Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saitko lapsena selkäsaunoja tai tukkapöllyä?

Vierailija
27.05.2025 |

Tai jotakin muuta kuritusta?

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole  62 v. Sain lapsena tukkapöllyä, remmiä ja koivuvitsaa. Äitini piiskasi nahkavyöllä, kun kastelin sänkyni. Mitähän nykyajan asiantuntijat sanoisivat silloisista kasvatusmetodeista?  Silti minusta kasvoi ahkera työntekijä, joka kunnioitti vanhempiaan.

Ahaa, sinusta tuli alistettu lammas. Orja. Mietihän, mitä sinusta olisi tullut vähän erilaisessa kodissa. 

Vierailija
102/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole  62 v. Sain lapsena tukkapöllyä, remmiä ja koivuvitsaa. Äitini piiskasi nahkavyöllä, kun kastelin sänkyni. Mitähän nykyajan asiantuntijat sanoisivat silloisista kasvatusmetodeista?  Silti minusta kasvoi ahkera työntekijä, joka kunnioitti vanhempiaan.

Ei jumal... eihän tuon jälkeen uskalla edes nukkua, ettei tapahdu uutta vahinkoa. Sairasta. Eli kuvitteli sinun kiusallasi pissaavan? Olitko kuinka vanha tuolloin?

Jep. Olen 55. Enkä nuku vieläkään, ettenkö heräisi tunnin välein tarkistamaan ettei ole hätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsemasi oli vain esileikkiä.

Vierailija
104/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never

Vierailija
105/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Silti minusta kasvoi ahkera työntekijä" ei jumalauta saatana voi aikuiset ihmiset olla tyhmiä

Ihan hyvin hän on voinut olla ahkera työntekijä. Miksi se on sinulle ongelma?

Vierailija
106/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Silti minusta kasvoi ahkera työntekijä" ei jumalauta saatana voi aikuiset ihmiset olla tyhmiä

Ihan hyvin hän on voinut olla ahkera työntekijä. Miksi se on sinulle ongelma?

Kokoomuslaiset työnantajat ovat vain mielissään, kun on valmiiksi tottelevaiseksi ruoskittu työntekijä.

Vierailija
107/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni hakkasi minua koko lapsuuteni täysin mielivaltaisesti. Ei tarvittu edes syytä. Sellainen vaikka keksittiin tarpeen mukaan. En kuitenkaan ole katkera. Viimeisen kerran hän yritti käydä minuun käsiksi, kun olin 16-vuotiaana jo kasvanut häntä isommaksi ja vahvemmaksi. Annoin tuolloin hänelle elämänsä selkäsaunan. Jatkoin lyömistä vielä pitkään senkin jälkeen, kun hän itkien rukoili minua lopettamaan. Sen jälkeen hän oppi kerrasta käyttäytymään ihmisiksi.

Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain. Oli ihan normaali ja lain mukaan sallittukin  kurinpitokeino 1960-luvulla. 

Vierailija
109/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Koivuniemen herraa ja nahkavyötä suosi isä. Äiti antoi luunappia. Viimeisen kerran isän nahkavyöstä tuli ehkä 2000-luvun alussa. Ihan tarkkaan en muista mutta olin ala-asteella ja sen verran iso, että jo se housujen laskeminen alas isän edessä oli todella nöyryyttävää. Harkitsin kotoa karkaamista mutta en keksinyt minne mennä. Muuten vanhemmat olivat ihan mukavia mutta tuo kummastuttaa.

Nyt, kun on omia lapsia, niin ymmärrän miten sairasta tuo oli. En edes koskaan ollut kovinkaan tuhma, esimerkiksi kokeillut tupakkaa tai varastanut. Lähinnä remmistä tuli jostain kiukuttelusta, joten en ymmärrä miksi piti lyödä. Äiti on jo kuollut, joten häneltä en voi kysyä asiasta ja isän kanssa tilanne on muuten tulehtunut. 

Vierailija
110/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoituskasvatukseen tottuneille ruumiillinen kuritus on jotain todella vierasta ja käsittämätöntä.

Vierailija
111/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain joskus remmiä ihan omaa kovapäisyyttäni. Esim. olin tehnyt pikkusiskolle jotain ja minun käskettiin pyytää anteeksi. En suostunut pyytämään, anteeksipyyntöä odoteltiin aikansa, sitten haettiin vyö.

Vierailija
112/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tukistuksia ja risulla pyllylle. Mitään näistä ei tehty raivon vallassa tai niin, että oikeasti teki kipeää, vaan rauhallisesti "näin käy kun ei millään usko.", ja efekti oli lähinnä nöyryyttävä eikä pelottava, ja nuo tapahtui sen verran nuorena, ettei se nöyryytyskään ollut kummoinen. Mutta noihin kaatui perseily, en tiedä mitä olisi ollut seuraavaksi, jos olisin ollut kovapäisempi lapsi.

Tämä on sitä aitoa kuritusta, rauhallista ja tarkoituksenmukaista. Oppi menee perille. Perseily loppuu.

Vierailija
113/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti joskus tukisti minua, kun jankkasin vaan samaa asiaa enkä uskonut kieltoja. Hävetti kovasti, olisi pitänyt lopettaa 10 sekuntia aikaisemmin.

Olen nykyään äitini kanssa hyvin läheinen ja huolehdin nyt vuorostani hänestä.

Vierailija
114/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joo. Tukkapöllyjä en kovin hyvin edes muista, äiti taisi joskus niskavilloista kiinni ottaa. Sen sijaan "isän kädestä" remmillä takapuolelle ei unohdu :)

Muistelen vanhempiani hyvällä. En todellakaan ollut "viaton uhri", vaan kovapäinen poika, jolle oli sata kertaa sanottu.

Vierailija
115/118 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa kuritus? Onko aresti kuritusta? Tai puhelimen takavarikointi? Nurkassa seisominen? Viikkorahan poisto?

Kuritus = väkivalta. Väkivalta voi olla fyysistä, psyykkistä, taloudellista tai digitaalista.

Anna esimerkki digitaalisesta väkivallasta jolla vanhemmat kurittavat lastaan?

Vierailija
116/118 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
117/118 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti, vanhaan aikaan lapset kasvatettiin. Nykynuoriso vetää housut melkein kintuissa ja vastamelukuulokkeet päässä etteivät edes kuule mitä muut sanoo, esmes jos haluu pois bussista ja nää seisoo oven edessä. Ja loput istuu vanhusten paikoilla.

Vierailija
118/118 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain piiskaa vielä 16 vuotiaana. Piiskaus loppui kun sain loppuajasta stondiksen aina piiskauksesta. Piiskaus ei tuntunut kiihottavalta mutta silti se tapahtui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä