Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lähteä ratkaisemaan tällaista ongelmatilannetta elämässä?

Vierailija
12.05.2025 |

Yhtä aikaa iso kasa ongelmia, joista kaikki vaikuttaa kaikkeen enkä tiedä miten tätä lähtisi ratkomaan. Terveys prakaa. Yritän lyhyesti selittää tilanteen, jos joku osaisi neuvoa.

Minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi. Ei juurikaan omaa aikaa, koska lapsen isä ei viitsi osallistua lapsen elämään. Tukiverkostoja minulla ei ole, koska läheiseni kaipaavat minulta apua, eivät pysty minua auttamaan. Lapsi on aina nukkunut huonosti ja herännyt pitkin yötä, siksi minäkin nukun huonosti ja minulle kehittyi paha unettomuusongelma lapsen yöheräilyjen vuoksi. Koska en saa nukuttua niin en jaksa liikkua enkä urheilla. Jos yritän niin on voimat pois enkä palaudu lyhyestäkään lenkistä millään. Paino nousee koska on niin kova stressi, paha unettomuus, väsymys ja liikunnan puute. Koska paino on noussut en halua tavata ihmistä, häpeän ulkonäköäni. Terveyteen tullut monenlaista kremppaa liikkumattomuuden ja ylipainon ja unettomuuden takia. Olen työtön kun määräaikainen työ loppui eikä kukaan halua palkata näin väsynyttä ihmistä. Kävin lääkärissä mutta lääkäri ei löytänyt minusta isompaa vikaa, sanoi ettei voi auttaa, eikä uutta aikaa saa kun on jo todettu että vikaa ei ole. Vaikka on ihan järkyttävä unettomuus, stressi ja muutakin. Mutta julkisella ei haluta kai työtöntä sen enempää tutkia. Rahaa yksityiselle ei ole.  

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin nukkuminen kuntoon.

Outoa, ettei lääkäri määrännyt uniongelmiin melatoniinia 5mg illansuussa ja doksepiinia 3mg tunti ennen nukkumaanmenoa. Doksepiinia uskalletaan antaa jopa vanhuksille parantamaan unta. Se ei heikennä kognitiivisia kykyjä. Unettomuus ja huonontuminen uni lihottavat suomalaisia. Asian ovat sekä lihavuus- että unilääkärit todenneet. Sen kunnonkohotus pitää lähteä liikkeelle ehjästä yöunista. Sen jälkeen vasta tavoitteellinen kuntoilu. 

Vierailija
22/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulta mitattu ferritiini? Jos ei tai jos se on nippanappa raja arvoissa niin syö vaikka jokatoinen päivä rautalääkettä vähän aikaa. Toivottavasti se auttaa hieman väsymykseen.

Miksi lapsi heräilee? Siis osaatko arvioida näkeekö lapsi painajaisia? Sattuuko johonkin? Herääkö ääniin tai vaikuttaako huoneen valoisuus ym heräilyyn? Nukutko lapsen kanssa samassa huoneessa? 

miten voisit tehdä lapsen heräilyn hoitamisesta mahdollisimman helppoa? Nukkumalla vierekkäin laitetuissa sängyissä jolloin sinun ei tarvitse nousta lohduttamaan lasta vaan voit esim silitellä lapsen uneen ja nukahtaa itsekin helpommin heti? Tai voisiko lasta auttaa joku tausta ääni nukkumisessa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, ettei lääkäri määrännyt uniongelmiin melatoniinia 5mg illansuussa ja doksepiinia 3mg tunti ennen nukkumaanmenoa. Doksepiinia uskalletaan antaa jopa vanhuksille parantamaan unta. Se ei heikennä kognitiivisia kykyjä. Unettomuus ja huonontuminen uni lihottavat suomalaisia. Asian ovat sekä lihavuus- että unilääkärit todenneet. Sen kunnonkohotus pitää lähteä liikkeelle ehjästä yöunista. Sen jälkeen vasta tavoitteellinen kuntoilu. 

Ap on lihava ja doksepiini lihottaa lisää. Varmaan siksi.

Vierailija
24/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä neuvola sanoi lapsen uniongelmista? Miten sitä lähdetään ratkomaan? Miksi lapsi heräilee? Onko "unihygienia" kunnossa? Onko unirytmi kunnossa, että lapsi menee tarpeeksi ajoissa nukkumaan, eikä vasta liian myöhään yliväsyneenä? Jos kaikki tällaiset asiat on kunnossa, niin neuvolan lääkäriltä kannattaa kysyä melatoniinin aloituksesta lapsen unen tukemiseksi. Alle 5-vuotiaiden kohdalla käyttöä ja annostusta tarvitsee harkita tarkoin, mutta itsellä esim. siskon unihäiriöinen tyttö tarvitsi melatoniinin unien korjaamiseksi.

Jos lapsi saataisiin nukkumaan vähän vakaammin, niin luultavasti sinunkin unet alkaisivat korjaantua.

Melatoniinin pitkäaikainen käyttö heikentää kehon oman melatoniinin tuotantoa, saattaa sen jopa lopettaa. 

Jospa melatoniinia käyttäisi kohtuullisen ajan, tuo kuulostaa idean torjumiselta. Unilääke ja nukahtamislääke ovat kaksi eri lääkettä.

Vierailija
25/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain sossusta pyydät lastenhoito apua koska sinun pitää saada nukkua kunnolla.

Olen neuvolassa puhunut ihan suoraan tilanteestani, myös siellä lääkärissä. En kaunistellut yhtään. Sanottiin, että voin päästä psykologille puhumaan jos ahdistaa, mutta sellaista käytännön apua ei ole missään tarjota. Eli ei saa esim kotiin jotain lastenhoitajaa yöksi niin, että voisin nukkua. Päivällä tänne saisi jonkun sossun (onko se nyt sitten lapsiperheiden kotipalvelu vai mikä) käymään kyllä, mutta ei hoitamaan lasta vaan jotenkin tukemaan arjen toiminnoissa. Mutta en minä tarvitse neuvoja ruoanlaitossa tai siivouksessa tai lapsen kasvattamisessa. Tarvitsen unta. Ap

Järjettömäksi on mennyt asioiden tila Suomessa. Vielä 1990-luvulla pystyi saamaan kodinhoitajan vaikka katsomaan lasta muutaman tunnin, että vanhempi saattoi nukkua tai vaikka toipua vakavasta sairaudesta tai onnettomuudesta rauhassa ja käydä vaikka kuntoutuksessa. Nykyään ei ole tarjolla kuin seuraa ja puhumista. Jos se puhe auttaisi joka asiaan, meillä riittäisi ihan kirkko ja pappien rippisalaisuus sielunhoitoasioissa. 

Vierailija
26/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on lihava ja doksepiini lihottaa lisää. Varmaan siksi.

Kyllä se on ruoka joka lihottaa, syö enemmän kuin kuluttaa !

Vierailija
27/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että ap pyrit terveyskeskukseen keskustelemaan psykiatrisen hoitajan kanssa Jos haluat ratkaista ongelmasi.

Vierailija
28/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulta mitattu ferritiini? Jos ei tai jos se on nippanappa raja arvoissa niin syö vaikka jokatoinen päivä rautalääkettä vähän aikaa. Toivottavasti se auttaa hieman väsymykseen.

Miksi lapsi heräilee? Siis osaatko arvioida näkeekö lapsi painajaisia? Sattuuko johonkin? Herääkö ääniin tai vaikuttaako huoneen valoisuus ym heräilyyn? Nukutko lapsen kanssa samassa huoneessa? 

miten voisit tehdä lapsen heräilyn hoitamisesta mahdollisimman helppoa? Nukkumalla vierekkäin laitetuissa sängyissä jolloin sinun ei tarvitse nousta lohduttamaan lasta vaan voit esim silitellä lapsen uneen ja nukahtaa itsekin helpommin heti? Tai voisiko lasta auttaa joku tausta ääni nukkumisessa? 

Ferritiiniä ei ole mitattu, hemoglobiinin mittasivat ja se oli ok. 

En tiedä miksi lapsi heräilee. Hän on heräillyt aina paljon. Siis aivan aina. Se tuntuu olevan hänen ominaisuus. Ei hän painajaisia näe ja meillä on ihan hiljainen koti. Hän nukkuu kanssani samassa huoneessa, koska niin heräilee vähemmän. Minulle vain on jo niistä vauva-aikojen yöheräilyistä kehittynyt niin paha unettomuus itselle, etten pysty nukkumaan vaikka lapsi heräisi vain kerran. En nimittäin nuku enää sen jälkeen. Lapsi onneksi nukahtaa kyllä uudelleen. Ap

Vierailija
29/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä neuvola sanoi lapsen uniongelmista? Miten sitä lähdetään ratkomaan? Miksi lapsi heräilee? Onko "unihygienia" kunnossa? Onko unirytmi kunnossa, että lapsi menee tarpeeksi ajoissa nukkumaan, eikä vasta liian myöhään yliväsyneenä? Jos kaikki tällaiset asiat on kunnossa, niin neuvolan lääkäriltä kannattaa kysyä melatoniinin aloituksesta lapsen unen tukemiseksi. Alle 5-vuotiaiden kohdalla käyttöä ja annostusta tarvitsee harkita tarkoin, mutta itsellä esim. siskon unihäiriöinen tyttö tarvitsi melatoniinin unien korjaamiseksi.

Jos lapsi saataisiin nukkumaan vähän vakaammin, niin luultavasti sinunkin unet alkaisivat korjaantua.

Melatoniinin pitkäaikainen käyttö heikentää kehon oman melatoniinin tuotantoa, saattaa sen jopa lopettaa. 

En missään puhunut pitkäaikaisesta käytöstä? Siskon lapsi käyttänyt kuuriluontoisesti kaksi kertaa. Kerran päiväkotilaisena ja toisen kerran oliko toisella luokalla, kun stressasi koulua unettomuuteen asti. Kun unirytmi korjaantui ja turha heräily jäi pois, niin melatoniini saatiin pian purettua pois.

T. Aiempi melatoniini kommentoija

Vierailija
30/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen että ap pyrit terveyskeskukseen keskustelemaan psykiatrisen hoitajan kanssa Jos haluat ratkaista ongelmasi.

Voinhan minä mennä jos vain antavat ajan sellaiselle. Mutta kun en minä ole ahdistunut enkä masentunut enkä mitään sellaista, olen vain väsynyt. Mitä se hyödyttää että puhun siitä väsymyksestä? Tarvitsisin unta. Ap

Vierailija
31/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin, kun kävin itsellinen äiti -ehdokkaana psykologilla, juuri tuosta että johonkin ensi- tai turvakotiin voi yh mennä nukkumaan jos vain tilaa riittää. 

En oikein ymmärrä, mitä olisit halunnut, että lääkäri vielä tutkii? Siis eikö ongelmiesi juurisyyt ole ihan selvät ja ei-lääketieteelliset, erittelet ne itse hienosti tuossa. 

Tuntuu, että jos lapsi herää vain pari kertaa yössä, niin ongelmasi on tällä hetkellä (vaikka laukaisevana tekijänä toimikin lapsen huonounisuus) tosiaan enimmäkseen se oma unettomuus. Lääkkeetön ja muutenkin tutkimusten mukaan tehokkain hoito siihen on terapia. Sitä saa myös nettiterapiana, voit pyytää lähetteen. Vrt mun kissa herättää mut ties monta kertaa yössä mutta nukun silti ja olen virkeä. Eli hoitoa kaipaa nyt mielestäni ap eikä lapsi. 

Vierailija
32/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota lapsi pois päiväkodista, ole aktiivinen lapsesi kanssa, ulkoilkaa, laittakaa ruokaa yhdessä, lue hänelle, nukkukaa kun väsyttää! Heitä työllistymishaaveet pois koska nyt se on liki toivotonta. Lapsesi rauhoittuu kun saa tarpeeksi läheisyyttä. Paras vuodenaika tulossa. 

Lapseni on kyllä ihan tavallisen rauhallinen lapsi, ja hän saa tietenkin läheisyyttä ja aikaani. En oikein ymmärrä vinkkiä, että nukkukaa kun nukuttaa. Lapseni heräilee paljon kesken unien ja minä taas kärsin sen vuoksi niin pahasta unettomuudesta, että en enää pysty nukkumaan vaikka väsyttää todella paljon. Yleensähän tällaiseen määrättäisiin unilääkkeet, mutta minulle niitä ei voi nyt määrätä, koska lapsi heräilee öisin ja olen hänestä yksin öisin vastuussa, en voi tainnuttaa itseäni johonkin lääketokkuraan yön ajaksi. Ap

Päiväunet pois, ellei omaalotteisesti vain nukahda. Tässä seuraan, kun ystävä nukuttaa puolitoistavuotiasta lastaan jollain kellotuksella päiväunille. lapsi on muuten tyytyväinen enimmäkseen, mutta aina kiukkuaa, kun pitäisi alkaa päiväunille. Hän siis ei ilmeisesti tarvitse enää niitä päiväunia ainakaan montaa kertaa päivässä, vaan se on vain äidin käsitystä ja tunnollisuutta. Luultavasti nukkuisi sikeämmin yöt, kun päivänukkumiset jää vähemmälle. En tarkoita, että väkisellä valvottasit lasta, jos hän päivällä haluaa nukkua, vaan että päivällä hereillä oloa ei erikseen tarvitse varoa.

Vierailija
33/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se varmaan on. Mutta en tiedä miten, kun lapsi herättelee pitkin yötä. Ap

Tuossa pitäisi lapsenkin päästä unikouluun. Mieluiten sellaiseen, joka toteutettaisiin kotonanne. Sinun pitäisi saada nukkua turvallisesti tulpat korvissa. Nythän sinä et voi muuta kuin vähentää lapsen saamaa palvelua asteittain joka kerta kun hän herää. Oma lapsi oli yöheräilijä ja nukuimme vierekkäin. Monta vuotta sanoin varmaan kerran tunnissa, että pää tyynyyn ja jos on jano niin juo nokkamukista  vettä. Lapsi oli vauvana ja taaperona todella sairas ja sen vuoksi yöheräily oli normaalia.

Paha juttu oli se, ettei hän itsekään oppinut terveyden parantuessa nukkumaan pitkiä yöunia. Heräsi jatkuvasti tarkastamaan, että tilanne on ok ja muuttumaton. Hänellä oli pahana tapana tyynnyttää itseään juomalla vettä ja sitten juostiin vessassa pissahädän vuoksi. Lopulta piti alkaa vähentää vesimäärää ja sanoa, etteivät isot lapset juo öisin ollenkaan vettä. Onneksi hän oppi tyynnyttämään itseään pehmolelua paijaamalla. Se oli hankittu hänelle olemaan kaverina vastustamassa öistä janoa.

Vierailija
34/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota lapsi pois päiväkodista, ole aktiivinen lapsesi kanssa, ulkoilkaa, laittakaa ruokaa yhdessä, lue hänelle, nukkukaa kun väsyttää! Heitä työllistymishaaveet pois koska nyt se on liki toivotonta. Lapsesi rauhoittuu kun saa tarpeeksi läheisyyttä. Paras vuodenaika tulossa. 

Mä ehdottaisin myös tätä ja sitten myös sitä neuvoa, että alat parantaa ruokavaliota ja tekemään pientä kotijumppaa vaikka yhdessä lapsen kanssa. Otatte yhdessä päikkärit ja laitatte ruokaa. Sun pitää astua ulos tosta luupista, mihin oot joutunut. 

Vierailija
35/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselle on todella iso riski tehdä lapsi näin tukiverkottomaan kulttuuriin. Toivon aloittajalle voimia, harmittaa kun en voi auttaa. Tiedän mitä unettomuus on kun se menee täysin yli, on niin ylikierroksilla ettei pysty enää nukkumaan silloin kun olisi tilaisuus

Vierailija
36/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole itsekäs. Päätä että olet nyt äiti ja sun ei ole pakko vetää älyttömiä urheilulenkkejä. Kävelykin on ok. Sohvalle tai petiin voi nukahtaa hyvällä omallatunnolla, silloin kun nukuttaa. Sovi työpaikan kanssa asiat jos haluat joustoa tai vapaata. Ehkä myöhemmin tilanne parempi. Joskus pitää olla eri lekuri välillä, jos usea vaiva kun yksi ei tee kuin yhden päädiagnoosin tai omia johtopäätelmiä, enpä itsekään tiedä aina miten niihin pääsee. Ja väärää diagnoosia on kai turha taas hakea.

Vierailija
37/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti on lapselle tärkeä siksi, että hän sosiaalistuu siellä, saa varhaiskasvatusta ja näkee ikäisiään eli vertaisryhmäänsä. Lapset, joilla ovat huonosti kehittyneet sosiaaliset taidot, ovat koulumaailmassa altavastaajia. Lapsen kanssa voi olla päiväkotiajan ulkopuolella kuvailemillasi tavoilla. Läheisyyttä voi antaa pitkin päivää jo aamulla heräämisestä lähtien.

Vierailija
38/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain vinkkejä:

- vitamiineja, rautaa ja kalanmaksaöljykapseleita

- liiku ja ulkoile päivällä tunnin verran, yksin

- ala pikkuhiljaa korjaamaan ruokavaliota, että saat painon kuriin

- nuku lapsen kanssa eri huoneessa, jos vain mahdollista (meillä lapsi nukkuu minun kanssa huonosti ja muiden kanssa hyvin)

- tee asioita, joista pidät!

Vierailija
39/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omiakin ongelmia on sen verran paljon ettei ole kyllä yhtään kiinnostusta eikä jaksamista alkaa miettiä vielä jonkun toisenkin asioita. Sori ap, en voi auttaa.

Vierailija
40/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiselle on todella iso riski tehdä lapsi näin tukiverkottomaan kulttuuriin. Toivon aloittajalle voimia, harmittaa kun en voi auttaa. Tiedän mitä unettomuus on kun se menee täysin yli, on niin ylikierroksilla ettei pysty enää nukkumaan silloin kun olisi tilaisuus

Kiitos tsempistä! Se on juuri tuo, että on aivan kamalilla ylikierroksilla eikä vain nukahda vaikka miten yrittäisi nukkua. 

Itse en tosin tehnyt lasta tietoisesti tukiverkottomaan tilanteeseen. Minulla oli silloin mies ja myös läheisit lupaili auttaa lapsen kanssa. Mies kuitenkin totesi lapsiarjen liian rankaksi ja päätti olla osallistumatta siihen kun lapsi oli vauva. Ja läheisten tilanne muuttui lapsen jo synnyttyä niin, että he tarvisikin nyt itse apua, eivät pysty olemaan auttajina. Ei näitä voinut ennustaa silloin kun raskautta suunniteltiin. 

Ap