Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suosittele sähköautoa - tai kerro mitä et enää ostaisi

Vierailija
23.06.2025 |

Aion vaihtaa autoa ja aion vaihtaa täyssähköön. Nyt kiinnostaisi sekä ruusut että risut täyssähkäreistä kokemusten pohjalta. Onko sulla hyvä vai huono sähkäri?

Budjetti vois olla joku max 40-45 tonnia.  

Kommentit (299)

Vierailija
281/299 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v tesla, vaihdettu jarrunesteet ja lisätty pissapojalle nestettä, raitisilmasuodattimet vaihdettu. 

ei kovin paljoa ole huoltoihin mennyt. 

Vierailija
282/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrä Teslat kaukaa. Paljon pyöräntuennan vikoja.

Jännää kun mulla ollut jo 3 Teslaa ja olen ajanut niillä yhteensä noin 300t ja yhdessäkään ei ole sellaisia vikoja ole ollut.

Yhdellä Teslalla pääsee siis 100000 km. Mulla oli diesel Rellu ja ajoin sillä yhdellä 350000.

Aika paljon löytyy maailmasta jo 200-300 tkm tienoilla ajettua Teslaa, missä akkukapasiteetti on edelleen hyvä. Jos Esson baarilaisten juttuja uskoisi, autojen pitäisi olla paalissa. Taksikäyttö toki on nykyisille sähkiksille melkoista myrkkyä, kun autoa teholadataan jatkuvalla syötöllä. 

Akkukapasiteetti voi olla ok mutta puolet kymmenen vuotta vanhoista Tesloista pomppaa katsastuks

Niin pomppaa polttiksetkin ellet käytä niitä määräaikaishuolloista. En minäkään Teslaa ostanut, vaan päädyin merkkiin missä on huolto-ohjelma. Huollot ovat vain harvemmin ja halvempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrä Teslat kaukaa. Paljon pyöräntuennan vikoja.

Jännää kun mulla ollut jo 3 Teslaa ja olen ajanut niillä yhteensä noin 300t ja yhdessäkään ei ole sellaisia vikoja ole ollut.

Tai sit et vaan ymmärrä. Työkaverilla oli Tesla 3 ja vuodessa meni puslat

Vierailija
284/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sähköautoa. Ruusukaalia en enää osta.

Vierailija
285/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nää polttikset toimii maailman tappiin eikä esim ilmastointi tai webasto hajoa ikinä. 

No 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun japsit toimiikin. Itsellä 2000 Honda Accord. 380000km ajettu. Ilmastointi ja ihan kaikki toimii. Moottori kuin uusi. Ei ruostetta. Jos edes joskus muistaa pestä ja vahata niin hyvin nää kestää. Viime katsastukseen piti uusia yksi kouranluu muutaman kympin maksoi. Halpaa ja mukavaa kyytiä. 2 litran vtec riittää hyvin ohituksiin. bensakulut 200€ kk. Miksi ostaisin uuden patterikikottimen ja maksaisin pelkästä arvonalenemasta 300-500€/kk??

Vierailija
286/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, olipa tämä ketju räjähtänyt. En tiedä pystynkö kahlaamaan läpi kaikkia vastauksia. Jotain sellaisiakin kommentteja oli tullut joista varmasti on mulle hyötyä, kiitos niistä!

Mulle tulee kilsoja vuodessa noin 20 tuhatta. Mulla on kotona latausmahdollisuus. Mitään kuormia ei tarvitse vetää. 

Sitä ID4:sta olen nyt katsellut. Pääsisi noin 40 tonnilla kun ostaisi vähän ajetun jossa vielä tehdastakuuta jäljellä. 

Ap

osta suosiolla uusi kiinalainen 7v takuulla, MG tai Byd. Ainakin MG antaa 7v takuun. Uusia saa tuohon 40 t€ hintaan

Vierailija
287/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tesla on vispilä.

Vierailija
288/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nää polttikset toimii maailman tappiin eikä esim ilmastointi tai webasto hajoa ikinä. 

No 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun japsit toimiikin. Itsellä 2000 Honda Accord. 380000km ajettu. Ilmastointi ja ihan kaikki toimii. Moottori kuin uusi. Ei ruostetta. Jos edes joskus muistaa pestä ja vahata niin hyvin nää kestää. Viime katsastukseen piti uusia yksi kouranluu muutaman kympin maksoi. Halpaa ja mukavaa kyytiä. 2 litran vtec riittää hyvin ohituksiin. bensakulut 200€ kk. Miksi ostaisin uuden patterikikottimen ja maksaisin pelkästä arvonalenemasta 300-500€/kk??

Ysärillä muistan, kun aina kehuttiin että 80-luvun lopun japsit ja 70-luvun mersut ovat parhaita autoja kautta aikain. Nyt ne onkin jo 2000-luvun autot, jotka silloin tullessaan olivat paskoja, joita ei voi edes itse huoltaa. 20 vuoden päästä ei polttomoottoriautoja muistella kuin museoissa ja silloinkin naureskellen.

Vierailija
289/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan v-n vanhoja kotteroita. Anteeksi nyt vaan mutta turvallisuuden ja ajomukavuuden takia en kyllä kattele vuosituhannen vaihteen autoja. Voi jestas sentään. 

Mulla oli ysäriltä Micra, ja ei se nyt ihan huoltovapaa ollut sekään, vaikka oli tuota aikaa ja on japsi sekin. Peltien ja öljyjen kanssa oli häikkää. Tosin ilmastointia siinä ei ollutkaan, ei ohjaustehostinta, ei airbagia, ei mitään hajoavaa ylipäätään. Mutta ei sellaisella mielellään ajele, ei kerta kaikkiaan oikeasti. 

Ihan eri keskustelu jos vedetään mukaan yli 20 vuotiaat autot. 

Vierailija
290/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha ruostekasa tuo on. Ja loppuunajettu lintta jollei ole uusittu kaikkia puslia, tukikumeja yms. Sano vielä että on alkuperäiset jarruletkutkin :D

Vierailija
291/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Tesla ja autoon sinänsä olen ollut tyytyväinen vaikka maksoin käytetystä vähemmän kuin budjettisi. Toiminut hyvin, helppo ajaa ja olen nukkunutkin autossa useamman yön. Se on ollut hauska uusi juttu auton myötä. Olin siis ennen autoton.

Toinen asia on sitten se, että Elon Musk on ihan hullu ja hävettää kyllä, että olen rahaa hänen firmalleen antanut.

Vierailija
292/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4v tesla, vaihdettu jarrunesteet ja lisätty pissapojalle nestettä, raitisilmasuodattimet vaihdettu. 

No ei kai nyt mene kun ei ole huolto-ohjelmaa ja typerät teslakuskit ajavat paskoilla liikennettä vaarantavilla ritsoillaan. Onneksi sitten katsastuksessa jäävät edes kiinni. Haepa sinäkin vikalistasi konttorilta.

Vierailija
293/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai nyt mene kun ei ole huolto-ohjelmaa ja typerät teslakuskit ajavat paskoilla liikennettä vaarantavilla ritsoillaan. Onneksi sitten katsastuksessa jäävät edes kiinni. Haepa sinäkin vikalistasi konttorilta.

Vaihdappa säkin edes kerran siihen 20v romuun jarrunesteet. Tietysti se käytetään konttorilla ennenkuin takuu on loppu jotta menee mahdolliset muutaman kympin puslat takuuseen.

Vierailija
294/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha ruostekasa tuo on. Ja loppuunajettu lintta jollei ole uusittu kaikkia puslia, tukikumeja yms. Sano vielä että on alkuperäiset jarruletkutkin :D

Äläs nyt, kyllä näillä netin tietäjillä ihan oikeasti on autoja missä ne tavanomaiset kuluvatkin osat pysyvät uuden veroisina isältä pojalle. Ihan oikesti.

Vierailija
295/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan v-n vanhoja kotteroita. Anteeksi nyt vaan mutta turvallisuuden ja ajomukavuuden takia en kyllä kattele vuosituhannen vaihteen autoja. Voi jestas sentään. 

Mulla oli ysäriltä Micra, ja ei se nyt ihan huolt

Micra oli kyllä hirveä traktori varsinkin kokoisekseen. Vaimolle ostin kun halusi kakkosauton että pääsee itsekseen kulkemaan, vuoden-kaksi  sitä hampaat irvessä ajeli, eikä ole oman auton  perään sen koommin haikaillut. Ysärillä siis tämäkin, en tiedä miten nykyiset.

Vierailija
296/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ja ainoastaan Toyota Carina E on kestävä auto, vaikka niitä ei liikenteessä enää näykään.

Vierailija
297/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ostin keväällä uuden auton ja harkitsin sähköautoa mutta minä en uskalla lähteä tähän sähköautoteknologiaan vielä. Syitä muunmuassa että Talvella Suomessa hoidetaan tiestön kunnossapitoa ihan miten sattuu. Monesti jää valtavia jääpolanteita aurauksen jäljiltä tai sitten on 20 cm lunta teillä kun pitäisi töihin lähteä. Akustot kunovat poikkeuksetta sähköauton alustassa ja siihen ei saa kohdistua minkäänlaista iskua. Jos halutaa että sähköautot yleistyisi niin ihan ensimmäisenä tiestön talvikunnossapitoa on parannettava. Minä päädyin lopulta ostamaan itselataavan 4WD Toyota Prius Hybrid IV 2022 (neliveto) :) Yllättävän paljon näilläkin ajaa sähköllä. Tosi paljon näkyy se sähköajon merkkivalo jopa 80 km nopeuksissa. Olen ollut tosi tyytyväinen valintaan. Käsittämätöntä miten harvinainen tämä IV  facelift prius  jota valmistettiin 2020-2022 on Suomessa! Ei yhtään samalaista oo tullu täs vajaan 3 kuukauden a

Näissä Toyotan Hybrideissä on yks ainut huonopuoli. Näitä ei voi käyttää hihnakuljettimella vetävällä pesukadulla. Siellä vaihde täytyy pitää vapaalla N asennossa ja se voi tyhjentää Hybridiakun koska HV akku ei lataudu vapaalla vaikka polttomoottori kävisi. Se ei toki tuhoa akkua mutta pahimmillaan vaatii hinauksen Toyotalle jossa Hybridiakku voidaan manuaalisesti ladata ylläpitovaraukseen +30% jotta Hybridijärjestelmän voi käynnistää. On uskomatonta miten Toyota ei ole tätä huomioinut tätä eCVT vaihteistotyyppiä suunitellessaan! Muuten kyllä yks maailman luotettavimmista vaihteistoista ja todennäkösesti viimenen asia joka näistä autoista hajoaa

Vierailija
298/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Tesla ja autoon sinänsä olen ollut tyytyväinen vaikka maksoin käytetystä vähemmän kuin budjettisi. Toiminut hyvin, helppo ajaa ja olen nukkunutkin autossa useamman yön. Se on ollut hauska uusi juttu auton myötä. Olin siis ennen autoton.

Toinen asia on sitten se, että Elon Musk on ihan hullu ja hävettää kyllä, että olen rahaa hänen firmalleen antanut.

Jos ostit käytetyn, miten annoit rahaa Muskille? 

Vierailija
299/299 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en suoranaisesti antanutkaan joka sentään on onni onnettomuudessa. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että ajaessa Teslalla mainostan Teslaa. Ja menee joka kuukausi kympin verran Muskille ohjelmistomaksua. Lisäavaimenkin hankin. Toki nuo on pisaroita mutta pisaroista tulee virtoja.