Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lähteä ratkaisemaan tällaista ongelmatilannetta elämässä?

Vierailija
12.05.2025 |

Yhtä aikaa iso kasa ongelmia, joista kaikki vaikuttaa kaikkeen enkä tiedä miten tätä lähtisi ratkomaan. Terveys prakaa. Yritän lyhyesti selittää tilanteen, jos joku osaisi neuvoa.

Minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi. Ei juurikaan omaa aikaa, koska lapsen isä ei viitsi osallistua lapsen elämään. Tukiverkostoja minulla ei ole, koska läheiseni kaipaavat minulta apua, eivät pysty minua auttamaan. Lapsi on aina nukkunut huonosti ja herännyt pitkin yötä, siksi minäkin nukun huonosti ja minulle kehittyi paha unettomuusongelma lapsen yöheräilyjen vuoksi. Koska en saa nukuttua niin en jaksa liikkua enkä urheilla. Jos yritän niin on voimat pois enkä palaudu lyhyestäkään lenkistä millään. Paino nousee koska on niin kova stressi, paha unettomuus, väsymys ja liikunnan puute. Koska paino on noussut en halua tavata ihmistä, häpeän ulkonäköäni. Terveyteen tullut monenlaista kremppaa liikkumattomuuden ja ylipainon ja unettomuuden takia. Olen työtön kun määräaikainen työ loppui eikä kukaan halua palkata näin väsynyttä ihmistä. Kävin lääkärissä mutta lääkäri ei löytänyt minusta isompaa vikaa, sanoi ettei voi auttaa, eikä uutta aikaa saa kun on jo todettu että vikaa ei ole. Vaikka on ihan järkyttävä unettomuus, stressi ja muutakin. Mutta julkisella ei haluta kai työtöntä sen enempää tutkia. Rahaa yksityiselle ei ole.  

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikee, vaikee.

Vierailija
2/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin nukkuminen kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain sossusta pyydät lastenhoito apua koska sinun pitää saada nukkua kunnolla.

Vierailija
4/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä tehdä pieniä muutoksia. Lisää ruokavalioon kasviksia ja proteiinia. Vähennä sokeria ja yliprosessoituja ruokia. Hanki kotiin käsipainot. Tee netistä harjoituksia silloin kun jaksat. Harrasta ulkoilua. 

Jos on yhtään rahaa niin käy ottamassa peruslabrat, kilppari, ferritiini. Ota ainakin monivitamiinia. 

Hanki kirppikseltä kiva mekko tms missä koet olisi mukavaksi. 

Vierailija
5/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain sossusta pyydät lastenhoito apua koska sinun pitää saada nukkua kunnolla.

Olen neuvolassa puhunut ihan suoraan tilanteestani, myös siellä lääkärissä. En kaunistellut yhtään. Sanottiin, että voin päästä psykologille puhumaan jos ahdistaa, mutta sellaista käytännön apua ei ole missään tarjota. Eli ei saa esim kotiin jotain lastenhoitajaa yöksi niin, että voisin nukkua. Päivällä tänne saisi jonkun sossun (onko se nyt sitten lapsiperheiden kotipalvelu vai mikä) käymään kyllä, mutta ei hoitamaan lasta vaan jotenkin tukemaan arjen toiminnoissa. Mutta en minä tarvitse neuvoja ruoanlaitossa tai siivouksessa tai lapsen kasvattamisessa. Tarvitsen unta. Ap

Vierailija
6/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin nukkuminen kuntoon.

Näin se varmaan on. Mutta en tiedä miten, kun lapsi herättelee pitkin yötä. Ap

Vierailija
7/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala ryypätä

Vierailija
8/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista! Suomi on onnellisin!!

Vierailija
9/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapsi pois päiväkodista, ole aktiivinen lapsesi kanssa, ulkoilkaa, laittakaa ruokaa yhdessä, lue hänelle, nukkukaa kun väsyttää! Heitä työllistymishaaveet pois koska nyt se on liki toivotonta. Lapsesi rauhoittuu kun saa tarpeeksi läheisyyttä. Paras vuodenaika tulossa. 

Vierailija
10/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä neuvola sanoi lapsen uniongelmista? Miten sitä lähdetään ratkomaan? Miksi lapsi heräilee? Onko "unihygienia" kunnossa? Onko unirytmi kunnossa, että lapsi menee tarpeeksi ajoissa nukkumaan, eikä vasta liian myöhään yliväsyneenä? Jos kaikki tällaiset asiat on kunnossa, niin neuvolan lääkäriltä kannattaa kysyä melatoniinin aloituksesta lapsen unen tukemiseksi. Alle 5-vuotiaiden kohdalla käyttöä ja annostusta tarvitsee harkita tarkoin, mutta itsellä esim. siskon unihäiriöinen tyttö tarvitsi melatoniinin unien korjaamiseksi.

Jos lapsi saataisiin nukkumaan vähän vakaammin, niin luultavasti sinunkin unet alkaisivat korjaantua.

Vierailija
11/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs lapsen ? Nukkuuko päiväkodissa liian pitkät unet = siis helppo hoidettava ?

Vierailija
12/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota lapsi pois päiväkodista, ole aktiivinen lapsesi kanssa, ulkoilkaa, laittakaa ruokaa yhdessä, lue hänelle, nukkukaa kun väsyttää! Heitä työllistymishaaveet pois koska nyt se on liki toivotonta. Lapsesi rauhoittuu kun saa tarpeeksi läheisyyttä. Paras vuodenaika tulossa. 

Lapseni on kyllä ihan tavallisen rauhallinen lapsi, ja hän saa tietenkin läheisyyttä ja aikaani. En oikein ymmärrä vinkkiä, että nukkukaa kun nukuttaa. Lapseni heräilee paljon kesken unien ja minä taas kärsin sen vuoksi niin pahasta unettomuudesta, että en enää pysty nukkumaan vaikka väsyttää todella paljon. Yleensähän tällaiseen määrättäisiin unilääkkeet, mutta minulle niitä ei voi nyt määrätä, koska lapsi heräilee öisin ja olen hänestä yksin öisin vastuussa, en voi tainnuttaa itseäni johonkin lääketokkuraan yön ajaksi. Ap

Vierailija
13/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä neuvola sanoi lapsen uniongelmista? Miten sitä lähdetään ratkomaan? Miksi lapsi heräilee? Onko "unihygienia" kunnossa? Onko unirytmi kunnossa, että lapsi menee tarpeeksi ajoissa nukkumaan, eikä vasta liian myöhään yliväsyneenä? Jos kaikki tällaiset asiat on kunnossa, niin neuvolan lääkäriltä kannattaa kysyä melatoniinin aloituksesta lapsen unen tukemiseksi. Alle 5-vuotiaiden kohdalla käyttöä ja annostusta tarvitsee harkita tarkoin, mutta itsellä esim. siskon unihäiriöinen tyttö tarvitsi melatoniinin unien korjaamiseksi.

Jos lapsi saataisiin nukkumaan vähän vakaammin, niin luultavasti sinunkin unet alkaisivat korjaantua.

Neuvolan mielestä on ihan normaalia, että päiväkoti-ikäinen lapsi herää pari kertaa yössä. Ap

Vierailija
14/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samoja ongelmia ja nykyään lapsikin nukkuu hyvin yöt (koululainen jo), mutta en saa unta tai heräilen öisin usein. Myös fyysiset oireet on pahentunut ja tuntuu joka päivä siltä, että olisi rekan alle jäänyt, vaikka ei ole tehnyt mitään koko päivänä. Voimia sulle, en osaa auttaa :(

Vierailija
15/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ataraxia on myös käytetty unta rauhoittumaan. Ihmettelen naisia jotka uikuttavat omaa aikaa kun ensin on lapsi hankittu.

Vierailija
16/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet työtön ja lapsi päiväkodissa? Mikset nuku päivällä?

Vierailija
17/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samoja ongelmia ja nykyään lapsikin nukkuu hyvin yöt (koululainen jo), mutta en saa unta tai heräilen öisin usein. Myös fyysiset oireet on pahentunut ja tuntuu joka päivä siltä, että olisi rekan alle jäänyt, vaikka ei ole tehnyt mitään koko päivänä. Voimia sulle, en osaa auttaa :(

Kiitos! Paljon tsemppiä myös sinulle! 

Ap

Vierailija
18/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melatoniinin pitkäaikainen käyttö heikentää kehon oman melatoniinin tuotantoa, saattaa sen jopa lopettaa. 

Vierailija
19/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet työtön ja lapsi päiväkodissa? Mikset nuku päivällä?

Kärsin niin pahasta unettomuudesta, että en nukahda vaikka yrittäisin päivällä nukkua. Lapsi on osan päivää päiväkodissa. Ap

Vierailija
20/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan jotain ensikodin tapaista paikkaa minne voisit lapsesi kanssa mennä vähäksi aikaa ja ensin nukkuisut siellä omat univelkasi pois,  saisit apua myös lapsesi univaikeuksiin ja elämäsi järjestämiseen eteen päin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme