Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on pieni lapsi ja sain huonoimmat lomaviikot siitä huolimatta. Olisin toivonut tasa-arvoa lomista päätettäessä.
Tasa-arvoa on se, että lapsikortilla ei etuilla. Tänä vuonna tuli huonommat viikot, ensi vuonna sitten taas paremmat.
Vai lapsikortilla. Surullista, että vielä vuonna 2025 löytyy ihmisiä, jotka ajattelevat että lapsilla ei ole mitään väliä, kunhan lomat on kivasti sun puolella. Toivottavasti yksikään vanhempi ei joudu miettimään oikeutustaan olla lastensa kanssa lomalla heidän ehdoillaan siksi että joku lapseton tuijottaa omaa napaansa. Pitäisi olla lailla kiellettyä mennä työpaikkaan, jossa on perheellisiä, jos on asennevamma.
Meillä on neljä lasta ja minulla kiertävä lomalista. Sinä olet lapsellinen omaa napaa tuijottava. Ryhdistäydy jottei periydy! Itse olet lapsesi hankkinut. Se ei anna oikeutta mihinkään muuhun kuin vanhemmuuteen ja sekin on velvollisuus.
En ihan ymmärrä miten tämä voi edes olla ongelma. Tottakai ne samat lomakuut ja joulut kuuluvat yhtälailla ihan kaikille! Kiertävät listat ovat reiluin ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita pienimmän riesan tie ja antaa perheellisten lomailla koulujen lomilla ja heinäkuussa.
He ovat itsekeskeisiä, mikäli ei kykene joustamaan! Kolmen lapsen joustava äiti olen, vaikka vitut-taakin kun ei ole yhteistä lomaa koko perheenä.
Jouston pitäisi tulla esihenkilön kautta, joka katsoo että kaikki pääsevät edes joskus haluamaan aikaansa lomille. Jokainen sitten toivoo mitä toivoo.
Eli se kiertävä lista. T. Tuo kolmen lapsen joustava äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä koko perheen yhteinen loma on tänä vuonna kesäkuussa. Ensi vuonna heinäkuussa ja sen jälkeen elokuussa. Ei ole mitään tarvetta rohmuta joka vuosi heinäkuuta koska osaamme lomailla muunakin ajankohtana. Emmekä ole sairaan itsekkäitä. Itsekkyyshän valtaosalla on ainoa syy miksi loma aina samaan aikaan jollei sitten ole työstä johtuvaa eli työnantaja määrää loman ajankohdan.
Lapsesi eivät ole selvästi alle 12-vuotiaita. Itsekkyys ei ole syy heinäkuun lomaan pienten lasten vanhemmille
Kyllä on! Se pyöräilevä yh, joka myöhemmin sai kaksi lisää aviomiehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä lapselle mennä vieraaseen ympäristöön varahoitoon. Lapsi ei tarvitse tuollaista vaihtelua.
Lapsen on hyvä oppia sopeutumaan. Mikäli lasta pidetään pumpulissa, on yhtälö mahdoton. Johdonmukaisen vanhemman lapset sopeutuu. Sitten on niitä minäminäminä vanhempia, jotka eivät itse sopeudu.
Sopeutuu juu, mutta se ei tarkoita sitä että se on hyväksi lapselle. Lapsi sopeutuu ihan kaikkeen, jopa hakkaamiseen, mutta ihan tiedoksi, se on silti väärin.
Kiitos tiedosta. T. Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kirkkoon kuuluvana oletan todellakin, että nämä ateisti työkaverit antavat pääsiäisen ja joulun pyhät minulle vapaaksi. Ihan sama, milloin ne lapset niitä suklaita syövät, kun sillä ajankohdalla heille ei ole väliä ja lapsi kuitenkin hoidossa joutuu joskus olevan.
Tuo asia nyt ei varsinkaan kuulu työpaikoille eikä työkavereille. Pyhäpäivät kuuluu jokaiselle tasapuolisesti.
Kyllä! Ateisteilla on oikeus ryy-pätä vaikka kaikki pyhät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohta on se, että lapsiperheen vanhemmat valitsee työpaikkansa sen mukaan, millaiset työ- ja loma-ajat voivat perhe-elämäänsä sovittaa. Ei ole työkavereiden asia venyä ekstraa sen takia, että joku on hankkinut elämäntilanteeseensa soveltumattoman työn. Tai kärsiä jonkun toisen henkilökohtaisista kasvatuspäätöksistä. Jos sinun lapsesi on liian hienohelma mennäkseen päivystävään päiväkotiin, niin sinä etsit työpaikan joka on heinäkuun ajan kiinni, tai puolison joka voi hoitaa lapset heinäkuun (esim työtön tai kausityössä), tai muun ratkaisun joka ei vaadi työtovereiden kohtuutonta sorsimista.
Voi luoja. Ai että vanhemmat ei saa haluta lomia kuten lapsettomat tai jää pois töistä? Lapsellisilla on sen halun lisäksi myös ihan aito tarve heinäkuussa lomaan. Ne vanhemmat eivät ole luoneet järjestelmää, jossa heinäkuussa lapsillasi ei ole hoitoa. On todella ä
Kunta järjestää kaikille lapsille hoidon heinäkuulle. Neljä lasta on ja yksikään hoidotta jääny.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja suosii tietenkin parhaita työntekijöitä lomien jaossa. Kyllä minulle sopii oikein hyvin, että ne heikoimmat vaihtavat sen takia työpaikkaa. Ei minua kiinnosta joiden lasten hoitopaikat.
Ei meillä, lista kiertää.
Vierailija kirjoitti:
AINA lapsettomia on sorrettu työpaikoilla ja eduissa. Yksin elävät ei saa veroaleja. Eikä lisiä eikä avustuksia eikä kelatukia eikä asumistukea jos töissä eikä mitään vähennyksiä silti sorretaan.
Asumistuki on kelatuki 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kirkkoon kuuluvana oletan todellakin, että nämä ateisti työkaverit antavat pääsiäisen ja joulun pyhät minulle vapaaksi. Ihan sama, milloin ne lapset niitä suklaita syövät, kun sillä ajankohdalla heille ei ole väliä ja lapsi kuitenkin hoidossa joutuu joskus olevan.
En kyllä muista nähneeni yhtä tyhmää kommenttia vähään aikaan. Juhlapyhät on määritelty työaikalaissa, eikä kenenkään uskomuksilla ole mitään väliä.
No olisi kyllä aika kumma, jos vaikka ateisti yh-äiti, jolla ei ole mitään väliä miten pääsiäisen aikaan vapaita pitää menisi työvuorosijoittelussa ohi kristityn, jolle pääsiäinen on suuri juhla.
Ainahan sieltä hyvät rahat saa ku pääsiäisen töissä. Oli ateisti tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Me on aina saatu ennen lapsia ja lasten koko elinajan lomat just sillon kun on haluttu ja aina samaan aikaan puolison kanssa. Taitaa olla kourallinen ihmisiä, joille heinäkuusta tapellaan verissäpäin. Varmaan ne on niitä elämään latkeroituneita 30-50-vuotiaita, joille elämäntarkoitus on naama väärällään naputtaa asiasta kuin asiasta.
No älähän nyt! Itse olisin lomani halunnut kesäkuussa, mutta ku se kiertävä lista. Lankes per-kele loma heinäkuulle. Kohta 60 mittarissa.
Vierailija kirjoitti:
No eikä tule huomioida yhtään mitenkään. Sinun uskontosi ei kuulu työpaikalle, etkä voi sillä saada mitään etuja. Lueppas vaikka työlakia tasavertaisesta kohtelusta.
Millä verukkeella ne lapset sitten kuuluisi työpaikalle ja niiden perusteella voisi saada etuja? Totta kai järkevällä työpaikalla huomioidaan molemmat asiat, toiselle tärkeää on uskonto ja toiselle lapset.
Ne mitenkäs sitte ne uskovaiset perheelliset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikalla oli vuosikymmeniä kulttuuri, jossa vanhemmat rouvatyöntekijät päättivät aina ensin loman ja me nuoremmat tuurattiin, vaikka saatiin lapsia. Kerran erehdyin pyytämään lomaa heidän lempiajalleen niin siitähän syntyi soppa ja joku keksi, että sen täytyy johtua siitä, että minullahsn on perhettä. Siitä ei ollut kyse, ja jäin pois töistä sitten muulla tavalla siksi aikaa, kun tarvitsin terveyissyistä. Myöhemmin tuli vuorosysteemi, eikä rouvat enää saaneet aina toivomansa ajankohtaa. Tästäkin keskustelusta paistaa läpi ylimielinen ja empatiakyvytön asenne monella. Saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni eikä sopia mistään koskaan.
Kyllähän tästä paistaa se, että lapselliset eivät halua sopia mistään. Lapsettomille on ihan ok, että parhaissa lom
Kyllä varmasti jollain omasta mielestään tosi hyvällä syyllä ovat aikoinaan saaneet loman tiettyyn aikaan ja sitä sitten jatkaneet joka kesä. Ei sillä syllä ole väliä, se voi olla jokaiselle mikä tahansa. Enemmän on väliä sillä, että joustaako siitä haluamastaan ajasta koskaan, jos joku muukin haluaa samalle aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita pienimmän riesan tie ja antaa perheellisten lomailla koulujen lomilla ja heinäkuussa.
He ovat itsekeskeisiä, mikäli ei kykene joustamaan! Kolmen lapsen joustava äiti olen, vaikka vitut-taakin kun ei ole yhteistä lomaa koko perheenä.
Jouston pitäisi tulla esihenkilön kautta, joka katsoo että kaikki pääsevät edes joskus haluamaan aikaansa lomille. Jokainen sitten toivoo mitä toivoo.
Eli se kiertävä lista. T. Tuo kolmen lapsen joustava äiti.
On niitä muitakin järjestelyjä mutta joo, kiertävä lista on yksi mahdollisuus. Toimii parhaiten jos porukka pysyy työpaikoissa. Omalla alallani listan kiertäminen toimisi parhaiten käänteisesti niin, että joku päivystää heinäkuussa ja muut saavat lomailla, ellei joku sitten halua nimenomaan heinäkuussa työskennellä.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän mahtaa löytyä sulle työpaikka, jossa ei työskentele lapsia saaneita henkilöitä :D
Aika uniikki paikka varmaan on, mutta sitä yritys ei tietenkään voi markkinoida ulospäin koska se saatettaisiin tulkita syrjinnäksi rekrytoinnissa. Sen vuoksi jos 100% velayrityksiä koskaan on olemassa, niistä ei voi kukaan puhua ääneen.
9% maksetaan joka työtunnista. Keikkalainen voi lomailla vaikka koko kesän, mikäli pörssi antaa myöten.