Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ylipaino ei ole ihmisen valinta". Onko se sitten sairaus vai elämänhallintaongelma? Mitä se signaloi ihmisestä? Saako sitä arvottaa?

Vierailija
14.06.2025 |

Haluan entisenä ylipainoisena (20 vuotta ja 25 kiloa sitten) sohaista ampiaispesää.

Hesarin jutun mukaan työnhaussa ylipainoinen on heikoilla ja se nähdään ongelmana. Vai onko se suorastaan viisautta rekrytoijalta?

Laihduttaminen on vaikeaa. Tai oikeastaan helppoa, jos on siihen motivoitunut. Eli on siis vaikeaa motivoitua laihduttamaan. Niinkö se menisi.

Lukemattomat asiantuntijat ja maallikot nykyään korostavat että ihminen "ei pysty" laihduttamaan nykyelämänmenossa.

Perusteena on jonkinlainen kokonaisvaltainen ylikuormitustila työstä, perheestä ja vapaa-ajasta jolloin resursseja ei jää laihduttamiseen eli tietynasteiseen kieltäytymisten ja nälänkin hyväksemiseen elämässä. Tai, että ei suorastaan jakseta tehdä terveellistä ruokaa koska pitsa ja sipsit.

Jätän yksityisasiakseni mistä kaivoin motivaation elämänmuutokseen ja sittemmin hoikkana pysymiseen. Elämäni ulkoisissa reunaehdoissa ei tapahtunut suuria muutoksia. Edelleenkin työssäni oli stressiä ja lapsiperhearki vaati voimia yms. eli kaikki syyt joilla voi hyvin omintunnoin perustella itselleen asiantuntijoiden siunauksella, että asialle ei vaan ihminen pysty oikeasti mitään tekemään.

Jos en olisi tehnyt isoa muutosta suhteessa ruokaan ja syömiseen olisin nyt sairaalloisen lihava aivan varmasti.

Jos nyt ajatellaan teoreettista rekrytointitilannetta jossa olisi hakijana nykyinen itseni ja vaihtoehtoinen huomattavan ylipainoinen itseni, niin suosittaisin kyllä valitsemaan nykyisen itseni. 

Miksi? Ei esteettisistä syistä eikä terveydentilan vuoksi, vaan siksi, että toinen on pystynyt selättämään todella ison ja haastavan asian elämässä sitkeydellä ja tahdonlujuudella ja toinen ei. Eli kyse on mielenresursseista, joita keho kuvastaa.

Kommentit (575)

Vierailija
221/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on yhtä vaikeaa kuin laihduttaminen? Yhden kirjan lukeminen viikossa 52 viikon ajan. Pikku panostus oikealla tiedolla riittää. Jos ei laihdu oikealla tiedolla, vika on niin mystinen, että siitä pitää kirjoittaa yliluonnollisuutta tutkivaan hömppälehteen. Laihtuminen on normaalia; lihominen on tietämättömyyttä, tietämättömyys on valinta.

Vierailija
222/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on täysin OMA VALINTA. Ei ole pakko syödä epäterveellistä moskaa. Ihminen on tehty liikkumaan, ei istumaan paikallaan. Liikkumattomuus on myös IHAN OMA VALINTA. Ihmisistä on tullut LAISKOJA ja ITSEKKÄITÄ. Seurauksena lihavuus ja huono fyysinen ja henkinen kunto. 

Nainen 55 vuotta, koko ikäni liikkunut ja katsonut mitä suuhun laitan. Saman myös opettanut lapsilleni, ovatkin normaalipainoisia ja liikkuvia. 

Oliko sinulla sellaiset vaihdevuodet, joissa uni ei tule, lihaksia ja niveliä särkee koko ajan ja sydämessä on rytmihäiriöitä? Itsellä meni muutama vuosi täydessä sumussa ja sen aikana paino nousi kymmenen kiloa yli normaalipainon. Aamulla huonosti nukutun yön jälkeen töihin raahustaessa ainoa toive oli, että tulisi joku sellainen sairaus, joka oikeuttaisi jäämään sänkyyn lepäämään. Olen sittemmin lukenut, että tuo toive vakavasta sairastumisesta ei ole mitenkään harvinainen, mikä kertoo siitä, miten jaksamisen rajoilla mennään. Arvaa kiinnostaako siinä vaiheessa, nouseeko paino vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9/10 se on oma valinta. 

Vain todella harvat sairaudet, vammat tai lääkitykset aiheuttaa sellaisenaan ylipainoa. 

Geenitkään ei ole muuttuneet 20 vuodessa niin paljon että lihavuus selittyisi niillä

Ketiapiinia määrätään uniongelmiin. Se lihottaa. Osaa jopa kymmeniä kiloja. Keskimittainen normaalipainoinen ei tarvi kuin 20-25 lisäkiloa ollakseen virallisesti lihava eli BMI yli 30.

No juuri tuossa edellä kirjoitin että jotkut lääkkeet saattavat lihottaa. Kortisoni hyvä esimerkki.

Omaa tyhmyyttäni söin 6kk Mirtazapinia ja paino nousi 5kg, toki laihdutin sen pois. 

Mieluummin huonot unet kuin huonot unet ja ylipainoa!

3

Mäkin syön mirtazapiinia mutta nukun sillä hy

Ei mirtazapiini automaattisesti lihota kaikkia. Olen syönyt sitä univaikeuksiin yli kymmenen vuotta ja ollut enimmäkseen hyvin hoikassa kunnossa. Vasta viimeisen parin vuoden aikana etätöiden ja kipujen aiheuttama liikkumattomuus sekä leväperäinen syöminen nostivat painoa huomaamatta melkein 15 kiloa. En usko, että lääkkeellä on ollut vaikutusta, koska ennen lihomista söin sitä vuosia ongelmitta. Nyt olen puolessatoista kuukaudessa pudottanut pois helposti jo puolet tuosta ihan vain seuraamalla ravitsemusterapeutin laatimaa ruokavaliota. Jatkossa täytyy muistaa, etten näköjään enää keski-iän kynnyksellä voi mättää holtittomasti suklaata ja sipsejä ilman, että se näkyisi missään :D

Vierailija
224/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ja lihavuus on yksin kiinni yksilön holtittomasta ja vastuuttomasta elämäntavasta.

Vierailija
225/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Todellisuudessa ihmiset eivät ryhdy napostelemaan suklaakeksejä kuten lehtikuvissa. Jos syöt yhden 250 kcal-voileivän yli kulutuksesi, lihot vuodessa 13 kiloa. Se leipä on Reissumiehen puolikas, jonka päällä on 10 grammaa Keijua/Oivariinia ja 1 ohuehko viipale Oltermannia. Sellaisen leivän syö todella helposti etenkin illalla väsyneenä, jos ei kuulostele koko ajan omaa kylläisyyttään iltapalalla ja syö muutenkin iltapalaa hitaasti. Moni ei syö iltapalaa hitaasti ihan sen vuoksi, että kokee painetta ehtiä tekemään muutkin pakolliset hommat ennen nukkumaanmenoa."

Jos syöt yli sen mitä kulutat, paino nousee, ja silti ihmiset jaksavat väittää ettei liikunnalla, eli kulutuksen lisäämisellä, ole väliä painonpudotuksen kannalta. Jos syöt 250kcal yli kulutuksen päivittäin, lihot karkeasti 12kg vuodessa. Toki silläkin MITÄ syöt yli kulutuksen, on väliä. Kaikki kalorit eivät ole samanve

Onko tuollaisessa voileivässä oikeasti 250 kcal?

No ei ole. Reissumiehen puolikkaassa on reilut 70kcal, päälliset siihen lisäksi sitten.

Vierailija
226/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino ja lihavuus on yksin kiinni yksilön holtittomasta ja vastuuttomasta elämäntavasta.

Ja trollaus on johtuu yksilön sisällöttömästä elämästä ja ilkeästä luonteesta.

Vierailija
227/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuuden kuuleminen on aina vaikeaa.

Vierailija
228/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuuden kuuleminen on aina vaikeaa.

Osuin siis oikeaan. Kyllä sinä siitä yli pääset vaikka nyt vaikeaa onkin.

Vierailija
229/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

225: luuletko, ettei siinä voissa tai margariinissa ja Oltermannissa ole kaloreita? Reissumies on tuon juustoleivän vähäkalorisin osanen.

Vierailija
230/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9/10 se on oma valinta. 

Vain todella harvat sairaudet, vammat tai lääkitykset aiheuttaa sellaisenaan ylipainoa. 

Geenitkään ei ole muuttuneet 20 vuodessa niin paljon että lihavuus selittyisi niillä

Ketiapiinia määrätään uniongelmiin. Se lihottaa. Osaa jopa kymmeniä kiloja. Keskimittainen normaalipainoinen ei tarvi kuin 20-25 lisäkiloa ollakseen virallisesti lihava eli BMI yli 30.

No juuri tuossa edellä kirjoitin että jotkut lääkkeet saattavat lihottaa. Kortisoni hyvä esimerkki.

Omaa tyhmyyttäni söin 6kk Mirtazapinia ja paino nousi 5kg, toki laihdutin sen pois. 

Mieluummin huonot unet kuin huonot unet ja ylipainoa!

3

Laihdutin kerran käyttäessäni Mirtazapiinia, ja kalorivajeen aiheuttamaa nälkää kesti paremmin kun tempaisi unilääkkeen. Laihduin paljon lääkkeen aikana. 

Vierailija
231/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä, miten ne kommentit joissa kerrotaan totuus elämäntapojen ja ruokailutapojen vaikutuksesta painoon, sekä näiden valintojen vastuun olevan ihmisellä itsellään, alapeukkuja satelee. On se kumma, kun lihava ei näe omaa osuuttaan ja asennettaan ruokaan ja elämäntapoihin syyllisenä! " Muut ympäristötekijät lihottaa minua ja pakottaa syömään itseni lihavaksi"- uhriutumista. Olet mitä syöt. Piste.

Vierailija
232/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä, miten ne kommentit joissa kerrotaan totuus elämäntapojen ja ruokailutapojen vaikutuksesta painoon, sekä näiden valintojen vastuun olevan ihmisellä itsellään, alapeukkuja satelee. On se kumma, kun lihava ei näe omaa osuuttaan ja asennettaan ruokaan ja elämäntapoihin syyllisenä! " Muut ympäristötekijät lihottaa minua ja pakottaa syömään itseni lihavaksi"- uhriutumista. Olet mitä syöt. Piste.

Käsittämätöntä, miten jotkut omassa erinomaisuudessaan sivuuttavat kaiken tutkimustiedon ja asiantuntijat.

Vierailija
233/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ininä on niin ärsyttävää. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja olen viettänyt vauvavuotta. Silti olen aivan hyvin onnistunut karistamaan raskauskiloja. Ei tarvitse kuin käydä vaunulenkeillä ja katsoa mitä syö. Eikä ruokavalioni ole edes mitenkään erityisen hyvä, mutta syön nälkääni. 

Oi, kuinka hieno ihminen oletkaan! Mikä harmi, ettemme me muut pulliaiset voi olla tasoisiasi.

Samalle tasolle pääsee kun syö suurimman osan aikaa järkevästi sekä liikkuu. Sillä tavalla kiloja lähtee pikkuhiljaa. Ei tarvitse edes olla erinomainen. Minä ihan myös tiedän tämän sairauden kanssa miten vaikeaa painonhallinta voi olla. Olen saanut diagnoosin neljä vuotta sitten ja näiden vuosien aikana opetellut syömään itselleni luontevalla tavalla.&nb

Asia nyt sattuu olemaan todella yksinkertainen. Olen myös oikeasti ekaa kertaa kilpirauhaskiloja pudottaessa joutunut todella rääkkäämään itseäni, että sain laihtumisen käyntiin. 2 h kovaa liikuntaa päivässä plus pätkäpaastoa se silloin vaati.

Nykyään kärsin vielä raskauden tuomista vaivoista, mutta en jaksa mennä kaiken taakse piiloon. Ymmärrän laihdutuksen ja painonhallinnan vaikeuden silloin jos syö lääkitystä joka vaikuttaa aineenvaihduntaan tai jos sairastaa jotain aineenvauhduntaan vaikuttavaa sairautta. Muut ovat pelkkiä valittajia.

Joo tulee paha mieli, mutta kun valittajia EI näe tuolla lenkillä syysmyrskyllä tai talvipakkasilla. Tunnen ihan riittävästi tällaisia elämäntapavalittajia.

Vierailija
234/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tiedän useammankin tapauksen jotka on ihan roskaruualla, viinalla ja limuilla itsensä turvottanut yli 100kg keijukaiseksi...että kyllä se valtaosalla on ihan sitä mitä sinne suuluukkuun menee ja liikkuuko( yleensä tollaset päivystää sohvalla/autossa eli pienikin arkiaktiivisuus on pahasta). Muutamalla hassulla prosentilla on varmaan joku geeniongelma taustalla. Näiltä muilta kuulee sitä perinteisetä tekstiä että terveellinen ruoka on pahaa. Mitäs sitten, antaa syödä. Enkä meinaa että kaikkien pitäisi olla kokoa 36-38, mutta jos ei mahdu enää peruskaupoista saataviin vaatteisiin, niin jokin mättää ja pahasti.

No siis itse lihoin ihan mielenterveysongelmieni takia nuorempana. Lihominen alkoi huonosta kehosuhteesta ja siitä että sotkin metaboliikkani kitukuureilla ja onnistuinkin laihtumaan langanlaihaksi. Minä halusin siis norma

Minäkin koen hirveää tarvetta laihduttaa vaikka en olisi kuin vähän ylipainoinen. Kehosuhde on todella huono edelleen, vaikka on vuosien terapia takana. Kun paino nousi tämän raskaan vuoden aikana kun lohtusöin ja yritin jaksaa kovaa stressiä syömällä, niin huomasin että kilot ei tipukaan. Välillä tulee todella rajoittavia ajatuksia mieleen esim. että pitäisikö vielä rääkätä kehoaan esimerkiksi jollain Nutrilett-ateriankorvikkeilla kun ei normaali syömisellä kilojen tiputtaminen meinaa onnistua. Liikuntaa en valitettavasti voi terveyden takia lisätä. Iskiaskipu on hirvittävää.

Vierailija
235/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

225: luuletko, ettei siinä voissa tai margariinissa ja Oltermannissa ole kaloreita? Reissumies on tuon juustoleivän vähäkalorisin osanen.

Jos laittaa pelkkää oltermannia siihen päälle, niin sitä pitää laittaa 50g. Ei kai kukaan laita sellaista määrää, korkeintaan jossain juustomainoksissa.

Vierailija
236/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tottakai ihminen lihoo syömällä. Mutta siihen voi olla vaikuttamassa esim. kova stressitaso, unettomuus, masennus ynnä muita asioita mitkä tekevät täysin ymmärrettäväksi sen miksi ihminen haluaa esim.lohtusyödä. Se on täysin inhimillistä. On tiloja joissa paino nousee helpommin, esim jos ei pysty liikkumaan, on kovat stressitasot ja ei nuku (Tutkitusti silloin tartumme helpommin epäterveelliseen ruokaan).

Laihduttaminen voi olla joillain ihmisillä myös merkittävästi vaikeampaa. 

Minulla on mies joka syö todella paljon. Me kumpikin olemme aikanaan tehneet esim fyysistä työtä. Ja kumpikin liikkuneet arjessa. No kumpi lihoi helpommin? minä.Mieheni syö kokoajan esim. keksipaketteja. Minä en voi syödä tai lihon heti. Kyllä, kaapissamme on keksipaketteja, tällä viikolla hän oli ostanut niitä useita kaappiin ja hän syö niitä isoja määriä kerralla ja hänellä näkyy sixpack. Siis joku tässä nyt mättää. Eikä se ole vain syödyn ruoan määrä, vaan erilainen metaboliikka myös. Jollain painonhallinta ja laihdutus on paljon helpompaa. Uskoisin että niillä on hankalin ymmärtää toisten kokemat vaikeudet.

Vierailija
237/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisen amerikkalaisen tietämyksen mukaan lihavuus on tulehdussairaus. Ihminen syö vääriä ruoka-aineita jotka aikaansaavat jatkuvan matalan tulehduksen.

Vierailija
238/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä, miten jotkut omassa erinomaisuudessaan sivuuttavat kaiken tutkimustiedon ja asiantuntijat.

Ihmiset tykkää yleistää, päteä ja ajatella mahdollisimman simppelisti vaikka asiat harvoin on niin simppeleitä.

Vierailija
239/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisen amerikkalaisen tietämyksen mukaan lihavuus on tulehdussairaus. Ihminen syö vääriä ruoka-aineita jotka aikaansaavat jatkuvan matalan tulehduksen.

Niinpä. Esim. eineksiä jotka on täynnä vehnää ja kasviöljyjä, kaikkea mikä on pumpattu täyteen kasviöljyjä, karkkeja, limsaa, muita sokeriherkkuja, glukoosifruktoosisiirappia, transrasvoja... Siinä on jo hyvä kombo aloittaa matala-asteinen tulehdus kehossa. 

Vierailija
240/575 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ininä on niin ärsyttävää. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja olen viettänyt vauvavuotta. Silti olen aivan hyvin onnistunut karistamaan raskauskiloja. Ei tarvitse kuin käydä vaunulenkeillä ja katsoa mitä syö. Eikä ruokavalioni ole edes mitenkään erityisen hyvä, mutta syön nälkääni. 

Oi, kuinka hieno ihminen oletkaan! Mikä harmi, ettemme me muut pulliaiset voi olla tasoisiasi.

Niin hän on, voi luoja kuinka hieno ihminen! 

Mullakin on vajaatoiminta. Veriarvot on viitearvoissa, mutta silti kärsin vajaatoiminnan oireista enkä onnistu laihtumaan. Onneksi en ole paljon ylipainoinen, mutta paino meinaa hilautua ylöspäin jatkuvasti. Tosi paljon on tässä asiassa lääkäristäkin kiinni, että tuijottaako hän vain arvoja vai kuunteleeko potilasta ja nostaa

Olen tuo vajiksesta kärsivä kommentoija. Meinaa mullakin paino hilautua ylöspäin, mutta olen saanut sen kovalla työllä pysymään normaalipainolukemissa. Siksi sanonkin, että se vaatii kilpirauhassairaalta enemmän kuin muilta. Mullakin paino on 10 kiloa enemmän kuin ennen sairautta ja diagnoosia. Silloin paino oli myös yli sen mitä nyt, 72 kiloa.

Ennen sairautta olin 55-kiloinen pitkälti koko elämäni. Kävelin joka paikkaan, kävin juoksulenkeillä ja kuntosalilla. Kun sairastuin vajaatoimintaan menetin yhtäkkiä kykyni liikkua ja menin kävelylenkeistäkin huonoon kuntoon. Nivelet olivat kipeät ja olin koko ajan flunssassa. Paino nousi noin 60 kilosta 72 kiloon.

En ole voinut juosta enää vuosiin, mutta käyn kävelylenkeillä ja harrastan pilatesta sekä nostelen painoja kotona. Vauvavuonna en voi hirveästi muuta. Ennen kuin sain vauvan olin onnistunut kovalla työllä saamaan painon vähän päälle 60 kiloon ja pyrin takaisin samaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi