Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HALLITUS: KÄÄNTEINEN ASUNTOLAINA YLI 70-VUOTIAILLE

Vierailija
21.05.2025 |

Hallitus haluaa, että asuntoihin sidottu varallisuus käytetään sairaus- ja hoitokulujen maksuun iäkkäillä.

Tämä tapahtuu siten, että yli 70-vuotias ottaa pankista "käänteisen asuntolainan". Laina aika on 10 vuotta. Sen jälkeen lainan voi maksaa takaisin (millä rahoilla?) tai pankki myy asunnon.

"Lainan" ottaja saa siis rahat tililleen ja voi maksaa sairaus- ja hoitokulujaan. Miten mahtaa käydä, jos nuo kulut ovat suuret ja rahat loppuvat?

Kun laina-aika eli 10 vuotta on kulunut, lainan ottaja on ehkä n. 85-vuotias. Hän on iässä, jossa hoitokulut alkavat olla suurimmillaan. Miten hänen silloin käy?

Laina erääntyy ja jos sitä ei pysty maksamaan (kuten todellisuudessa käy), pankki myy asunnon ja lainanottaja on varaton. Jos lainanottaja menehtyy ennen kuin laina lankeaa maksettavaksi, hän välttyy tietenkin tältä tilanteelta.

Kuka hyötyy ja kuka kärsii tästä järjestelystä?

Selvä hyötyjä on ainakin valtio. Kun jokainen "myy" asuntonsa "käänteisellä asuntolainalla" 70-vuotiaana, sairaus- ja hoitokulut eivät tule valtion maksettaviksi. Järjestely siirtää vastuun vanhustenhuollon kuluista ihmisille itselleen. Nykyisin maksamme veroja, jotta kaikkien vanhuus olisi turvattu.

Selvä kärsijä on varaton ihminen, joka ehtii käyttää käänteisen lainan loppuun ennen kuolemaansa. Hän ei sitten omista enää asuntoasi. Samoin varaton, jolla ei ole omistusasuntoa.

Tämä nimittäin johtaa siihen, että yksityiset vanhustenhoitopalvelut lisääntyvät ja ovat laadukkaita ja kalliita. Julkinen vanhustenhuolto sen sijaan kurjistuu entisestään ja sen varaan jäävät lopulta myös ne, joiden "käänteinen asuntolaina" on langennut maksettavaksi. 

Kannattaa miettiä tarkkaan oma tilanne. Ilmaista rahaa ei jaeta missään, vaikka se voi siltä näyttää.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä koko asunnon arvoa saa lainaksi, maksimi kai puolet. Jos lainaa ei sitten maksa takaisin ja asunto myydään, totta kai lainan maksun jälkeen jäävä summa kuuluu asunnon omistajalle, ei hän varattomaksi jää. Ja on koko ajan asunnon omistaja, voi myydä asuntonsa koska haluaa ja maksaa niillä rahoilla lainan pois ja käyttää loput rahat vaikka pienemmän asunnon ostoon. 

Vierailija
2/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on mahdollista vain harvoille, joilla asunto on sellainen, että se kiinnostaa pankkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä koko asunnon arvoa saa lainaksi, maksimi kai puolet. Jos lainaa ei sitten maksa takaisin ja asunto myydään, totta kai lainan maksun jälkeen jäävä summa kuuluu asunnon omistajalle, ei hän varattomaksi jää. Ja on koko ajan asunnon omistaja, voi myydä asuntonsa koska haluaa ja maksaa niillä rahoilla lainan pois ja käyttää loput rahat vaikka pienemmän asunnon ostoon. 

Nythän sitä tosiaan on nähty, miten asunnon voi myydä ihan milloin haluaa. En kyllä ymmärrä kaltaisiasi ihmisiä, ei mitään käsitystä normaalin ihmisen todellisuudesta.

Vierailija
4/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hoitoon.

Vierailija
5/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän sitä tosiaan on nähty, miten asunnon voi myydä ihan milloin haluaa. En kyllä ymmärrä kaltaisiasi ihmisiä, ei mitään käsitystä normaalin ihmisen todellisuudesta.

Asuntojen hinnat voivat muuttua hyvinkin yllättäen. Voi olla, ettei jää mitään käteen. Myynnissä voi mennä pitkään, jopa vuosia. Riskaapeli viritys.

Vierailija
6/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä me sitten veroja oikein maksetaan ja ylläpidetään sotea?

Vierailija
7/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on omaisuutta niin myy sen pois. Simple. Mitään tukia ei tule varallisuuden päälle antaa.

Vierailija
8/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap hoitoon.

Ensin on otettava käänteinen asuntolaina, että pystyy hoidon maksamaan. Verorahoillahan ei saa palveluita vaan valtavan kalliin soten organisaation.

Vierailija
9/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeputken lakkautus meni näin: putki katkaistiin ja tilalle tuli 57 vuotiaille ja sitä vanhemmille taattu työ, jolla voisi yhä jatkaa ansiosidonnaisella aina eläkkeelle asti. Tuolla ostettiin pois isommat kapinat. No ensi töikseen tämä hallitus muutti työttömyysturvan porrastetuksi ja lakkautti tuon työllistystakuun. Valtiota epäluotettavampaa sopimuskumppania ei ole. Samanlaisia selkäpuukotuksia on tullut ennenkin mm. yksityisten eläkevakuutusten verovähennysten kanssa, asuntolainojen korkovähennysten kanssa ja on tulossa yleistuessa muutamia lisää.

Vierailija
10/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista käänteistä lainaa on ollut markkinoilla jo pitkään, mutta harva sellaista haluaa. Käytännössä kulutusluottoa elämiseen, ihan absurdi ajatus. Jossain syrjäkylällä asuntojen arvot muutenkin niin matalat, että eipä siitä montaa tonnia jää käyttöön, jos pankki edes huolii vakuudeksi. 

Vierailija
11/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et nyt oikein ymmärtänyt, ap, mikä käänteinen asuntolaina on. Siinä otetaan lainaa asuntoa vastaan, näemmä max 50% asunnon arvosta. Sanotaan, että asunnon arvo on 200 000e. 

Henkilö saa pankilta tilille 100 000e ja voi tehdä sillä mitä häntä huvittaa. Vain korkoja pitää maksaa laina-aikana, eli siihen kannattaa toki laittaa summasta osa sivuun. 

Kun lainasta halutaan luopua, asunto myydään ja inflaation vaikutuksesta sen arvo voi olla jo esim. 300 000e. Silloin pankille maksetaan 100 000e ja itse pidetään loput. 

Hallituksen ajatus on kuolleena syntynyt, en oikein ymmärrä, kuka täysijärkinen haluaa tuohon menettelyyn ryhtyä, varsinkin jos on lapsia. 

Itse olen hyödyntänyt käänteistä asuntolainaa perintöä odotellessa. 

Eli tilanteeni oli sellainen, että minulla jo oli lahjaksi saatu, velaton asunto Helsingin Kalliossa. Se oli vuokralla, koska itse asun muualla. Mutta itse olin pienituloinen ja tilanne oli se, että olisin tarvinnut rahaa kipeästi, ja periaatteessa tuo asunto olisi pitänyt myydä. 

Mutta ajatus sen myymisestä harmitti, koska tiesin, että muutamia vuosia myöhemmin minulla olisi helposti varaa pitää asunto, koska vanhempani oli sillä tavalla sairas, että elinaikaa oli jäljellä ei hirveän montaa vuotta. Saattaa tällainen ajattelu kuulostaa karkealta, mutta vanhempani oli itsekin perinyt varallisuutensa, se kulkee meillä suvussa, eikä perinnöstä puhuminen tai sen ajattelu ole koskaan ollut minkäänlainen tabu perheessämme.

No, joka tapauksessa, otin silloin tuota asuntoani varten käänteistä asuntolainaa. Eli asunto vakuudeksi ja sain rahaa elämiseen sen avulla. Taisin ensin ottaa 50 000 (koko 50% ei siis ole pakko ottaa kerralla, silloin korkoakin juoksee vähemmän) ja myöhemmin vielä 25 000e. 

Kun sain perinnön (1,5 milj. euroa), maksoin velan pois ja omistan kyseisen asunnon edelleen. 

Yksi asia mitä tiedotusvälineet eivät tästä lainasta ikinä kerro on se, että EI SE NIIN MENE, ETTÄ LAINA-AIKA VOI OLLA MAX 10 VUOTTA. Vaan kun itsekin tein lainaan muutoksia (eli nostin sitä lisää), laina-ajan aloitus nollautui ja siitä lähti juoksemaan UUDET 10 VUOTTA. 

Se oli iso helpotus, koska enhän tarkkaan tiennyt, milloin perinnön saan. Itse EN AIO käyttää tätä lasteni perintöä vastaan, eikä minulla onneksi rahapulaa olekaan. 

Mutta voin suositella isoa perintöä odotteleville omaisuuden myymisen sijaan.

Vierailija
12/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeputken lakkautus meni näin: putki katkaistiin ja tilalle tuli 57 vuotiaille ja sitä vanhemmille taattu työ, jolla voisi yhä jatkaa ansiosidonnaisella aina eläkkeelle asti. Tuolla ostettiin pois isommat kapinat. No ensi töikseen tämä hallitus muutti työttömyysturvan porrastetuksi ja lakkautti tuon työllistystakuun. Valtiota epäluotettavampaa sopimuskumppania ei ole. Samanlaisia selkäpuukotuksia on tullut ennenkin mm. yksityisten eläkevakuutusten verovähennysten kanssa, asuntolainojen korkovähe

Tuon velvoitetyöllistämisen lakkautti Marinin hallitus!

Vierailija
13/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan selvä että rahapulassa oleva valtio hamuaa rikkaiden vanhusten kukkarolle kaikessa! Valtion tavoitteena on, että maksut ja verot mitoitetaan niin, että koko vanhuksen omaisuus on kuollessa käytetty eikä perinnöksi jälkipolville tarvitse jäädä mitään.

Vierailija
14/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhuksen pitäisi itse maksaa sairauskulunsa, kaikilla muillahan on maksukatto.

Ja miten sitä lainaa saisi vanhaan homeiseen syrjäseudun mörskään, jota kukaan ei halua ostaa eli jäävätkö nämä vanhukset olman hoitoa?

Vierailija
15/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää omaisuus ja antakaa kaikki mahdollinen perintönä ennakkoon jos joudut hoivakotiin ei ole kuin eläke minkä vievät,siitä eläkkeestä sinulle jää noin 180 euroa omiin tarpeisiin kaikki muu viedään.

Vierailija
16/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy. En suostu tuohon. Iäkkäillä on oikeus työllänsä ansaittuun omaisuuteensa ja määrätä siitä, ei kuluttaa kaikki hoitoihin tai apuun. Samoin muualta tullut raha ja omaisuus.

Vierailija
17/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viittaa siihen, että julkisen sos.- ja terv.huollon vanhustenpalvelulinjasto ajetaan alas. Pyritään eroon julkisin varoin perustetuista vanhusten hoitolaitoksista, vanhainkodeista, pitkäaikaishoitopaikoista jne. 

Yksityistä puolta ja omilla rahoilla kustannettua hoitoa!

Täydellä hinnalla.

Vierailija
18/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et nyt oikein ymmärtänyt, ap, mikä käänteinen asuntolaina on. Siinä otetaan lainaa asuntoa vastaan, näemmä max 50% asunnon arvosta. Sanotaan, että asunnon arvo on 200 000e. 

Henkilö saa pankilta tilille 100 000e ja voi tehdä sillä mitä häntä huvittaa. Vain korkoja pitää maksaa laina-aikana, eli siihen kannattaa toki laittaa summasta osa sivuun. 

Kun lainasta halutaan luopua, asunto myydään ja inflaation vaikutuksesta sen arvo voi olla jo esim. 300 000e. Silloin pankille maksetaan 100 000e ja itse pidetään loput. 

Hallituksen ajatus on kuolleena syntynyt, en oikein ymmärrä, kuka täysijärkinen haluaa tuohon menettelyyn ryhtyä, varsinkin jos on lapsia. 

Itse olen hyödyntänyt käänteistä asuntolainaa perintöä odotellessa. 

Eli tilanteeni oli sellainen, että minulla jo oli lahjaksi saatu, velaton asunto Helsingin Kalliossa. Se oli vuokralla, koska itse asun muualla. Mutta itse olin

Jatkan vielä, että pidän epäreiluna ajatuksia siitä, että vanhuksille annettaisiin sitten vielä tällaisen lainan ottamista varten jotain prkleen tukia! Siis midwit? Korkokattosuojaa tai muuta pskaa. Mikseivät suojaa itse noita lainojaan koroilta, jos sellaista menevät ottamaan? 

Itse otin perintöverolainaan korkokaton ja mun lainan kokonaiskorko on 2,25% max vuoteen 2035 asti. Siksi noinkin suuri, että perintöverolaina oli kulutusluotto, jolloin marginaali oli iso, 1,5%. Korkokaton kulu tuossa on 0,7% ja olen säästänyt sen ottamalla nettona 12 000 euroa vs ilman kattoa, kun korot silloin taannoin nousivat. 

Vierailija
19/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on mahdollista vain harvoille, joilla asunto on sellainen, että se kiinnostaa pankkia.

+ 70 v. moni asuu omistusasunnossa  näissä 1970-1980 luvuilla rakennetuissa taloissa joista asuntoja on vaikea myydä vaikka hinta laskettaisiin kuinka alas tahansa ja tuskin nämä asunnot kiinnostavat pankkejakaan ja nämä asunnot tulevat jäämään jälkipolville riesaksi jos ottavat hekään niitä perintönä vastaan.

Vierailija
20/87 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä viittaa siihen, että julkisen sos.- ja terv.huollon vanhustenpalvelulinjasto ajetaan alas. Pyritään eroon julkisin varoin perustetuista vanhusten hoitolaitoksista, vanhainkodeista, pitkäaikaishoitopaikoista jne. 

Yksityistä puolta ja omilla rahoilla kustannettua hoitoa!

Täydellä hinnalla.

Julkinen sektori ei kykene edes vanhuksiaan hoitamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan