Haluatko lapsia vaikkei ole kokemusta
Haluatteko lapsia vaikkei ole kokemuksista lapsista yhtään? Olen perheen (oikeastaan suvun) nuorin ja ikäeroa minun ja veljeni välillä on 6 vuotta. En ole koskaan ollut minkään ikäisten lasten kanssa tekemisissä, paitsi toki silloin kun itse olin lapsena päiväkodissa ja koulussa. Hassua, että monet lapsuuden ystäväni olivat myös niitä nuorimpia perheessään. En ole ikinä 27 ikävuoteen mennessä nähnyt vauvoja kuin kaupassa tai muualla julkisilla paikoilla. Veljelläni on muutama ystävä, joilla on pieniä lapsia, muttei hän ole lasten kanssa tekemisissä. Olemme viime aikoina yhdessä pohtineet, mikä meitä vaivaa kun kumpikaan ei halua lapsia. Mietin, voiko se johtua siitä, että lapset ovat vain täysin vieraita? Lapset tuntuu yhtä kaukaisilta kuin hevosen hankinta - en ole ikinä sellaisen kanssa ollut tekemisissä ja nähnytkin vain etäisesti.
Kommentit (9)
Ei mulla muuta kuin, että tuo vertaus hevosen hankintaan osui just minuun :D ei olisi tullut mieleenkään hankkia nuorena lapsia vaikka olin vakaassa parisuhteessa. Minullakaan ei ollut lapsista kokemusta kuin julkisilta paikoilta.
Mä taas jätin lapset tekemättä koska oli niistä kokemusta. Hoidin paljon sukulaislapsia ja muutamaa naapurin lasta ja siinä tajusi ettei se todellakaan ole minun toiveeni.
Boomerien aikaan lastenteko oli jotain mitä kaikkien piti tehdä. Myöhemmin suhtautuminen siihen on normalisoitunut ja siitä on tullut yksi harrastus muiden joukossa. Kaikki eivät pitä hevosjutuista, kalliokiipeilystä tai vesivärimaalauksesta, joten miksi heidän tulisi pitää lapsiperhe-elämästä?
Lasten hankkiminen on aivan liian kallis harrastus, vaikka haluaisin kuitenkin. En ole silti niin itsekäs, että hankkisin lapsia työttömänä.
Miten niistä lapsista voisi olla kokemusta ennen kuin sellainen on? Pikkusisarukset tai sukulaislapset on täysin eri asia.
Mulla ei ole minkäänlaista kokemusta lapsista edes minkään kummilasten muodossa, mutta silti haluaisin sellaisen. Eihän täällä kukaan olisi koskaan lisääntynyt, jos asiasta pitäisi olla mittava omakohtainen kokemus ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Miten niistä lapsista voisi olla kokemusta ennen kuin sellainen on? Pikkusisarukset tai sukulaislapset on täysin eri asia.
Niistä voi olla kokemusta monella tavalla. Voi olla perehtynyt lapsen kehitysvaiheisiin ja olla hoitanut lapsia. Sitten on käsitystä siitä, millaista lasten kanssa on. Sitten on aikuisia, jotka eivät ole koskaan pitäneet pientä lasta sylissä eivätkä välttämättä tiedä lapsista mitään. Jos minä olisin hankkinut lapsen, olisin taatusti ollut lapsen kanssa enemmän "pihalla" kuin päiväkodissa työskennellyt siskoni jolle vaipan vaihdot ja uhmaiät olivat tuttua jo ennen omia lapsia. En siis tarkoita, etteikö lasten suhteen kokematon oppisi mutta kokemusta lapsista voi kertyä jo ennen omia lapsia.
Hyvin mahdollista. Useinhan vauvakuume tulee vasta sitten kun kaverit ja läheiset alkavat saada lapsia.