Miten lähteä ratkaisemaan tällaista ongelmatilannetta elämässä?
Yhtä aikaa iso kasa ongelmia, joista kaikki vaikuttaa kaikkeen enkä tiedä miten tätä lähtisi ratkomaan. Terveys prakaa. Yritän lyhyesti selittää tilanteen, jos joku osaisi neuvoa.
Minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi. Ei juurikaan omaa aikaa, koska lapsen isä ei viitsi osallistua lapsen elämään. Tukiverkostoja minulla ei ole, koska läheiseni kaipaavat minulta apua, eivät pysty minua auttamaan. Lapsi on aina nukkunut huonosti ja herännyt pitkin yötä, siksi minäkin nukun huonosti ja minulle kehittyi paha unettomuusongelma lapsen yöheräilyjen vuoksi. Koska en saa nukuttua niin en jaksa liikkua enkä urheilla. Jos yritän niin on voimat pois enkä palaudu lyhyestäkään lenkistä millään. Paino nousee koska on niin kova stressi, paha unettomuus, väsymys ja liikunnan puute. Koska paino on noussut en halua tavata ihmistä, häpeän ulkonäköäni. Terveyteen tullut monenlaista kremppaa liikkumattomuuden ja ylipainon ja unettomuuden takia. Olen työtön kun määräaikainen työ loppui eikä kukaan halua palkata näin väsynyttä ihmistä. Kävin lääkärissä mutta lääkäri ei löytänyt minusta isompaa vikaa, sanoi ettei voi auttaa, eikä uutta aikaa saa kun on jo todettu että vikaa ei ole. Vaikka on ihan järkyttävä unettomuus, stressi ja muutakin. Mutta julkisella ei haluta kai työtöntä sen enempää tutkia. Rahaa yksityiselle ei ole.
Kommentit (122)
Vaadi teille molemmille verikokeet ja ferritiiniarvon selvitys ja pyydä neuvolasta lapselle selvittelyä mahdollisesta refluksista. Unihäiriöön on aina syy ja se pitää selvittää. Olet tosi vaikeassa paikassa ja tarvitsette apua, kannattaa ottaa sitä vastaan sosiaalihuollostakin, mutta unihäiriöt ovat ennen kaikkea sairaanhoidollinen asia. Kovasti voimia sinulle!
Isän osallistuminen? Onko päihdeongelma vai mikä syynä, ettei huolehdi lapsesta? Oletteko eronneet? Kerrotut hänelle tilanteesta. Jos teillä on yhteishuoltajuus, voisiko lapsi olla viikonloppuja isällään. Saisit omaa aikaa ja mahdollisuuden korjata unirytmin.
Joku ehdotti että jätä miehesi. Emme me ole enää yhdessä. Hän jätti minut kun lapsi oli alle vuoden. Ei jaksanut vauva-arkea. Ei ole senkään jälkeen viitsinyt juurikaan osallistua lapsen elämään. Tapaa lasta satunnaisesti, mutta suostuu tapaamaan häntä vain, jos minä olen paikalla eli jos lapsi on koko ajan minun vastuulla ja minun huolehdittavana siinä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet työtön ja lapsi päiväkodissa? Mikset nuku päivällä?
Kärsin niin pahasta unettomuudesta, että en nukahda vaikka yrittäisin päivällä nukkua. Lapsi on osan päivää päiväkodissa. Ap
Hankkisin kroonisesta unettomuudesta lääkärintodistuksen ja sillä perusteella lapselle kokoaikaisen päivähoitopaikan. Puolipäivähoidossa olevan lapsen kanssa ehtii suunnilleen käymään kaupassa ja laittamaan pyykkinoneen päälle ja sitten pitää taas hakea lasta.Siis kyllä lapseni saisi ilman mitään lääkäri todistuksia olla koko päivän päiväkodissa, nykyään se on jokaisen lapsen oikeus vaikka vanhempi omisi työtön. En vain ole halunnut pitää häntä siellä pitkää päivää nyt työttömänä, koska ryhmä on iso ja
Lapsi tarvii rentouttavan ohjelman päiväkodin jälkeen. Levotonta on koulussakin, etkä voi häntä siltä suojella. Lapsen pitää antaa karaistua.
Rentoutus voi olla ihan fyysistä makuullaoloa vaikka heti kun on tultu kotiin ja kädet pesty. Otatte ja köllötätte sohvalla tai lattialla jumppapatjoilla ja jännitette ja rentoutatte kaikki lihasryhmät läpi hartioista jalkateriin. Sitten ravitselette päivän pölyt pois niskoilta kuvaannollisesti. Opeta lapsellesi maadoittuminen. Lapsella mielikuvitus on kuin supervoima. Sen vuoksi maadoittuminen onkin lapsena helpompi oppia kuin aikuisena. Pyydä lasta laittamaan jalkaterät lattialle ja keskittymään siihen, miltä tuntuu kun jalkaterät ovat vahvasti lattiaa vasten. Samaa maadoittumista voi harjoitella sängyssäkin kun lapsi keskityy tuntemaan, kuinka jalka painautuu patjaa vasten, kylkikin painautuu patjaa vasten, käsikin painautuu patjaa vasten jne.
Tuosta lapsella on jo helppo oppia se, että kun herää niin ei kannata hätääntyä vaan laittaa pää tyynylle ja tuntea, kuinka pää painuu tyynyä vasten ja kuinka kotona on kaikki ok ja rauhallista kuten aina jne. Kyllä lapsellekin voi sanoa, että vain mielikuvitusrikkailla ihmisillä on painajaisia ja pelkoja ja siten heillä on myös mielikuvituksen lahja, jolla kuvitella vaihtoehtoinen tapahtumakulku. Mörkö ei tulekaan syömään suuhunsa, vaan kävelee yöllä auki olevalle grillille ostamaan hampurilaista jne. Lapsen voi pyytää itse keksimään sen vaihtoehtoisen tarinan painajaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Isän osallistuminen? Onko päihdeongelma vai mikä syynä, ettei huolehdi lapsesta? Oletteko eronneet? Kerrotut hänelle tilanteesta. Jos teillä on yhteishuoltajuus, voisiko lapsi olla viikonloppuja isällään. Saisit omaa aikaa ja mahdollisuuden korjata unirytmin.
Kyllä exäni tietää tilanteeni, on aina tiennyt. Hån ei vain viitsi osallistua. Mistään päihdeongelmasta en ainakaan tiedä, en usko mitään sellaista olevan. Enemmän ilmeisesti vaivaa itsekkyys, laiskuus, mukavuudenhalu ja haluttomuus kantaa vastuuta. Hän ei ota lasta yöksi luokseen. Ap
Onko joku, joka voisi auttaa lapsen hoidossa? Kummi, isovanhempi, tädit ym? Isän suku?Sitten sinä otat jotain unilääkettä. Uni on tärkeä.
Ymmärsinkö oikein? Läheisesi tarvitsevat sinun apuasi, joten eivät voi auttaa. Sinä kuitenkin voit auttaa heitä, vaikka olet itsekin avun tarpeessa.
Eli sinun ja läheistesi väliltä puuttuu vastavuoroisuus tuossa auttamisasiassa?
pitää opetella sanomaan EI. Priorisoimaan oma perhe tärkeimmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lapsi pois päiväkodista, ole aktiivinen lapsesi kanssa, ulkoilkaa, laittakaa ruokaa yhdessä, lue hänelle, nukkukaa kun väsyttää! Heitä työllistymishaaveet pois koska nyt se on liki toivotonta. Lapsesi rauhoittuu kun saa tarpeeksi läheisyyttä. Paras vuodenaika tulossa.
Päiväkoti on lapselle tärkeä siksi, että hän sosiaalistuu siellä, saa varhaiskasvatusta ja näkee ikäisiään eli vertaisryhmäänsä. Lapset, joilla ovat huonosti kehittyneet sosiaaliset taidot, ovat koulumaailmassa altavastaajia. Lapsen kanssa voi olla päiväkotiajan ulkopuolella kuvailemillasi tavoilla. Läheisyyttä voi antaa pitkin päivää jo aamulla heräämisestä lähtien.
Olet siis sitä mieltä että päiväkoti ja koulu kasvattavat lapsen, en allekirjoita tuota. Miksi työtön vie lapsen päiväkotiin ja missä on lapsen isä, ap kirjoitti avauksessa että isä ei viitsi olla lapsen kanssa ? Äiti voi lapsen kanssa ulkoilla, on siellä muitakin työttömiä äitejä, ja viedä johonkin vaikkapa seurakunnan kerhoon sosiaalistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku, joka voisi auttaa lapsen hoidossa? Kummi, isovanhempi, tädit ym? Isän suku?Sitten sinä otat jotain unilääkettä. Uni on tärkeä.
Ei ole ketään auttamassa. Isän suku ei edes tunne lasta, koska isä ei osallistu juurikaan lapsen elämään. Isovanhemmat isän puolelta ei enää elä. Minun vanhemmat elää, mutta heidän tilanne on muuttunut niin että tarvitsevat itse apua minulta. Kummeja lapsellani ei ole. Minulla on kyllä muutama ystävä, mutta he eivät halua ottaa lasta hoitoon, yrittävät kyllä auttaa minua tsemppaamalla ja voin heille puhua huolistani, mutta sellaista käytännön apua minulla ei ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu unilääketieteen erityispätevyyden omaavan erikoislääkärin vastaanotolle, heiltä löytyy monenlaisia konsteja unettomuuden hoitoon, eikä unilääkkeet ole suinkaan se ensimmäinen vaihtoehto. Ensin selvitetään unettomuuden juurisyyt , ja hoitosuunnitelma sitten sen mukaisesti.
Eihän tuon juurisyyn selvittäminen erikoislääkäriä vaadi: lapsen heräilyjen myötä on oma unettomuus kroonistunut. Tuo käy helposti ja jää päälle, vaikka lapsi oppisikin nukkumaan pitempiä yöunia. Vanhempi on tavallaan yliherkässä stressitilassa, vaikka akuutti monen yöheräämisen tarve on jo ohi. Silloin on jo oppinut heräämään pienenkin risahduksen ja ynähdyksen vuoksi. Voi olla, ettei lapsi edes muista heränneensä yöllä. Ihmislapsi varmistaa vielä koulikäisenäkin monta kertaa yössä sängyssään istumaan nousten, että onko ympäristössä kaikki ok ja ovatko muut ihmiset siinä lähellä tai lähistöllä. Lapsella ei ole siis mitään hätää. Lapsi on normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lapsi pois päiväkodista, ole aktiivinen lapsesi kanssa, ulkoilkaa, laittakaa ruokaa yhdessä, lue hänelle, nukkukaa kun väsyttää! Heitä työllistymishaaveet pois koska nyt se on liki toivotonta. Lapsesi rauhoittuu kun saa tarpeeksi läheisyyttä. Paras vuodenaika tulossa.
Päiväkoti on lapselle tärkeä siksi, että hän sosiaalistuu siellä, saa varhaiskasvatusta ja näkee ikäisiään eli vertaisryhmäänsä. Lapset, joilla ovat huonosti kehittyneet sosiaaliset taidot, ovat koulumaailmassa altavastaajia. Lapsen kanssa voi olla päiväkotiajan ulkopuolella kuvailemillasi tavoilla. Läheisyyttä voi antaa pitkin päivää jo aamulla heräämisestä lähtien.Ja ennen kaikkea, lapselle muodostuu ja säilyy näin edes jonkinlainen vuorokausirytmi. Päivällä touhutaan, yöllä kuuluu nukkua.
Äitihän se on joka valvoo, äidin vrk-rytmi on pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen että ap pyrit terveyskeskukseen keskustelemaan psykiatrisen hoitajan kanssa Jos haluat ratkaista ongelmasi.
Voinhan minä mennä jos vain antavat ajan sellaiselle. Mutta kun en minä ole ahdistunut enkä masentunut enkä mitään sellaista, olen vain väsynyt. Mitä se hyödyttää että puhun siitä väsymyksestä? Tarvitsisin unta. Ap
Lääkärille sinun pitää päästä.
Tk-lääkäri voi antaa lähetteen lääkärille, joka auttaa univaikeuksissa. Tk-lääkäri voi kirjoittaa lähtetteen nettiterapiaan. Sieltä nettiterapiasta voi löytyä apu uniongelmiin.Nykyään on vaikea saada lähetteitä. Julkinen puoli säästää. Yksityiseen ei mo
Nettiterapia kuuluu julkiseen terveydenhuoltoon. Sanoin nettiravitsemusterapeutti, jolle voi myös pyytää lähettteen tk-lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein? Läheisesi tarvitsevat sinun apuasi, joten eivät voi auttaa. Sinä kuitenkin voit auttaa heitä, vaikka olet itsekin avun tarpeessa.
En auta läheisiäni. Kamalaa tunnustaa, mutta en auta, koska en jaksa. Olen niin väsynyt. Olen joutunut sanomaan kaikille että en vain pysty. Läheiseni ovat siis vanhempani, jotka eivät sairauksiensa vuoksi voi auttaa lapsen kanssa, vaan tarvitsevat itse apua. Ovat pettyneitä minuun kun en auta heitä, mutta en vain jaksa lähteä sinne auttamaan. Etenkin kun tiedän, että heidän sairaudet vain etenee, ei heistä olisi auttamaan minua lapsen kanssa vaikka miten auttaisin itse heitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi jo alussa, että on totaalisen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vietät päiväsi, ethän nuku päiväunia? Koeta nyt ottaa se terveellisen syömisen ja oikeiden määrien syöminen harjoiteltavaksi, koska ongelmasi vain pahenee jos stressin tms takia ylipaino lisääntyy,
Mene ulos kävelylle ja nauti luonnosta, se parantaa monia asioita.
Haluaisin nukkua edes päiväunia, mutta en pysty niitä nukkumaan vaikka yrittäisin. Olen niin väsynyt etten jaksa liikkua päivällä. En jaksa käydä kävelyllä, kun on niin huono olo kun ei ole nukkunut. Saatan välillä istua puistossa saadakseni kuitenkin raitista ilmaa. Muuten päivisin yritän hakea töitä. Syön ihan terveellisesti. Silti olen lihonut paljon. Ap
Jos oikeasti et nuku, sinun pitää vaatia pääsy psykiatrian osastolle jossa sinut lääkitään nukkumaan. Maanikot eivät nuku ja se on vaarallista ellei siihen puututa, tämä kuriositeettina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En auta läheisiäni. Kamalaa tunnustaa, mutta en auta, koska en jaksa. Olen niin väsynyt. Olen joutunut sanomaan kaikille että en vain pysty. Läheiseni ovat siis vanhempani, jotka eivät sairauksiensa vuoksi voi auttaa lapsen kanssa, vaan tarvitsevat itse apua. Ovat pettyneitä minuun kun en auta heitä, mutta en vain jaksa lähteä sinne auttamaan. Etenkin kun tiedän, että heidän sairaudet vain etenee, ei heistä olisi auttamaan minua lapsen kanssa vaikka miten auttaisin itse heitä. Ap
Älä kanna liikaa huonoa omaatuntoa tuosta. Jos on liian uupunut auttamaan muita niin sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti on lapselle tärkeä siksi, että hän sosiaalistuu siellä, saa varhaiskasvatusta ja näkee ikäisiään eli vertaisryhmäänsä. Lapset, joilla ovat huonosti kehittyneet sosiaaliset taidot, ovat koulumaailmassa altavastaajia. Lapsen kanssa voi olla päiväkotiajan ulkopuolella kuvailemillasi tavoilla. Läheisyyttä voi antaa pitkin päivää jo aamulla heräämisestä lähtien.Olet siis sitä mieltä että päiväkoti ja koulu kasvattavat lapsen, en allekirjoita tuota. Miksi työtön vie lapsen päiväkotiin ja missä on lap
Kuinka monta tutkimusta olet lukenut varhaiskasvatuksesta? Sipilän hallituksen päätöksestä laittaa osa lapsista puolipäivähoitoon kärsii valtava määrä nykyisiä nuoria ja nuoria aikuisia. Puolipäivähoidossa ollut kanta-asukkaan lapsi lähtee kahden vuoden tieto- ja taitotasojen takamatkalta peruskouluun täyspäivähoidossa olleeseen kanta-asukkaan lapseen verrattuna. Muualta tulleen vanhemman puolispäivähoidossa ollut lapsi lähtee neljän vuoden takamatkalta verrattuna täyspäivähoidossa olleeseen kanta-asukkaan lapseen.
Kyse on ihan oikeasti noiden pienten ihmisten tulevaisuudesta. Se, että lapset saavat hyvän varhaiskasvatuksen, on Suomen etu lastenne ja heidän perheidensä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat aikuisia ihmisiä, jotka voivat hakea apua muiltakin kuin sinulta. Ovatko he ottaneet vastaan kaiken avun, jonka voivat saada sairauksiensa puolesta?
Jätä miehesi ja otatte viikko-viikko-huoltajuuden. Näin ollen saat nukkua ainakin joka toinen viikko. Kuulostaa varmaan vittuilulta, mutta näetkö, millaiseen tilaan hän on ajanut sinut olemalla osallistumatta lapsen hoitoon?