Esko Eerikäinen väittää että Kuopiossa sanotaan 'mie' ja 'sie', onko näin?
Puolison kans hirveä väittely aiheesta. Mä oon sitä mieltä, että Kuopio ei ole mie-sie -aluetta mut puoliso vakuuttaa että on 😄 Kuopiolaiset, kertokaa!!
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikkelin seudulla miä, siä, hää, myö, työ, hyö. Pohjoisempana ei ole tuota miätä ja siätä, vaan minä ja sinä.
Ei Mikkelissä ole miä/siä murretta. Ihan minä/sinä puhutaan.
Ainakin ennen kyllä oli, olen ko. seudulta kotoisin. Tosin muutin pois 30 vuotta sitten, joten liekö muuttunut nuorempien keskuudessa. Joitakin iäkkäitä sukulaisia minulla on edelleen Mikkelissä, ja sanovat kyllä yhä miä ja siä.
Vierailija kirjoitti:
Esko suapi työtee piäsä sinne kolumpialaisee persseesseensä, myö tiällä muailmannavalla naaretaan selekäkeikkunaaruja tuommosille höppänöille. Ps se lierhattu pittää ottaa poikkean ennen survomista.
Out se sinähhii erräe jäpäkyörä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savon murteessa sanotaan minä ja sinä.
Pohjois-Savon, Mikkelissähän ne sanoo miä ja siä (yök).
Mikkeli ei ole Pohjois-Savoa eikä siellä käytetä mie(ä)tä eikä sie(ä)tä, usko jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savon murteessa sanotaan minä ja sinä.
Savolaismurteet ovat suomen kielen itämurteita, joiden alue on niiden nimestä huolimatta paljon laajempi kuin pelkkä Savo: se käsittää myös lähes koko Keski-Suomen, Pohjois-Karjalan, Kainuun, Etelä-Pohjanmaan itäisimpiä pitäjiä sekä pääosan Koillismaasta.
Savolaismurteet jaetaan suomen murteiden tutkimuksessa seuraaviin alaryhmiin:
- Etelä-Savon murteet
- Savonlinnan seudun välimurteet
- Itäiset savolaismurteet eli Pohjois-Karjalan murteet
- Kainuun murteet
- Päijät-Hämeen (pohjois- ja itäosan) savolaismurteet
- KeuruunEvijärven välimurteet eli niin sanottu savolaiskiila
Oletkos koskaan miettinyt, mistä koko savon murre on lähtöisin? Kyllähän se on karjalan perillisiä, kun koko heimo on alunperin karjalaisten ja hämäläisten sekoitus.
Kotkan murre kuuluu Kaakkois-hämäläisiin murteisiin. Siellä puhutaan miä, siä, myä, tyä, mitkä ovat pikapuhemuotoja, josta yksi kirjain heittynyt pois.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-savon ja Etelä-Savon murteessa on eroja, oikeaa Savon murretta puhutaan kuopiossa ja lähikunnissa.
Kuka siitä päättää, mikä on "oikeaa" savon murretta, ja millä perusteella?
Savolaisiksi alettiin alunperin kutsumaan Savilahden ympäristössä asuvia ihmisiä, ja se sijaitsee Mikkelissä. Savolaiset olivat luonnostaan liikkuvaista kansaa, ja levittäytyivät pohjoista kohti. Eli Mikkeli on se alkuperäinen "Savon sydän", ei Kuopio. Toki vaeltavat savolaiset veivät murteensa ja kulttuurinsa mukanaan, niin siinä mielessä kaikki savolaiset ovat yhtä oikeita, olivatpa sitten etelässä tai pohjoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennyt Kuopio ja Kouvola sekaisin - itsekin aina sotken nuo.
Kouvolassa sanotaan miä ja siä, samoin Kotkassa. Äällä ei eellä.
Kouvolassa sanovat tasan mie ja sie, nimenomaan eellä, jottei sotketa kotkalaisiin. Tuohon lisäksi kuusaalaiset, jotka käyttävät sitä min-sanaansa vähän kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikkelin seudulla miä, siä, hää, myö, työ, hyö. Pohjoisempana ei ole tuota miätä ja siätä, vaan minä ja sinä.
Ei Mikkelissä ole miä/siä murretta. Ihan minä/sinä puhutaan.
Ainakin ennen kyllä oli, olen ko. seudulta kotoisin. Tosin muutin pois 30 vuotta sitten, joten liekö muuttunut nuorempien keskuudessa. Joitakin iäkkäitä sukulaisia minulla on edelleen Mikkelissä, ja sanovat kyllä yhä miä ja siä.
Kyllä Mikkelissä edelleen puhutaan yleisesti miä ja siä. Jotkut sanovat mä ja sä.
Joo, vahvistan, että Kuopiossa sanotaan minä tai mää (jälkimmäinen kahdella äällä).
Mummoni oli Kuopion seudulta kotoisin ja opetti, että savossa sanotaan minä ja sinä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, vahvistan, että Kuopiossa sanotaan minä tai mää (jälkimmäinen kahdella äällä).
Määkijät on varmaan alunperin muukalaisia.
Ee pie paekkoosa! Mie ja sie on pikemminnii Pohjois-Karjalan murretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvolassa sanovat tasan mie ja sie, nimenomaan eellä, jottei sotketa kotkalaisiin. Tuohon lisäksi kuusaalaiset, jotka käyttävät sitä min-sanaansa vähän kaikkialla.
Ei tasan sano, ainakaan alkujaan siellä syntyneet. Kyllä siellä lopussa se ä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savossa oman kokemuksen mukaan sanoaan mä ja sä, mutta monikossa myö ja työ. Mie / sie on enemmän karjalaista tai torniojokilaaksolaista ja lappilaista puhetta (Lapissa taasen ei sanota myö ja työ).
Mulle alko yks mies väittämään että ole Kotkasta kotoisin koska sanon mie ja sie. Olen lappilainen. Meinas mennä hermo kun kivenkovaan väitti mun olevan Kotkalainen. En ole käynyt koskaan Kotkassa.
Kotkalainen sanoo miä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasan sano, ainakaan alkujaan siellä syntyneet. Kyllä siellä lopussa se ä on.
Olin parikymmentä vuotta siellä töissä. Kaikki alkuasukkaat puhuivat tasan mie ja sie, kuusaalaiset tuon min. Inksalaiset puhuivat kaiken lisäksi hoon päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määkijät on varmaan alunperin muukalaisia.
Oon minä kuullu ihan savolaesen sanovan jotta mää h3l3v3ttiin siitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä savolaiset sano edes minä ja sinä, vaan sanovat minäää ja sinäää. Moni muualla asuva savolainen paljastuu viimeistään tuosta ääntämisestä, vaikka kuinka yrittäisivät puhua yleiskieltä.
Mitä tarkoitat tuolla paljastumisella? Onko savolaisuus joku rikos 😅
Ei, mutta häppee.
Totta se on. Niin Esko Eerikäinen väittää.
Miksi ihmeessä? Ainakin jos on pohojalaasittain puhuva nainen niin alkaa semisti jöpöttämään pelkästään siitä syystä. Itse olen Itä-Suomesta.