"Ylipaino ei ole ihmisen valinta". Onko se sitten sairaus vai elämänhallintaongelma? Mitä se signaloi ihmisestä? Saako sitä arvottaa?
Haluan entisenä ylipainoisena (20 vuotta ja 25 kiloa sitten) sohaista ampiaispesää.
Hesarin jutun mukaan työnhaussa ylipainoinen on heikoilla ja se nähdään ongelmana. Vai onko se suorastaan viisautta rekrytoijalta?
Laihduttaminen on vaikeaa. Tai oikeastaan helppoa, jos on siihen motivoitunut. Eli on siis vaikeaa motivoitua laihduttamaan. Niinkö se menisi.
Lukemattomat asiantuntijat ja maallikot nykyään korostavat että ihminen "ei pysty" laihduttamaan nykyelämänmenossa.
Perusteena on jonkinlainen kokonaisvaltainen ylikuormitustila työstä, perheestä ja vapaa-ajasta jolloin resursseja ei jää laihduttamiseen eli tietynasteiseen kieltäytymisten ja nälänkin hyväksemiseen elämässä. Tai, että ei suorastaan jakseta tehdä terveellistä ruokaa koska pitsa ja sipsit.
Jätän yksityisasiakseni mistä kaivoin motivaation elämänmuutokseen ja sittemmin hoikkana pysymiseen. Elämäni ulkoisissa reunaehdoissa ei tapahtunut suuria muutoksia. Edelleenkin työssäni oli stressiä ja lapsiperhearki vaati voimia yms. eli kaikki syyt joilla voi hyvin omintunnoin perustella itselleen asiantuntijoiden siunauksella, että asialle ei vaan ihminen pysty oikeasti mitään tekemään.
Jos en olisi tehnyt isoa muutosta suhteessa ruokaan ja syömiseen olisin nyt sairaalloisen lihava aivan varmasti.
Jos nyt ajatellaan teoreettista rekrytointitilannetta jossa olisi hakijana nykyinen itseni ja vaihtoehtoinen huomattavan ylipainoinen itseni, niin suosittaisin kyllä valitsemaan nykyisen itseni.
Miksi? Ei esteettisistä syistä eikä terveydentilan vuoksi, vaan siksi, että toinen on pystynyt selättämään todella ison ja haastavan asian elämässä sitkeydellä ja tahdonlujuudella ja toinen ei. Eli kyse on mielenresursseista, joita keho kuvastaa.
Kommentit (575)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9/10 se on oma valinta.
Vain todella harvat sairaudet, vammat tai lääkitykset aiheuttaa sellaisenaan ylipainoa.
Geenitkään ei ole muuttuneet 20 vuodessa niin paljon että lihavuus selittyisi niillä
Oletko sinä geenitutkija? Olen ymmärtänyt, että huippututkijat meillä ja maailmalla ovat todenneet asian olevan juuri päin vastoin.
Minkähän geenimutaation he selittävät tapahtuneen 20v sitten n 60% ihmisistä??
Sitä ennen ei ollut kuin kourallinen lihavia ihmisiä. Esim 70- luvulla omalla luokka-asteellani oli 168 oppilasta joista 2 ylipainoista eli n 65 kiloisia kun me muut olimme lukioon mennessä 45-55 kiloisia. Samoin oma äitini oli "pullukka", 61 kiloinen/158cm. Nykymitoissa suorastaan hoikka!
Työmaabuffassa on se hyvä puoli, että mikäli ruokaa saa ostettua mukaan syö yhdestä annoksesta kaksi päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tiedän useammankin tapauksen jotka on ihan roskaruualla, viinalla ja limuilla itsensä turvottanut yli 100kg keijukaiseksi...että kyllä se valtaosalla on ihan sitä mitä sinne suuluukkuun menee ja liikkuuko( yleensä tollaset päivystää sohvalla/autossa eli pienikin arkiaktiivisuus on pahasta). Muutamalla hassulla prosentilla on varmaan joku geeniongelma taustalla. Näiltä muilta kuulee sitä perinteisetä tekstiä että terveellinen ruoka on pahaa. Mitäs sitten, antaa syödä. Enkä meinaa että kaikkien pitäisi olla kokoa 36-38, mutta jos ei mahdu enää peruskaupoista saataviin vaatteisiin, niin jokin mättää ja pahasti.
No siis itse lihoin ihan mielenterveysongelmieni takia nuorempana. Lihominen alkoi huonosta kehosuhteesta ja siitä että sotkin metaboliikkani kitukuureilla ja onnistuinkin laihtumaan langanlaihaksi. Minä halusin siis normaalipainoisena olla tosi laiha koska en hyväksynyt kehoani. Tottakai se lihominen johtuu suuluukkuun ruoan ahtamisesta mutta asia on paljon monimutkaisempi monella kuin vain ruoan ahtaminen. Siellä voi olla kaikkia erilaisia mielenterveysongelmia ja häiriintyneitä ajatusmalleja. Kituutuksen jälkeen minulle alkoi tulla binge eating disorder - ahmimishäiriöjaksoja. Olin tosi mustavalkoinen mikä on terveellistä ja mikä ei ole terveellistä ruokaa.
Tottakai lihoin ruoalla mutta lihomistani edesauttoi syömishäiriö. Pystyin laihtumaan vasta ravitsemusterapian ja terapian jälkeen. Vielä edelleenkin raskaissa elämäntilanteissa joissa olen survival modessa alan ahtaa ruokaa naamaani ahdistuneena. Nykyään tosin ruokasuhteeni ei ole niin mustavalkoinen ja osaan elää terveellistä tasapainoista elämää mikä ei ole kitukuuria. Siksi olen ollut normaalipainossa tai sen rajalla 16 vuotta enkä paina 100 kg.
Mulla kävi samoin. Olin nuorena normaalipainoinen, mutta pidin itseäni lihavana. Laihdutin alipainoiseksi, sain syömishäiriön ja päädyin jojoilemaan ja ylipainoiseksi. Samalla sotkin elimistöni ja sain liian nopeasta laihduttamisesta kilpirauhasen vajaatoiminnan. Jojoilen normaalipainon ja lievän ylipainon välillä. Syömishäiriöisenä en saisi laihduttaa, mutta aina välillä taannun ja teen sitä taas, koska tunnen oloni niin rumaksi. Terapia loppui ajat sitten enkä ole tarpeeksi vahva olemaan laihduttamatta, joten jojoilu jatkuu.
Ärsyttää maailman pinnallisuus. Lihavuus on terveyshaitta, mutta jatkuva ylipainoisten ja lihavien dissaaminen ja jopa normaalipainoisten läskittely voi saada normaalipainoisetkin laihduttamaan ja ongelmiin tulevaisuudessa. Olen huolissani tästä etenkin lasten kohdalla. Eikä se haukkuminen saa lihaviakaan laihtumaan, vaan voimaan entistä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei sairauksia ja lääkitystä, jotka turvottavat, lasketa, kyllä se syyllinen ylipainoon löytyy peilistä. Lihavat eivät vain usein halua kohdata tätä ikävää tosiasiaa, että se on ne elintavat ja valinnat arjessa, joita he itse tekevät. Ruokavalio ja energian kulutus on isossa osassa. Kuka valitsee syödä sipsipussin ja lappaa muutoinkin sitä kaloripitoista mättöä omalla kädellä omaan suuhun ja elimistönsä sisälle? Ihminen itse. Kuka valitsee annoskoot kotona ja buffeteissa? Ihminen itse. Kuka päättää syödä jäätelön päivässä tai juoda sokerimehuja? Ihminen itse. Kukaan ei tunge väkisin ihmisen suuhun sitä evästä, ihminen tekee sen valinnan itse.
Se on juuri näin! Kaikki kommentin alapeukuttajat ovat hyvin todennäköisesti ylipainoisia jotka eivät ota vastuuta omasta ylipainoisuudestaan ja elintavoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottamalla sokeria ja roskaruokaa enemmän ja enemmän saisi tahdonvoimaa valettua. Tahdonvoimaa sataisi ilmasta!
markkinointirajoituksia roskaruoalle ja sokerille ja suklaalle! Ilmaista tahdonvoimaa taas!
ajatelkaa miten paljon tahdonvoimaa tupakoitsijat saivat kun askit ovat nyt harmaissa peltikaapeissa. Sitä saa edelleen mutta ihmiset eivät halua sitä. Mystistä!!!
Tanskassa kokeiltiin verottaa kovaa rasvaa ja sokeria kovemmin. Sen seurauksena verotulot pienenivät ja kansanterveys heikkeni kun tanskalaiset kävivät ostamassa halvempaa rasvaista, suolaista, makeaa, alkoholit ja tupakat Saksasta ja osa osti ruoat Ruotsin puolelta. Porukoilla olivat varastot kotonaan eli ei tarvinut edes woltata saadakseen syötävää ja juotavaa.Ainoa toimiva tapa on elämäntapaohjaus. Suomi olisi parin askeleen päässä digitaalisesta elämäntapaohjauksesta. Suomessa pää
Mutta noudattavatko ylipainoiset elämäntapaohjaajan antamia ohjeita? Siihenhän tarvitaan itsekuria. Ei kai kukaan enää nykyään tarvii asiantuntijaa kertomaan että kermamunkissa on enemmän kaloreita kuin porkkanassa joten syö porkkana äläkä munkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ininä on niin ärsyttävää. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja olen viettänyt vauvavuotta. Silti olen aivan hyvin onnistunut karistamaan raskauskiloja. Ei tarvitse kuin käydä vaunulenkeillä ja katsoa mitä syö. Eikä ruokavalioni ole edes mitenkään erityisen hyvä, mutta syön nälkääni.
Oi, kuinka hieno ihminen oletkaan! Mikä harmi, ettemme me muut pulliaiset voi olla tasoisiasi.
Samalle tasolle pääsee kun syö suurimman osan aikaa järkevästi sekä liikkuu. Sillä tavalla kiloja lähtee pikkuhiljaa. Ei tarvitse edes olla erinomainen. Minä ihan myös tiedän tämän sairauden kanssa miten vaikeaa painonhallinta voi olla. Olen saanut diagnoosin neljä vuotta sitten ja näiden vuosien aikana opetellut syömään itselleni luontevalla tavalla.
Jollain jolla ei ole kilpirauhasen vaj
Inisevät, vinkuvat, vikisevät... Saako järkevästi syöminen ja liikkuminen ihmisen suhtautumaan muihin tuolla tavalla, viekö se kyvyn empatiaan ja ymmärryksen erilaisista ihmisistä ja elämäntilanteista? Saako se yleistämään oman kokemuksen koskemaan kaikkia muitakin?
Taustalla on aina mielenterveydellisiä seikkoja, tai sitten yksinkertaisesti tietämättömyyttä siitä mitä oikea ravinto itseasiassa edes on. Kaupassa myydään todella paljon tuotteita mitkä vaikuttaa ensisilmäyksellä terveellisiltä, mutta ne ovat oikeasti kaukana siitä. Jos haluaa voida hyvin ja olla mintissä niin mun ensisijainen vinkki on se että noudattaa oikeasti tiettyä ruokailurytmiä ja suosii yhden ainesosan ruokia, eli siis jos haluat kanaa vaikka, niin osta kanapaketti mikä sisältää vain sitä kanaa, eikä mitään marinadeja ja seoksia valmiina ja mausta itse jne. Syö proteiinipainotteisia annoksia ja jätä turhat leivät pois ruokailusta. Me ei tarvita leipää vaikka se kiva lisä onkin siinä lautasen vierellä. Näitä siis noudatetaan joka päivä, eli syö aina samaan aikaan joka ikinen päivä niin kroppa tottuu sellaseen tietynlaiseen rytmiin minkä kautta se alkaa elämään.
Minä en henkilökohtaisesti tunne yhtäkään ylipainoista ihmistä kuka oikeasti söisi säännöllisesti ja terveellisesti, vaikka monet niin väittävätkin netin ihmeellisessä maailmassa. Itse en tunne yhtäkään, enkä ole koskaan tuntenut.
Mielenterveydelliset asiat kuntoon ja sen jälkeen oikeasti noudattamaan terveellisiä elintapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ininä on niin ärsyttävää. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja olen viettänyt vauvavuotta. Silti olen aivan hyvin onnistunut karistamaan raskauskiloja. Ei tarvitse kuin käydä vaunulenkeillä ja katsoa mitä syö. Eikä ruokavalioni ole edes mitenkään erityisen hyvä, mutta syön nälkääni.
Oi, kuinka hieno ihminen oletkaan! Mikä harmi, ettemme me muut pulliaiset voi olla tasoisiasi.
Niin hän on, voi luoja kuinka hieno ihminen!
Mullakin on vajaatoiminta. Veriarvot on viitearvoissa, mutta silti kärsin vajaatoiminnan oireista enkä onnistu laihtumaan. Onneksi en ole paljon ylipainoinen, mutta paino meinaa hilautua ylöspäin jatkuvasti. Tosi paljon on tässä asiassa lääkäristäkin kiinni, että tuijottaako hän vain arvoja vai kuunteleeko potilasta ja nostaa lääkeannosta. Minun lääkäriäni ei kiinnosta. En voi itse alkaa isompaakaan lääkemäärää oikein syömään, kun pientä pilleriä on vaikea pistää paloiksi. Itse annostelemalla tila saattaa mennä liikatoiminnankin puolelle, millä tietenkin laihtuu (JEEEEEEEEEEE sehän on tärkeintä!??), mutta saa vielä isommat ongelmat kuin vajaatoiminnasta.
Itse ihmettelen enemmän painon ja lihavuuden sijaan, että miten ihmiset jaksavat todella huonolla ruokavaliolla ja miten mielenterveys pysyy kasassa. Kun jossain vaiheessa aloin satsata ruoan ravintotiheyteen en enää ikinä voisi syödä vain jatkuvasti ravintoköyhää ruokaa tai yliprosessoitua ruokaa paljoa. Siinä missä joku miettii kaloreita, minä mietin usein saako tästä riittävästi esimerkiksi foolihappoa mitä suomalaisilta puuttuu, omega3:sia, kuitua, muita vitamiineja ja riittävää proteiinia ja riittävää määrää laadukasta rasvaa. Kun lohtusöin kerran kaikkea paskaa oloni oli aivan hirvittävä ja aivosumu iski voimalla. Suolisto huusi hoosiannaa.
Jos joskus minulla lähtee lapasesta syömisen kanssa ja syön hekten huonosti tuntuu kuin kehoni alkaisi luonnostaan vaatia "syö vihanneksia ihminen", "juo riittävästi vettä", "oi kun nuo terveelliset jutut näyttävät ihanilta." Se on asia mistä olen tyytyväinen. Kehoni on tottunut hyvään.
Ja siis kun terveellinen ruokahan ei ole mitenkään välttämättä pahaa miten jotkut siitä ajattelee. Avain painonhallintaan on se että tykkää terveellisestä ruoasta. Monelle laihduttajalle varmaan yllätys onkin kuinka paljon ruokaa voi syödä kun se on kevyttä ja kuinka hyvää se voi olla, voi joutua vaan vähän paneutumaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Taustalla on aina mielenterveydellisiä seikkoja, tai sitten yksinkertaisesti tietämättömyyttä siitä mitä oikea ravinto itseasiassa edes on. Kaupassa myydään todella paljon tuotteita mitkä vaikuttaa ensisilmäyksellä terveellisiltä, mutta ne ovat oikeasti kaukana siitä. Jos haluaa voida hyvin ja olla mintissä niin mun ensisijainen vinkki on se että noudattaa oikeasti tiettyä ruokailurytmiä ja suosii yhden ainesosan ruokia, eli siis jos haluat kanaa vaikka, niin osta kanapaketti mikä sisältää vain sitä kanaa, eikä mitään marinadeja ja seoksia valmiina ja mausta itse jne. Syö proteiinipainotteisia annoksia ja jätä turhat leivät pois ruokailusta. Me ei tarvita leipää vaikka se kiva lisä onkin siinä lautasen vierellä. Näitä siis noudatetaan joka päivä, eli syö aina samaan aikaan joka ikinen päivä niin kroppa tottuu sellaseen tietynlaiseen rytmiin minkä kautta se alkaa elämään.
Minä en henkilökohtaisesti tunne yhtäkään ylip
No leipä on kyllä monella aika tärkeässä roolissa oleva kuidunlähde ja kyllä siitä voi olla hyötyäkin ruokavaliossa. Toki leivässä on kaloreita ja jos sitä hirveät määrät vetää niin tottamooses se lihottaa. Muttei sitä painonhallinnassa tarvi jättää pois. Pieni määrä marinadia kanassa ei kyllä ketään välttis lihota. Annoskoot merkityksellisempiä. Kannattaa kyllä satsata laadukkaisiin rasvoihin.
Itse syön innolla kuitua ihan jo siitä syystä että suvussa on ollut paksusuolen/peräsuolensyöpätapauksia.
Vierailija kirjoitti:
"Todellisuudessa ihmiset eivät ryhdy napostelemaan suklaakeksejä kuten lehtikuvissa. Jos syöt yhden 250 kcal-voileivän yli kulutuksesi, lihot vuodessa 13 kiloa. Se leipä on Reissumiehen puolikas, jonka päällä on 10 grammaa Keijua/Oivariinia ja 1 ohuehko viipale Oltermannia. Sellaisen leivän syö todella helposti etenkin illalla väsyneenä, jos ei kuulostele koko ajan omaa kylläisyyttään iltapalalla ja syö muutenkin iltapalaa hitaasti. Moni ei syö iltapalaa hitaasti ihan sen vuoksi, että kokee painetta ehtiä tekemään muutkin pakolliset hommat ennen nukkumaanmenoa."
Jos syöt yli sen mitä kulutat, paino nousee, ja silti ihmiset jaksavat väittää ettei liikunnalla, eli kulutuksen lisäämisellä, ole väliä painonpudotuksen kannalta. Jos syöt 250kcal yli kulutuksen päivittäin, lihot karkeasti 12kg vuodessa. Toki silläkin MITÄ syöt yli kulutuksen, on väliä. Kaikki kalorit eivät ole samanveroisia.
Onko tuollaisessa voileivässä oikeasti 250 kcal?
Eli miten nuo kaikki asiantuntijoiden ja vaativan alan asiantuntijoiden seitykset selittää sen lihavuuden räjähtämisen 20-30 vuodessa?'
Medissa vaan kilpaa yritetään ulkoistaa lihavuuden syytä johonki muuhun kuin omaan käyttäymiseen(syömiseen).
Lääkefirman omistajat nauraa vaan ku tilailevat mersuja ja lomamatkoja, on menny heidän rahottamien tutkimusten oppi perille.
Vierailija kirjoitti:
9/10 se on oma valinta.
Vain todella harvat sairaudet, vammat tai lääkitykset aiheuttaa sellaisenaan ylipainoa.
Geenitkään ei ole muuttuneet 20 vuodessa niin paljon että lihavuus selittyisi niillä
Jokainen meemiläski on näitä geneettisiä friikkejä joiden massa kasvaa vaikka kuluttavat mukamas enemmän kuin syövät.
Vierailija kirjoitti:
Eli miten nuo kaikki asiantuntijoiden ja vaativan alan asiantuntijoiden seitykset selittää sen lihavuuden räjähtämisen 20-30 vuodessa?'
Medissa vaan kilpaa yritetään ulkoistaa lihavuuden syytä johonki muuhun kuin omaan käyttäymiseen(syömiseen).
Lääkefirman omistajat nauraa vaan ku tilailevat mersuja ja lomamatkoja, on menny heidän rahottamien tutkimusten oppi perille.
Huonot kasviöljyt joita pumpataan kaikkeen, teoria että pitää olla tosi vähärasvaista mutta sitten paljon hiilaria päälle, prosessoidun ruoan määrän lisääntyminen. Primitiivinen tarve syödä rasvsa ja hiilaria ja sen saatavilla olo massiivisissa määrin. Riippuvuus mikä tulee sokeriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9/10 se on oma valinta.
Oletko sinä geenitutkija? Olen ymmärtänyt, että huippututkijat meillä ja maailmalla ovat todenneet asian olevan juuri päin vastoin.
Sitä ennen ei ollut kuin kourallinen lihavia ihmisiä. Esim 70- luvulla omalla luokka-asteellani oli 168 oppilasta joista 2 ylipainoista eli n 65 kiloisia kun me muut olimme lukioon mennessä 45-55 kiloisia. Samoin oma äitini oli "pullukka", 61 kiloinen/158cm. Nykymitoissa suorastaan hoikka!
Omien vanhimpien lasteni (nyt 35-44v) luokilla e
No mitäpä luulisit tapahtuneen.
Kouluista ovat omat keittiöt kadonneet ja lapsille vaan lämmitetään ultraprosessoitua mössöä. Juuri sitä, mikä muuttaa aivoissa alueita, jotka säätelevät syömistä. Se on yksi suuri ylipainon aiheuttaja.
Sitä samaa ultraprosessoitua mössöä myydään kaupoissa hirvittäviä määriä. Niitä vanhemmat ostavat kotiin kun työssä on kaikki kiristetty niin äärimmilleen, ettei kotona jaksa tehdä mitään.
Geenit eivät ole muuttuneet, mutta ruoka on muuttunut. Eikä se sovi meidän historiallisia aikoja viettäville geeneille.
Yllättäen ylipainoepidemia on alkanut sieltä, missä ruokateollisuus on eniten tuonut markkinoille juuri niitä ultraprosessoituja elintarvikkeita lisäaineineen. USAssa tilanne on pahin, ja varmaan pysyykin pahimpana, sillä siellä saa käyttää sellaisiakin lisäaineita, jotka Euroopassa on kielletty. Aasiassa puolestaan syödään runsaasti kasviksia, mikä suojaa heitä ylipainolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9/10 se on oma valinta.
Jokainen meemiläski on näitä geneettisiä friikkejä joiden massa kasvaa vaikka kuluttavat mukamas enemmän kuin syövät.
Noniin Jonne 25-30v. Tervetuloa tutustumaan kilpirauhasen vajaatoimintaa, esivaihdevuosia potevien, burn outista ja autonomisen hermoston häiriöistä kärsivien elämään jossa liikunnansietokyky koetuksella, ja on unettomuutta. On kipuja. On kova stressi elänästä. Kokkeilepa sitä ensteks ennenkuin pädet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9/10 se on oma valinta.
Vituttaa kun yliopistoilla kilpailutetaan rafloja. Voisin opiskelijana maksaa sen himpun enemmän että en saa tuota prosessoitua mössöä vaan laadukkaampaa tavaraa. Pelottaa mitä sieltä on tulossa. Jos katsotte valmisruokien selosteita on myös niitä mitkä on luonnollisempia. Lihaa kermaa perunaa esim. Ei hirveää litanniaa e koodeja
Korjaan tässä ketjussa olevaa virheellistä väitettä, koska kukaan muukaan ei ole sitä tehnyt. Yhdessä keksissä on vähintään 50 kcal, ei 30 kcal kuten täällä joku väittää. Viisi Marie-keksiä on siten 250 kcal, joka vastaa Reissumiehen puolikkaalle tehtyä voileipää, jonka päällä on 10 grammaa voita tai margariinia ja ohut viipale Oltermanni-juustoa.
Löytyy keksejä, joissa on liki 100 kcal per keksi. Kaupan viinerissä tai lehtitaikinaan leivotussa feta-pinaatti-piirakassa on myös kevyesti 500 kcal eli kahden voileivän verran energiaa. Yleensä pakasteet tulevat Keski-Euroopasta ja niiden suolapitoisuus ylittää suomalaiset suositukset reippaasti. Sen lisäksi ne sisältävät suomalaisesta leivontamargariinista poiketen transrasvoja.
Perinteisesti feta-pinaatti-piirakka tehdään kevyeen filotaikinaan, voidellaan kananmunalla ja päälle laitetaan vielä seesaminsiemeniä, jotka lisäävät ravinteikkuutta. Täytteessä käytetään paljon pinaattia. Filotaikinaa saa kauppojen pakastealtaasta ja sillä korvaa helposti kaiken, jossa käytetään voi- tai lehtitaikinaa. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että alakoululaiset ostavat niitä piirakoita koulun vierestä olevasta kaupasta. Tehkää niitä piirakoita kevyempinä kotona ja patistakaa lapsianne syömään kouluruokaa.
Niin miksi jeppe juo vaikka voisi laittaa korkin kiinni? Addiktiot ovat monimutkaiaia
Vierailija kirjoitti:
Niin miksi jeppe juo vaikka voisi laittaa korkin kiinni? Addiktiot ovat monimutkaiaia
Ja miksi anorektikot ja muut alipainoiset eivät vaan syö enemmän? Muutama voikkoleipä päivässä lisää, not a big deal.
NO nyt geenit syynä vähän kaikkeen, ennen se oli ylensyöminen,joka hoitui vähentämällä syömistä,ja kilot lähti jokaisella.
Nyt ei voi eikä pysty laihtumaan koska ne geenit on sielläki .