Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saitko lapsena selkäsaunoja tai tukkapöllyä?

Vierailija
27.05.2025 |

Tai jotakin muuta kuritusta?

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun paras kaveri sai remmistä ja se oli outoa, koska sen äiti ja isä oli mukavia, ei mitään hirviöitä.

Miksi vanhempi olisi hirviö jos rankaisee lastaan?

Silloin oli eri aika, ja fyysistä kuritusta kai pidettiin jotenkin jopa tarpeellisena, jos ei totellut vanhempiaan. Varmaan toimivat niinkuin omatkin vanhempansa olivat toimineet.

Viime viikolla kuuntelin iltalenkillä kauhuissani, kun yhdessä  omakotitalon pihassa äiti avautui lapsilleen, karjui ja huusi ja kiroili. Ja uhkaili. Joidenkin vain pitäisi tehdä lapsia, vaikka kuinka heitä on muka pula.

Kun ruumiillinen kuritus on vähentynyt, niin vanhemmat ovat yhä enemmän alkaneet huutaa lapsilleen, koska he kokevat, ettei heillä ole oikein muuta keinoja saada lapsiaan tottelemaan kuin se huuto.

Vierailija
82/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole  62 v. Sain lapsena tukkapöllyä, remmiä ja koivuvitsaa. Äitini piiskasi nahkavyöllä, kun kastelin sänkyni. Mitähän nykyajan asiantuntijat sanoisivat silloisista kasvatusmetodeista?  Silti minusta kasvoi ahkera työntekijä, joka kunnioitti vanhempiaan.

Ei jumal... eihän tuon jälkeen uskalla edes nukkua, ettei tapahdu uutta vahinkoa. Sairasta. Eli kuvitteli sinun kiusallasi pissaavan? Olitko kuinka vanha tuolloin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole  62 v. Sain lapsena tukkapöllyä, remmiä ja koivuvitsaa. Äitini piiskasi nahkavyöllä, kun kastelin sänkyni. Mitähän nykyajan asiantuntijat sanoisivat silloisista kasvatusmetodeista?  Silti minusta kasvoi ahkera työntekijä, joka kunnioitti vanhempiaan.

"Silti minusta kasvoi ahkera työntekijä" ei jumalauta saatana voi aikuiset ihmiset olla tyhmiä

Vierailija
84/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun paras kaveri sai remmistä ja se oli outoa, koska sen äiti ja isä oli mukavia, ei mitään hirviöitä.

Silloin oli eri aika, ja fyysistä kuritusta kai pidettiin jotenkin jopa tarpeellisena, jos ei totellut vanhempiaan. Varmaan toimivat niinkuin omatkin vanhempansa olivat toimineet.

Viime viikolla kuuntelin iltalenkillä kauhuissani, kun yhdessä  omakotitalon pihassa äiti avautui lapsilleen, karjui ja huusi ja kiroili. Ja uhkaili. Joidenkin vain pitäisi tehdä lapsia, vaikka kuinka heitä on muka pula.

Kun ruumiillinen kuritus on vähentynyt, niin vanhemmat ovat yhä enemmän alkaneet huutaa lapsilleen, koska he kokevat, ettei heillä ole oikein muuta keinoja saada lapsiaan tottel

Jos vanhemmilla yhtään on järkeä päässä, ei tarvitse huutaa eikä kurittaa.

Vierailija
85/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumal... eihän tuon jälkeen uskalla edes nukkua, ettei tapahdu uutta vahinkoa. Sairasta. Eli kuvitteli sinun kiusallasi pissaavan? Olitko kuinka vanha tuolloin?

No tämä just. Karmea äm-mä äitinä ja hän ei edes tajua TUOSSA IÄSSÄ olla vihainen 😂 

Vierailija
86/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukistuksia ja luunappeja sain 50-luvulla, mutta piiskaa en koskaan. Kerran tosin oli lähellä, syytä en enää muista, miksi.

Vierailija
87/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ruumiillinen kuritus on vähentynyt, niin vanhemmat ovat yhä enemmän alkaneet huutaa lapsilleen, koska he kokevat, ettei he

Jos vanhemmilla yhtään on järkeä päässä, ei tarvitse huutaa eikä kurittaa.

Ammattikasvattajatkin huutavat lapsille. Sitä on helppo sanoa että "jokainen jolla on järkeä päässä käyttää jotain muuta keinoa" mutta niitä muita keinoja on lopulta kovin niukasti.

Vierailija
88/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kuritettu, oltiinkin kilttejä lapsia, komennettiin.  En itsekkään ole kurittanut lapsiani. Komensin myöskin tarvittaessa.

Vierailija
89/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 5- 6vuotias. Tuohon aikaan ruumiillinen kuritus oli normaalia.  Pelkäsin äitiäni, se varmasti aiheutti sen, että pissasin sänkyyni. 

Vierailija
90/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tulen rankaisemaan sinua koska tämä kommenttisi ärsyttää minua. Haluatko remmiä vai että revin sinua tukasta?

Sopii yrittää.

Annetaan luoti päähän sitten jos vastustelet.

Vierailija
91/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ysärillä tuli tukkapöllyä ja luunappeja. Äitini löi myös avokämmenellä mun kasvoja. Siinä näki myös sen lyöhän katseen ja vihan.

Niin. Viha. Se on minunkin elämääni hallinnut tunne. Siis, en itse tunne vihaa, olen vain joutunut elämään ympäristössä, jonka ainoa tunne on viha. Mun piti opetella muiden tunteiden nimet.  

Vierailija
92/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tulen rankaisemaan sinua koska tämä kommenttisi ärsyttää minua. Haluatko remmiä vai että revin sinua tukasta?

Sopii yrittää.

Mä oon ansoittanut etuoven, kuolet jo ennen kuin edes näet mua.

Vierailija
93/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä hakkasi ja potki niin että nenä murtui, 3 vko pois koulusta ja sukulaisilla evakossa. Olin 15v. 

Vierailija
94/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukkapöllyä tuli usein. Lisäksi ainakin kerran mattopiiskaa paljaalle pyllylle. Äitini varmaan häpeää näitä aivan kauheasti, koska ei suostu puhumaan näistä ollenkaan, vaan kiistää kaiken. Tiedä sitten, mitä kaikkea sellaista on tapahtunut, mitä en itse muista. Äitini kyllä jaksaa minulle valittaa, jos joskus huudan omalle lapselleni.

Ei häpeä. Kunhan esittää. Se herättää epäilyn, että muistat väärin ja sitä kautta yrittää hallita sinua. Se on kaasuvalotusta. Minimoi kanssakäynti. 

Vierailija
95/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ruumiillinen kuritus on vähentynyt, niin vanhemmat ovat yhä enemmän alkaneet huutaa lapsilleen, koska he kokevat, ettei heillä ole oikein muuta keinoja saada lapsiaan tottelemaan kuin se huuto.

Tämä. Ei se huutaminenkaan hyvä juttu ole, mutta joskus ei ole muita vaihtoehtoja. Kun on kaksi lasta ja toinen karkaa, niin ei sen nyt voi oikein antaa vain juostakaan autotielle eikä sitä toista jättää jumittamaan eri suuntaan. Väkisin ei voi kiinni pitää ja perässä raahata ainakaan pitkään tai joku katsoo senkin väkivallaksi.

Ihan sama miten sitä kuria yrittää pitää, tekee aina väärin. Se nykyajan sanoituskulttuuri nyt ei vaan toimi kaikissa tilanteissa vaan tarvitaan rangaistus tai joku ikävä seuraamus, mutta kun jäähyäkään ei saisi antaa nykyään, eikä kohta varmaan arestiakaan tai viedä leluja, ettei pikkupiltti loukkaannu, niin ei siitä hyvää seuraa. Jos mistään ei rangaista jollain epämukavaksi koetulla asialla, miten oppii välttämään sellaisia asioita? Puhua voi kyllä maailman läpeensä asti mutta etenkin pienelle lapselle se on pelkkää sanahelinää. Itse en ala mitään roadmaneja ja koulupuukottajia kasvattaa vaan kuria on pidettävä, vaikka joku sitä huutamista ja/tai kiroilua paheksuisikin.

Vierailija
96/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen -90 syntynyt. Suolaa/saippuaa suuhun, kerran risusta pyllylle, tukkapöllyjä, luunappeja ja kerran vanhempi ravisteli minua hartioista. 

Vierailija
97/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan viimeisimpiä sukupolvia, jotka joutu tuota kokemaan, vanhojen vanhempien ainoa tyttölapsi 80-luvun lopulta, ja vaikka vanhemmat oli muuten kivoja, ruumillinen kuritus oli heidän mielestä vielä normaali juttu, eikä se ollut mikään pieni näpäsy, vaan ihan kunnolla nahkavyöllä kuritettiin. Sattui tietysti hirveästä, lisäksi se oli jotenkin tosi noloa silloin kun vielä vähän isompana 12-13-vuotiaana kuritettiin vikoja kertoja.

Ei minkään ikäisiä tietenkään olisi saanut kurittaa, mutta oliko tuo aikoinaan normaalia, että vielä esimurkkujakin kuritettiin? Sen ikäisten kanssa kai voisi ihan puhumallakin asioita selvitellä.

Vierailija
98/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoin kerrasta, joten en saanut.

Vierailija
99/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan viimeisimpiä sukupolvia, jotka joutu tuota kokemaan, vanhojen vanhempien ainoa tyttölapsi 80-luvun lopulta, ja vaikka vanhemmat oli muuten kivoja, ruumillinen kuritus oli heidän mielestä vielä normaali juttu, eikä se ollut mikään pieni näpäsy, vaan ihan kunnolla nahkavyöllä kuritettiin. Sattui tietysti hirveästä, lisäksi se oli jotenkin tosi noloa silloin kun vielä vähän isompana 12-13-vuotiaana kuritettiin vikoja kertoja.

Ei minkään ikäisiä tietenkään olisi saanut kurittaa, mutta oliko tuo aikoinaan normaalia, että vielä esimurkkujakin kuritettiin? Sen ikäisten kanssa kai voisi ihan puhumallakin asioita selvitellä.

Yleensä rangaistuksia annetaan silloin jos puhuminen ei ole auttanut.

Vierailija
100/118 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii yrittää.

Mä oon ansoittanut etuoven, kuolet jo ennen kuin edes näet mua.

Kiitos vinkistä. Heitän eks flashin sisään ja sit kranun perässä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi