Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain kohtauksen, kumppani ei auttanut

Vierailija
03.05.2025 |

Pakko purkaa tuntoja jonnekin. Olen jo melko pitkään ajatellut että avopuolisoni saattaa olla narsisti. Terapiassa se sanottiin ihan suoraan mutta minun oli alkuun vaikea käsitellä sitä, ehkä siksi että minä olin ollut se jota sanottiin milloin miksikin. Olen ajatellut että järkkään vaivihkaa omaa elämää.

Eilen olimme olohuoneessa syömässä. En tiedä mitä tapahtui, ehkä verensokeri tippui tms (en käytä alkoholia) ja pökräsin pöydässä josta hoipertelin sohvalle lepäämään puolitokkurassa.

Heräsin jonkin ajan päästä sohvalta. En tiedä mitä tapahtui, mutta poikani 8 v oli vieressäni. Kysyin missä isä on? Poika sanoi että se surffaa tuolla netissä.

Eli puolisoa ei kiinnostanut olenko hengissä vai en.

Menen nyt tänään lääkäriin mutta tietenkin olen tosi järkyttynyt. Sanoin pojalle että näin ei tule näissä tilanteissa menetellä.

Varokaa jos vaisto sanoo että kaikki ei ole suhteessa kunnossa!

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus kolahti nyt trolleille erityisesti. 

Aika moni triggeröityy kun nainen odottaa hoivaa mieheltä. Niiden mielestä se menee aina niin että nainen hoivaa miestä. Nainen ei milloinkaan saa odottaa samaa.

Aika usein tuollaisissa tapauksissa ongelma on syntynyt siitä, että toinen on olettanut, että toinen tietää millä tavalla sitä hoivaa pitää tarjota, jotta se hyväksytään hoivaksi. EI vain ole koskaan tajuttu puhua näitä asioita ääneen. Sitten saadaan narsistinen haava siitä, kun toinen ei hoivannut siten, kuin itse olisi halunnut hoivattavan.  Tässäkin tapauksessa varmasti on kyse siitä, että ei ole pariskunta keskustellut näistä etukäteen ja ihan luonnollisesti, kun toinen on ollu

Mikä tunnevammainen tähän ketjuun nyt pesi trollaamaan... Ai että olisi pitänyt erikseen etukäteen keskustella, että miten tulisi suhtautua, jos toinen pyörtyy tai saa jonkin  kohtauksen, huhhuh.

No toki empatiakyvyttömlle pitäisi ehkä selittää etukäteen jokin toimintamalli, jotta hän pystyisi edes esittämään, että väittää ja huolehtii...

Ap, todella huolestuttavaa kylmää empatiakyvytöntä toimintaa miehelläsi. Terapautillesi olet kertonut varmaan aika paljon, ja uskon, että on tehnyt oikensuuntaisen arvion miehestäsi. Ei terapeutit tuollasta puhu hepposin perustein, ja on sinulle myös tärkeää tiedostaa millaisen asian ja persoonan kanssa itse olet tekemisissä. Toivottavasti saat erottua ja kaikki hoituu hyvin, pyydä apua ja tukea vaikka nastenlinjalta. Varaudu siihen, että erotessa miehen käytös eskaloituu, turvaa itsesi ja suunnittele ero hyvin etukäteen.

Voimia <3

SInulla ilmeisesti on tarve tahallisesti vääristellä toisten tekstejä. Ei. Ei tarvitse etukäteen puhua siitä mitä pitää tehdä, jos toinen pyörtyy. Vaan pitää parisuhteessa puhua toisen tarpeesta huomiolle ja miten sitä huomiota haluaisi toiselta saada. Tai jos toisella on korostunut tarve kokea hoivaa, niin toiselle kertoo siitä, jotta se toinen voisi sitten tarpeeseen vastata. Eihän se toinen muuten voi mitenkään tietää onko tullut annettua hoivaa niin paljon, että toinen tuntee tukahtuvansa siihen, vai liian vähän, jolloin toinen tuntee ettei toinen edes välitä. On mysö hyvä ymmärtää, että ihmisillä on erlaiset tavat toimia erilaisissa tilanteissa. Tuolla aiemmin jo esitettiin ap:lle kysymys siitä, että onko hän ottanut selvää mitä mies teki sillä aikaa, kun hän oli tajuton. Asiallinen kysymys, mutta ap sen sivuutti, joten vastaus lienee että ei ole (koska ap halusi nyt vain tuntea itsensä loukatuksi ja saada taas yhden todisteen siitä, että miehensä on narsisti. Voihan mies ollakin narsisti, mutta ap voisi itsekin katsoa vähän peiliin. jos siellä ei mitään parannettavaa ole, niin hyvä, jos on, niin vastuullisena aikusena tietenkin ottaa myös itse vähän vastuuta tapahtuneesta.)

Kiitos muuten haukuistasi :D Kertoo hienosti siitä ettet sinä ihan täysillä käy

Ole hyvä. Mitä ihmettä taas selität, ei tuossa ole mitään järkeä tai yhtymäkohtaa aloituksen tilanteeseen. Ei normaalin toisesta huolehtimisen pitäisi todellakaan olla noin h*lvetin  vaikeaa akuutissa sairastilanteessa.

Vierailija
82/90 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit syömässä ja verensokeri putosi? Huikea logiikka, syötävänä oli siis hirvenlihaa sellaisenaan?

Jos joku kävelee sohvalle istumaan, niin miksi ihmeessä puolison pitäisi olettaa, että nyt se kuoli?

Sinä et ymmärrä lukemaasi. On sinulla huikea logiikka! 

Noinhan ap kirjoitti: he olivat syömässä, verensokeri putosi (?), hän pökräsi ja sen jälkeen käveli sohvalle. Miehen olisi pitänyt olettaa, että nyt se kuoli ja soittaa hautaustoimisto paikalle.

Toistaiseksi en ole hoitoalalla kertaakaan tavannut pyörtyilijää, joka samantien lähtee liikenteeseen.

Olipas ilkeää vääristelyä. Tietenkään miehen ei olisi kuulunut olettaa ap:n kuolleen vaan varmistaa mikä on ja hälyttää apua. Lapsi oli fiksumpi.

Millä tavalla lapsen fiksuus näkyy? Kyselee pökränneeltä missä isä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit syömässä ja verensokeri putosi? Huikea logiikka, syötävänä oli siis hirvenlihaa sellaisenaan?

Jos joku kävelee sohvalle istumaan, niin miksi ihmeessä puolison pitäisi olettaa, että nyt se kuoli?

Noinhan ap kirjoitti: he olivat syömässä, verensokeri putosi (?), hän pökräsi ja sen jälkeen käveli sohvalle. Miehen olisi pitänyt olettaa, että nyt se kuoli ja soittaa hautaustoimisto paikalle.

Toistaiseksi en ole hoitoalalla kertaakaan tavannut pyörtyilijää, joka samantien lähtee liikenteeseen.

Ei hän lähtenytkään liikenteeseen. Hän pysyi kotona!!! Onko sinun olohuoneessasi Liikennettä? EI!

Mielenkiintoista, neljä alapeukkua, ihmiset eivät näemmä tunne edes omaa kieltään. Se on :"Lähteä liikkeelle! LII-KEEL-LE! Ymmärrättekö nyt!

Vierailija
84/90 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä joltain muulta kuin narsismilta. Narsisti on itsekeskeinen ja epävarma, muttei sentään välinpitämätön. 

Narsisti on myös emptiakyvytön tai hänellä on huomattavan puutteellinen emptiakyky. Tämä on yksi keskeinen piirre tuossa häiriössä. 

Usein tämä ilmenee ikävillä tavoilla siloin kun vaikka puoliso sairastuu. Narsisti todellakin on usein välinpitämätön kumppaninsa voinnista, mutta sen sijaan hän saattaa esimerkiksi suuttua tai ärsyynty ja valittaa, jos sairas puoliso ei pysty johonkin mitä narsisti haluaisi tms.

Vierailija
85/90 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan ap miten tämä pökräminen ilmeni? Pääsi lässähti lautaselle? Putosit tuolilta? Pikkuisen heilahdit mutta mitään ei pudonnut, kaatunut tai särkynyt?

Vai huimasiko vain?

Vierailija
86/90 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerran sain jonkun kohtauksen aloitettuani uuden masennuslääkkeen. Se vaikutti paniikkikohtaukselta mutta kouristelin samalla ja käsistä lähti tunto. Huusin miestäni apuun,hän oli makuuhuoneessa silloin. Hän ei tullut apuun vaikka huusin tosi kovaan ääneen.

Luulin ettei hän herännyt mutta myöhemmin hän tunnusti että hän oli hereillä ja kuuli kaiken. Ei kuulemma siksi tullut apuun kun luuli että olin vetänyt jotain huumetta ja siksi sain jonkun kohtauksen. En ymmärrä mistä hän sellaista keksi koska en ole ikinä käyttänyt huumeita. Jätin hänet joitain viikkoja myöhemmin.

Vierailija
87/90 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika tavallista, että jos pyörtyy ja kun siitä herää, niin sen jälkeen kömpii johonkin lepäämään. Kuten aloittajakin teki. Eli usein pystyy kyllä siis jokseenkin jo liikkumaan, mutta voi olla huono ja hutera olo jonkin aikaa. Joskus tajunnan menetyksessä voi olla kyse jostain vakavammasta, ja siksi on tärkeää tarkastaa toisen vointi ja seurata sitä.

Kenen tahansa paikallaolijan, tässä tapauksessa ap:n miehen, olisi tietenkin siis pitänyt tarkistaa ap:n vointi heti pyörtymisen jälkeen, auttaa hänet mahdollisesti siihen sohvalle, kysyä mikä on olo, haluaako jotakin, kuunnella vastaus ja seurata tilannetta, arvioida tilanteen vakavuus ja tarvittaessa soittaa hätänumeroon. Ap:n mies ei tehnyt mitään näistä. 

Vierailija
88/90 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tapahtunut päinvastainen tilanne. Kuvittelin ettei mies enää välitä minua ja sitten jouduin tiukkaan paikkaan. En voi tunnistusuhan takia kuvailla tarkemmin. Mies vaaransi itsensä auttaakseen minua.

Hädässä rakkaus tutaan

Vierailija
89/90 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marttyyrius on narsismin piirre. 

Järkyttyminen, mistä aloittaja kertoi ja täysin aiheesta, on esimerkiksi kuitenkin eri asia kuin marttyyrius. Marttyyriutta voi olla joillakin ihmisellä myös ilman narsismia. Marttyyrikäytöstä ja -ajattelua voi liittyä myös narsistisuuteen.

Tuo nyt ei ole kuitenkaan tämän ketjun aihe millään tavalla, eikä siksi irrallisella kommentillasi ole nyt mitään varsinaista pointtia tähän keskusteluun, eikä ap.n miehen mahdollisesta marttyyrikäytöksestä meillä ei ole tietoa. 

Vierailija
90/90 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, kiitos kaikista kommenteista.

Niin, kysymyksessä ei todennäköisesti ollut mikään iso juttu sillä olen ollut nyt ihan ok. Verensokeri tms en tiedä.

Ja joo, en miellä itseäni miksikään prinsessaksi, mutta kyse oli juuri siitä että ei MINKÄÄNLAISTA elettä. 

Ruokapöydässä meni taju hetkeksi niin että sotkin sormeni risottoon mikä kuullostaa hassulta mutta ei siinä oikeen naurattanut.

Mun mielestä aika paha. Poika on tuonut minulle karkkia että voisin hyvin, se on kyllä ihana :)

Ihana poika :)

Samaa ei voi valitettavasti sanoa miehestäsi...

Ja onnea uuteen elämään erossa tuosta kurjakkeesta miehestäsi. Suunnitelmasi järjestellä oma elämä valmiiksi pikuhiljaa eroa varten, kuulostaa oikein hyvältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän