Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suosittele sähköautoa - tai kerro mitä et enää ostaisi

Vierailija
23.06.2025 |

Aion vaihtaa autoa ja aion vaihtaa täyssähköön. Nyt kiinnostaisi sekä ruusut että risut täyssähkäreistä kokemusten pohjalta. Onko sulla hyvä vai huono sähkäri?

Budjetti vois olla joku max 40-45 tonnia.  

Kommentit (299)

Vierailija
21/299 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vw id 7. Oikein hyvä on. Aiemmin oli ensimmäisen sukupolven id 4, siinä oli lapsenvikoja.

Fordin täyssähköllä on kuulemma volkkarin tekniikka ja 5 vuoden takuu. Kuulostaa hyvältä. 

Ford ja VW on molemmat ollut mietinnässä. Kia myös, onko siitä kellään kokemusta? 

Itse katsoin Simo Lammikon videon noista VW sähköautoista niin eipä tee enää mieli sellaista ostaa.

Itse asiasa Mikko Simola.

Vierailija
22/299 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuorelle ostettiin 3500 euron Nissan Leaf. Ei kaskoa, saa ajaa paaliin.

Todella edullisia kilometrejä ja paaljon turvallisempi kuin koppimönkijät ja mopot. Ei tarvi olla koko ajan rassaamassa ja bensarahaa työntämässä. Tietty pitää olla B-ajokortti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/299 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tesla on kaikista laadukkain ja huoltovapaa.

No ei nyt sentään mitään naziautoa.

Vierailija
24/299 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vw id 7. Oikein hyvä on. Aiemmin oli ensimmäisen sukupolven id 4, siinä oli lapsenvikoja.

Fordin täyssähköllä on kuulemma volkkarin tekniikka ja 5 vuoden takuu. Kuulostaa hyvältä. 

Ford ja VW on molemmat ollut mietinnässä. Kia myös, onko siitä kellään kokemusta? 

Itse katsoin Simo Lammikon videon noista VW sähköautoista niin eipä tee enää mieli sellaista ostaa.

Itse asiasa Mikko Simola.

Olkoon vaikka Peräaukko.

Vierailija
25/299 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierrä Teslat kaukaa. Paljon pyöräntuennan vikoja.

Mutta sähköautoista kenties helpoimpia ja halvimpia korjata.

Kysy huviksesi tesloja huoltavasta useammasta liikkeestä mikä mahtaa olla osien saanti tänä päivänä...

Joku mitätön osa ja joudut odottamaan useita kuukausia huoltoa, huonoimmssa tapauksessa ilman autoa, koska tesla tekee vaan uusia autoja mutta ei halua myydä niihin osia.

Vierailija
26/299 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa yksikään sähköauto ei ole huoltovapaa mutta sellaisella sloganilla niitä edelleen myydään.

Vierailija
27/299 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää kun mulla ollut jo 3 Teslaa ja olen ajanut niillä yhteensä noin 300t ja yhdessäkään ei ole sellaisia vikoja ole ollut.

Ehkä se vuoksi, että sinulla on ollut 3 Teslaa. Jos olisit ajanut saman aikavälin yhdellä, tarina voisi olla toinen. Ei Norjan Teslojen korroosio-ongelmat ole kateellisten puheita.

Vierailija
28/299 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet selvästikin ottanut vaikutteita Amerikan äärivasemmistolta.

Vierailija
29/299 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy huviksesi tesloja huoltavasta useammasta liikkeestä mikä mahtaa olla osien saanti tänä päivänä...

Joku mitätön osa ja joudut odottamaan useita kuukausia huoltoa, huonoimmssa tapauksessa ilman autoa, koska tesla tekee vaan uusia autoja mutta ei halua myydä niihin osia.

Jännästi Teslat kuitenkin vain tuntuvat olevan helpoimpia ja halvimpia korjata.

Vierailija
30/299 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

VW ID4 manuaalisena jos vedät suhteelisen painavaa vaunua.

Vierailija
31/299 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää kun mulla ollut jo 3 Teslaa ja olen ajanut niillä yhteensä noin 300t ja yhdessäkään ei ole sellaisia vikoja ole ollut.

Olet ilmeisesti ajellut rauhallisesti ja et ole tehnyt kovia kiihdytyksiä,esim nyt myynnissä olevissa käytetyissä S ja X pladeissa on 99% todennäköisyydellä edessä kallis remontti juuri noitten vikojen takia.

Vierailija
32/299 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä, lisää? Lähipiirissä on Tesloja ja vähän heidän kokemuksiensa perusteella oon ajatellut että ei sitä. On niissä kaikenlaista vaivaa ollut. Mutta kun en tosiaan tiedä sitten mitään mistään muista merkeistä, voihan se olla että kaikissa on ongelmia. Siksi tämä aloitus. 

Mun ajot on enimmäkseen lyhyitä kaupunkiajoja mutta säännöllisesti pitää myös päästä 150 kilsaa, myös talvioloissa. 

Vierailija
33/299 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuostahan näkee, että ajat Tesloilla vain vähän ja vaihdat tuoreempaa ennen vikoja ja takuun päättymistä. AP taas havittelee vähän ajettua käytettyä. Hänellä ne sinun käytetyn Teslasi ongelmat sitten realisoituvat.

Vierailija
34/299 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuostahan näkee, että ajat Tesloilla vain vähän ja vaihdat tuoreempaa ennen vikoja ja takuun päättymistä. AP taas havittelee vähän ajettua käytettyä. Hänellä ne sinun käytetyn Teslasi ongelmat sitten realisoituvat.

Lisäksi myydyin malli Model3 taitaa olla noiden vikatilastojen kärkipäässä sekä Norjassa että Saksassa. Lisäksi otos on noissa maissa vähän suurempi. Oman autonkin ensikatsastus on vasta 2027, joten ei se päädy mihinkään tilastoon ennen sitä.

Vierailija
35/299 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla perusteella karsiutuu myös valtaosa länsieurooppalaisista automerkeistä pois, saivat alkunsa saksalaisten aseteollisuudesta. Eli kiinalainen auto on kai valintasi?

Vierailija
36/299 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti ajellut rauhallisesti ja et ole tehnyt kovia kiihdytyksiä,esim nyt myynnissä olevissa käytetyissä S ja X pladeissa on 99% todennäköisyydellä edessä kallis remontti juuri noitten vikojen takia.

Kalliita vikoja? Muutamat puslat vaihtaa tai tukivarret. No, onhan ne tietty pahasti persaukiselle kalliita vikoja.

Vierailija
37/299 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tietää enemmän APn ajotarpeista, aivan kuin mitä tahansa autoa valitessa.

Minkäkokoista/tyyppistä autoa halutaan? (pikkuauto/sedan/crossover/SUV/farmari jne jne)

Neliveto?

Tarvitaanko vetomassoja miten paljon kärryn vetoon?

Minkälaiseen ajoprofiiliin tulee (paljonko km vuodessa, päivittäinen ajomäärä esim työmatka, tehdäänkö paljon pitkää matkaa)

Onko kotilatausmahdollisuus?

Noin yleisemmin karkeasti mikä tahansa alle pari vuotias auto suoriutuu segmenttinsä ajosuoritteista niin ettei se sähkö siinä muuten vaikuta kuin ajokustannuksia alentavasti. Vanhemmista löytyy vielä malleja joissa on erilaisia lapsuksia suunnittelussa, esim originaali Toytota bZ4X on muuten hyvä perusauto mutta talvella latausnopeus hyvin hidas. Uusimmassa faceliftissä tätä on korjattu parempaan.

Teslat, korealaiset, saksalaiset, Skoda ja tietyt kiinalaiset (BYD/MG) antavat jo aika paljon valinnan varaa ja ominaisuudet ovat sitä tasoa ettei sähkö liikkumista hidasta yhtään.

Vierailija
38/299 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä, ja teslan osat ovat hyvin halpoja verrattuna legacyliikkeiden vastaaviin. Teslalta voi tilata kaikkia osia jos on DIY-tyyppi ja Tesla lienee ainoa nykyaikainen autovalmistaja joka julkaisee vapaaseen käyttään täydelliset korjausoppaat.

Vierailija
39/299 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tietää enemmän APn ajotarpeista, aivan kuin mitä tahansa autoa valitessa.

Minkäkokoista/tyyppistä autoa halutaan? (pikkuauto/sedan/crossover/SUV/farmari jne jne)

Neliveto?

Tarvitaanko vetomassoja miten paljon kärryn vetoon?

Minkälaiseen ajoprofiiliin tulee (paljonko km vuodessa, päivittäinen ajomäärä esim työmatka, tehdäänkö paljon pitkää matkaa)

Onko kotilatausmahdollisuus?

Noin yleisemmin karkeasti mikä tahansa alle pari vuotias auto suoriutuu segmenttinsä ajosuoritteista niin ettei se sähkö siinä muuten vaikuta kuin ajokustannuksia alentavasti. Vanhemmista löytyy vielä malleja joissa on erilaisia lapsuksia suunnittelussa, esim originaali Toytota bZ4X on muuten hyvä perusauto mutta talvella latausnopeus hyvin hidas. Uusimmassa faceliftissä tätä on korjattu parempaan.

Teslat, korealaiset, saksalaiset, Skoda ja tietyt kiinalaiset (BYD/MG) ant

Kiinalaista ei osta kuin venäjän sotaa ja kiinan ihmissortoa tukeva. Miksi edes ehdotat semmoisia?

Teslan ostavantaas tukee nazeja.

Vierailija
40/299 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa yksikään sähköauto ei ole huoltovapaa mutta sellaisella sloganilla niitä edelleen myydään.

Ei olekaan mutta PALJON vähemmän niissä on rikkoontuvia osia kuin bensa-autoissa ja huollettavaakin on reilusti vähemmän.