Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ajelee tuolla Suomen maaseudulla, ei voi ymmärtää miksi

Vierailija
11.06.2025 |

väki pakkautuu kaupunkiin kerrostaloihin ja tiiville alueelle missä saa tuijotella toisten talojen seiniä? Suomessa ei ole yhtäkään erityisen kaunista kaupunkia, lähinnä ankeita lähiöitä pellon reunassa, automarketteja ja harmaita teollisuusalueita. 

Meillä on todella kaunis luonto ja kauniita taloja järvien rannalla. Omaa tilaa ja rauhaa. Miksi se ei viehätä ihmisiä? Tiedän että moni sanoo ettei siellä ole töitä, mutta ei niitä tietenkään voi olla kun maaseutu vaan jatkaa tyhjenemistään ja palveluille ei ole käyttäjiä. 

Itse ole pian ostamassa ensiasuntoani ja olen täysin kahden vaiheilla, menenkö virran mukana kaupunkiin vai ostanko palan omaa rauhaa maalta. 

Kommentit (175)

Vierailija
61/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tarve maalaisilla on tuijotella vapaa-ajalla ulos ikkunasta? Kaupungissa kaikki on lähellä ja tekemistä riittää niin ei tarvitse möllöttää kotona.

Vierailija
62/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudun asukkaiden ahdasmielinen asenne ja juoruilu rajoittavat elämää pahasti.

Miten maalla voi elää, jos on esim. muslimi tai homoseksuaali? 

Minä en tiedä samassa pitäjässä asuvien seksuaalisesta suuntautumisesta mitään, eikä he minun. Uskontokaan ei kuulu asioihin joista puhuttaisi.

Kourallisen nimen tiedän, loput korkeintaan tunnistan naamalta.

Et tiedä, mitä kaikkea kyläläiset juoruavat sinusta selkäsi takana. Lapsesi otetaan huostaan kun tuolla lailla eristäydyt yhteisöstä. Olet ihan varmasti homo tai muslimi, kun kun olet tuollainen.

Oletko sä joku vainoharhainen joka luulee tietävänsä, mitä muut tekee? Ihan sama se on kaikissa porukaoissa tahi taloyhtiöissä, jos nyt tähän juoruamiseen lähdetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdasmielisyys

Juorut ja uteliaisuus

Aina pitää lähteä autolla joka paikkaan, kun julkinen liikenne kulkee pari kertaa viikossa

Ei voi harrastaa mitään tavoitteellista 

Lumityöt, nurmikonleikkaus, haravointi ja jatkuva raataminen

Vierailija
64/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin 32 kirjoittaja jatkaa.

Palvelut vähenevät, kylällämme on 2 ruokakauppaa pankki ja niukkavalikoimainen rautakauppa. Kebappila. Baari auki 3 iltaa viikossa alkaen 18:00. Kirjasto sentään on ja vielä terveyskeskus.

Kaupunkiin(35km) pääsää bussilla keskustasta kohtuullisesti  talviaikaan, kesällä busseja kulkee harvemmin. Talvella viimeinen bussi kaupungista tulee 19:00.

Muuta bussiliikennettä, ns. poikittaisliikennettä tai kirkonkylältä pitäjän laihoille/sivukyliin  ei ole. Koulukyydit on järjestetty erikseen, koulubussit eivät kuljeta muita matkustajia.

Käytännössä lapsiperhe tai 2 työssäkäyvää aikuista tarvitsee 2 autoa toki ooikkeuksia voi olla, jos toisella on työ omalla kylällä tai voi työskennellä etänä.

Pimeys ei minua haitaa, pidän tähdistä ja revontulista sekä hämärän sävyistä.  Arvostan omaa tilaa ja rauhaa.  Liikuntaa saan omassa työssäni, lisäksi retkeilen, metsästän ja talvella hiihdän metsissä paljon.

Vierailija
65/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin ja rauhassa siellä saa olla, mut eipä muuta. Palvelut kaukana, lenkkeilet pikatien vartta, taksia tuskin saa jos ei ole itse ajokunnossa 

Miksi ihmeessä pikatien vartta, kun maallahan juuri metsät on täynnä pikkuisia hiekkateitä ja polkuja joita pitkin saa lenkkeillä ihan rauhassa? Eikä tarvitse taapertaa jonossa kuten jossain Nuuksiossa.

Suurimman osan vuodesta ne pikkutiet ova pilkkopimeitä siihen aikaan kun normaali työaikaa tekevä ihminen ehtii lenkkeillä ja syksyllä saa pelätä metsästäjien harhaluoteja.

Jotenkin tuntuu, että tosi moni maaseutua romantisoiva ei asu maaseudulla kuin korkeintaan mökkikautena. Ajatellaan sitä kesä- elo

"Täällä kuolee vuosittain ihmisiä metsästysonnettomuuksiin"

Sivullisia lenkkeilijöitä? Etsithän toki minulle vaikka kolme esimerkkiä. Minä autan ja annan ensimmäisen: Kuusamossa joku vanha kämykkä ampui maastopyöräilijän kun luuli kypärää metsoksi. Viitisen vuotta sitten.

Noniin, sun vuoro:

No just sen takia niitä sivullisia ei kuole, kun kukaan tavallinen ei voi mennä metsään elokuusta sinne vuodenvaihteeseen.  

Vierailija
66/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ois kiva olla maalla jos: 

1) ois töitä

2) sairaala lähellä

3) Palvelut

Vierailija
67/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarve maalaisilla on tuijotella vapaa-ajalla ulos ikkunasta? Kaupungissa kaikki on lähellä ja tekemistä riittää niin ei tarvitse möllöttää kotona.

Hmmm - miksi sitten on kerrostalokyttäjiä ja niitä kuuluisia heippa-lappuja ja täälläkin ihmtellään, kun naapuri ei avaa verhojaan kerrostalossa. Ei tuijotella ei...

Vierailija
68/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin ja rauhassa siellä saa olla, mut eipä muuta. Palvelut kaukana, lenkkeilet pikatien vartta, taksia tuskin saa jos ei ole itse ajokunnossa 

Miksi ihmeessä pikatien vartta, kun maallahan juuri metsät on täynnä pikkuisia hiekkateitä ja polkuja joita pitkin saa lenkkeillä ihan rauhassa? Eikä tarvitse taapertaa jonossa kuten jossain Nuuksiossa.

Suurimman osan vuodesta ne pikkutiet ova pilkkopimeitä siihen aikaan kun normaali työaikaa tekevä ihminen ehtii lenkkeillä ja syksyllä saa pelätä metsästäjien harhaluoteja.

Jotenkin tuntuu, että tosi moni maaseutua romantisoiva ei asu maaseudulla kuin korkeintaan mökkikautena. Ajatellaan sitä kesä- elokuun idyllistä maaseutua ja unohdetaan loput yhdeks

"ästä tuli mieleen hauska tarina tällaisesta metsästysonnettomuudesta, missä metsästäjä tappoi oman veljensä ampumalla tätä. I mean if karma is real..."

mitä hauskaa siinä on?

oletko hieman sairas?

20 vuotta sitten harhaluoti osui ampujan omaan veljeen läheisellä nuotiopaikalla ja tämä on sinusta hauskaa? Anna kun arvaan, siksi kun sinua ahdistaa ihminen joka itse tappaa syömänsä eläimen. Johdonmukaisuuden vuoksi toivon että sinun läheisesi jää junan alle; imeytyy lentokoneen suihkumoottoriin; pyörähtää leikkuupuimurin läpi; kuolee häneen istutettuun tappavaan geenimutaatioon; liiskaantuu auton renkaan alle, jatkanko vielä sinä tekopyhyyden multihuipentuma?

Vierailija
69/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään mahdollisuutta löytää puolisokseen sivistynyttä, samanikäistä henkilöä.

Vierailija
70/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajele sama kiekko lokakuun puolivälissä.

Vierailija
71/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla asumisen hienous piilee juurikin siinä, että suurin osa tämänkin ketjun pölvästeistä asuu jossain betonihelvetin keskellä ymmärtämättä mistä jää paitsi. Metsässä saa olla omassa rauhassa. 

Maalla on kiva viettää lomaillen muutama viikko, max. kuukausi kesällä, mutta sitten sitä alkaakin jo kaivata kaupunkiin palveluiden, kulttuurin ja tapahtumien äärelle.

Vierailija
72/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm - miksi sitten on kerrostalokyttäjiä ja niitä kuuluisia heippa-lappuja ja täälläkin ihmtellään, kun naapuri ei avaa verhojaan kerrostalossa. Ei tuijotella ei...

Ja mitä näissäkin ketjuissa on taka-ajatuksia paitsi kytätä mitä ne siellä "muualla" tekee. Mikään normaali kiinnostus ihmisten asioihin ei ole kyllä koskaan haitannut, mutta se että tuntemattomat luulee tietävänsä kaiken paremmin ja vaikka urkkimalla kaikin tavoin, se on mikä nykyään oudoksuttaa jopa hyvinkin usein. 

Vierailija
73/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

66: pitäisikö sinun joskus käydä "siellä metsässä"

kirjoituksesi suorastaan huutaa ettet tiedä yhtään mistä puhut :')

Ps terkkuja täältä Patvinsuon, Kolin ja Ruunaankoskien välistä, massoittain tänne vaeltavien helsinkiläisten joukosta

Vierailija
74/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kerrostalokyttääjät ovat maalta muuttaneita ja tarve purkautuu tuolla tavalla, kun eivät pääse enää lähikaupassa juoruamaan. Heippalappuilijat valittavat pääasiassa metelistä ja viestit ovat varsinkin omistustaloissa yleensä ihan asiallisia.

Vierailija
75/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) ois töitä

2) sairaala lähellä

Onko sinulla jokin terveydentilaan liittyvä diagnoosi, joka vaatii säännöllisiä sairaalakäyntejä? Mietin vaan kun tuo on aina se argumentti, jonka perusteella maalle ei kuulma voi muuttaa, ja itse olen 45 vuoden ikään mennessä tainnut käydä sairaalassa tasan kerran sen jälkeen kun sellaisessa synnyin. Onko se ihmisille oikeasti niin relevantti kriteeri sille missä asuu?

Olen koko ikäni asunut maalla ja sairaalaan pääsee kun menee kaupunkiin. Töihinkin voi mennä kaupunkiin. Olisi outoa jos täällä metsän keskellä nököttäisi sairaala.

Vierailija
76/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko monenkin lukea aineisto, mitä vaaditaan siihen metsästyskortin suorittamiseen. Siellähän lukee mm.näin : Riistaeläintä ei saa ampua rautatien tai yleisen tien yli eikä riistaeläimen tai ampujan ollessa tällaisella tiellä.

Vierailija
77/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästysonnettomuudet ovat kyllä harvinaisia ja yleensä sellaisen tapaturman uhri on toinen metsästäjä(tai turman aiheuttaja itse).

Oma äitini on kymmeniä vuosia ollut himomarjastaja ja ei ole koskaan pelännyt.

Suomen tiheissä metsissä edes järeän kiväärin luoti ei kauas lennä.

Vierailija
78/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kerrostalokyttääjät ovat maalta muuttaneita ja tarve purkautuu tuolla tavalla, kun eivät pääse enää lähikaupassa juoruamaan. Heippalappuilijat valittavat pääasiassa metelistä ja viestit ovat varsinkin omistustaloissa yleensä ihan asiallisia.

Seli seli...

Vierailija
79/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) ois töitä

2) sairaala lähellä

Niin tottahan se olisi. Mutta ihan mielenkiinnosta, kuinka usein käyt sairaalassa? 

Pointti tässä ei monenkaan mielestä se ole, että siellä pääsee käymään usein (toki kroonisesti sairailla tämä on oleellista), vaan se että sen kerran kun sinne pitää kiireellä päästä, ehtii ajoissa.

Vierailija
80/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin iloinen, että tein päätöksen ja muutin maalle keskelle ei mitään. Koskaan en ole ollut onnellisempi kuin täällä. Oma rauha ja oma tila on parasta elämänlaatua mitä voin kuvitella. 

Maalla eläminen on nykyään helpompaa kuin koskaan, toimivat nettiyhteydet takaa sujuvan etätyöskentelyn ja kaiken saa tilattua netistä kotiinkuljetuksella tai kymmenen kilometrin päähän kyläkeskuksen pakettiautomaattiin. Woltit, foodorat ym ei toimi, mutta enpä niitä käyttänyt kaupungissakaan. Kasvatan ja säilön itse suurimman osan ruuastani joten tiedän syöväni puhdasta ruokaa. En osaa kaivata mitään kaupungista, ehkä sitten vanhuksena muutan viimeisiksi vuosiksi kaupunkiin kerrostaloon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän