/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno uutinen. Minä odotan kovasti suomenkielistä käännöstä. Aloitin tämän kuuntelun ruotsiksi kun Axelin ääntä on niin mukava kuunnella. Sitten valitettavasti jouduin toteamaan, että sanavarastoni on liian ohut ja jäin odottamaan suomenkielistä versiota. Tämän artikkelin perusteella kuullostaa oikein hauskalta teokselta.

Vierailija
5279/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä alkaa epäilemättä hymyilyttää Suzanneakin kun Vöyrin hymypoika tulee kättelyvuoroon. Malttaakohan Jakob olla vähän hyppimättä ja pomppimatta h-hetkellä?

Uskon että Jakob selviytyy kättelyssä pomppimatta jos/kun kuningaskin on jo kunnialla kätelty. Mutta tästä pomppimisesta tuli mieleen, että oletteko nähneet Jakobin pomppimassa hänen uusimmassa Instagram-stoorissaan. Hän näyttäisi olevan jossain vuoristoniityllä ja loikkii Sound of Music -tyyliin kuin vanhalla kilpailuvideollaan. 

Vierailija
5280/5321 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko nämä ammattikääntäjät laskeutua "tavallisen" kuulijan tasolle. Tämä ei ole oikea paikka päteä osaamisellaan. Tämä KAJfanitus on niin paljon muutakin, ja ketjun alussa oli rikkaampaa ja suvaitsevampaa tämä keskustelu. BE KAJND 

Fanitan KAJ'ta ihan satasella, vaikka en tekstien kaikkia nokkelia sanaleikkejä aina edes ymmärrä. Suomenkieliselle, kuten minä, joku "hienous" menee väistämättä ohi, mutta en välitä. Mulle KAJ on kokonaisuus, poikien valloittavat ja aidot persoonat, heidän taustansa ja tarinansa, oivaltava musiikkinsa, valtava osaamisensa muusikkoina, laulajina, tarinankertojina, näyttelijöinä, esiintyjinä. Se tapa, millä he kohtaavat yleisönsä ja antavat aina kaikkensa, jotta yleisö voi nauttia näkemästään ja kuulemastaan, aivan parasta mitä Suomessa olen nähnyt. 

Ja kaiken lisäksi, biisit ovat vaan niiiiiin hyviä! On vielä monta

Lainaukset ei taas toimi.

Mutta tämä kirjoitus on kuin oma fanittamiseni.

👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi