HALLITUS: KÄÄNTEINEN ASUNTOLAINA YLI 70-VUOTIAILLE
Hallitus haluaa, että asuntoihin sidottu varallisuus käytetään sairaus- ja hoitokulujen maksuun iäkkäillä.
Tämä tapahtuu siten, että yli 70-vuotias ottaa pankista "käänteisen asuntolainan". Laina aika on 10 vuotta. Sen jälkeen lainan voi maksaa takaisin (millä rahoilla?) tai pankki myy asunnon.
"Lainan" ottaja saa siis rahat tililleen ja voi maksaa sairaus- ja hoitokulujaan. Miten mahtaa käydä, jos nuo kulut ovat suuret ja rahat loppuvat?
Kun laina-aika eli 10 vuotta on kulunut, lainan ottaja on ehkä n. 85-vuotias. Hän on iässä, jossa hoitokulut alkavat olla suurimmillaan. Miten hänen silloin käy?
Laina erääntyy ja jos sitä ei pysty maksamaan (kuten todellisuudessa käy), pankki myy asunnon ja lainanottaja on varaton. Jos lainanottaja menehtyy ennen kuin laina lankeaa maksettavaksi, hän välttyy tietenkin tältä tilanteelta.
Kuka hyötyy ja kuka kärsii tästä järjestelystä?
Selvä hyötyjä on ainakin valtio. Kun jokainen "myy" asuntonsa "käänteisellä asuntolainalla" 70-vuotiaana, sairaus- ja hoitokulut eivät tule valtion maksettaviksi. Järjestely siirtää vastuun vanhustenhuollon kuluista ihmisille itselleen. Nykyisin maksamme veroja, jotta kaikkien vanhuus olisi turvattu.
Selvä kärsijä on varaton ihminen, joka ehtii käyttää käänteisen lainan loppuun ennen kuolemaansa. Hän ei sitten omista enää asuntoasi. Samoin varaton, jolla ei ole omistusasuntoa.
Tämä nimittäin johtaa siihen, että yksityiset vanhustenhoitopalvelut lisääntyvät ja ovat laadukkaita ja kalliita. Julkinen vanhustenhuolto sen sijaan kurjistuu entisestään ja sen varaan jäävät lopulta myös ne, joiden "käänteinen asuntolaina" on langennut maksettavaksi.
Kannattaa miettiä tarkkaan oma tilanne. Ilmaista rahaa ei jaeta missään, vaikka se voi siltä näyttää.
Kommentit (87)
Laitappa linkki AP! Ennenkuin julkaisut tuollaisen väittämån.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhuksen pitäisi itse maksaa sairauskulunsa, kaikilla muillahan on maksukatto.
Ja miten sitä lainaa saisi vanhaan homeiseen syrjäseudun mörskään, jota kukaan ei halua ostaa eli jäävätkö nämä vanhukset olman hoitoa?
Maksukatot ei koske pitkäaikaishoidon kuluja, lääkkeissä tietysti silloinkin.
Kuolinpesän asuntoja tuo ei koske.
Vierailija kirjoitti:
Yli 70v. onkin näppäränä valmis taistelemaan terveydenhuollostaan sekä hoitamaan asiansa.
Ei noissa artikkeleissa sanota mitään, että se pitäisi käyttää terveysmenojen maksuun. Ei sitten yhtään mitään.
Joku nyt yrittää manipuloida täällä ja lietsoa paniikkia.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011141641.html
Tätä kikkaa ei moni tiedä:
Tässähän oli linkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä viittaa siihen, että julkisen sos.- ja terv.huollon vanhustenpalvelulinjasto ajetaan alas. Pyritään eroon julkisin varoin perustetuista vanhusten hoitolaitoksista, vanhainkodeista, pitkäaikaishoitopaikoista jne.
Yksityistä puolta ja omilla rahoilla kustannettua hoitoa!
Täydellä hinnalla.
Julkinen sektori ei kykene edes vanhuksiaan hoitamaan.
Syynä on kustannusten karkaaminen taivaisiin
AY-liike nostaa palkkoja vaikkei tuottavuus nouse ja lama päällä.
Lisäksi nykymittapuulla pitää olla sitä ja tätä, ennen tultiin toimeen vähemmälläkin.
Sote-alasta on tullut suurta pisnestä, ja joillakin vanhuksilla on varallisuutta joita monet tahot yrittävät keplotella itselleen.
Tuo on ollut jo kauan tuo käänteinen asuntolaina. Miten se nyt ponnahti keskustelun aiheeksi?
Valtio ei siis jatkossa enää palvele kansalaisia, vaan kansalaiset valtiota.
Kun orwellilaisuus kohtaa thatcherismin.
Vierailija kirjoitti:
Et nyt oikein ymmärtänyt, ap, mikä käänteinen asuntolaina on. Siinä otetaan lainaa asuntoa vastaan, näemmä max 50% asunnon arvosta. Sanotaan, että asunnon arvo on 200 000e.
Henkilö saa pankilta tilille 100 000e ja voi tehdä sillä mitä häntä huvittaa. Vain korkoja pitää maksaa laina-aikana, eli siihen kannattaa toki laittaa summasta osa sivuun.
Kun lainasta halutaan luopua, asunto myydään ja inflaation vaikutuksesta sen arvo voi olla jo esim. 300 000e. Silloin pankille maksetaan 100 000e ja itse pidetään loput.
Hallituksen ajatus on kuolleena syntynyt, en oikein ymmärrä, kuka täysijärkinen haluaa tuohon menettelyyn ryhtyä, varsinkin jos on lapsia.
Itse olen hyödyntänyt käänteistä asuntolainaa perintöä odotellessa.
Eli tilanteeni oli sellainen, että minulla jo oli lahjaksi saatu, velaton asunto Helsingin Kalliossa. Se oli vuokralla, koska itse asun muualla. Mutta itse olin
Tapauksessa on harvinainen. Monikaan ei voi odottaa saavansa miljoonaperintöä.
Vierailija kirjoitti:
Laitappa linkki AP! Ennenkuin julkaisut tuollaisen väittämån.
Yle.fi uutisissa tänään, joskus aamukuuden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhuksen pitäisi itse maksaa sairauskulunsa, kaikilla muillahan on maksukatto.
Ja miten sitä lainaa saisi vanhaan homeiseen syrjäseudun mörskään, jota kukaan ei halua ostaa eli jäävätkö nämä vanhukset olman hoitoa?
Maksukatot ei koske pitkäaikaishoidon kuluja, lääkkeissä tietysti silloinkin.
Jos uutisia seuraa, vanhukset jäävät jo nyt ilman hoitoa. Vanhoja merkkiä vastaan pankit ei anna lainoja. Tämä järjestelmä on niille, joilla on asunto kasvukeskuksessa tms.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mahdollista vain harvoille, joilla asunto on sellainen, että se kiinnostaa pankkia.
Taivalkoskelta 30km kirkonkylältä 1978 rakennettu alkuperäiskuntoinen OKT.
Paljonko saisi lainaa sitä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 70v. onkin näppäränä valmis taistelemaan terveydenhuollostaan sekä hoitamaan asiansa.
Ei noissa artikkeleissa sanota mitään, että se pitäisi käyttää terveysmenojen maksuun. Ei sitten yhtään mitään.
Joku nyt yrittää manipuloida täällä ja lietsoa paniikkia.
Mihin luulet yli 70-vuotiailla menevän rahaa? Yleensä tuolloin alkaa tulla kaikenlaista kremppaa ja kroonista vaivaa.
Asiasta kertominen ja harkintaan kehottaminen ei ole manipulointia eikä paniikin lietsomista. Yle uutisoi asiasta tänään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ollut jo kauan tuo käänteinen asuntolaina. Miten se nyt ponnahti keskustelun aiheeksi?
Vastuuta vanhusten hoidosta yritetään enenevässä määrin tunkea omaisille. Myös hoidon rahoitus on ollut esillä.
keksitty uusi nimi lainalle jossa asunto on panttina tässä tosin niin ettei perikunta pääse väliin. ISO KUSETUS.
Miten käy perintöjen kanssa? Kuolinpesä perii 50% asunnosta, jota ei saa myytyä kun pankki pyytää ylihintaa?
90 luvun mallia silloin pankkien akat kävivät sotilas kodeissa ja vanhusten taloissa kaupustelemassa 0 arvoisia osake sijoituksia. parolasta naurettiin keskarin saattelemana ulos
Käänteinen laina on, että asukkaalle maksetaan rahaa siitä hyvästä kun suostuu siinä asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä ollut jo kauan käytössä monessa pankissa. Siis saa lainaa ja asunto säilyy vanhuksen omistuksessa, kunnes kuolee.
Niin ja nyt ihmetellään miksei vanhukset innostu näin hyvästä diilistä.
Onneksi vanhukset on viisaita.