Suosittele sähköautoa - tai kerro mitä et enää ostaisi
Aion vaihtaa autoa ja aion vaihtaa täyssähköön. Nyt kiinnostaisi sekä ruusut että risut täyssähkäreistä kokemusten pohjalta. Onko sulla hyvä vai huono sähkäri?
Budjetti vois olla joku max 40-45 tonnia.
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Tesla on kaikista laadukkain ja huoltovapaa.
🤣🤣🤣
https://moottori.fi/uutinen/traficom-katsastus-jo-nelivuotiaissa-suuret…
Vierailija kirjoitti:
VW ID4 manuaalisena jos vedät suhteelisen painavaa vaunua.
ID 4 manuaalisena?
Mitä?
Googlaa tesla lämpöpumppu ongelmat
Riippuu tarpeestasi.
Minä ostin BMW i3s 2022 ajettu 20 000km 21 000e puoli vuotta sitten
Olen tyytyväinen. Yleensä matkani ovat 20km edes takas, mutta välillä ajan 200km paluu matkoineen. Sopii mulle
Montako Teslaa bongaat listalta?
4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2019, FLOP 15 automallia
15 hylätyintä ja runsasvikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika
Dacia Duster (68 000) (32,25) (Ohjausnivelet ja -tangot)
Mercedes-Benz Sprinter (273 000) (31,82) (Seisontajarrun dynamometritesti)
Tesla Model 3 (89 000) (31,63) (Taka-akselisto)
Citroën C3 Aircross (52 000) (24,87) (Valmistajan kilpi)
Mercedes-Benz Vito (181 000) (22,29) (Seisontajarrun dynamometritesti)
Dacia Logan (63 000) (21,67) (Etuakselisto)
Toyota Proace (130 000) (19,80)
Renault Clio (48 000) (19,24) (Etuakselisto)
Ford Transit (224 000) (18,27)
Tesla Model X (89 000) (15,89)
Seat Ibiza (60 000) (14,75) (Ohjausnivelet ja -tangot)
Volkswagen Caddy (162 000) (14,49) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
Tesla Model S (97 000) (14,36)
Nissan X-Trail (72 000) (14,29)
Renault Captur (46 000) (13,65) (Etuakselisto)
Tesla model 3 LR, mersu EQC. Molemmat toimivia vaikkakin melko eri maailmasta hallintalaitteistot.
Vierailija kirjoitti:
Bmw i4 M50
+ hyvä ajettavuus ja ohjaustuntuma
+ teho
+ tilat (takapenkki tosin ahdas)
+ penkeissä hyvät säädöt
-kääntösäde suuri, pienillä nopeuksilla kömpelö
Menee reilusti yli budjetin tuo auto jopa käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrä Teslat kaukaa. Paljon pyöräntuennan vikoja.
Jännää kun mulla ollut jo 3 Teslaa ja olen ajanut niillä yhteensä noin 300t ja yhdessäkään ei ole sellaisia vikoja ole ollut.
Hyvä mäihä. Joka kolmas Model 3 reputtaa ekan katsastuksen...
Itse olen 2021 ID.3:en ihan tyytyväinen. Jos jotain tekisin toisin, olisin liisannut pari ekaa vuotta ja sitten ostanut käytetyn, olisi säästynyt melko lailla rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää kun mulla ollut jo 3 Teslaa ja olen ajanut niillä yhteensä noin 300t ja yhdessäkään ei ole sellaisia vikoja ole ollut.
Hyvä mäihä. Joka kolmas Model 3 reputtaa ekan katsastuksen...
Ja keskimäärin alle 100 000 km ajettuna.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä, lisää? Lähipiirissä on Tesloja ja vähän heidän kokemuksiensa perusteella oon ajatellut että ei sitä. On niissä kaikenlaista vaivaa ollut. Mutta kun en tosiaan tiedä sitten mitään mistään muista merkeistä, voihan se olla että kaikissa on ongelmia. Siksi tämä aloitus.
Mun ajot on enimmäkseen lyhyitä kaupunkiajoja mutta säännöllisesti pitää myös päästä 150 kilsaa, myös talvioloissa.
Varmaan kaikilla keskikokoisilla tai isommilla pääsee 150 km talvellakin. Monilla pienilläkin. Jos range on kesällä 300 niin talvella menee varmasti 150km. Siihen vaikuttaa matkustamon lämmitys eniten, rangeen, sähköä kuluu lämmitykseen. Ei akuston lämmitykseen, ei mihinkään kilkkeisiin, vaan ihan vain matkustamoon. Tätä ei tunnu moni uskovan tai sisäistävän. Kaivoin joskus jollekin lopputyön luettavaksi (joku amk-inssin) asiasta kun ei uskonut muuten.
Kaikki ymmärtää että sähkölämmitteinen ok-talo vie talvella paljon enemmän sähköä kuin kesällä. Jostain syystä auton kohdalla se on vaikea käsittää. Kun ei lämpöä tule polttomoottorin hukkatuotteena, niin se lämpö otetaan sähköistä.
Eli onko mitään muita kriteereitä - tuon kun täyttää suurin osa.
Teslan etähallinta on hyvä, on dog modet ja camp modet, kaikki hallinta voidaan tehdä etänä, auton ovet voi avata, antaa ajo-oikeuden jollekin toiselle ym. Auto osaa itse laskea milloin täytyy käydä latauksella ja laittaa itse akun esilämmityksen päälle.
Sitten on sysipaskoja etähallinta-äppejä, esim Stellantiksella. Mutta onko etähallinta sulle tärkeää? Jos on niin katso niitä vähän pidemmälle tehtyjä sähköautoja, eikä vain "bensa-auto joka on käännetty sähkölle".
Lapset ei nyt oikein ole keksineet että miksi se tesla reputtaa sen katsastuksen...
Sähkö POBEDA ja kunnon agrekaatti vaunu perässä, hieman hankala kaupungin taskuparkissa mutta menee lujaa suomen rajalle saakka ja jopa ylikin.
T. iigor
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VW ID4 manuaalisena jos vedät suhteelisen painavaa vaunua.
ID 4 manuaalisena?
Mitä?
Työnnettävä malli? Vaihde N:lle!
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei nyt oikein ole keksineet että miksi se tesla reputtaa sen katsastuksen...
Paskan laadun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskan laadun takia.
Yritäpä vielä vähän enemmän niin keksit että miksi. Se tosin on jo kerrottu tässäkin ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sähköautoista kenties helpoimpia ja halvimpia korjata.
Kysy huviksesi tesloja huoltavasta useammasta liikkeestä mikä mahtaa olla osien saanti tänä päivänä...
Joku mitätön osa ja joudut odottamaan useita kuukausia huoltoa, huonoimmssa tapauksessa ilman autoa, koska tesla tekee vaan uusia autoja mutta ei halua myydä niihin osia.
Joo mutta tesloilla on rangerit. Sitä ei muilla merkeillä vielä ole, että tullaan se "takaisinkutsu" tai ovenkahvan vaihto tekemään omaan kotipihaan, tai työpaikan pihaan.
Ihan ylivoimaisesti helpointa, kun autoa ei tarvi edes viedä huoltoon.
Teslojen lämmitysjärjestelmät työllistävät korjaamoita, ja menneen syksyn aikana ne antoivat kuluttajariitalautakunnalle kahdesti pohdittavaa.
Ensimmäisen kerran järjestelmä hajosi, kun Teslalla oli ollut omistajallaan vasta kaksi päivää ja hän oli ajanut sillä 450 kilometriä. Järjestelmä rikkoutui vielä 3300 kilometrin ja 34500 kilometrin jälkeen. Neljännen kerran Tesla levisi, kun se oli ollut omistajallaan vajaat 15 kuukautta.
Teslojen katsastusprosenteista mökelletään aina. Kumpi on auton käyttäjälle halvempaa:
A käytät autoa 15-30tkm välein valohoidossa, maksat siitä 200-500€ kerta ja sitten viimeisessä valohoidossa ennen tehdastakuun loppumista muun valohoidon lisäksi vaihdetaan ne takapuslat, ja Tesla menee katsastuksesta läpi.
B käytät autoa ja viet sen vähän ennen tehdastakuun loppumista katsastukseen. Katsastusmies toteaa puslat vaihtokunnossa, tulee hylky, Tesla korjaa puslat ilmaiseksi, auto viedään jälkitarkastukseen ja ajo jatkuu. Tämä maksaa 50-60€.
Uusi MB CLA