Saitko lapsena selkäsaunoja tai tukkapöllyä?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Sain sekä tukkapöllyä että selkäsaunaa, minulle nousi niistä vain kauheampi sisu ja inho, en ymmärrä moisia "rangaistusmuotoja" lainkaan. Inhosin vanhempiani näiden juttujen vuoksi, eikä minusta tukkapöllyn ja selkäsaunan ansiosta kyllä tullut yhtään sen huonompaa tai parempaa ihmistä kuin noiden kanssa.
Sama juttu. Paremmin oma muksu käyttäytyy kun minä aikoinaan. Minussa nousi vain uhma ja piiska loppui kun aloin laittaa vastaan.
4
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sain, molempia. Isä antoi remmistäkin, äitipuoli antoi vaan tukkapöllyä. 1970- luvulla ja vielä kasarillakin.
Kasvatus äiti pieksi piiskalla, remmillä ja remmin solkipäällä satoja kertoja sekä kertaalleen kettingillä , tämäkin 70-luvulla, yleensä syyttä suotta !
Pitkähiuksisena yleensä revittiin hiuksista jos en totellut. Varsinkin huoneen siivoamisesta, jota jaettiin veljen kanssa, tuli tällaista. En edelleenkään tykkää siivoamisesta, ja minun hiuksiin saa just ja just kampaaja koskea. Jossain vaiheessa leikkasin itse saksilla hiukset. Oli epäreilua että minua pystyttiin repimään hiuksista ja veli jäi ihan ilman tätä kaltoinkohtelua. En ole itse kurittanut koskaan ketään enkä usko fyysisen väkivallan tekevän kenestäkään parempaa ihmistä.
Sain kaikkea noita ja korvatillikoitakin. Olin kauhukakara. Tuskin mikään muunlainen kuritus olisi auttanut.
Minua on piesty ja ajettu hankeen aina tuonne noin 13 vanhaksi. M58
Lapsuudestani muistan kun isä emotionaalisesti hylkäsi meidät ja oli kylmä ja etäinen. Kun olin 12v ja siitä eteenpäin 15vuotta sain kokea järkyttävää henkistä väkivaltaa ja sain sen vuoksi paljon raivokohtauksia. Nyt mulla on eka merkintä rikosrekisterissä. Viimeksi kun sain raivokohtauksen, koska iskä ärsytti mua -niin pahoinpitelin iskän. Niin, että tulipa minusta hyvä,a
En saanut, eikä saanut sisaruksetkaan. Isä kyllä saattoi hermostuessa sanoa että jos ei tuo lopu niin saatte remmistä, mutta ei se ikinä oikeasti väkivaltaa käyttänyt. Sisarukset on syntynyt 70-luvulla ja minä 80-luvun alussa. Äidin vanhemmat ei aikoinaan kääyttäneet ruumillista kuritusta, isän isä teki sitä liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sain, molempia. Isä antoi remmistäkin, äitipuoli antoi vaan tukkapöllyä. 1970- luvulla ja vielä kasarillakin.
Siis tukkapöllyn lisäksi löi sinua kasarilla?
Vierailija kirjoitti:
En kumpaakaan. Enkä mitään fyysistä kuritusta. Olin lapsi 70-80-luvuilla.
Sama täällä.
55v.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kuritus? Onko aresti kuritusta? Tai puhelimen takavarikointi? Nurkassa seisominen? Viikkorahan poisto?
Kuritus = väkivalta. Väkivalta voi olla fyysistä, psyykkistä, taloudellista tai digitaalista.
Risusta tuli persuksille. Oppipahan olemaan hölmöilemättä.
Sain pari kertaa luunapin 1980-luvulla. V*ttu mikä nimi kyseisellä rangaistusmuodolla. Psyk.sh.
Kyllä sain. Onneksi en kuitenkaan henkistä väkivaltaa kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Sain parit tukkapöllyt, mutta äitini olikin erikoistunut äärimmäiseen henkiseen väkivaltaan ja sadismiin. Olisin mieluummin ottanut fyysisesti turpiin.
Mulla molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tukkapöllyn lisäksi löi sinua kasarilla?
Julmaa. Tapon yrityksenä taikka taikka törkypitelynä menisi nykyään. Psyk.sh.
Itse koen fyysisen kurituksen paljon pienempänä pahana (omasta kokemusta), kuin henkisen väkivallan. Joku hemmetin tukkapölly tai remmi kirpaisee ehkä 10min - 15min, mutta henkinen piina voi tuhota loppuelämäksi jotain todella tärkeää.
Jostain syytä lasten väkivaltaisuus on kuitenkin kasvamaan päin vaikka ruumiillinen kuritus on muuttunut harvinaisemmaksi.
Joten vähän epäilen noiden asioiden keskinäistä yhteyttä. Eihän lapsi myöskään opi varastamaan sen takia, että vanhemmat rangaistuksena ottavat häneltä tavaroita pois.