Miten lähteä ratkaisemaan tällaista ongelmatilannetta elämässä?
Yhtä aikaa iso kasa ongelmia, joista kaikki vaikuttaa kaikkeen enkä tiedä miten tätä lähtisi ratkomaan. Terveys prakaa. Yritän lyhyesti selittää tilanteen, jos joku osaisi neuvoa.
Minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi. Ei juurikaan omaa aikaa, koska lapsen isä ei viitsi osallistua lapsen elämään. Tukiverkostoja minulla ei ole, koska läheiseni kaipaavat minulta apua, eivät pysty minua auttamaan. Lapsi on aina nukkunut huonosti ja herännyt pitkin yötä, siksi minäkin nukun huonosti ja minulle kehittyi paha unettomuusongelma lapsen yöheräilyjen vuoksi. Koska en saa nukuttua niin en jaksa liikkua enkä urheilla. Jos yritän niin on voimat pois enkä palaudu lyhyestäkään lenkistä millään. Paino nousee koska on niin kova stressi, paha unettomuus, väsymys ja liikunnan puute. Koska paino on noussut en halua tavata ihmistä, häpeän ulkonäköäni. Terveyteen tullut monenlaista kremppaa liikkumattomuuden ja ylipainon ja unettomuuden takia. Olen työtön kun määräaikainen työ loppui eikä kukaan halua palkata näin väsynyttä ihmistä. Kävin lääkärissä mutta lääkäri ei löytänyt minusta isompaa vikaa, sanoi ettei voi auttaa, eikä uutta aikaa saa kun on jo todettu että vikaa ei ole. Vaikka on ihan järkyttävä unettomuus, stressi ja muutakin. Mutta julkisella ei haluta kai työtöntä sen enempää tutkia. Rahaa yksityiselle ei ole.
Kommentit (122)
Lapsen isältä joko panosta tai enemmän rahallista tukea, jolla saat hoitoapua palkattua.
Vierailija kirjoitti:
Jos käytät kahvia niin lopeta se nyt ainakin kokonaan.
Minkä ikäinen olet? Vaihdevuosijuttuihin liittyy myös univaikeuksia.
Juon aamulla yhden kupin kahvia, en päivällä enempää. Ilman sitä en saisi vietyä lasta edes päiväkotiin. Olen 39. Ei vielä pitäisi olla vaihdevuodet, ainakin kierto on ihan normaali. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin nukkuminen kuntoon.
Outoa, ettei lääkäri määrännyt uniongelmiin melatoniinia 5mg illansuussa ja doksepiinia 3mg tunti ennen nukkumaanmenoa. Doksepiinia uskalletaan antaa jopa vanhuksille parantamaan unta. Se ei heikennä kognitiivisia kykyjä. Unettomuus ja huonontuminen uni lihottavat suomalaisia. Asian ovat sekä lihavuus- että unilääkärit todenneet. Sen kunnonkohotus pitää lähteä liikkeelle ehjästä yöunista. Sen jälkeen vasta tavoitteellinen kuntoilu.Ap on lihava ja doksepiini lihottaa lisää. Varmaan siksi.
Kyllä se on ruoka joka lihottaa, syö enemmän kuin kuluttaa !
Itseasiassa se on unen puute ja stressi jotka lihottaa. Silloin ei l
Silloin on kortisolitaso tapissa, jolloin rasva ei pala edes miinuskaloreilla. Tapissa olevat kortisolitasot kasvattavat myös rasvaisen ja makean nälkää ja uneton ihminen syö joka päivä 200-600 kcal yli päivittäisen kulutuksensa verran energiaa kun asiat ovat todella huonosti. Noidankehä!
Mun 5v lapsi herää edelleen 2h välein läpi yön. Eli samaistuin täysin ap.hen. Missään ei oteta asiaan kantaa koska se on kuulemma normaalia. Pari ekaa kertaa nukahdan itse takaisin mutta aamuyöstä se ei enää onnistu.
Eli mitään vinkkiä tilanteeseen ei ole antaa! Halusin vain sanoa ettet ole yksin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lapsi pois päiväkodista, ole aktiivinen lapsesi kanssa, ulkoilkaa, laittakaa ruokaa yhdessä, lue hänelle, nukkukaa kun väsyttää! Heitä työllistymishaaveet pois koska nyt se on liki toivotonta. Lapsesi rauhoittuu kun saa tarpeeksi läheisyyttä. Paras vuodenaika tulossa.
Päiväkoti on lapselle tärkeä siksi, että hän sosiaalistuu siellä, saa varhaiskasvatusta ja näkee ikäisiään eli vertaisryhmäänsä. Lapset, joilla ovat huonosti kehittyneet sosiaaliset taidot, ovat koulumaailmassa altavastaajia. Lapsen kanssa voi olla päiväkotiajan ulkopuolella kuvailemillasi tavoilla. Läheisyyttä voi antaa pitkin päivää jo aamulla heräämisestä lähtien.Ja ennen kaikkea, lapselle muodostuu ja säilyy näin edes jonkinlainen vuorokausirytmi. Päivällä touhutaan, yöllä kuuluu nukkua.
Kuusivuotias lapsi valmistautuu jo kouluun. Hänhän on eskarilainen, joka tarviikin paljon ikäistensä seuraa. Olisi karhunpalvelus ottaa lapsi pois eskarista.
Hakeudu unilääketieteen erityispätevyyden omaavan erikoislääkärin vastaanotolle, heiltä löytyy monenlaisia konsteja unettomuuden hoitoon, eikä unilääkkeet ole suinkaan se ensimmäinen vaihtoehto. Ensin selvitetään unettomuuden juurisyyt , ja hoitosuunnitelma sitten sen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko Mielenterveystalolla nettisivuilla mitään univalmennusta? Entäs jos laittaisit jonkun heidän rentoutusnauhoistaan kuulumaan kuulokkeista kun unettomuus alkaa vaivata sinua? Minulla unettomuuteen auttavat parhaiten tylsät äänikirjat. Laitan sellaisen päälle puhelimellani 15 minuutiksi ja yleensä nukahdan viidessä minuutissa sen perusteella kun olen peruutellut ja kuunnellut kirjan tekstiä.
Olen tehnyt netissä noita univalmennusjuttuja. Ja olen lukenut unettomuudesta netistä paljon tietoa ja noudattanut niitä ohjeita. On kokeiltu sängystä nousemiset, äänikirjat, se että yrittää nukkua ja se että ei yritä nukkua, melatoniinit, lämpimät suihkut, kylmät suihkut, pimennysverhot, valkoiset kohinat, kuumavesipullot, makkarin viilentämiset, unimaskit, laskemiset, rentoutusharjoitukset, kaikki mitä olen vain netistä unettomuusvinkkejä löytänyt. Eipä ole niistä apua ollut. Ap
Stressinhoitoa tarvitsisit. Siinä paranisi unet, terveys, jaksaminen. Mutta kuinka. En tiedä..
Vaikka saisitkin pari vapaapäivää lapsesta viikossa, voi olla ettet sen stressittömämpi olisi. Siihen perus arkeen ja pyöritykseen ja yöllä unettomuuteen itse varmaan alkaisin kokeilla jotain itsehypnoosijuttuja, rentoutuksia, kehon rentoutusta, tietoista stressinpurkua. En keksi muuta. Mutta rukoilen puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen että ap pyrit terveyskeskukseen keskustelemaan psykiatrisen hoitajan kanssa Jos haluat ratkaista ongelmasi.
Voinhan minä mennä jos vain antavat ajan sellaiselle. Mutta kun en minä ole ahdistunut enkä masentunut enkä mitään sellaista, olen vain väsynyt. Mitä se hyödyttää että puhun siitä väsymyksestä? Tarvitsisin unta. Ap
Lääkärille sinun pitää päästä.
Tk-lääkäri voi antaa lähetteen lääkärille, joka auttaa univaikeuksissa. Tk-lääkäri voi kirjoittaa lähtetteen nettiterapiaan. Sieltä nettiterapiasta voi löytyä apu uniongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu unilääketieteen erityispätevyyden omaavan erikoislääkärin vastaanotolle, heiltä löytyy monenlaisia konsteja unettomuuden hoitoon, eikä unilääkkeet ole suinkaan se ensimmäinen vaihtoehto. Ensin selvitetään unettomuuden juurisyyt , ja hoitosuunnitelma sitten sen mukaisesti.
Työttömällä yyhoolla onkin varmasti varaa tuollaiseen. Oikein sopivan vinkin annoit aloittajalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin, kun kävin itsellinen äiti -ehdokkaana psykologilla, juuri tuosta että johonkin ensi- tai turvakotiin voi yh mennä nukkumaan jos vain tilaa riittää.
En oikein ymmärrä, mitä olisit halunnut, että lääkäri vielä tutkii? Siis eikö ongelmiesi juurisyyt ole ihan selvät ja ei-lääketieteelliset, erittelet ne itse hienosti tuossa.
Tuntuu, että jos lapsi herää vain pari kertaa yössä, niin ongelmasi on tällä hetkellä (vaikka laukaisevana tekijänä toimikin lapsen huonounisuus) tosiaan enimmäkseen se oma unettomuus. Lääkkeetön ja muutenkin tutkimusten mukaan tehokkain hoito siihen on terapia. Sitä saa myös nettiterapiana, voit pyytää lähetteen. Vrt mun kissa herättää mut ties monta kertaa yössä mutta nukun silti ja olen virkeä. Eli hoitoa kaipaa nyt mielestäni ap eikä lapsi.
Otatko melatoniinia 5mg klo 19-20 ja pidätkö sen jälkeen ruutupaaston tai käytätkö ruskealinssisiä aurinkolaseja, jos katsot sinivaloruutuja klo 19 jälkeen?
Ja missä lapsi nukkuu? Itse ottaisin viereen nukkumaan.
Jos lapsi pidemmäksi osaksi päivää päiväkotiin ja sinulle unilääkkeet siksi ajaksi, ihan vain muutamaksi viikoksi? Myös jotain lihasrelaksanttia voisi koittaa jos saa, semmoista määrää ettei tee tokkuraksi mutta poistaa kehon liiallisen vireyden. Entä kuinka lapsen uniongelmiin on terveydenhuolto vastannut? Voisiko lapsi päästä unitutkimuksiin?
Tiedän kyllä itse kun unettomuus lähtee päälle, siitä on todella vaikea päästä eroon. Ylivireys jää päälle, mutta kyllä se sieltä viimein tulee pois kun tulee täysi romahdus.
Älä vaan ota lasta pois hoidosta. Nyt sinun pitäisi hyödyntää ne päivät itsellesi. Tehdä mukavia asioita, syödä terveellisesti, pakottaa itsesi kävelylle ja makoilla sängyllä kuuntelemassa podeja/äänikirjoja. Tiedät varmaan tämän itsekin, mutta tässä tilanteessa lapsen päivähoito on todella tärkeä tukimuoto ja varmasti auttaa jaksamaan pitkän päälle. Sinun pitäisi saada tuo kierre vaan jotenkin poikki. Siis tämä, että nukut huonosti, olet väsynyt, inhoat itseäsi jne.
Laita asiat järjestykseen yksitellen:
1. Lapsen yönukkuminen kuntoon. Keskity tähän ensimmäisenä. Selvitä, miksei lapsi nuku kunnolla. Miten sitä voisi auttaa? Iltaruoka, iltaulkoilu? Minkä ikäinen?
2. Kun saat yöunet kuntoon, niin sen jälkeen aloitat pienillä itsesi hoivaamisen. Joka aamu 30min kävelyä. Älä ala rehkiä kotitöitä päivisin vaan käy siellä kävelyllä, keittele itsellesi kahvia, katso mukavaa tv-sarjaa, lepäile silmät kiinni.
ja pyydä sossusta apua. esim. tukiperhettä.
Vierailija kirjoitti:
Ja missä lapsi nukkuu? Itse ottaisin viereen nukkumaan.
Samassa huoneessa kanssani, mutta ei vieressä. Hän nukkuu levottomasti tai siis pyörii unissaan ja en pysty silloin itse nukkumaan ollenkaan jos hän on siinä vieressä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen että ap pyrit terveyskeskukseen keskustelemaan psykiatrisen hoitajan kanssa Jos haluat ratkaista ongelmasi.
Voinhan minä mennä jos vain antavat ajan sellaiselle. Mutta kun en minä ole ahdistunut enkä masentunut enkä mitään sellaista, olen vain väsynyt. Mitä se hyödyttää että puhun siitä väsymyksestä? Tarvitsisin unta. Ap
Sinulla on torjunta päällä. Kuinka paljon päivässä ulkoilet ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärille sinun pitää päästä.
Tk-lääkäri voi antaa lähetteen lääkärille, joka auttaa univaikeuksissa. Tk-lääkäri voi kirjoittaa lähtetteen nettiterapiaan. Sieltä nettiterapiasta voi löytyä apu uniongelmiin.
Nykyään on vaikea saada lähetteitä. Julkinen puoli säästää. Yksityiseen ei monella ole varaa.
Lapsi päiväkotiin ja sinä nukkumaan. On "väärä" aika, mutta parempi sekin kuin ei kunnon unta lainkaan. Melatoniini tai jokin väsyttävä antihistamiini alkuun avuksi, että pystyt nukkua.
Kun pahin väsymys on ohi, kysy itseltäsi, mikä on se ongelma, jonka poistaisit elämästäsi, jos yhden saisit pois. Käy sen asian kimppuun. Jos se on vaikka ylipaino, lue siitä kaikki, mitä saat käsiisi ja ala tekemään pieniä muutoksia. Koska nukut päivät (tässä systeemissä), voit opiskella yöt, kun lapsi nukkuu.
Kun painonhallinta on oikealla uralla kohti tavoitteita (ei siis vielä päämäärässä), kysy edellä oleva kysymys uudestaan. Mieti, mikä vie eniten voimiasi, käy sen kimppuun. Näin etenet vähitellen.
Kun olet kunnossa, sitten työnhakuun....
Metsään lenkille, kun lapsi on päikyssä. Kortisolitasot laskevat, laihdut, nukut jaksat syödä terveellisesti, keskittyä lapsen kanssa ulkoiluun ja liikuntaa ja silloin lapsikin nukkuu.
Haluaisin nukkua edes päiväunia, mutta en pysty niitä nukkumaan vaikka yrittäisin. Olen niin väsynyt etten jaksa liikkua päivällä. En jaksa käydä kävelyllä, kun on niin huono olo kun ei ole nukkunut. Saatan välillä istua puistossa saadakseni kuitenkin raitista ilmaa. Muuten päivisin yritän hakea töitä. Syön ihan terveellisesti. Silti olen lihonut paljon. Ap