Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esko Eerikäinen väittää että Kuopiossa sanotaan 'mie' ja 'sie', onko näin?

Vierailija
02.07.2025 |

Puolison kans hirveä väittely aiheesta. Mä oon sitä mieltä, että Kuopio ei ole mie-sie -aluetta mut puoliso vakuuttaa että on 😄 Kuopiolaiset, kertokaa!!

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä savolaiset sano edes minä ja sinä, vaan sanovat minäää ja sinäää. Moni muualla asuva savolainen paljastuu viimeistään tuosta ääntämisestä, vaikka kuinka yrittäisivät puhua yleiskieltä.

Ei todellakaan sano. Tolleen puhutaan Jyväskylässä. 

Oikein vituttaa kun välillä kuulee Kuopiosta poismuuttaneiden kavereiden alkaneen puhua "mie ja sie" varmaan jostain erikoisuuden tavoittelusta, tai mikä lie on syynä. Mutta Kuopiossa ei sanota mie ja sie. 

Ei, vaan mukautuivat uuden kotiseutunsa lappeenrantalaiseen ääntämisasuun.

Vierailija
82/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tällä Esko Eerikäisellä ole Joensuu-taustaa, jossa toki karjalaisittain puhutaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tällä Esko Eerikäisellä ole Joensuu-taustaa, jossa toki karjalaisittain puhutaankin.

Oli aika kauan PKO:n yöravintoloiden portsarina. Muutamankin kerran bongasin hänet narikasta.

Vierailija
84/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että savolaiset käyttävät ihan siis minä ja sinä muotoja, mutta se oma tapa lausuna nämä sanat.

menetkö sinää 

Mie ja sie ovat karjalan murretta.

Vierailija
85/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnäi, sinnäi, voevoe...

Vierailija
86/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-savon ja Etelä-Savon murteessa on eroja, oikeaa Savon murretta puhutaan kuopiossa ja lähikunnissa.

Vähän tunnettu fakta: pohjois-savolaiset ja etelä-savolaiset halveksuvat toisiaan, aivan kuten länsi- ja itä-savolaisetkin

Vierailija
87/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni asuin Kymenlaaksossa, naapurustossa oli yksi perhe, jossa mummo puhui synnyinseutunsa tavoin, eli savolaisittain, ja kyllä hän sanoi minää, sinää, - mut nyt en sitten sen enempää muista miten ne muut persoonapronominit hänen suussaan taipuivat.

Vierailija
88/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-savon ja Etelä-Savon murteessa on eroja, oikeaa Savon murretta puhutaan kuopiossa ja lähikunnissa.

Vähän tunnettu fakta: pohjois-savolaiset ja etelä-savolaiset halveksuvat toisiaan, aivan kuten länsi- ja itä-savolaisetkin

Miksi näin? Olen aina luullut, että samaa heimoa olevat pitävät yhtä..en ole itse savolainen.

Vierailija
89/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näin? Olen aina luullut, että samaa heimoa olevat pitävät yhtä..en ole itse savolainen.

Tätähän on aika monessa paikassa. Aikoinaan Kouvola ja Kuusankoski olivat keskenään sotajalalla ties mistä ja nyt nämä raukat ovat täysin samaa kaupunkia. Mm. tappelivat aikoinaan, kumpi saa uuden Karjaportin tehtaan. Firma kyllästyi tappeluun ja tekikin uuden laitoksen Luumäelle.

Vierailija
90/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Savossa se on minä. Mie-aluetta ovat Etelä- ja Pohjois-Karjala sekä osa Lappia.

Kyllä. Kuopiossa perinteisesti sanotaan minä, paino voimakkaasti etutavulla. 

Savonlinnassa mie, Mikkelissä miä. Myö ja työ Savossa kaikkialla. 

Vierailija
91/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan sanota mie ja sie Kuopiossa.

T. pohjois-savolainen 

Kyllä myö sanotaan Kuopijossa.

Höpö höpö. Kuopiolaiset ei sano mie tai sie. 

Mikkeliläisett sanoo miä ja siä. Lapissa sanotaan mie ja sie. Ite Lapista, vaimo Mikkelistä. Ja vaimon kaks lankoa Kuomiossa ja ne sanoo myö, hyö ja työ. Ei koskaan mie tai miä.

Vierailija
92/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän on aika monessa paikassa. Aikoinaan Kouvola ja Kuusankoski olivat keskenään sotajalalla ties mistä ja nyt nämä raukat ovat täysin samaa kaupunkia. Mm. tappelivat aikoinaan, kumpi saa uuden Karjaportin tehtaan. Firma kyllästyi tappeluun ja tekikin uuden laitoksen Luumäelle.

Kymenlaaksolaiset nyt on tunnettuja tappelunhaluisuudestaan, varsinkin kuusaalaiset..

Vierailija
93/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sanota

Vierailija
94/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap olet oikeassa, puolisosi ja Esko täysin väärässä. Kuopiossa puhutaan savonmurretta ja ei tosiaan ole mie-sie-aluetta. Lähimmät miet ja siet taitaa olla Joensuussa, mutta siellä puhutaankin  karjalanmurretta. Etelä-Savosta esim. Pieksämäeltä kotoisin olevat taas käyttää miä ja siä. 

Pohjois-Karjalan murre on kyllä savolaismurteita. Karjalaismurteita puhutaan lähinnä etelä-karjalassa, rajantakaisessa Karjalassa on puhuttu karjalaismurteita ja karjalan kieltä. Ja Kuopiossa ei tosiaan puhuta miesie-murretta.

Vierailija
95/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä savolaiset sano edes minä ja sinä, vaan sanovat minäää ja sinäää. Moni muualla asuva savolainen paljastuu viimeistään tuosta ääntämisestä, vaikka kuinka yrittäisivät puhua yleiskieltä.

Mitä tarkoitat tuolla paljastumisella? Onko savolaisuus joku rikos 😅

Ei se mikkään synti ou, se on vuan suur häppee.

Sanonta Pohjois-Karjalasta:)

kyllä ihan oikeasti moni muualla maassa asuva savolainen kovasti yrittää peitellä omaa kieltään, mistä nyt sitten johtuneekaan. 

Vaan minkä takia karjalainen huastelis savvoo?

Vierailija
96/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat tuolla paljastumisella? Onko savolaisuus joku rikos 😅

Ei se mikkään synti ou, se on vuan suur häppee.

Sanonta Pohjois-Karjalasta:)

kyllä ihan oikeasti moni muualla maassa asuva savolainen kovasti yrittää peitellä omaa kieltään, mistä nyt sitten johtuneekaan. 

Vaan minkä takia karjalainen huastelis savvoo?

Ei myö savvoo haastella vaan ommoo murretta. Pohjois-Karjalassakkii myö ollaan karjalaisii, vain toki savon läheisyys kieleenki on varmaan vaikuttanu. 

Vierailija
97/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap olet oikeassa, puolisosi ja Esko täysin väärässä. Kuopiossa puhutaan savonmurretta ja ei tosiaan ole mie-sie-aluetta. Lähimmät miet ja siet taitaa olla Joensuussa, mutta siellä puhutaankin  karjalanmurretta. Etelä-Savosta esim. Pieksämäeltä kotoisin olevat taas käyttää miä ja siä. 

Pohjois-Karjalan murre on kyllä savolaismurteita. Karjalaismurteita puhutaan lähinnä etelä-karjalassa, rajantakaisessa Karjalassa on puhuttu karjalaismurteita ja karjalan kieltä. Ja Kuopiossa ei tosiaan puhuta miesie-murretta.

Mistäpä luulet savolaismurteiden kehittyneen? No kah tietenkin karjalasta. Savolaisethan ovat kehkeytyneet siitä, kun jotkut karjalaiset sotkeutuivat hämäläisiin tahikka toisinpäin.

Vierailija
98/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä/sinä, myö/työ 

Vierailija
99/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan sano. Tolleen puhutaan Jyväskylässä. 

Oikein vituttaa kun välillä kuulee Kuopiosta poismuuttaneiden kavereiden alkaneen puhua "mie ja sie" varmaan jostain erikoisuuden tavoittelusta, tai mikä lie on syynä. Mutta Kuopiossa ei sanota mie ja sie. 

Ei, vaan mukautuivat uuden kotiseutunsa lappeenrantalaiseen ääntämisasuun.

Ai esimerkiksi Tampereella Helsingissä? Just.

Vierailija
100/127 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie ja sie ovat minä ja sinä karjalan kielessä. Siitä nämä muodot ovat tulleet suomen kieleen. Näitä muotoja on käytetty suomen murteissa niillä alueilla jotka ovat lähellä oikeaa Karjalaa (nyk. Itä-Karjala). 

Pohjois-Karjalassa ainakin eteläosissa on puhuttiin mie ja sie, pohjoisempana minä. Pohjois-Karjalassa puhuttu suomen kielen murre on kuitenkin itäsavon murretta. Eli ei olisi ihme jos tietyt tavat puhua olisivat levinneet laajemmin savolaismurteiden alueelle. Joten voi olla että Kuopioonkin olisi osittain levinnyt mie ja sie ja niiden käyttö olisi yksilökohtaista. Voisi liittyä myös perhetaustaan. Toisaalta savon monikkomuoto myö on tavallaan lähellä mietä.

Mie kuulema on sana joka leviää Suomessa samoin kuin stadilainen mä-muoto.