Mitä mieltä olet siitä että 17-vuotiaat eivät kohta saa ajaa autoa yksin?
EU:n uudessa väsäämässä ajokortti-uudistuksessa 17v saisi kyllä ajokortin muttei saisi ajaa ilman apukuljettajaa.
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sataa tuhatta asukasta kohden kuolee Suomessa 17-20 vuotiaista kuljettajista vuodessa 2.0 Ikäryhmissä 35-54 määrä on 1.7. Ero on siis hyvin pieni.
Ero on valtavan suuri, kun huomioidaan, että tuo nuorempi ikäluokka kattaa vain 3 vuotta ja vanhempi lähes 20 vuotta. Eli nuoremmassa ikäluokassa on vain murto-osan verran porukkaa verrattuna vanhempaan ikäluokkaan. Prosentuaalisesti laskettuna nuoria kuolee valtavasti enemmän kuin vanhempia.
Haloo. Sataa tuhatta henkilöä kohden. Eli määrä on täsmälleen sama vaikka ikäluokan jakauma olisi laajempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on täysin irrelevanttia osaanko minä etsiä tilastoja vai en. Sinun tulee pystyä osoittamaan omat väitteesi todeksi. Toistaiseksi olet vain öyhöttänyt.
Sori, beibe, mutta kenelläkään täällä ei ole mitään velvoitetta toimia sinulle googlena. Jos et itse osaa etsiä kaikkien saatavilla olevia tietoja, se ei muuta faktoja öyhöttämiseksi. Sen sijaan se on täysin turhaa öyhöttämistä, että jankkaa vastaan, vaikka se vaatimasi todistusaineisto olisi ihan helposti löydettävissä. Kaikki muutkin osasivat sen etsiä.
Kyllähän se nimenomaan muuttaa sinun juttusi ihan vaan trollaamiseksi jos ihan simppeliä asiaa et pysty mitenkään todistamaan :)
Faktat eivät muutu trollaamiseksi, vaikka sinä et niitä faktoja osaa etsiä. Ei elämä toimi niin, että kaikki on trollaamista,
Sori mutta jonkun palstatrollin väitteet ei ole faktoja vaan ainoastaan palstatrollin väitteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on täysin irrelevanttia osaanko minä etsiä tilastoja vai en. Sinun tulee pystyä osoittamaan omat väitteesi todeksi. Toistaiseksi olet vain öyhöttänyt.
Sori, beibe, mutta kenelläkään täällä ei ole mitään velvoitetta toimia sinulle googlena. Jos et itse osaa etsiä kaikkien saatavilla olevia tietoja, se ei muuta faktoja öyhöttämiseksi. Sen sijaan se on täysin turhaa öyhöttämistä, että jankkaa vastaan, vaikka se vaatimasi todistusaineisto olisi ihan helposti löydettävissä. Kaikki muutkin osasivat sen etsiä.
Kyllähän se nimenomaan muuttaa sinun juttusi ihan vaan trollaamiseksi jos ihan simppeliä asiaa et pysty mitenkään todistamaan :)
Eli sinä trollasit, kun väitit että ikä ei ole syynä onnettomuuksiin. Etpä ole ihan simppeliä asiaa pystynyt mitenkään todistamaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktat eivät muutu trollaamiseksi, vaikka sinä et niitä faktoja osaa etsiä.
Niinpä. Hienosti tajusti itsekin, että sinun jankutuksesi ei faktaksi muutu vaikka miten itkisit tosiasioista vastaan.
Jos se kyydittävä on yli 30 v aikuinen, mielellään ajokortillinen sellainen, niin hyvä. Jos kyydittävä voi olla toinen 17 v niin lopputulos on vain entistä huonompi.
Ylipäätään pitäisi saada nuorille kuskeille selkeämmät sanktiot liikenteessä sekoilusta. Jos sinulla on mopokortti ja jäät kiinni ylinopeudesta, virittelystä tms. niin mopokortti pois ja ajokortti olisi mahdollista saada aikaisintaan vuotta myöhemmin kuin muilla samanikäisillä.
Jos jäät 17 v erikoislupakuskina kiinni kaahaamisesta tai muusta, ajolupa välittömästi pois, ja seuraavan kerran saat yrittää 20 v ja siihen asti kuljet bussilla.
Jos jäät nuorena alle 20 v kuskina kiinni toistuvasta kaahamisesta tai muusta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, niin kortti pois ja uusi yritys 25 v.
Tyhmemmälläkin alkaisi löytyä malttia, jos oikeasti tiedossa on, että jos ajat hengenvaarallisesti niin se kortti oikeasti lähtee heti, eikä kuukaudeksi vaan siihen asti kunnes olet kasvanut aikuiseksi. Siinä sitten katselet muiden ajelua ja joko kuljet fillarilla, kävellen tai julkisilla. Ensimmäiset eivät toki uskoisi, mutta kun jokainen alkaa tuntemaan jonkun jolle näin oikeasti kävi, niin loppuu se autojen kanssa sekoilu siihen, koska kukaan ei halua olla se nolo kävelijä ja kyydin pummaaja kun koko muu ikäluokka saa jo ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Sen ikäisen aivot vielä kehittyvät, esimerkiksi minä olin 17-vuotiaana vielä pelkkä lapsi. Ajokorttia ei pitäisi saada, eikä ajaa autoa kuin aikaisintaan 21-vuotiaana. Täysi-ikäisyyden rajakin pitäisi olla 21 vuotta ja suojaikärajan 18v.
Mikä perustelu se on että aivot kehittyy ja juuri ajokortin saaminen olisi niitä asioita joita sen perusteella pitäisi rajata? Itse ajoin ajokortin heti 18 täytettyäni enkä ole koskaan kolaroinut tai aiheuttanut liikenneonnettomuutta.
1524-vuotiaat nuoret ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Nuoria on väestöstä vain noin 11 prosenttia, mutta lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori. Nuorten liikenneonnettomuudet liittyvät usein vapaa-ajan liikkumiseen.
Tieliikenteessä menehtyneistä 1524-vuotiaita on lähes viidennes ja loukkaantuneista 30 prosenttia. Nuorten kuljettajien kuolemanriski on kolminkertainen koko väestöön verrattuna. Eniten nuoria kuolee henkilöauton kuljettajina ja matkustajina.
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/nuoret-liikenteessa/
Mites provoveeti nyt suu pannaan? Vieläkö löytyy joku keino kääntää faktat trollaukseksi vai joko tajuat olevasi yksinkertaisesti väärässä?
Vierailija kirjoitti:
1524-vuotiaat nuoret ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Nuoria on väestöstä vain noin 11 prosenttia, mutta lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori. Nuorten liikenneonnettomuudet liittyvät usein vapaa-ajan liikkumiseen.
Tieliikenteessä menehtyneistä 1524-vuotiaita on lähes viidennes ja loukkaantuneista 30 prosenttia. Nuorten kuljettajien kuolemanriski on kolminkertainen koko väestöön verrattuna. Eniten nuoria kuolee henkilöauton kuljettajina ja matkustajina.
Mites provoveeti nyt suu pannaan? Vieläkö löytyy joku keino kääntää faktat trollaukseksi vai joko tajuat olevasi yksinkertaisesti väärässä?
Ja ennen kuin takerrut numeroon 1524, kerrottakoon, että kyseessä on palstan bugi, joka poistaa väliviivat. Kyseessä on siis ikäluokka 15 ja 24 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Hienosti tajusti itsekin, että sinun jankutuksesi ei faktaksi muutu vaikka miten itkisit tosiasioista vastaan.
Tilastojen valossa on osoitettavissa että nuorien kuljettajien kuolleisuus liikenteessä ei ole juuri muita väestöryhmiä korkeampi, kuten edellä on osoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktat eivät muutu trollaamiseksi, vaikka sinä et niitä faktoja osaa etsiä. Ei elämä toimi niin, että kaikki on trollaamista,
Aurinko kiertää Maata.
Etsi itse tilastot. Onko kapasiteettia?
Nuorten vakaville liikenneonnettomuuksille on tyypillistä
kova vauhti, ylinopeus
tieltä suistuminen
turvavyöt kiinnittämättä
kuljettaja alkoholin vaikutuksen alaisena
kuljettajana nuori mies
ajankohtana kesäviikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä trollasit, kun väitit että ikä ei ole syynä onnettomuuksiin. Etpä ole ihan simppeliä asiaa pystynyt mitenkään todi
En väittänyt että ikä ei olisi syynä onnettomuuksiin vaan esitin kysymyksen onko sille näyttöä. Toistaiseksi tällaista näyttöä ei ole osoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Sieltähän sitä faktaakin tuli. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen valossa on osoitettavissa että nuorien kuljettajien kuolleisuus liikenteessä ei ole juuri muita väestöryhmiä korkeampi, kuten edellä on osoitettu.
Eli mielestäsi liikenneturva trollaa, kun se kertoo, että nuorilla on kolminkertainen riski kuolla liikenneonnettomuudessa muuhun väestöön verrattanu. Eipä sitten muuta kuin laitat linkin tuohon tilastoon, joka kumoaa liikenneturvan väitteen. Sinähän olet itse kertonut, että on trollausta, jos ei ole laittaa linkkiä omien väitteidensä tueksi.
Oon sitä mieltä että kortin saatua jos syyllistyy törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen niin samantien kortti pois ja uudestaan autokouluun. Rangaistukset liikenteessä törttöilylle pitäisi olla ehdottomasti kovemmat vasta kortin saaneille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktat eivät muutu trollaamiseksi, vaikka sinä et niitä faktoja osaa etsiä.
Tuli jo selväksi, että olet ylisveeti, joka provoaa aivottomasti. Ei sitä nyt tuolla tavalla tarvitse erikseen alleviivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä trollasit, kun väitit että ikä ei ole syynä onnettomuuksiin. Etpä
Onhan. Oikein linkin kera oli tietoa aiheesta.
Meillä on oppivelvollisuus 18v ikään asti, mutta ei velvollisuutta järjestää julkista liikennettä, jotta pääsisi oppilaitokseen. Maalla voidaan lähteä kouluun traktorilla, se on ainakin kuskilleen turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Koko erikoislupakin oli kuolleena syntynyt ajatus. Jossain Lapin erämaissa, jossa etäisyydet ovat oikeasti pitkiä, tuo olisi vielä ymmärrettävää. Mutta kaupungeissa joissa paikasta toiseen pääsee liikkumaan julkisilla tai polkupyörällä (HUI KAUHISTUS!), ei ole mitään järkevää perustetta myöntää ajokorttia 17 vuotiaalle.
Varsinkaan kun tiheään tahtiin tulee uutisia joissa kaikkien yllätykseksi 17 vuotias juuri kortin saanut ajoi auton solmuun roiman ylinopeuden voimalla.
On olemassa muitakin paikkoja kuin Lapin erämäät ja kaupungit, joissa on julkinen liikenne ja paikat pyöräilyetäisyyden päässä. Ihan tällaiset tavalliset pikkupaikkakunnat ovat sellaisia, että julkiset eivät kulje ja harrastukset ja työpaikat ovat helposti automatkan päässä.
Faktat eivät muutu trollaamiseksi, vaikka sinä et niitä faktoja osaa etsiä. Ei elämä toimi niin, että kaikki on trollaamista, mihin sinulla ei kapasiteetti riitä.