Esko Eerikäinen väittää että Kuopiossa sanotaan 'mie' ja 'sie', onko näin?
Puolison kans hirveä väittely aiheesta. Mä oon sitä mieltä, että Kuopio ei ole mie-sie -aluetta mut puoliso vakuuttaa että on 😄 Kuopiolaiset, kertokaa!!
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Mie ja sie ovat minä ja sinä karjalan kielessä. Siitä nämä muodot ovat tulleet suomen kieleen. Näitä muotoja on käytetty suomen murteissa niillä alueilla jotka ovat lähellä oikeaa Karjalaa (nyk. Itä-Karjala).
Pohjois-Karjalassa ainakin eteläosissa on puhuttiin mie ja sie, pohjoisempana minä. Pohjois-Karjalassa puhuttu suomen kielen murre on kuitenkin itäsavon murretta. Eli ei olisi ihme jos tietyt tavat puhua olisivat levinneet laajemmin savolaismurteiden alueelle. Joten voi olla että Kuopioonkin olisi osittain levinnyt mie ja sie ja niiden käyttö olisi yksilökohtaista. Voisi liittyä myös perhetaustaan. Toisaalta savon monikkomuoto myö on tavallaan lähellä mietä.
Mie kuulema on sana joka leviää Suomessa samoin kuin stadilainen mä-muoto.
Pohjois-Karjalassa sanotaan mie ja sie kaikkialla! Terveisin mie Nurmeksesta.
Kuopio ite, myö, hyö, teijjän, jne. myös sinä
Kuopio nuoremmat mää ja sää
Murretutkimuksen mukaan Kuopiossa ei yleisesti sanota mie ja sie, vaan ne ovat etelä-savon ja pohjois-karjalasta savon itäreunalle levinneitä. Totta kai yksittäiset kuopiolaiset ja kuopioon muuttaneet voivat tuota käyttää.
Tykkään itse muodosta miun, se on niin kissa :) enkä olisi osannut taivutta siuta. Se on Pohjois-Karjalaisten ym. juttu.
Olen siis pohjois-savosta kuopion kupeesta, mutta leveämmän savon alueelta. Kuopiohan ei edes ole varsinaista leveän savonmurteen aluetta. Menepä Nilsiään, Ylä-Savoon jne. Sieltä alkaa löytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä savolaiset sano edes minä ja sinä, vaan sanovat minäää ja sinäää. Moni muualla asuva savolainen paljastuu viimeistään tuosta ääntämisestä, vaikka kuinka yrittäisivät puhua yleiskieltä.
Mitä tarkoitat tuolla paljastumisella? Onko savolaisuus joku rikos 😅
Ei se mikkään synti ou, se on vuan suur häppee.
Sanonta Pohjois-Karjalasta:)
kyllä ihan oikeasti moni muualla maassa asuva savolainen kovasti yrittää peitellä omaa kieltään, mistä nyt sitten johtuneekaan.
Vaan minkä takia karjalainen huastelis savvoo?
Ei myö savvoo haastella vaan ommoo murretta. Pohjois-Karjalassakkii myö ollaan karjalaisii, vain toki savon lähe
Ette ole. Pohjoiskarjalaiset ja heidän murteensa on itäsavoa. Toki Pohjois-Karjalaan aikoinaan muuttaneet rajantakaiset karjalaiset ovat puhuneet karjalan kieltä. Tai niin kauan kunnes te savolaiset aloitte syrjimään heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että savolaiset käyttävät ihan siis minä ja sinä muotoja, mutta se oma tapa lausuna nämä sanat.
menetkö sinää
Mie ja sie ovat karjalan murretta.
Pohjois-Karjalan murre on savoa sekin.
Niin, murre joka on kehittynyt karjalan kielestä, pölökkypiä. Murre on oikeastaan ihan omansa, ei voi verratakkaan savvoon. Googlaapa R.I. Nirvi, tutki juttua ja länkytä vasta sen jäläkeen, jos ies ilikiit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että savolaiset käyttävät ihan siis minä ja sinä muotoja, mutta se oma tapa lausuna nämä sanat.
menetkö sinää
Ei ole. Pohjois-Karjalassa käytetään kaksoiskonsonantteja savolaisen korvaan oudoissa paikoissa. "Eurroo"
Savossa minä on "ite", ensinnäkin savon murteessa on tärkeää vältellä itsensä nimeämistä. Jos nimetään, niin se on ite.
samanlainen"asiantuntija" kuin selänne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-savon ja Etelä-Savon murteessa on eroja, oikeaa Savon murretta puhutaan kuopiossa ja lähikunnissa.
Vähän tunnettu fakta: pohjois-savolaiset ja etelä-savolaiset halveksuvat toisiaan, aivan kuten länsi- ja itä-savolaisetkin
Miksi näin? Olen aina luullut, että samaa heimoa olevat pitävät yhtä..en ole itse savolainen.
Keskenään nahistellaan, mutta yhtenä muita vastaan.
Mikkelissä lapsuuden ja osan aikuisuutta asuneena. Siellä puhutaan miä ja siä. Kuopiossa yli 20 vuotta asuneena, täällä sanotaan minä ja sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
menetkö sinää
Niin, murre joka on kehittynyt karjalan kielestä, pölökkypiä. Murre on oikeastaan ihan omansa, ei voi verratakkaan savvoon. Googlaapa R.I. Nirvi, tutki juttua ja länkytä vasta sen jäläkeen, jos ies ilikiit.
Luepas Wikipediasta:
"Savolaismurteet ovat suomen kielen itämurteita, joiden alue on niiden nimestä huolimatta paljon laajempi kuin pelkkä Savo: se käsittää myös lähes koko Keski-Suomen, Pohjois-Karjalan, Kainuun, Etelä-Pohjanmaan itäisimpiä pitäjiä sekä pääosan Koillismaasta. "
Savolaismurteet ovat syntyneet kun Suomen alueella muinaiskarjalan kielen piirteet ja Hämeen varhaiset murteet sekoittuivat.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Savolaismurteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
menetkö sinää
Luepas Wikipediasta:
"Savolaismurteet ovat suomen kielen itämurteita, joiden alue on niiden nimestä huolimatta paljon laajempi kuin pelkkä Savo: se käsittää myös lähes koko Keski-Suomen,
Murteet tarkoittaa useita murteita. Eivät ole samanlaisia tai sama asia, vaikka olisivat jonkin ylemmän ryhmän alla.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-savon ja Etelä-Savon murteessa on eroja, oikeaa Savon murretta puhutaan kuopiossa ja lähikunnissa.
Vähän tunnettu fakta: pohjois-savolaiset ja etelä-savolaiset halveksuvat toisiaan, aivan kuten länsi- ja itä-savolaisetkin
Miksi näin? Olen aina luullut, että samaa heimoa olevat pitävät yhtä..en ole itse savolainen.
Pohjalaisuudessakin on suuria eroja ja ryhmien välillä ylläpidettyjä muureja: etelä-, keski- ja pohjoispohjalaiset, suomen- ja ruotsinkieliset pohjalaiset jne.
Mie oon koko ikäin asunu Pohjois-Karjalas ja kun mänen Kuopioon, nii siinä murtees on jotain tuttuu, mutta paljonnii outoo. Kun mie mänen Savonlinnaa, nii siel puhutaan jo paljon enemmä meijän tyyliin.
Ainoastaan alueella syntyneet natiivit ilmeisesti tuntevat kielen. Kouvolassa eläneen äiti väitti ihan tosissaan, että lapset puhuvat mie ja sie, vaikka he puhuivat alueen tapaan miä ja siä. Äiti ei tätä huomannut muualta tulleena. Tosin kieli elää ja muuttuu jatkuvasti, ehkä kaikki siirtyy enemmän yleiskieliseen tapaan.
Alunperin iittiläisenä ja myöhemmin kuusaalaisena olen kyllä aina sanonut miä ja siä sekä myä ja tyä. Muut olivat se ja ne...Eli hää tai hyä ei jostain syystä kuulunut sanastoon.
Min puolestaan on genetiivimuoto miä sanasta. Pääkaupunkilaisia tuppas naurattamaa, kun laukkuani etsiskellessäni sanoin, että missähän min veska.
Mutta: eroja on joka alueella, kun on ehkä paikallisia puhetapoja ja muualta muuttaneita. Täällä Kuopiossa kuuluu enempi minä ja sinä, mutta joskus myös mie ja sie. Minua luullaan yleensä kotkalaiseks.
En tiijä, vuan out haaska, immeiseks. Eekä paljo naarata kun hukkunutta ennoo järven pohjasta ehtivät. Huarapiäsky on jo jottae rivvoo.
Ehkä on niin, mutta saattaa olla olemattakin.
Vierailija kirjoitti:
Asun Kuopiossa. Täällä sanotaan mää ja sää tai mä ja sä, mutta ei mie/sie.
Mie sanon kyllä mie ja sie Kuopiossakin.
Asun Savossa, mutta en Kuopiossa.
En voi siten kuopiolaisten lokaalimurretta
oikein kommentoida.
Täällä on omanlaisensa
persoonallinen puheenparsi, sanottakoon
näin. Murteet ovat rikkaus. Eikö totta?
Olen pysytellyt omassa vakiintuneessa,
neutraalissa puhetavassani,
vaikka osaan hyvin imitoida paikallisia.
Pysyvästi murre ei ole minuun tarttunut.
Että näin. 😀 Muikeeta iltoo. 👋