Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ajelee tuolla Suomen maaseudulla, ei voi ymmärtää miksi

Vierailija
11.06.2025 |

väki pakkautuu kaupunkiin kerrostaloihin ja tiiville alueelle missä saa tuijotella toisten talojen seiniä? Suomessa ei ole yhtäkään erityisen kaunista kaupunkia, lähinnä ankeita lähiöitä pellon reunassa, automarketteja ja harmaita teollisuusalueita. 

Meillä on todella kaunis luonto ja kauniita taloja järvien rannalla. Omaa tilaa ja rauhaa. Miksi se ei viehätä ihmisiä? Tiedän että moni sanoo ettei siellä ole töitä, mutta ei niitä tietenkään voi olla kun maaseutu vaan jatkaa tyhjenemistään ja palveluille ei ole käyttäjiä. 

Itse ole pian ostamassa ensiasuntoani ja olen täysin kahden vaiheilla, menenkö virran mukana kaupunkiin vai ostanko palan omaa rauhaa maalta. 

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas en voi ymmärtää miten joku voi asua jossain muuttotappiokunnalla kaukana kaikesta.

Vierailija
162/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ois kiva olla maalla jos: 

1) ois töitä

2) sairaala lähellä

Niin tottahan se olisi. Mutta ihan mielenkiinnosta, kuinka usein käyt sairaalassa? 

En ole tuo kenelle vastaat, mutta: en käy juuri koskaan sairaalassa, mutta silloin kun tarpeeksi suuri hätä tulee, sitä toivoisi sairaalan olevan mahdollisimman lähellä.

Asun itse 20 kilometrin päässä lähimmästä sairaalasta, eikä tämä nyt mitään maaseutua ole. Tuntuisi aika turvattomalta asua vaikka 100 kilometrin päässä (tai sitäkin enemmän) lähimmästä sairaalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) ois töitä

2) sairaala lähellä

Onko sinulla jokin terveydentilaan liittyvä diagnoosi, joka vaatii säännöllisiä sairaalakäyntejä? Mietin vaan kun tuo on aina se argumentti, jonka perusteella maalle ei kuulma voi muuttaa, ja itse olen 45 vuoden ikään mennessä tainnut käydä sairaalassa tasan kerran sen jälkeen kun sellaisessa synnyin. Onko se ihmisille oikeasti niin relevantti kriteeri sille missä asuu?

Itselle 57-vuotiaana työkyvyttömyyseläkeläisenä terveyspalveluiden saatavuus on ratkaisevaa.

Ei mulla ole mitään ongelmaa saada terveyspalveluita. Täällä maalla nimenomaan pääsee tosi hyvin lääkäriin.

Vierailija
164/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäminäminä ja minun napani, jonka ympärillä maailma tanssii.

Vaan niin piti sinunkin tulla ilmaisemaan ITSEÄSI tähän. Vieläpä -ei niin yllättäen- aivan tarpeettomasti. Tämä on keskustelufoorumi, pahvi. 

Vierailija
165/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) ois töitä

2) sairaala lähellä

Niin tottahan se olisi. Mutta ihan mielenkiinnosta, kuinka usein käyt sairaalassa? 

En ole tuo kenelle vastaat, mutta: en käy juuri koskaan sairaalassa, mutta silloin kun tarpeeksi suuri hätä tulee, sitä toivoisi sairaalan olevan mahdollisimman lähellä.

Asun itse 20 kilometrin päässä lähimmästä sairaalasta, eikä tämä nyt mitään maaseutua ole. Tuntuisi aika turvattomalta asua vaikka 100 kilometrin päässä (tai sitäkin enemmän) lähimmästä sairaalasta.

Täällä sairaala ja iltapäivystys on iän kaiken olleet 100km päässä. Kaikkeen tottuu.

Vierailija
166/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viikolla olen käynyt museossa, kahvilassa ja lounaalla, viihtyisissä paikoissa. Nauttinut elämästä, vilinästä, siitä että autoin tuntematonta nuorta rautatieasemalla löytämään löytötavaratoimistoon ja japanilaista turistia hotellilleen. Viihdyn toki maaseudun rauhassakin, mutta sitä riittää muutama viikko kauniilla kesäilmalla.

Vierailija
167/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla ei ole autoa. 

Vierailija
168/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että ne, jotka eivät viihdy kaupungissa vaan haluavat asua maalla, eivät ole koskaan viihtyneet yökerhoissa?

Tuli vaan mieleen, että onko se tietynlaiset erilaiset ihmistyypit, jotka viihtyvät niissä ja eivät viihdy?

Itse olen läpikotaisin kaupunkilainen, enkä voisi asua maalla tai pikkukaupungissa. Nuorena biletin paljon pintapaikoissa kuten KY:llä, Adlonissa, Teatterissa ja Kallessa. Se idea niissä oli keskeisesti katsella muita ihmisiä. Missään baarissa en viihtyisi, kun ei ole hyvännäköistä katseltavaa.

Ehkä tämä hyvännäköisen ja tietyntyyppisen ihmisvilinän puute on maalla se, mikä masentaa. Ovatko maalla viihtyvät niitä, jotka eivät ole koskaan nauttineet uusien komeiden / kauniiden ihmisten näkemisestä ja sellaisesta kutkuttavasta tunteesta, että keneenköhän sitä saattaa tänä iltana törmätä? Nyt aikuisena mm. kahviloissa istuminen on tullut tähän jatkoksi, ihmisten katselumuotona. Olen palstal

No ei, nuorena olin tyytyväinen kaupungissa ja sen riennoissa, opiskeluaikanakin vielä ja sitten työuran alussa. Sitten rupesi homma nyppimään ja harrastustilat oli kaukana. Muutin maalle. Edelleen joskus kiva käydä kaupungissa mutten sinne asumaan halua.

Vierailija
169/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysykööt stasilaiset luukuissaan me saamelaiset lappalaiset emme teitä tautisia kaipaa korona aikaan vaikka korona tuli suomeen lapin kautta. nyt oli vaunu auto yhdistysten kokous n900 etelän vetelää vaunu auto kuntaa päätti ettemme mene häiritsemään pohjoisen rihkama kaupustelijoita. emme todella unohda korona ajan kirjoitteluita jopa tvssä syyttelyä.

Vierailija
170/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla. WiFi toimii hyvin kun tukiaseman käyttäjiä on vähemmän.

Et ymmärrä termin 'WiFi' merkitystä.

Vierailija
171/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudut ajamaan 40 km päästäksesi Prismaan tms

40 kilsaa susta paljon?? 😂 Meiltä on 90 kilsaa Prismaan, edellisestä kodista sinne oli 155 kilsaa ja sitä edellisestä 80 kilsaa. Ja hengissä ollaan 😂

Vierailija
172/175 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on puistoja, uimarantoja, luontopolkuja ja kaikki ne muutkin asiat, mitä ap näkee maaseudulla. 

Niin ja siellä on kymmeniä muitakin ihmisiä aina samaan aikaan paikalla. Ei ole mun käsitys luonnonrauhasta. 

Se on KOKO POINTTI, että Helsingissä on paljon muita ihmisiä paikalla yhtä aikaa. Sehän juuri tekee siitä hyvän kokemuksen. Tulee tunne, että on menossa mukana muiden kanssa, eikä ole syrjäytynyt ja yksin.

Olisiko vaikka Sinkkuelämää-sarja suosittu, jos siinä ei näkyisi päähenkilönelikon lisäksi ketään muita ihmisiä? He eivät koskaan tapaisi ja näkisi ketään, vaan istuisivat pihalla ja tuvassa keskenään. 

Vieraat, muut ihmiset ovat koko syy kaupungissa asumiseen.

Minä oon niin herkkä murehtimaan toisten ongelmia, että kaupunkiympäristö stressaa ihan liikaa. En vaan pysty suhtautumaan välinpitämättömästi alkkiksiin, siipeensä ottaneisiin lintuihin tai muihin eläimiin, hätääntyneen oloisiin vanhuksiin, kerjäläisiin, liian nuorena kaupungilla pyöriviin lapsiin etc. Näen jotain bussin ikkunasta ja jään vatvomaan liian pitkäksi aikaa asiaa.  Näen nuoren miehen aivan tuhannen kuutamolla metrossa ja asia jää pyörimään mieleen. Siellä missä ihmisiä on vähemmän on helpompi puuttua ja seurata, jos tarvetta.

Vierailija
173/175 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) ois töitä

2) sairaala lähellä

Täällä sairaala ja iltapäivystys on iän kaiken olleet 100km päässä. Kaikkeen tottuu.

Minäkin meen oikein ehdoin tahdoin mökille, josta sairaalaan 75 km. Riehun siellä vielä jonkun raivaussahan kanssa, uin ja polttelen puita. Mutta onhan ensihoito tuossa n 20 km päässä ja tarvittessa asialle lähtee Ilmari. En ihan ymmärrä miksi sairaala pitäisi olla vieressä.

Vierailija
174/175 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun pienessä maalaiskylässä.

Raision Myllyyn ajaa 20 min (iso kauppakeskus), Turkuun 15 min, lähikauppaan 5 min.

Ei noiden paikallisten kanssa ole pakko olla missään tekemisissä.

Turvallista ja rauhallista. Ei tarvitse laittaa edes ovea lukkoon yöksi.

Ei ole pakko olla tekemisissä mutta kannattaa olla tekemisissä. Maanviljelijöillä on koneet kaivuuhommia, lumenluontia yms. varten. Yleisesti ottaen tuntuu, että maaseudulla ihmisillä on (käytännön pakosta) enemmän kädentaitoja kuin kaupungissa asuvilla. Porukka on niin ystävällistä, että kuitteja ei kirjoitella, jotta luontoa säästyisi.

Vierailija
175/175 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tulkitsenko oikein, että maaseutu on täynnä ihmisvihaajia?

Ja siis ilmeisesti maaseudulla asuvat ihmiset vihaavat erityisesti vieraita, tuntemattomia ihmisiä? Sellaisten näkeminen on kriisinpaikka?

Ei kaikkia tietenkään. Mutta osaa valitettavasti kyllä. Esim sitä miekkosta joka on kussut housuunsa metron penkillä. Ja sitä tummaa poikaa joka potkii pikkulintuja lähijunalaiturilla. Ja sitä joukkiota joka kävelee koko tien leveydeltä vastaan ja pakottaa vastaantulevan naisen ajoväylälle. Ja sitä äitiä joka antaa lastensa katsoa tabletilta ärsyttävää levotonta piirrettyä äänet täysillä jne jne.

No, osan kohdalla viha on ehkä aika voimakas ilmaus. Säälin, ärsyynnyn, jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi