Miten lähteä ratkaisemaan tällaista ongelmatilannetta elämässä?
Yhtä aikaa iso kasa ongelmia, joista kaikki vaikuttaa kaikkeen enkä tiedä miten tätä lähtisi ratkomaan. Terveys prakaa. Yritän lyhyesti selittää tilanteen, jos joku osaisi neuvoa.
Minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi. Ei juurikaan omaa aikaa, koska lapsen isä ei viitsi osallistua lapsen elämään. Tukiverkostoja minulla ei ole, koska läheiseni kaipaavat minulta apua, eivät pysty minua auttamaan. Lapsi on aina nukkunut huonosti ja herännyt pitkin yötä, siksi minäkin nukun huonosti ja minulle kehittyi paha unettomuusongelma lapsen yöheräilyjen vuoksi. Koska en saa nukuttua niin en jaksa liikkua enkä urheilla. Jos yritän niin on voimat pois enkä palaudu lyhyestäkään lenkistä millään. Paino nousee koska on niin kova stressi, paha unettomuus, väsymys ja liikunnan puute. Koska paino on noussut en halua tavata ihmistä, häpeän ulkonäköäni. Terveyteen tullut monenlaista kremppaa liikkumattomuuden ja ylipainon ja unettomuuden takia. Olen työtön kun määräaikainen työ loppui eikä kukaan halua palkata näin väsynyttä ihmistä. Kävin lääkärissä mutta lääkäri ei löytänyt minusta isompaa vikaa, sanoi ettei voi auttaa, eikä uutta aikaa saa kun on jo todettu että vikaa ei ole. Vaikka on ihan järkyttävä unettomuus, stressi ja muutakin. Mutta julkisella ei haluta kai työtöntä sen enempää tutkia. Rahaa yksityiselle ei ole.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin nukkuminen kuntoon.
Outoa, ettei lääkäri määrännyt uniongelmiin melatoniinia 5mg illansuussa ja doksepiinia 3mg tunti ennen nukkumaanmenoa. Doksepiinia uskalletaan antaa jopa vanhuksille parantamaan unta. Se ei heikennä kognitiivisia kykyjä. Unettomuus ja huonontuminen uni lihottavat suomalaisia. Asian ovat sekä lihavuus- että unilääkärit todenneet. Sen kunnonkohotus pitää lähteä liikkeelle ehjästä yöunista. Sen jälkeen vasta tavoitteellinen kuntoilu.Ap on lihava ja doksepiini lihottaa lisää. Varmaan siksi.
Kyllä se on ruoka joka lihottaa, syö enemmän kuin kuluttaa !
Itseasiassa se on unen puute ja stressi jotka lihottaa. Silloin ei laihdu vaikka laihduttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lapsi pois päiväkodista, ole aktiivinen lapsesi kanssa, ulkoilkaa, laittakaa ruokaa yhdessä, lue hänelle, nukkukaa kun väsyttää! Heitä työllistymishaaveet pois koska nyt se on liki toivotonta. Lapsesi rauhoittuu kun saa tarpeeksi läheisyyttä. Paras vuodenaika tulossa.
Lapseni on kyllä ihan tavallisen rauhallinen lapsi, ja hän saa tietenkin läheisyyttä ja aikaani. En oikein ymmärrä vinkkiä, että nukkukaa kun nukuttaa. Lapseni heräilee paljon kesken unien ja minä taas kärsin sen vuoksi niin pahasta unettomuudesta, että en enää pysty nukkumaan vaikka väsyttää todella paljon. Yleensähän tällaiseen määrättäisiin unilääkkeet, mutta minulle niitä ei voi nyt määrätä, koska lapsi heräilee öisin ja olen hänestä yksin öisin vastuussa, en voi tainnuttaa itseäni johonkin lääketokkuraan yön ajaksi. Ap
Onhan teillä ketjut ovissa? Unissakävelijäkin herää kun joutuu käyttämään sormien hienomotoriikkaa varmuusketjun avaamisessa. Kun laittaa oven takalukkoon ja ketjun vielä sen lisäksi kiinni, ei yöllä kävelemään lähtenyt lapsi pääse kotoa pois.
Minkä ikäinen lapsesi on? Päiväkoti ikäinen voi olla alle vuoden ikäinen, 6 vuotiaaseen saakka.
Olisi helpompi ottaa kantaa ja yrittää auttaa jos tietäisi lapsen ikää.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen että ap pyrit terveyskeskukseen keskustelemaan psykiatrisen hoitajan kanssa Jos haluat ratkaista ongelmasi.
Juu, heti vaan psykiatrialta diagnoosia ja mielialalääkerumbaan kun on elämässä vaikea jakso. Näinhän sitä Suomessa asiat "hoidetaan".
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin, kun kävin itsellinen äiti -ehdokkaana psykologilla, juuri tuosta että johonkin ensi- tai turvakotiin voi yh mennä nukkumaan jos vain tilaa riittää.
En oikein ymmärrä, mitä olisit halunnut, että lääkäri vielä tutkii? Siis eikö ongelmiesi juurisyyt ole ihan selvät ja ei-lääketieteelliset, erittelet ne itse hienosti tuossa.
Tuntuu, että jos lapsi herää vain pari kertaa yössä, niin ongelmasi on tällä hetkellä (vaikka laukaisevana tekijänä toimikin lapsen huonounisuus) tosiaan enimmäkseen se oma unettomuus. Lääkkeetön ja muutenkin tutkimusten mukaan tehokkain hoito siihen on terapia. Sitä saa myös nettiterapiana, voit pyytää lähetteen. Vrt mun kissa herättää mut ties monta kertaa yössä mutta nukun silti ja olen virkeä. Eli hoitoa kaipaa nyt mielestäni ap eikä lapsi.
Samaa mieltä, että ongelma on siis äidin puolella. Aloituksesta ymmärsin väärin, että lapsi heräilisi toistuvasti joka yö. Sitten noita unihygienia juttuja pitäisi miettiä äidin näkökulmasta. Onko sinulla käytössä esim. pitkävaikutteista melatoniinia? Ymmärrän, että kaikilla se ei auta, mutta siitä tulee äärimmäisen harvalle mitään sellaista tokkuraa, ettei heräisi hoitamaan lasta. Toisekseen, jäätkö sänkyyn pyörimään sen jälkeen, kun heräät lapsen kanssa? Jos uni ei tule heräämisen jälkeen, niin kannattaa nousta sängystä pois ja mennä takaisin vasta, kun oikeasti tuntuu siltä, että voisi nukahtaa uudelleen. Moni on kouluttanut kroppaansa siihen, että sängyssä "vietetään luppoaikaa". Keho kannattaa ehdollistaa siihen, että sänky on vain nukkumiselle. Varsinkin, jos kärsii unettomuudesta. Eli kokeile mennä vaikka olohuoneeseen, lue kirjaa. Kun alkaa oikeasti unettamaan, mene takaisin vuoteeseen. Testaa pari viikkoa, muuttaako mitään.
T. Melatoniini kommentoija
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsesi on? Päiväkoti ikäinen voi olla alle vuoden ikäinen, 6 vuotiaaseen saakka.
Olisi helpompi ottaa kantaa ja yrittää auttaa jos tietäisi lapsen ikää.
Hän on jo viisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet työtön ja lapsi päiväkodissa? Mikset nuku päivällä?
Kärsin niin pahasta unettomuudesta, että en nukahda vaikka yrittäisin päivällä nukkua. Lapsi on osan päivää päiväkodissa. Ap
Hankkisin kroonisesta unettomuudesta lääkärintodistuksen ja sillä perusteella lapselle kokoaikaisen päivähoitopaikan. Puolipäivähoidossa olevan lapsen kanssa ehtii suunnilleen käymään kaupassa ja laittamaan pyykkinoneen päälle ja sitten pitää taas hakea lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lapsi pois päiväkodista, ole aktiivinen lapsesi kanssa, ulkoilkaa, laittakaa ruokaa yhdessä, lue hänelle, nukkukaa kun väsyttää! Heitä työllistymishaaveet pois koska nyt se on liki toivotonta. Lapsesi rauhoittuu kun saa tarpeeksi läheisyyttä. Paras vuodenaika tulossa.
Päiväkoti on lapselle tärkeä siksi, että hän sosiaalistuu siellä, saa varhaiskasvatusta ja näkee ikäisiään eli vertaisryhmäänsä. Lapset, joilla ovat huonosti kehittyneet sosiaaliset taidot, ovat koulumaailmassa altavastaajia. Lapsen kanssa voi olla päiväkotiajan ulkopuolella kuvailemillasi tavoilla. Läheisyyttä voi antaa pitkin päivää jo aamulla heräämisestä lähtien.
Ja ennen kaikkea, lapselle muodostuu ja säilyy näin edes jonkinlainen vuorokausirytmi. Päivällä touhutaan, yöllä kuuluu nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin nukkuminen kuntoon.
Outoa, ettei lääkäri määrännyt uniongelmiin melatoniinia 5mg illansuussa ja doksepiinia 3mg tunti ennen nukkumaanmenoa. Doksepiinia uskalletaan antaa jopa vanhuksille parantamaan unta. Se ei heikennä kognitiivisia kykyjä. Unettomuus ja huonontuminen uni lihottavat suomalaisia. Asian ovat sekä lihavuus- että unilääkärit todenneet. Sen kunnonkohotus pitää lähteä liikkeelle ehjästä yöunista. Sen jälkeen vasta tavoitteellinen kuntoilu.Ap on lihava ja doksepiini lihottaa lisää. Varmaan siksi.
Noin pieni annos lihottaa todella harvaa ja harvoin. Unettomuus on suurempi riski kuin doksepiini. Unettomuus kohottaa myös verensokeriarvoja ja se on tie kakkostyypin diabeteksen puhkeamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen että ap pyrit terveyskeskukseen keskustelemaan psykiatrisen hoitajan kanssa Jos haluat ratkaista ongelmasi.
Voinhan minä mennä jos vain antavat ajan sellaiselle. Mutta kun en minä ole ahdistunut enkä masentunut enkä mitään sellaista, olen vain väsynyt. Mitä se hyödyttää että puhun siitä väsymyksestä? Tarvitsisin unta. Ap
Lääkärille sinun pitää päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin, kun kävin itsellinen äiti -ehdokkaana psykologilla, juuri tuosta että johonkin ensi- tai turvakotiin voi yh mennä nukkumaan jos vain tilaa riittää.
En oikein ymmärrä, mitä olisit halunnut, että lääkäri vielä tutkii? Siis eikö ongelmiesi juurisyyt ole ihan selvät ja ei-lääketieteelliset, erittelet ne itse hienosti tuossa.
Tuntuu, että jos lapsi herää vain pari kertaa yössä, niin ongelmasi on tällä hetkellä (vaikka laukaisevana tekijänä toimikin lapsen huonounisuus) tosiaan enimmäkseen se oma unettomuus. Lääkkeetön ja muutenkin tutkimusten mukaan tehokkain hoito siihen on terapia. Sitä saa myös nettiterapiana, voit pyytää lähetteen. Vrt mun kissa herättää mut ties monta kertaa yössä mutta nukun silti ja olen virkeä. Eli hoitoa kaipaa nyt mielestäni ap eikä lapsi.
Samaa mieltä, että ongelma on siis äidin puol
Lapsi siis heräilee joka yö kesken unien. Ja nukahtaa uudelleen pian, mutta minä en enää ollenkaan. En vaikka olisin sängyssä, en vaikka olisin mennyt sohvalle lukemaan tms. Jos nousen sängystä niin ei minulle tule koskaan sitä oloa että voisin nukahtaa uudelleen, kroppa on jotenkin niin ylikierroksilla. Melatoniinia olen ottanut mutta en ole huomannut siitä mitään vaikutusta. Mutta vika on siis minussa, ei lapsessa, neuvolankin mukaan on normaalia että lapsi herää joka yö jos kerran nukahtaa uudelleen. Pahin ongelma on kai minun paha unettomuus, joka alkoi siitä kun lapsi vauvana heräili koko ajan. Tunnin välein siis, joka yö. Ap
Tarvitsette tukiperheen, jonne lapsi voi mennä kerran, kaksi kertaa kuussa. Sinun täytyy saada nukkua kunnolla pois univelkoja. Lisäksi sinun täytyy saada joskus kunnolla omaa aikaa. Sitä kautta mielialakin nousee. Ota yhteyttä perheneuvolaan, he voivat järjestää tukiperheen.
Tosi vaikea tilanne!
Millainen päiväkoti on ja muut perheet? Itsellä on kokemusta lämpimistä hoitajista, jotka ottivat jopa yökylään yksinhuoltajan lasta, koska huomasivat toivottoman tilanteen. Tai jos sinulla on hyviä suhteita muihin vanhempiin, voisi virittää keskustelua, että pyytäisit tällaista isoa palvelusta että voisiko lapsi tulla yökylään, koska olet kauhean väsynyt. Monet hyvissä voimissa olevat perheet voisivat auttavat kyllä, mutta ongelmana on tietenkin, että sun pitää olla sen verran vahva, että otat tilanteen esiin,
Miten vietät päiväsi, ethän nuku päiväunia? Koeta nyt ottaa se terveellisen syömisen ja oikeiden määrien syöminen harjoiteltavaksi, koska ongelmasi vain pahenee jos stressin tms takia ylipaino lisääntyy,
Mene ulos kävelylle ja nauti luonnosta, se parantaa monia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet työtön ja lapsi päiväkodissa? Mikset nuku päivällä?
Kärsin niin pahasta unettomuudesta, että en nukahda vaikka yrittäisin päivällä nukkua. Lapsi on osan päivää päiväkodissa. Ap
Hankkisin kroonisesta unettomuudesta lääkärintodistuksen ja sillä perusteella lapselle kokoaikaisen päivähoitopaikan. Puolipäivähoidossa olevan lapsen kanssa ehtii suunnilleen käymään kaupassa ja laittamaan pyykkinoneen päälle ja sitten pitää taas hakea lasta.
Siis kyllä lapseni saisi ilman mitään lääkäri todistuksia olla koko päivän päiväkodissa, nykyään se on jokaisen lapsen oikeus vaikka vanhempi omisi työtön. En vain ole halunnut pitää häntä siellä pitkää päivää nyt työttömänä, koska ryhmä on iso ja levoton ja lapsi pitkän päiväkotipäivän jälkeen itse levoton ja nukkuu entistä huonommin eli pitkät päivät selvästi pahensi ongelmaa. Enkä minä itse toisaalta pysty nukahtamaan päivällä. Ap
Jos käytät kahvia niin lopeta se nyt ainakin kokonaan.
Minkä ikäinen olet? Vaihdevuosijuttuihin liittyy myös univaikeuksia.
Ruokailu kuntoon ja melatonia illalla. Ulkoileen päivällä kun tenava hoidossa. Unikin tulee paremmin.
Illalla tenavan kanssa pikku lenkkiä puistoon, kalorit palaa.
Painosta viis kyllä ulos "mahdut "olo kohenee kun paino hissunkissun tippuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiselle on todella iso riski tehdä lapsi näin tukiverkottomaan kulttuuriin. Toivon aloittajalle voimia, harmittaa kun en voi auttaa. Tiedän mitä unettomuus on kun se menee täysin yli, on niin ylikierroksilla ettei pysty enää nukkumaan silloin kun olisi tilaisuus
Kiitos tsempistä! Se on juuri tuo, että on aivan kamalilla ylikierroksilla eikä vain nukahda vaikka miten yrittäisi nukkua.
Itse en tosin tehnyt lasta tietoisesti tukiverkottomaan tilanteeseen. Minulla oli silloin mies ja myös läheisit lupaili auttaa lapsen kanssa. Mies kuitenkin totesi lapsiarjen liian rankaksi ja päätti olla osallistumatta siihen kun lapsi oli vauva. Ja läheisten tilanne muuttui lapsen jo synnyttyä niin, että he tarvisikin nyt itse apua, eivät pysty olemaan auttajina. Ei näitä voinut ennustaa silloin kun raskautta suunniteltiin.
Ap
Olitteko naimisissa? Avovaimona ei kannata tehdä lapsia. Saatko edes elareita? Tosi huono tilanne. Olen ollut samassa tilanteessa ja en edes viitsi kertoa miten kävi. Mutta jos voisin kääntää aikaa taakse päin, olisin keskeyttänyt opinnot ja keskittynyt vain omaan jaksamiseen ja lapseen.
Onko Mielenterveystalolla nettisivuilla mitään univalmennusta? Entäs jos laittaisit jonkun heidän rentoutusnauhoistaan kuulumaan kuulokkeista kun unettomuus alkaa vaivata sinua? Minulla unettomuuteen auttavat parhaiten tylsät äänikirjat. Laitan sellaisen päälle puhelimellani 15 minuutiksi ja yleensä nukahdan viidessä minuutissa sen perusteella kun olen peruutellut ja kuunnellut kirjan tekstiä.
Kannattaisi varmaan lähteä selvittelemään niitä lapsen uniongelmia, kun herättelee öisin.
Meillä huono nukkuja alkoi nukkumaan paremmin, kun hän sai normaalia painavamman peiton. Ei siis mitään varsinaista painopeittoa, vaan paksun painavan täkin. Hänellä on aistiyliherkkyyksiä.