Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taidan olla onnekas, kun olen syntynyt 1960 luvun alussa

Vierailija
21.05.2025 |

Olen juuri jäämässä pois työelämästä ansaitulle eläkkeelle. Sain hyvän koulutuksen ja pitkän työuran kolmen eri yrityksen palveluksessa. Lamaa ja pienimuotoisia kriisejä mahtui matkan varrelle, mutta ei mitään maata mullistavaa. Eläkettä on kertynyt ihan hyvin ja eläkejärjestelmäkin pysynee pystyssä lopun elinikäni.

Toista on nyt, opiskelut eivät välttämättä pysy ilmaisena, työurat rakentuvat pätkätöistä, kauppasotaa, jatkuvia konflikteja ja globaalit jännitteet kasvavat. Sote palvelut ovat kriisissä ja eläkejärjestelmän kestävyys pitkällä aikajänteellä on hataralla pohjalla. Syntyvyys on ennätysalhaalla ja väestörakenne koko ajan vääristyy. Vakaan talouden pohja rapistuu huolestuttavasti.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala, unohdit listasta ilmastonmuutoksen, pahentuvan väkivallan, kansan kahtiajaon, mutta muuten kuulostat kivalta positiiviseltä ihmiseltä, etkä yhtään provosoivalta. Iloa päivääsi!

Terveisin toinen 60-luvulla syntynyt

Vierailija
2/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onni tule maallisesta mammonasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikäisesi. 

Itse taas mietin, että en ole syntynyt hyvään aikaan, sillä en sopeudu nyt meneillään olevaan muutokseen. 

Nuoret sopeutuvat, kun nuoret ovat luonnostaan sopeutuvaisia. 

Itse olen elänyt aikaa, jossa hyvinvointivaltio on rakentunut ja olen luullut tätä kaikkea pysyväksi olotilaksi. Todella vaikeaa käsittää, että (Vaikka sinänsä olen tiennyt, että historia toistaa aina itseään) elämme nyt aikoja, jolloin huonompiosaisten olet huononevat ja jopa sota uhkaa. Turvallinen Usa ei ole enää maailmanpoliisi. 

Mannerheim sanoi, että hän ei tule koskaan sopeutumaan demokratiaan, mutta nuoremmat polvet tottuvat. Samalla tavalla mulla on hankala sopeutua nykyisiin muutoksiin. 

Vierailija
4/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai viihdyitkö töissä vai oliko se ankeita päiviä.

Vierailija
5/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös. Ensi vuonna eläkkeelle! Olemme saaneet elää rauhallista ja rikasta aikaa. Aikaa, jolloin on tehty työtä mutta myös juhlittu.  

Vierailija
6/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut siihen, että yhteiskunta on turvaverkko tarvittaessa. En tykkää yhtään suunnasta, johon olemme menossa. 

Mieluummin olisin halunnut syntyä huonompana aikana ja kaikki olisi mennyt onnellisempaan suuntaan yhteiskunnassa. 

Eli en ole tyytyväinen synnyinajankohtaani ja olen 60-v  olen huolissani vanhuudestani. Kun en enää pysty taistelemaan leipäpalastani. Olen toki säästänyt jne, mutta nämä ajat ovat epävarmat. Entä jos meidät vallataan. 

Vierailija
7/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta ei sua kohta kukaan hoida hoivakodissakaan. Omaisuus menee maksaessa hoitokotimaksuja.

Vierailija
8/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autatko lapsiasi joilla on nyt vaikeaa?

9/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa ikäluokkaa ja ysärin laman alla virheellisesti luotin siihen, ettei nk saavutettuja etuja voisi ottaa pois. Kilinkellit. Kotihoidontukea leikattiin puolen vuoden välein, kun lama alkoi. Eikä ollut enää sairaanoitajillekaan keikkatöitä, jolla olisi hoitovapaalla voinut talouttaan parantaa. Silloin opin, että minkään tukien varaan ei kyllä kannata elämäänsä laskea. Ei edes muutamaksi vuodeksi. Sitäpaitsi nuoruutensa sai elää kylmän sodan varjossa, 70-luvun lopulla tuli energiakriisi, sitten tosiaan ysärin lama, jolloin valitettavan moni päätyi tekemään lopullisen ratkaisun, hetkeksi tuli Nokian nousukausi ja sitten romahdus, joka ei oikein ole ottanut korjautuakseen. Jatkuvaa aaltoliikettähän tämä on ollut, mutta yksilön kannalta elämän mukavuus tai epämukavuus riippuu ihan siitä, millaisessa kuplassa onnistuu elämään. 

Vierailija
10/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös. Ensi vuonna eläkkeelle! Olemme saaneet elää rauhallista ja rikasta aikaa. Aikaa, jolloin on tehty työtä mutta myös juhlittu.  

Täällä yksi lisää. Tottavie saimme elää ihanan rauhallista aikaa, mutta lapsille ei silloin kerrottu läheskään kaikkea esim. kolmannen maailman sodan hilkulle jäänyt syttyminen. 

Jään joidenkin kuukausien jälkeen työeläkkeelle, joka ei ole kovin paljoa/kk, mutta olen jo parisen vuotta sopeuttanut menoni sen mukaan. Tottunut jo elämään säästeliäästi. Vaatteita on loppuelämäksi ja kenkiä. Eipä mene niihin sitten rahaa ainakaan säännöllisesti ja paljon.

Vierailija
11/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jatkuvia konflikteja ja globaalit jännitteet kasvavat"

Ei näissä mitään uutta ole. Konflikteja ja jännitteitä tulee ja menee joka vuosikymmenellä.

Vierailija
12/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomereille tulee

Vierailija
13/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autatko lapsiasi joilla on nyt vaikeaa?

Haluutsä alkaa aukoa päätäs heti päivän alkajaisiksi.

Vierailija
14/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereille tulee

Teikäläiset huutaa kurkku suorana että vanhempien pitää antaa omaisuutensa lapsilleen ettei mene hoitolaitokseen kaikki.

Vierailija
15/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereille tulee

Teikäläiset huutaa kurkku suorana että vanhempien pitää antaa omaisuutensa lapsilleen ettei mene hoitolaitokseen kaikki.

Okei boomer

Vierailija
16/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereille tulee

Okei boomer

Näin on lokki.

Vierailija
17/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereille tulee

Okei boomer

Näin on lokki.

Joko on toinen jalka haudassa?

Vierailija
18/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereille tulee

Okei boomer

Näin on lokki.

Joko on toinen jalka haudassa?

Ei ole, mutta sulla taitaa olla kun ei työ maita.

Lokkeilet kotona .

19/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi lisää. Tottavie saimme elää ihanan rauhallista aikaa, mutta lapsille ei silloin kerrottu läheskään kaikkea esim. kolmannen maailman sodan hilkulle jäänyt syttyminen. 

Jään joidenkin kuukausien jälkeen työeläkkeelle, joka ei ole kovin paljoa/kk, mutta olen jo parisen vuotta sopeuttanut menoni sen mukaan. Tottunut jo elämään säästeliäästi. Vaatteita on loppuelämäksi ja kenkiä. Eipä mene niihin sitten rahaa ainakaan säännöllisesti ja paljon.

Totta. Sitäpaitsi ainakin itse nuorena menin mieluummin discoon kuin istuin kotona katsomassa iltauutisia kaikesta, mitä maailmalla on tapahtunut. Eikä siihen aikaan tullut viiden minuutin välein päivitettyä uutista joka katastrofista.  Hesarikin tuli aamuisin ja siitä sai lukea, mitä eilen oli tapahtunut, mutta koko päivän sai olla autuaan tietämätön, mitä tänään on tapahtunut. Lisäksi ei ollut mitään "klikkiotsikoita". 1970-luvun lopulla luokkakaverini pahoinpideltiin juhannuksena kuoliaaksi ja siitä oli vasta juhannuksen jälkeen muutaman lauseen uuutinen Hesarin sisäsivuilla. Nykyisin se olisi välittömästä iltapäivälehtien lööpeissä ja toimittajat kävisivät kuvaamassa tapahtumapaikan ja haastattelemassa suunnilleen kaikkia, jotka uhrin tunsivat. Uskoisin, että tämä on ainakin osasyy siihen, miksi silloin maailma tuntui rauhallisemmalta paikalta. 

Vierailija
20/42 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet onnekas ihan muista syistä kuin sattumanvaraisesta syntymäajankohdastasi. Sukupolvesi on yksi eniten itsareita Suomessa tehnyt sukupolvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän