Esko Eerikäinen väittää että Kuopiossa sanotaan 'mie' ja 'sie', onko näin?
Puolison kans hirveä väittely aiheesta. Mä oon sitä mieltä, että Kuopio ei ole mie-sie -aluetta mut puoliso vakuuttaa että on 😄 Kuopiolaiset, kertokaa!!
Kommentit (127)
Minä ja sinä, jotkut sanoo mä ja sä.
Kuopion ympäristössä se on minä ja sinä, monikossa myö ja työ.
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä savolaiset sano edes minä ja sinä, vaan sanovat minäää ja sinäää. Moni muualla asuva savolainen paljastuu viimeistään tuosta ääntämisestä, vaikka kuinka yrittäisivät puhua yleiskieltä.
Ei todellakaan sano. Tolleen puhutaan Jyväskylässä.
Oikein vituttaa kun välillä kuulee Kuopiosta poismuuttaneiden kavereiden alkaneen puhua "mie ja sie" varmaan jostain erikoisuuden tavoittelusta, tai mikä lie on syynä. Mutta Kuopiossa ei sanota mie ja sie.
Mie ja sie sanotaan esim itäsuomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mie ja sie sanotaan esim itäsuomessa.
Joensuussa kyllä, mutta ei Kuopiossa.
Eskolla kohta kulttuurishokki edessä kun ei ookaan mie-sie-kaupungissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä savolaiset sano edes minä ja sinä, vaan sanovat minäää ja sinäää. Moni muualla asuva savolainen paljastuu viimeistään tuosta ääntämisestä, vaikka kuinka yrittäisivät puhua yleiskieltä.
Mitä tarkoitat tuolla paljastumisella? Onko savolaisuus joku rikos 😅
On.
Esko suapi työtee piäsä sinne kolumpialaisee persseesseensä, myö tiällä muailmannavalla naaretaan selekäkeikkunaaruja tuommosille höppänöille. Ps se lierhattu pittää ottaa poikkean ennen survomista.
Eskolla taitaa olla tuttuja, jotka on tulleet Kuopioon muualta. Kaikki kuopiolaiset ei ole syntyneet siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D
Vierailija kirjoitti:
Eskolla kohta kulttuurishokki edessä kun ei ookaan mie-sie-kaupungissa!
Kaipa tuo Esko tietää nuo murrevaihtelut, joensuulaispoika kun on.
Vierailija kirjoitti:
Savossa oman kokemuksen mukaan sanoaan mä ja sä, mutta monikossa myö ja työ. Mie / sie on enemmän karjalaista tai torniojokilaaksolaista ja lappilaista puhetta (Lapissa taasen ei sanota myö ja työ).
Ei sanota kun minä, sinä, myös, työ, hyö.
T : koopiolainen
Vierailija kirjoitti:
Savossa oman kokemuksen mukaan sanoaan mä ja sä, mutta monikossa myö ja työ. Mie / sie on enemmän karjalaista tai torniojokilaaksolaista ja lappilaista puhetta (Lapissa taasen ei sanota myö ja työ).
No esim. omat vanhempani äitini äiti ehkä karjalainen asui kuopion lähellä samoin äitini isä jonka iso suku tullut karjalan alueelta savoon joskus aikoinaan ja heillä on oman sukunimensä mukainen kyläkin siellä. Eli ei kait tuo ole mikään ihme jos puhutaan myös karjalan murretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se rikos ole, muttei niin suuri kunniakaan, että sillä kannattaisi ylpeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Mutt mulkuimmat tyypit on Etelä-Pohjanmaalta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle alko yks mies väittämään että ole Kotkasta kotoisin koska sanon mie ja sie. Olen lappilainen. Meinas mennä hermo kun kivenkovaan väitti mun olevan Kotkalainen. En ole käynyt koskaan Kotkassa.
Vierailija kirjoitti:
Savolaisena voin kertoa, että persoonapronominit ovat: minä, sinä, se, myö, työ ja ne (joissakin tapauksissa hyö).
Savon murteessa sanotaan minä ja sinä.
Oon Seinäjoelta ja kun oon toisella puolella Suomea opiskellut, niin todellakin peitän leveän ja hitaan pohjalaismurteeni. Ei mun kohdalla murteen karsiminen mitään häpeää ole, en vaan halua että murre on ensimmäinen asia, johon kiinnitetään huomiota. Tuota häpeä-aspektia en ymmärrä ollenkaan. Ehkä itse häpeilet taustojasi 😊