Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (5335)
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo siis saatavana Axelin itsensä lukemana versiona? Sen kuuntelisin kyllä heti, hänen äänensä on niin miellyttävä. Itsellänikään ei tämä (koulu)ruotsin taito riitä kaunokirjallisuuteen asti, mutta tuon novellikokoelman printtiversiota taivallan silti parhaillaan hitaasti eteenpäin. Sanakirjan kanssa lukeminen ei ole ideaali tapa mutta tyhjää parempi kuitenkin, ja oppiihan siinä koko ajan uusia sanoja ja ilmaisuja.
Kyllä Axel on itse lukenut äänikirjansa, ainakin Eldsjälin ja Kleinin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Axelin kirjoista ja taitavasta sanankäytöstä on ollut muutamaan otteeseen puhetta.
Silmiin osui tämä lyhyt uutinen muutaman päivän takaa, jossa aiheesta lyhyesti vielä kertaalleen. (En tiedä onko tämä jo ollut täällä aiemmin...) Axelin novellikokoelman suomennoshan ilmestyy ihan kohta.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/71345198/euroviisusankari-axel-ahman-kir…
Axelin sanankäyttökyvyt tiedetään ja tunnetaan. Mutta voi taivas, kuinka komeakin hän vielä on.
Tuo pressikuva on vanha, vuodelta 2020, jolloin Klein ilmestyi. Ihan kuin hän nyt kunnioitettavat 32 vuotta täytettyään yrittäisi häivyttää kauniita piirteitään raskaiden silmälasinkehysten ja setämiesviiksien taakse. Fanien hillitsemiseksi? Ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo täytyy katsoa Rockbjörnen, jos se näkyy jostain. Mä olen miettinyt jo joulukuutakin Kaj-lasit silmillä. Olen usein itsenäisyyspäivän illan vapaaehtoisesti töissä, mutta tällä kertaa haluan olla vapaalla ja nähdä KAJn linnan juhlissa.
Siinä on muuten kaksi valtakunnan leveintä hymyä samassa kuvassa, kun Stubb ja Jacob kohtaavat.
Siinä alkaa epäilemättä hymyilyttää Suzanneakin kun Vöyrin hymypoika tulee kättelyvuoroon. Malttaakohan Jakob olla vähän hyppimättä ja pomppimatta h-hetkellä?
Mua jännittää et onko niillä etiketin mukaan asu, vai taiteilijan tyyliin
teetetty?? Hitsi kun jännittää. 🥹
Toivottavasti kuvataan paljon. Ties mitä yhteisvideoita sieltä tekevät. Mut saakogan siellä käyttää puhelinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo täytyy katsoa Rockbjörnen, jos se näkyy jostain. Mä olen miettinyt jo joulukuutakin Kaj-lasit silmillä. Olen usein itsenäisyyspäivän illan vapaaehtoisesti töissä, mutta tällä kertaa haluan olla vapaalla ja nähdä KAJn linnan juhlissa.
Siinä on muuten kaksi valtakunnan leveintä hymyä samassa kuvassa, kun Stubb ja Jacob kohtaavat.
Siinä alkaa epäilemättä hymyilyttää Suzanneakin kun Vöyrin hymypoika tulee kättelyvuoroon. Malttaakohan Jakob olla vähän hyppimättä ja pomppimatta h-hetkellä?
Uskon että Jakob selviytyy kättelyssä pomppimatta jos/kun kuningaskin on jo kunnialla kätelty. Mutta tästä pomppimisesta tuli mieleen, että oletteko nähneet Jakobin pomppimassa hänen uusimmassa Instagram-stoorissaan. Hän näyttäisi
Ihana Jakob.
🥹🥰
Vierailija kirjoitti:
Ensi keskiviikkona on Tukholmassa Rockbjörnen-palkintogaala jossa KAJ on ehdolla kolmessa kategoriassa + fanit, torstaina Dialektbussin-risteily Turusta ja perjantaina toinen laivakeikka. Mietin vaan osallistuuko KAJ gaalaan. Sen voi kuulemma katsoa YouTubesta.
Toivottavasti tulee ajoissa linkkejä mistä voi seurata. Tuntuu että ei halua missata näitä kohokohtia, vaan haluaa myötäelää mukana. Pettymys tulee jos näitä missaa.
Mä olen varma, että Kaj pukeutuu Linnassa perinteisiin frakkeihin, ei mitään taiteellista versiointia. Jos nämä miehet on töissäkin puvuissa ja kravateissa, toki sitten myös tasavallan arvokkaimmassa juhlassa menevät just presiis etiketin mukaan. Ja vaimot samaten tyylikkäissä juhlapuvuissa ja kampauksissa ilman mautonta revittelyä tai paljastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi keskiviikkona on Tukholmassa Rockbjörnen-palkintogaala jossa KAJ on ehdolla kolmessa kategoriassa + fanit, torstaina Dialektbussin-risteily Turusta ja perjantaina toinen laivakeikka. Mietin vaan osallistuuko KAJ gaalaan. Sen voi kuulemma katsoa YouTubesta.
Toivottavasti tulee ajoissa linkkejä mistä voi seurata. Tuntuu että ei halua missata näitä kohokohtia, vaan haluaa myötäelää mukana. Pettymys tulee jos näitä missaa.
Aftonbladetin sivulta: Rockbjörnen är Aftonbladets musikpris där fansen röstar fram vinnarna. Galan direktsänds den 17 september 2025 på Aftonbladet TV och YouTube kl 19:30. Rockbjörnen delas ut i kategorierna: Årets kvinnliga artist, årets manliga artist, årets grupp, årets nykomling, årets svenska låt, årets utländska låt, årets fans.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin yksi ehdottomasti ei-minkään-fanittaja. Ennen Kaj'ta siis. Omalla kohdallani löydän kyllä selvän syynkin, ne tekstit. Jotenkin häkellyttävää löytää niistä aina vaan uusia kerroksia. Se äänteillä, sanoilla, merkityksillä ja kielikuvilla leikkiminen on vielä niin luontevaa ja vaivatonta, ikään kuin ne olisivat syntyneet tuosta vaan itsestään, täydellisesti riimitettyinä. Ei tietysti haittaa, että musiikki on yhtä luontevaa ja kappaleiden esittäjät niin hurmaavia. :)
Minulle vakavan tartunnan saaneelle KAJ on virkistävällä ja viehättävällä tavalla erilainen musiikkiyhtye, oman polkunsa löytänyt ja itselleen uskollisena pysynyt. Heidän laulunsa koskettavat aihepiireillään tavallista ihmistä ja heillä on ihmeellinen taito käsitellä myös vakavia aiheita pieni pilke silmäkulmassa, ilman ankeutta ja synkistelyä. Minullakin kesä meni KAJ'n musiikkia kuunnellessa ja heidän tarinaansa perehtyessä. Näin heidät livenäkin pari kertaa. Olen vaikuttunut ja täysin myyty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Axelin kirjoista ja taitavasta sanankäytöstä on ollut muutamaan otteeseen puhetta.
Silmiin osui tämä lyhyt uutinen muutaman päivän takaa, jossa aiheesta lyhyesti vielä kertaalleen. (En tiedä onko tämä jo ollut täällä aiemmin...) Axelin novellikokoelman suomennoshan ilmestyy ihan kohta.
Hieno uutinen. Minä odotan kovasti suomenkielistä käännöstä. Aloitin tämän kuuntelun ruotsiksi kun Axelin ääntä on niin mukava kuunnella. Sitten valitettavasti jouduin toteamaan, että sanavarastoni on liian ohut ja jäin odottamaan suomenkielistä versiota. Tämän artikkelin perusteella kuullostaa oikein hauskalta teokselta.
Toivottavasti tämä ei tule teille pettymyksenä: Rääppöön repliikeissä ei esiinny Vöyrin murretta, sillä Vöyrissä ei juurikaan asu suomenkielisiä. Niinpä Kleinin suomennoksessa käytetään Suupohjan murretta. Se heittää maantieteellisesti hieman kauemmas mutta vastaa kustantamon mainostamaa "rouheaa pohjalaista puheenpartta". (Suom.huom.)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen varma, että Kaj pukeutuu Linnassa perinteisiin frakkeihin, ei mitään taiteellista versiointia. Jos nämä miehet on töissäkin puvuissa ja kravateissa, toki sitten myös tasavallan arvokkaimmassa juhlassa menevät just presiis etiketin mukaan. Ja vaimot samaten tyylikkäissä juhlapuvuissa ja kampauksissa ilman mautonta revittelyä tai paljastelua.
Mä oon samaa mieltä. Voisin lyödä vaikka vetoa että pukeutuvat perinteisen etiketin mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon samaa mieltä. Voisin lyödä vaikka vetoa että pukeutuvat perinteisen etiketin mukaisesti.
Komppaan. He eivät tarvitse mittatilaustyönä räätälöityjä pinkkejä frakkeja.
Ei mua haittaa Rääppöössä käytettävä murre. Saisi olla mieluiten ihan perussuomea. Pääasia että pystyn lukemaan sujuvasti ja ymmärrän. Tiedostan kyllä että kieleen liittyvät vivahteet menevät ohi kun ei pysty lukemaan alkuperäistä.
Tai Vöyrin kansallispuku.
He ovat sen verran hyvin kasvatettuja, että tuskin luovat sisältöä linnassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua haittaa Rääppöössä käytettävä murre. Saisi olla mieluiten ihan perussuomea. Pääasia että pystyn lukemaan sujuvasti ja ymmärrän. Tiedostan kyllä että kieleen liittyvät vivahteet menevät ohi kun ei pysty lukemaan alkuperäistä.
Leipäteksti onkin perussuomea, repliikit murretta. Muutama novelli kauttaaltaan yleiskielinen. Ja jo itsessään hykerryttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Axelin sanankäyttökyvyt tiedetään ja tunnetaan. Mutta voi taivas, kuinka komeakin hän vielä on.
Tuo pressikuva on vanha, vuodelta 2020, jolloin Klein ilmestyi. Ihan kuin hän nyt kunnioitettavat 32 vuotta täytettyään yrittäisi häivyttää kauniita piirteitään raskaiden silmälasinkehysten ja set
Aloin miettimään tuota komeutta. Milloin oikeastaan tautikuvaani tuli mukaan tuo, että pidän heitä komeina. Ei varmaan ainakaan heti. En ole koskaan pitänyt tuontyyppisesti pukeutuvista miehistä eikä miesihanteeni muutenkaan ole vastannut ketään heistä ulkonäöllisesti. Nykyisinhän he ovat mielestäni ihan täydellisen komeita ja kuulun niihin, jotka pitävät saunamainoksista niin paljon, että voisivat melkein hommata Harvian, vaikkei olisi saunaakaan. Luulen, että aloin ajatella niin vähitellen ennen Euroviisuja kun he postasivat säännöllisesti kaikenlaista ja samalla tutustuin heidän ihmeellisen monipuoliseen vanhempaan tuotantoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pressikuva on vanha, vuodelta 2020, jolloin Klein ilmestyi. Ihan kuin hän nyt kunnioitettavat 32 vuotta täytettyään yrittäisi häivyttää kauniita piirteitään raskaiden silmälasinkehysten ja set
Jep. Noista kolmesta on miltei mahdotonta nostaa ketään suosikiksi ylitse muiden, mutta jos joku olisi aivan pakko nostaa, niin Axel. Älykäs monilahjakkuus, aivan hurmaava esiintyjä ja todellakin komea mies. Minä myös tykkään hänen äänestään ja rauhallisesta ja miellyttävästä puhetavastaan. Olen noita erilaisia kirjallisuuskeskustelujakin katsonut melkeinpä vaan Axelin äänen takia. Toki niissä on myös hyvää asiasisältöä.
Nuo äänikirjat pitää ehdottomasti kokeilla . Olen kyllä lukenut Kleinin, tykkäsin kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno uutinen. Minä odotan kovasti suomenkielistä käännöstä. Aloitin tämän kuuntelun ruotsiksi kun Axelin ääntä on niin mukava kuunnella. Sitten valitettavasti jouduin toteamaan, että sanavarastoni on liian ohut ja jäin odottamaan suomenkielistä versiota. Tämän artikkelin perusteella kuullostaa oikein hauskalta teoks
Toivottavasti tämä ei tule teille pettymyksenä: Rääppöön repliikeissä ei esiinny Vöyrin murretta, sillä Vöyrissä ei juurikaan asu suomenkielisiä. Niinpä Kleinin suomennoksessa käytetään Suupohjan murretta. Se heittää maantieteellisesti hieman kauemmas mutta vastaa kustantamon mainostamaa "rouheaa pohjalaista puheenpartta". (Suom.huom.)
Putosin, kiitos!!! Tuota suom.huom. on tullut käytettyä itse vitsinä joskus, hassua että se onkin tuossa edessä ja totta.
Täytyypä alkaa haalia noita luettavaksi kunhan tästä talvemmaksi muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Tai Vöyrin kansallispuku.
He ovat sen verran hyvin kasvatettuja, että tuskin luovat sisältöä linnassa.
Vöyrin kansallispuvut sekä pojilla että vaimoilla olisi kyllä todella hieno veto. He ovat juuristaan niin ylpeitä, ja tuossa olisi tilaisuus isänmaallisuudenkin osoittamiseen. Veikkaan kuitenkin, että väistämättömän Gambämark-mielleyhtymän takia (joka siis humoristisena veisi ajatukset väärään suuntaan) kuitenkin valitsevat ne frakit + puolisoiden juhlapuvut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pressikuva on vanha, vuodelta 2020, jolloin Klein ilmestyi. Ihan kuin hän nyt kunnioitettavat 32 vuotta täytettyään yrittäisi häivyttää kauniit
Mieskauneuden väsymättömänä ihailijana olen sitä mieltä että he täyttävät kaikki mahdolliset komeuskriteerit, kukin omalla ainutlaatuisella tavallaan. MOT.
Onko tuo siis saatavana Axelin itsensä lukemana versiona? Sen kuuntelisin kyllä heti, hänen äänensä on niin miellyttävä. Itsellänikään ei tämä (koulu)ruotsin taito riitä kaunokirjallisuuteen asti, mutta tuon novellikokoelman printtiversiota taivallan silti parhaillaan hitaasti eteenpäin. Sanakirjan kanssa lukeminen ei ole ideaali tapa mutta tyhjää parempi kuitenkin, ja oppiihan siinä koko ajan uusia sanoja ja ilmaisuja.