Esko Eerikäinen väittää että Kuopiossa sanotaan 'mie' ja 'sie', onko näin?
Puolison kans hirveä väittely aiheesta. Mä oon sitä mieltä, että Kuopio ei ole mie-sie -aluetta mut puoliso vakuuttaa että on 😄 Kuopiolaiset, kertokaa!!
Kommentit (127)
Savossa oman kokemuksen mukaan sanoaan mä ja sä, mutta monikossa myö ja työ. Mie / sie on enemmän karjalaista tai torniojokilaaksolaista ja lappilaista puhetta (Lapissa taasen ei sanota myö ja työ).
Vierailija kirjoitti:
Väität että Esko Eerikäinen on sun puoliso?
En?
Ei todellakaan sanota mie ja sie Kuopiossa.
T. pohjois-savolainen
Asun Kuopiossa. Täällä sanotaan mää ja sää tai mä ja sä, mutta ei mie/sie.
Pohjois-Savossa se on minä. Mie-aluetta ovat Etelä- ja Pohjois-Karjala sekä osa Lappia.
Ei nämä savolaiset sano edes minä ja sinä, vaan sanovat minäää ja sinäää. Moni muualla asuva savolainen paljastuu viimeistään tuosta ääntämisestä, vaikka kuinka yrittäisivät puhua yleiskieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä savolaiset sano edes minä ja sinä, vaan sanovat minäää ja sinäää. Moni muualla asuva savolainen paljastuu viimeistään tuosta ääntämisestä, vaikka kuinka yrittäisivät puhua yleiskieltä.
Mitä tarkoitat tuolla paljastumisella? Onko savolaisuus joku rikos 😅
Vierailija kirjoitti:
T. pohjois-savolainen
Kyllä myö sanotaan Kuopijossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. pohjois-savolainen
Kyllä myö sanotaan Kuopijossa.
Höpö höpö. Kuopiolaiset ei sano mie tai sie.
Kuopiossa ei todellakaan puhuta mie ja sie. Sen vois myös kertoa elokuva-alan ihmisille, kun heillä seuraavan kerran on rooli humoristiselle savolaishahmolle. V*tuttaa joka kerta kun elokuvien savolaiset mongertaa jotain hassunhauskaa murretta ja tietenkin sanovat mie ja sie.
Sielläkin voi valita sanooko miesiehyötyö vai jotain muuta.
Tiedän monta pohjois-Karjalasta Kuopioon muuttanutta, jotka tietysti puhuu mie ja sie, mutta ei täällä ns. alkuperäiset paikalliset noita käytä.
Eikös tuo mie ja sie oo karjalalainen tapa ja kaakkoissuomea.
Jos on kuullut Kuopiossa turistien puhuvan mie ja sie?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tuolla paljastumisella? Onko savolaisuus joku rikos 😅
Ei se mikkään synti ou, se on vuan suur häppee.
Sanonta Pohjois-Karjalasta:)
kyllä ihan oikeasti moni muualla maassa asuva savolainen kovasti yrittää peitellä omaa kieltään, mistä nyt sitten johtuneekaan.
Kyllä mie saatan käyttää, jos puhun jonkun Karjalasta muuttaneen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa ei todellakaan puhuta mie ja sie. Sen vois myös kertoa elokuva-alan ihmisille, kun heillä seuraavan kerran on rooli humoristiselle savolaishahmolle. V*tuttaa joka kerta kun elokuvien savolaiset mongertaa jotain hassunhauskaa murretta ja tietenkin sanovat mie ja sie.
Kun muutin opiskelemaan Kuopioon olin harmissani, ettei tämä ollutkaan miesie seutua. Olin ollut eteläpohjalaisena ihan vakuuttunut siitä. Mutta muutaman Kuopio-vuoden jälkeen oman entisen kotiseudun murre on alkanut kuulostaa ihan jäätävän hirveältä.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Savossa se on minä. Mie-aluetta ovat Etelä- ja Pohjois-Karjala sekä osa Lappia.
Ja Kaakko, Kymenlaakso.
Väität että Esko Eerikäinen on sun puoliso?