Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lähteä ratkaisemaan tällaista ongelmatilannetta elämässä?

Vierailija
12.05.2025 |

Yhtä aikaa iso kasa ongelmia, joista kaikki vaikuttaa kaikkeen enkä tiedä miten tätä lähtisi ratkomaan. Terveys prakaa. Yritän lyhyesti selittää tilanteen, jos joku osaisi neuvoa.

Minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi. Ei juurikaan omaa aikaa, koska lapsen isä ei viitsi osallistua lapsen elämään. Tukiverkostoja minulla ei ole, koska läheiseni kaipaavat minulta apua, eivät pysty minua auttamaan. Lapsi on aina nukkunut huonosti ja herännyt pitkin yötä, siksi minäkin nukun huonosti ja minulle kehittyi paha unettomuusongelma lapsen yöheräilyjen vuoksi. Koska en saa nukuttua niin en jaksa liikkua enkä urheilla. Jos yritän niin on voimat pois enkä palaudu lyhyestäkään lenkistä millään. Paino nousee koska on niin kova stressi, paha unettomuus, väsymys ja liikunnan puute. Koska paino on noussut en halua tavata ihmistä, häpeän ulkonäköäni. Terveyteen tullut monenlaista kremppaa liikkumattomuuden ja ylipainon ja unettomuuden takia. Olen työtön kun määräaikainen työ loppui eikä kukaan halua palkata näin väsynyttä ihmistä. Kävin lääkärissä mutta lääkäri ei löytänyt minusta isompaa vikaa, sanoi ettei voi auttaa, eikä uutta aikaa saa kun on jo todettu että vikaa ei ole. Vaikka on ihan järkyttävä unettomuus, stressi ja muutakin. Mutta julkisella ei haluta kai työtöntä sen enempää tutkia. Rahaa yksityiselle ei ole.  

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen että ap pyrit terveyskeskukseen keskustelemaan psykiatrisen hoitajan kanssa Jos haluat ratkaista ongelmasi.

Voinhan minä mennä jos vain antavat ajan sellaiselle. Mutta kun en minä ole ahdistunut enkä masentunut enkä mitään sellaista, olen vain väsynyt. Mitä se hyödyttää että puhun siitä väsymyksestä? Tarvitsisin unta. Ap

Lääkärille sinun pitää päästä. 

Tk-lääkäri voi antaa lähetteen lääkärille, joka auttaa univaikeuksissa. Tk-lääkäri voi kirjoittaa lähtetteen nettiterapiaan. Sieltä nettiterapiasta voi löytyä apu uniongelmiin.

Nykyään on vaikea saada lähetteitä. Julkinen puoli säästää. Yksityiseen ei mo

Voi tehdä itse lasun jos ei kykene lastansa ja itseään hoitamaan !

Vierailija
102/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku, joka voisi auttaa lapsen hoidossa? Kummi, isovanhempi, tädit ym? Isän suku?Sitten sinä otat jotain unilääkettä. Uni on tärkeä. 

Ei ole ketään auttamassa. Isän suku ei edes tunne lasta, koska isä ei osallistu juurikaan lapsen elämään. Isovanhemmat isän puolelta ei enää elä. Minun vanhemmat elää, mutta heidän tilanne on muuttunut niin että tarvitsevat itse apua minulta. Kummeja lapsellani ei ole. Minulla on kyllä muutama ystävä, mutta he eivät halua ottaa lasta hoitoon, yrittävät kyllä auttaa minua tsemppaamalla ja voin heille puhua huolistani, mutta sellaista käytännön apua minulla ei ole. Ap

Miksi yrität hyväksikäyttää ystäviäsi jonain lastenhoitajina? Hoida itse oma lapsesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain sossusta pyydät lastenhoito apua koska sinun pitää saada nukkua kunnolla.

Olen neuvolassa puhunut ihan suoraan tilanteestani, myös siellä lääkärissä. En kaunistellut yhtään. Sanottiin, että voin päästä psykologille puhumaan jos ahdistaa, mutta sellaista käytännön apua ei ole missään tarjota. Eli ei saa esim kotiin jotain lastenhoitajaa yöksi niin, että voisin nukkua. Päivällä tänne saisi jonkun sossun (onko se nyt sitten lapsiperheiden kotipalvelu vai mikä) käymään kyllä, mutta ei hoitamaan lasta vaan jotenkin tukemaan arjen toiminnoissa. Mutta en minä tarvitse neuvoja ruoanlaitossa tai siivouksessa tai lapsen kasvattamisessa. Tarvitsen unta. Ap

No vie se lapsi päiväkotiin ja nuku sillä aikaa. Jos et saa unta, niin lepää ainakin - ilman ääniä, sinistä valoa ja muita ärsykkeitä. Lasket vain lampaita ja ehkä hyräilet hiljaa.

Vierailija
104/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja missä lapsi nukkuu? Itse ottaisin viereen nukkumaan. 

Ei missään nimessä. Sen jälkeen lapsi alkaa pitää äitiään elävänä unileluna. Lapsen luottamusta itsenäisenä nukkujana pitää vahvistaa. Joskus kipeänä on ok nukkua vanhemman kyljessä. Kohta koulun aloittavana on hyvä osata nukkua terveenä omassa sängyssä.

Vierailija
105/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsi nukkua toisessa huoneessa? Saisit nukkua rauhassa ja lapsi tulee kyllä herättämään, jos on oikea hätä.

Tuo tukiperhe olisi myös hyvä idea.

Vierailija
106/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku, joka voisi auttaa lapsen hoidossa? Kummi, isovanhempi, tädit ym? Isän suku?Sitten sinä otat jotain unilääkettä. Uni on tärkeä. 

Ei ole ketään auttamassa. Isän suku ei edes tunne lasta, koska isä ei osallistu juurikaan lapsen elämään. Isovanhemmat isän puolelta ei enää elä. Minun vanhemmat elää, mutta heidän tilanne on muuttunut niin että tarvitsevat itse apua minulta. Kummeja lapsellani ei ole. Minulla on kyllä muutama ystävä, mutta he eivät halua ottaa lasta hoitoon, yrittävät kyllä auttaa minua tsemppaamalla ja voin heille puhua huolistani, mutta sellaista käytännön apua minulla ei ole. Ap

Miksi yrität hyväksikäyttää ystäviäsi jonain lastenhoitajina? Hoida itse oma lapsesi.

On parempi, että kaverit tuntevat itse omat kykynsä ja voimavaransa. Jos heistä ei ole lapsen turvallisiksi hoitajiksi, on parempi sanoa se suoraan kuin lupailla jotain. Kaikista ei ole hoitamaan lasta. 

Vierailija
107/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap, tunnistan monta ongelmistasi. Kerron, mikä kaikki minulla on auttanut uniongelmiin. Olen myös laihtunut 9 kg!

- Käyn joka päivä lenkillä. Olen ladannut kännykkään askelmittarisovelluksen. On tosi kiva asettaa itselle tavoitteita ja rikkoa ennätyksiä. Suosittelen lenkille menoa heti, kun olet vienyt lapsen hoitoon, koska myöhemmin voi olla vaikeampi saada itsestä irti lähtemistä. Lenkkeily ja ulkoilma on ihan kaiken A ja O unen laatua ajatellen. Myös venyttely illalla tekee hyvää.

- En juo juuri lainkaan alkoholia, koska se vaikuttaa unen laatuun.

- Juon vain aamukahvin kofeiinillisena. Olen yliherkkä kahville, enkä nuku seuraavana yönä, jos juon kahvia myöhemmin. Juon toisinaan päivisin kofeiinitonta suodatinkahvia.

- Syön pitkävaikutteista melatoniinia.

- Itse en nuku koskaan päiväunia päivisin, koska se heikentää unen laatua.

Voisiko näistä olla apua sinulle? 

Mietityttää myös lapsen heräily. Meilläkin toinen lapsi ennen aina heräili, mutta kun päiväunet jäi pois, niin heräily loppui. Sovittiin päiväkodin kanssa lapsen unen rajoittamisesta.

Itse olin vielä viime vuonna ihan hukassa itseni kanssa, mutta päätin, että vuonna 2025 alan panostaa itseeni ja olen ollut niin onnellinen. Alku oli vaikeaa, etenkin kun töitä tekevänä lenkkeilen lounastauolla tai joudun kehittelemään paljon erilaisia metsäretkiä yms. lasten kanssa, että saan liikuttua, mutta onneksi jaksoin.

Tsemppiä!

Vierailija
108/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen että ap pyrit terveyskeskukseen keskustelemaan psykiatrisen hoitajan kanssa Jos haluat ratkaista ongelmasi.

Voinhan minä mennä jos vain antavat ajan sellaiselle. Mutta kun en minä ole ahdistunut enkä masentunut enkä mitään sellaista, olen vain väsynyt. Mitä se hyödyttää että puhun siitä väsymyksestä? Tarvitsisin unta. Ap

Lääkärille sinun pitää päästä. 

Tk-lääkäri voi antaa lähetteen lääkärille, joka auttaa univaikeuksissa. Tk-lääkäri voi kirjoittaa lähtetteen nettiterapiaan. Sieltä nettiterapiasta voi löytyä apu uniongelmiin.

Nykyään on vaikea saada lähett

Lasu ei ratkaise mitään. Siellä ovat sossut tarpeeksi kuormitettuja ihan oikeasti lasu-tapausten vuoksi. Ei sossu pysty järjestämään lääketieteellistä apua unettomuudesta kärsivälle. Sossu ei ole lääkäri eikä psykoterapeutti, joka antaisi käyttäytymisterapiaa unettomuuteen.

Vierailija
109/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mieti vakavasti millainen on lapsesi tulevaisuus jos sinä et jaksa häntä kasvattaa. Tukiperhe olisi yksi keino turvata tulevaisuutta.

Vierailija
110/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ottaa niitä unilääkkeitä päivällä, että saisit nukuttua, kun lapsi on päiväkodissa?

Vierailija
111/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä puhu väsymyksestä vaan tee lapsestasi lasu ja anna se huostaan niin saat nukkua. Sovitte jonkin kokeilujakson huostaan otolle, jonka jälkeen, kun olet nukkunut ja pirteä, huostaanotto voidaan purkaa. Kun lapsesi ei kerta nuku ja sinä et nuku jos hän ei nuku, niin ei ole muuta tietä, kuin erottaa lapsi sinusta öisin joksikin aikaa. Päivällähän voisit jo nukkua, kun lapsi on päiväkodissa. Mutta jos se ei käy/riitä.

Vierailija
112/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota lapsi pois päiväkodista, ole aktiivinen lapsesi kanssa, ulkoilkaa, laittakaa ruokaa yhdessä, lue hänelle, nukkukaa kun väsyttää! Heitä työllistymishaaveet pois koska nyt se on liki toivotonta. Lapsesi rauhoittuu kun saa tarpeeksi läheisyyttä. Paras vuodenaika tulossa. 

Lapseni on kyllä ihan tavallisen rauhallinen lapsi, ja hän saa tietenkin läheisyyttä ja aikaani. En oikein ymmärrä vinkkiä, että nukkukaa kun nukuttaa. Lapseni heräilee paljon kesken unien ja minä taas kärsin sen vuoksi niin pahasta unettomuudesta, että en enää pysty nukkumaan vaikka väsyttää todella paljon. Yleensähän tällaiseen määrättäisiin unilääkkeet, mutta minulle niitä ei voi nyt määrätä, koska lapsi heräilee öisin ja olen hänestä yksin öisin vastuussa, en voi tainnuttaa itseäni johonkin lääketokkuraan yön ajaksi. Ap

Joku jo sanoikin tosta doksepiinista, hae sitä. Mulla se pelasti just tolta samalta aamuyön heräilyn jälkeiseltä unettomuudelta, eikä tule mitään tokkuraa yöksi eikä päiväksi, olen kokeillut siis vaikka mitä muitakin nukahtamislääkkeitä. Täällä mulla myös kolme lasta öisin vastuullani, tämä doksepiini ei ole haitannut jos vaikka lapsi herättelee kipeänä. Lasten isä vuorotöissä. 

Toinen vinkki: mieti suurinpiirtein mihin aikaan lapsi heräilee, ja mene sitä katsoen oikeaan aikaan itsekin nukkumaan. Vaikka se olisi aika aikaisin illalla. Niin saat maksimoitua edes muutaman pidemmän unipätkän. On mahdollista oppia nukkumaan uudelleen, ilman noita lasten jäljiltä tulevia heräilyitä, kun valmiustila jäänyt päälle. Mutta lääke tueksi. Älä vaadi itseltäsi ensialkuun mitään muuta, ei liikuntaa reippaan kävelyn lisäksi, ei laihtumista, ei oikein syömistä, ei työnhaun suorittamista. Voimia.

Vierailija
113/122 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kuulin lääkäriltä, että painonhallinnassa laitetaan ensin uni kuntoon.

Eli siitä Aloittaisin. Valitettavasti jouduta apua todennäköisesti vaatimaan  kun ei ole työterveyshuoltoa.

Järjestöjen ja sosiaalitoimiston tukiperhejonoihin  jotta saat tukioerhern edes joskus.

Vierailija
114/122 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtamislääke lapsen yöheräämisen jälkeen? Miksi tätä ei ole tarjottu?

Vierailija
115/122 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, älä kiertele sitä lähintä eli omaa puolisoasi..

Sinulla terveys pettää.

Miehelle vastuuta nyt, ennen kuin sinä olet sauraakakunnossa.

Tuo on pelkkää pelkoa. Kohtaa se ihminen.

Itsekin tiedät, että se on se ongelmien ydin. Te ette kohtaa.

Molemmat menette omista lapsuuden perheestä opitulla  tutuilla malleilla. Toinen laistaa vastuun. Sinä otat liikaa vastuuta. Ette kuppikaan opettele uutta, teidän yhteistä perhe-elämää kantavaa tapaa. Panostajaa siihen teidän juttuun.

Se vaatii nyt sinulta sitä, että sinä uskallat. Ole rohkea. Et sinä mitään menetä. Nytkin teet paljon yksin ja kannat vastuuta niin paljon. Siinä se kamelin selkä katkeaa jostain pienestä. Nyt on se aika toimia.

Ssnot, että nyt loppu. Et vasn enää jaksa. Tarvitset apua. Teillä on yhteinen lapsi. Yhteinen perhe. Toivottavasti yhteinen tulevaisuus.

Jos terveys prakaa, niin sitten on vaikeaa.

tuo henkinen stressi voi vaikuttaa vaikka kuinka paljon sinun terveyteesi.

Sanot äijälle, että nyt olet ihan loppu tarvitset avun. Suunnittele että miten hän rupeaa hoitamaan asioita.

Voihan se mieskin pyytää sieltä sossusta sitä apua. Se olisi ihan hyvä että joku kävisi vaikka opettamassa hänelle miten tehdä ruokaa ja miten hoitaa sitä perhettä ja lasta ja vaimoa.

Se nyt vaan on niin.

Vierailija
116/122 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin lapsen nyt ihan ekaksi eri huoneeseen nukkumaan. Tuon ikäiselle voi jo sanoa, että jos herää yöllä, ei saa tulla herättämään äitiä jos ei ole oikeasti hätä. Ei se siitä rikki mene, selität vaan että äidin on pakko saada nukkua.

Äidille taas joksikin aikaa lääke unen tukemiseen, että oppii nukkumaan uudestaan. Muutama viikkokin voi hyvin riittää. Päivisin liikkeelle vaikka väkisin, että uni paranee. Ei sen tarvitse olla ihmeellistä, vaikka 10-15 min kävelyä pari kertaa päivässä aluksi. Riittävän ajoissa nukkumaan, eli heti kun ekan kerran tuntuu siltä. 

Sitten kun nämä rytmiasiat ratkottu, seuraavana huomio ruokavalioon. Hyvän aamiaisen syömisen voit aloittaa kyllä hetikin, se jo usein auttaa ruokarytmin löytymiseen. Aamulla pitää syödä vaikka ei olisi nälkä, riittävästi proteiinia mukaan. Ajatuksena siis löytää pienin asia jota voit muuttaa vaikka olet väsynyt ja tehdä noita pieniä muutoksia aina lisää kun tilanne vähän helpottaa.

Vierailija
117/122 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiahoito auttaa mielen jumeihin (niihinkin mistä et tiedä) ja rentouttaa. 

Koita liikuttaa lasta enemmän, viettäkää aikaa ulkona. Valo ja liikunta väsyttää teitä molempia.

Urheilua en suosittele, sillä olet ylirasitustilassa. Itselläni on auttanut luonnossa oleilu, uni ja ravinto. Toivoa on.

Vierailija
118/122 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, älä kiertele sitä lähintä eli omaa puolisoasi..

Sinulla terveys pettää.

Miehelle vastuuta nyt, ennen kuin sinä olet sauraakakunnossa.

Tuo on pelkkää pelkoa. Kohtaa se ihminen.

Itsekin tiedät, että se on se ongelmien ydin. Te ette kohtaa.

Molemmat menette omista lapsuuden perheestä opitulla  tutuilla malleilla. Toinen laistaa vastuun. Sinä otat liikaa vastuuta. Ette kuppikaan opettele uutta, teidän yhteistä perhe-elämää kantavaa tapaa. Panostajaa siihen teidän juttuun.

Se vaatii nyt sinulta sitä, että sinä uskallat. Ole rohkea. Et sinä mitään menetä. Nytkin teet paljon yksin ja kannat vastuuta niin paljon. Siinä se kamelin selkä katkeaa jostain pienestä. Nyt on se aika toimia.

Ssnot, että nyt loppu. Et vasn enää jaksa. Tarvitset apua. Teillä on yhteinen lapsi. Yhteinen perhe. Toivottavasti yhteinen tulevaisuus.

J

Nehän on eronneet jo useampi vuosi sitten. Mitä oikein höpiset.

Vierailija
119/122 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päivällä tänne saisi jonkun sossun (onko se nyt sitten lapsiperheiden kotipalvelu vai mikä) käymään kyllä, mutta ei hoitamaan lasta vaan jotenkin tukemaan arjen toiminnoissa". Kotiin tulevat sossut ovat vakoilijoita. Katsovat, josko löytävät syytä temmata lapsi sinulta pois.

Vierailija
120/122 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin siinä tilanteessa lääkäriin ja sain nukahtamislääkkeitä. Eivät tehneet oloa tokkuraiseksi, mutta jokainen on yksilö. Unettomuus oli se pahin ongelma, oli kauheaa, kun ei saanut nukkua. 

Onko ketään sukulaisia tms, jotka voisivat duttaa lapsen kanssa? Sinulta puuttuu nyt tukiverkostot ja ne ovat välttämättömiä kaikille. Minulla oli totaaliyksinhuoltajana tärkeä apu isovanhemmissa, jotka auttoivat lapsenhoidossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi