Kun ajelee tuolla Suomen maaseudulla, ei voi ymmärtää miksi
väki pakkautuu kaupunkiin kerrostaloihin ja tiiville alueelle missä saa tuijotella toisten talojen seiniä? Suomessa ei ole yhtäkään erityisen kaunista kaupunkia, lähinnä ankeita lähiöitä pellon reunassa, automarketteja ja harmaita teollisuusalueita.
Meillä on todella kaunis luonto ja kauniita taloja järvien rannalla. Omaa tilaa ja rauhaa. Miksi se ei viehätä ihmisiä? Tiedän että moni sanoo ettei siellä ole töitä, mutta ei niitä tietenkään voi olla kun maaseutu vaan jatkaa tyhjenemistään ja palveluille ei ole käyttäjiä.
Itse ole pian ostamassa ensiasuntoani ja olen täysin kahden vaiheilla, menenkö virran mukana kaupunkiin vai ostanko palan omaa rauhaa maalta.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Maaseudun kirkonkylät myös rumia.
Totta kyllä, mutta ei yksikään "suurista kaupungeista" tässä maassa ole myöskään kaunistunut. Lähinnä jotain vanhoja alueita ehkä kauniitä vielä.
Tässäkin tosin ihan tilastollinen kysymys, eli rakennusteollisuutta täytynyt pitää täystoiminnassa. Ja joka vuosikymmen on vallalla uudet "trendit" jotka ei kiinnitä perinteisiin mitään huomiota. Tällä tavoin katoaa myös sukupolvien yhteiset kokemukset ympäristöstä, ja sitten mietitään miksi nuorempi sukupolvi aina taas "vieroittunutta". No ihan siksi kun ne ei tiedä mitä aiemmin on koettu ympäristönkään suhteen.
Miten maalla tarvitsee kytätä kun yleensä juoruista kuulee miten asiat sitten ovat?
Kuka kertoisi mulle mikä on Helsinkiläisen perus viikko-ohjelma? Mitä kesäisen viikon aikana tulee puuhasteltua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on puistoja, uimarantoja, luontopolkuja ja kaikki ne muutkin asiat, mitä ap näkee maaseudulla.
Niin ja siellä on kymmeniä muitakin ihmisiä aina samaan aikaan paikalla. Ei ole mun käsitys luonnonrauhasta.
Se on KOKO POINTTI, että Helsingissä on paljon muita ihmisiä paikalla yhtä aikaa. Sehän juuri tekee siitä hyvän kokemuksen. Tulee tunne, että on menossa mukana muiden kanssa, eikä ole syrjäytynyt ja yksin.
Olisiko vaikka Sinkkuelämää-sarja suosittu, jos siinä ei näkyisi päähenkilönelikon lisäksi ketään muita ihmisiä? He eivät koskaan tapaisi ja näkisi ketään, vaan istuisivat pihalla ja tuvassa keskenään.
Vieraat, muut ihmiset ovat koko syy kaupungissa asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve maalaisilla on tuijotella vapaa-ajalla ulos ikkunasta? Kaupungissa kaikki on lähellä ja tekemistä riittää niin ei tarvitse möllöttää kotona.
Monesti kun näitäkin juttuja lukee, niin tulee kyllä mieleen että monella siellä kaupungeissa se tekemisen puute paljon vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan asua Helsingissä juuri siksi, että täällä näkee paljon muita ihmisiä. Masennun jo kesämökillä eristyksissä, jos pitää olla yli viikko, tulee syrjäytynyt, taantunut olo. Lisäksi kauniit maalaismaisemat eivät rentouta minua edes auton ikkunasta, vaan mietin aina ahdistuneena, että joku raukka sielläkin joutuu asumaan.
N50+, syntyperäinen helsinkiläinen
Hyvä että meillä on vielä ihmisiä jotka pitää muista ihmisistä. Nettikeskusteluissa sen joskus unohtaa kun tuntuu että kaikki lähinnä vihaa kaikkia.
Itse en ole noin iso ihminen. Ahdistun kun ympärillä on ihmisvilinä.
Kun minulla on kesäloma, niin lähden aina päivisin kaupungille istuskelemaan terasseille juomaan kahvia ja katselemaan ihmisvilinää. Siitä tulee iloinen ja hyvä olo, aion säästää rahaa niin, että pystyn eläkkeellä käymään joka viikko useamman päivän istumassa kaupungilla kahviloissa ihmisten keskellä.
N50+, syntyperäinen helsinkiläinen
Kaffebulla kirjoitti:
Itse asun maaseudulla ja meiltä ajaa Helsinkiin alle tunnissa. Käyn töissä Helsingissä mutta en missään nimessä enää haluaisi asua siellä. Narkkareita on niin paljon. Julkisia liikennevälineitä en käytä enää ollenkaan.
Minulla muuten ihan sama, mutta käytän kyllä julkisia. Myös työmatkoihin.
Vastakysymys, miten te maaseudulla asuvat jaksatte pysyä elämänhaluisina, vaikka siellä on elävältä haudattu olo? Käytättekö kaikki jotain mielialalääkkeitä siellä? Minusta se jos joutuisi muuttamaan maalle vastaisi täysin sitä, että joutuisi vankilaan. Paitsi että vankila olisi helpompi kestää, kun tietää, että sieltä pääsee lopulta pois.
Asun maalla kaukana kaupungista ja kyläkeskuksesta mutta lähellä maakuntakenttää. Suomen kaupungeista en kaipaa yhtään mitään, mutta tykkään käydä useamman kerran vuodesss ulkomailla suurkaupungeissa nauttimassa kulttuurista. On niin kätevää, kun pikkukentälle voi jättää auton parkkiin melkein oven eteen ja jättää ruumalaukut menemään loppukohteeseen saakka. Kentälle ei tarvitse edes mennä kuin 30 minuuttia ennen lennon lähtöä. Helsinki- Vantaalla voi vaan siirtyä loungeen odottamaan seuraavaa lentoa. Tätä kenttää ei onneksi olla lakkauttamassa lähivuosien aikana.
Vaikka matkustan paljon, niin paras paikka maailmassa on silti oman rantasaunan rappusila tyynenä kesäiltana tai talvella paljussa revontulien alla.
"Se on KOKO POINTTI, että Helsingissä on paljon muita ihmisiä paikalla yhtä aikaa. Sehän juuri tekee siitä hyvän kokemuksen. Tulee tunne, että on menossa mukana muiden kanssa, eikä ole syrjäytynyt ja yksin.
Olisiko vaikka Sinkkuelämää-sarja suosittu, jos siinä ei näkyisi päähenkilönelikon lisäksi ketään muita ihmisiä? He eivät koskaan tapaisi ja näkisi ketään, vaan istuisivat pihalla ja tuvassa keskenään.
Vieraat, muut ihmiset ovat koko syy kaupungissa"
Jos se että Hesassa on niin kivaa niin kai siellä sitten voisi sen kesälomankin viettää eikä tartteis tuhansien hesalaisten ajella Tesloilla tänne maaseudun korpikylille mökeilleen? Vai mitä ne tänne oikein tulee??
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä landella ole esim high-tech-työpaikkoja.
Onpas.
Sitä paitsi nykyaikainen maanviljelys on aika pitkälle high-tech-hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastakysymys, miten te maaseudulla asuvat jaksatte pysyä elämänhaluisina, vaikka siellä on elävältä haudattu olo? Käytättekö kaikki jotain mielialalääkkeitä siellä? Minusta se jos joutuisi muuttamaan maalle vastaisi täysin sitä, että joutuisi vankilaan. Paitsi että vankila olisi helpompi kestää, kun tietää, että sieltä pääsee lopulta pois.
Vastakysymys, miten te kaupungissa asuvat jaksatte pysyä elämänhaluisina, vaikka siellä on elävältä haudattu olo? Käytättekö kaikki jotain mielialalääkkeitä siellä?
Jos joutuisin asumaan kaupungissa ja tuijottamaan vastapäisen kerrostalon seinää, kuuntelemaan yläkerran penskojen huutamista tai nistien jatkuvaa riitelyä ja kaupankäyntiä rappukäytävässä, niin en kestäisi. Olen sen läpikäynyt monta kertaa ja en ikinä halua sitä enää kokea. Täällä maalla on niin paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kertoisi mulle mikä on Helsinkiläisen perus viikko-ohjelma? Mitä kesäisen viikon aikana tulee puuhasteltua?
Voin toki vastata vain omasta puolestani. Aurinkoisina päivinä tulee käytyä ulkokohteissa kuten Korkeasaaressa tai kävelyllä ja kahviloiden terasseilla tai lounaalla jossain kivassa paikassa. Täällä on aivan mielettömän paljon kivoja kävelyreittejä. Välillä myös beach volleyta frendien kanssa. Sadepäivinä on kiva käydä museossa esim. huomenna mennään HAMiin ja sen jälkeen päivälliselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve maalaisilla on tuijotella vapaa-ajalla ulos ikkunasta? Kaupungissa kaikki on lähellä ja tekemistä riittää niin ei tarvitse möllöttää kotona.
Monesti kun näitäkin juttuja lukee, niin tulee kyllä mieleen että monella siellä kaupungeissa se tekemisen puute paljon vaivaa.
Päinvastoin. Täällä on niin paljon mahdollista tekemistä, että tulee fomo, kun ei kaikkeen riitä aika ja energia.
Vierailija kirjoitti:
"Se on KOKO POINTTI, että Helsingissä on paljon muita ihmisiä paikalla yhtä aikaa. Sehän juuri tekee siitä hyvän kokemuksen. Tulee tunne, että on menossa mukana muiden kanssa, eikä ole syrjäytynyt ja yksin.
Vieraat, muut ihmiset ovat koko syy kaupungissa"
Jos se että Hesassa on niin kivaa niin kai siellä sitten voisi sen kesälomankin viettää eikä tartteis tuhansien hesalaisten ajella Tesloilla tänne maaseudun korpikylille mökeilleen? Vai mitä ne tänne oikein tulee??
Tietenkin minä vietän kesäloman Helsingissä, tosin osan aikaa siitä ehkä ulkomailla. En tule sinne maalle, ne mökkeilijät ovat eri henkilöitä, luultavasti maalta kaupunkiin muuttaneita.
Vierailija kirjoitti:
No onneksi meitä on moneen junaan ja osa sitten tunkee vielä veturiin. Osalle maalla asuminen kauhistus, osalle sitten taas kaupunki tai muu taajama olisi kauhistus ja kaikilla omat syynsä ja selityksensä sekä ennakkoluulonsa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali viikko-ohjelma.
Silloin kun olin kotiäitinä, tuntui että seinät kaatuivat päälle yksin kotona. Kävin monta kertaa päivässä eri ruokakaupoissa ja leikkipuistoissa ihan vaan siksi, että pääsin ihmisten ilmoille. Siitä on jäänyt painajaismainen kammo eristäytyneisyyttä kohtaan, en oikein käsitä, miten joku voi haluta vapaaehtoisesti asua erillään ihmisistä. Ikkunasta katsellessa on parasta, kun näkee autoja ja ihmisiä. Joskus esim. yöllä, jos en saa unta, niin menen katsomaan ikkunasta ohikulkijoita ja autoja ja se rentouttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin toki vastata vain omasta puolestani. Aurinkoisina päivinä tulee käytyä ulkokohteissa kuten Korkeasaaressa tai kävelyllä ja kahviloiden terasseilla tai lounaalla jossain kivassa paikassa. Täällä on aivan mielettömän paljon kivoja kävelyreittejä. Välillä myös beach volleyta frendien kanssa. Sadepäivinä on kiva käydä museossa esim. huomenna mennään HAMiin ja sen jälkeen päivälliselle.
Montako museota tai muuta sisäkohdetta Helsingin seudulla on? Mietin vaan kun vuodessa on 52 viikkoa ja vuosia ihmisellä joku ka 75.
Tietenkin minä vietän kesäloman Helsingissä, tosin osan aikaa siitä ehkä ulkomailla. En tule sinne maalle, ne mökkeilijät ovat eri henkilöitä, luultavasti maalta kaupunkiin muuttaneita.
Jahas, ja kuinkas kaukaa sinulla on multaa varpaiden välissä? Mä olen paljasjalkainen stadilainen ja useammassa polvessa, muttei mun silti tarvitse dissata muita ja ihan mukava on suvun kesämökille mennä hengaamaan.
meidänkin kylällä hämeessä 2 kierto palkinto taloa vaihtavat omistajaa 3-5v välein. koirille tilaa hepoillekkin oma aitaus. aina tulee joku toinen toistaan tyhmempi high-tech osaaja nyt jo 4 omistajat molemmissa. yhteistä heille on että alkavat meitä juntteja opettamaan miten maalla on elettävä ja nauttia. emmehän ole täällä olleet kuin n400v. sekin myös yhdistää heitä että maalla tiet aurataan, polttopuut tuodaan pihaan, hevosten heinät ja paskan ajokin pitäisi tehdä naapuri apuna talkoilla. aikoinaan kylä kaupalla löimme vetoa milloin taas tulee muuttoauto.