Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin

Vierailija
27.03.2025 |

Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758

Kommentit (956)

Vierailija
521/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parissa paikassa missä tuntu parhaat lomat menevän aina  perheellisille, olen valehdellut että on muksuja.

Vierailija
522/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Nyt sun kanssa eri mieltä olevat eivät siis saisi keskustellakaan. 

Ei hän ollut kanssani eri eikä samaa mieltä. Hän totesi ettei häntä kiinnista se mistä puhuttiin, aika ilmiselvä kysymys kuuluu, että mitä hän sitten kyselee mikä on perhevaellus tai osallistuu keskusteluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mielläni kyllä lomailen sesonkien ulkopuolella.

Mutta siis olettamus ei saa olla se, että lapselliset saa aina ekana valita ja olla lomalla tietyt ajat. Kyllä sillä lapsettomallakin on perhe jonka kanssa haluaa viettää vaikka joulua.

Eihän se olekaan eikä tätä ongelmaa edes ole kuin jonkun yksittäisen lapsettoman päässä. Tällaisella henkilöllä ei ole mitään muuta syytä kiukutteluunsa kuin se että hän on päättänyt että hänen lapsettomuutensa on tärkeämpää kuin jonkun lapset. Periaatteessta väännetään siitä miten just se heinäkuu ja joulu on pakko vuorollaan saada vaikka väkisin vapaaksi vaikka se ei lopulta useinkaan eroa arjesta pätkääkään. 

Tottakai se eroaa arjesta. Heinäkuussa on parhaat kelit ja haluan niistä nauttia vaikka lapseton olenkin ja jouluakin vietän, yksin. Kyllähän lapsiperheessäkin lahjat voidaan jakaa esim tapaninpäivänä, vanhemmat on töissä joulun. Ei pidä kehitellä turhia ongelmia.

Vierailija
524/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis olettamus ei saa olla se, että lapselliset saa aina ekana valita ja olla lomalla tietyt ajat. Kyllä sillä lapsettomallakin on perhe jonka kanssa haluaa viettää vaikka joulua.

Eihän se olekaan eikä tätä ongelmaa edes ole kuin jonkun yksittäisen lapsettoman päässä. Tällaisella henkilöllä ei ole mitään muuta syytä kiukutteluunsa kuin se että hän on päättänyt että hänen lapsettomuutensa on tärkeämpää kuin jonkun lapset. Periaatteessta väännetään siitä miten just se heinäkuu ja joulu on pakko vuorollaan saada vaikka väkisin vapaaksi vaikka se ei lopulta useinkaan eroa arjesta pätkääkään. 

Tottakai se eroaa arjesta. Heinäkuussa on parhaat kelit ja haluan niistä nauttia vaikka lapseton olenkin ja jou

Ei edes ole parhaat kelit heinäkuussa. Se joulu ja kesä tulee sulle ihan samalla tavalla kuin muillekin, oli lomaa tai ei. 

Vierailija
525/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se eroaa arjesta. Heinäkuussa on parhaat kelit ja h

Ei edes ole parhaat kelit heinäkuussa. Se joulu ja kesä tulee sulle ihan samalla tavalla kuin muillekin, oli lomaa tai ei. 

Niinpä ja lapsellisilla on erityäin hyvä syy pitää loma heinäkuuss ja jouluna. 

Vierailija
526/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se eroaa arjesta. Heinäkuussa on parhaat kelit ja haluan niistä nauttia vaikka lapseton olenkin ja jou

Olemme molemmat puolison kanssa sairaanhoitajia ja välillä joulupukki on tuonut lahjat Tapaninpäivänä tai jo 23. päivä kun olemme halunneet molemmat olla kotona. Eikä puhettakaan että edes toisella olisi aina automaattisesti heinäkuu kesälomaa sillä muutkin haluavat lomansa silloin. Täysin ymmärrettävää kun monilla lapsia ja vaikkei olisikaan niin jokaisella on vuorollaan oikeus lomailla kaikkina lomakuukausina. Meidän kummankin työyhteisössä pitkälti lomat ovat aina kiertäneet. Tänä vuonna omalla on sääntönä että kesäloma 3 + 1 viikkoina touko - syyskuulle. Mahdollisuus siis saada vain kolme viikkoa yhteen soittoon lomaa. Minä pidän kesäkuussa kolme viikkoa ja syyskuussa viikon. Vaimollani heinäkuussa kolme ja syyskuussa viikko. Syyskuun viikko samaan aikaan ja siihen matka jo varattu. 

Yhä useampi lapsiperheellinen ja aika pienten lastenkin vanhempi on jo pikemmin taistelemassa niistä joulun työvuoroista. Esimerkiksi viime vuonna oli ohje ettei kenellekään kaikki joulun pyhiä työvuoroiksi ja sama koskee nyt vaikkapa pääsiäistä. Koska tilanne on muuttunut huimasti niin itse sain hyvin jouluksi vapaata. En koko joulua mutta riittävästi ja samat päivät vaimolla. Aiemmin oli joulu perheettömien temmellyskenttää töissä mutta rahan tarve on lisääntynyt selvästi monilla. Tämä tietysti vain minun ja puolison työyhteisöissä käynyt tilanne ja ei välttämättä kaikkialla sama. 

Vierailija
527/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien tekeminen ihan oma valinta, joten suu tukkoon. Älä syytä lapsettomia siitä kun et saa lomaa haluamanasi ajan kohtana. 

Monessa työpaikassa kiertävät loma ajat joka hyvä niin kenelläkään ei siitä nokankoputusta. 

Vierailija
528/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsien tekeminen ihan oma valinta, joten suu tukkoon. Älä syytä lapsettomia siitä kun et saa lomaa haluamanasi ajan kohtana.

Missä olet nähnyt lapsellisen syyttävån lapsettomia? Koko kerju on nimenomaan toisinpäin. 

Kyllä, lasten tekeminen on oma valinta ja hyvä että lapset itetssn huomioon lomissa. 

Vierailija
529/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki velvoittaa työnantajaa kohtelemaan työntekijöitä tasavertaisesti. Työnantaja ei siis laillisesti voi suosia perheellisiä lomissa vaikka moni sitä tekeekin. 

Vierailija
530/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki velvoittaa työnantajaa kohtelemaan työntekijöitä tasavertaisesti. Työnantaja ei siis laillisesti voi suosia perheellisiä lomissa vaikka moni sitä tekeekin. 

Ei se ole suosimista, jos lomat järjestellään. 

Vierailija
531/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomien järjestäminen niin että jollekin porukalle annetaan aina heinäkuu vapaaksi on suosimista. Perhesyistä ei työnantaja voi antaa aina heinäkuuta kesälomiksi samoille ihmisille.

Vierailija
532/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomien järjestäminen niin että jollekin porukalle annetaan aina heinäkuu vapaaksi on suosimista. Perhesyistä ei työnantaja voi antaa aina heinäkuuta kesälomiksi samoille ihmisille.

Kyllä voi, mutta eihän sitä tapahdu. Tämä on joka vuotinen provo, jossa velat riehuu. 

Vierailija
533/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli sellainen sanonta että koko kylä kasvattaa lasta. Eli lapset on koko kylän voimavara. Eli lasten iloa ja hyvinvointia suosittiin, aikuiset tinki omistaan valintatilanteessa.

Vierailija
534/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja lapsellisilla on erityäin hyvä syy pitää loma heinäkuuss ja jouluna. 

No meillä on lomat päätetty ja osa pääsee miettimään minne laittavat lapsensa heinäkuun puolen välin jälkeen. Semmosta se on. 

Vierailija
535/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi, mutta eihän sitä tapahdu. Tämä on joka vuotinen provo, jossa velat riehuu. 

No voihan sitä työnantaja tehdä vaikka mitä mutta laillista tuo ei siitä huolimatta ole. En jaksa etsiä sinulle mitään esimerkkitapausta mutta eiköhän sellaisiakin etsimällä löydy :)

Vierailija
536/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä on lomat päätetty ja osa pääsee miettimään minne laittavat lapsensa heinäkuun puolen välin jälkeen. Semmosta se on. 

Mä en katselisi hetkeekään jos olisik pyytänyt lomaa heinäkuuksi ja en sitä saisi, koska lapseton inisiä haluaa nauttia auringosta. 

Vierailija
537/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sinulla on työntekijänä oikeus irtisanoutua jos olet tyytymätön työpaikkaasi. Sen sijaan sinulle ei ole oikeutta sanella lomasi ajankohtaa kertoo laki. Työnantajan pitää sinua kuunnella mutta viimeisen päätöksen tekee aina työnantaja.

Vierailija
538/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se olekaan eikä tätä ongelmaa edes ole kuin jonkun yksittäisen lapsettoman päässä. Tällaisella henkilöllä ei ole mitään muuta syytä kiukutteluunsa kuin se että hän on päättänyt että hänen lapsettomuutensa on tärkeämpää kuin jonkun lapset. Periaatteessta väännetään siitä miten just se heinäkuu ja joulu on pakko vuorollaan saada vaikka väkisin vapaaksi vaikka se ei l

Mä en katselisi hetkeekään jos olisik pyytänyt lomaa heinäkuuksi ja en sitä saisi, koska lapseton inisiä haluaa nauttia auringosta. 

Sama. Aina jos jonkun kanssa pitää sumplia lomat niin että jompikumpi joustaa, se on ilmiselvästi se, joka ei joudu lasten hoitoa miettimään. 

Vierailija
539/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se olekaan eikä tätä ongelmaa edes ole kuin jonkun yksittäisen lapsettoman päässä. Tällaisella henkilöllä ei ole mitään muuta syytä kiukutteluunsa kuin se että hän on päättänyt että hänen lapsettomuutensa on tärkeämpää kuin jonkun lapset. Periaatteessta väännetään siitä miten just se heinäkuu ja joulu on pakko vuorollaan saada vaikka väkisin vapaaksi vaikka se ei l

Toki voit irtisanoutua niin voit lomailla ihan miten haluat, eikä tarvi ottaa muita ihmisiä huomioon.

Vierailija
540/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun minä "tein" lapsia, olin säännöllisessä päivätuössä, loma heinäkuussa.  Kun lapset tulivat kouluikään, olin kolmivuorotyössä,  kiertävät lomat kolme +1 viikkoa toukokuutsta syyskuuhun.  Niin se vain elämä menee, ei kaikkea voi itse päättää eikä suunnitella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä