Mitä mieltä olet siitä että 17-vuotiaat eivät kohta saa ajaa autoa yksin?
EU:n uudessa väsäämässä ajokortti-uudistuksessa 17v saisi kyllä ajokortin muttei saisi ajaa ilman apukuljettajaa.
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä vaatia vanhempaa istumaan vieressä?? Eihän kortin saamisesta ole silloin perheessä mitään hyötyä. Toki jos kyse on jostain kuukaudesta tai vastaavasta lyhyestä ajasta mutta koko ajasta 18 ikävuoteen asti? Kiitos ei.
No se on sitten kiitos ei. Parempi niin.
Korttia ei pidäkään myöntää vain siksi, että siitä on "perheessä hyötyä". Sillä perusteellahan se pitäisi myöntää sitten myös vaikka 10- vuotiaille. Tai 5-vuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
Poikani sai 17veenä kortin, ja on ajanut nyt nuhteettomasti yli vuoden ja 15000 km. Ehkä kaikki ei sovi samaan muottiin.
poika kävi lukiossa ollessaan ajokortin, oli yksi kurssi, auto tuli vasta armeijan jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yleensä 17 v muutenkaan henkisesti kypsä ajaa autoa? Kuinka paljo näitä kolareita tullu viime vuosina juuri nuorilla kokemattomilla kuskeilla? Kaahataan liikaa suhteessa kykyihin huonolla säällä. Aiheutetaan syyttömien kuolemia maantiellä. Vastuttomalla ajamisella. Sillo ku mä olin nuori nii mentiin bussilla tai mopolla. Tai polkupyörällä.
Riippuu täysin siitä 17-vuotiaasta. Osa on ihan lapsia vielä, osa on vastuuntuntoisia auton ratissakin.
Sama koskee myös vielä nuorempia. Miten nuorille olisit silti valmis antamaan ajo-oikeuden?
Mopokortinhan saa 15 vuotiaana joten kyllä, vieläkin nuoremmat pärjäävät liikenteessä mainiosti.
Ongelma mopoautoissa on vaan niiden turvattomuus ja surkeat ominaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä vaatia vanhempaa istumaan vieressä?? Eihän kortin saamisesta ole silloin perheessä mitään hyötyä. Toki jos kyse on jostain kuukaudesta tai vastaavasta lyhyestä ajasta mutta koko ajasta 18 ikävuoteen asti? Kiitos ei.
No se on sitten kiitos ei. Parempi niin.
Korttia ei pidäkään myöntää vain siksi, että siitä on "perheessä hyötyä". Sillä perusteellahan se pitäisi myöntää sitten myös vaikka 10- vuotiaille. Tai 5-vuotiaille.
No mikä on oma perusteesi tälle nuivalle suhtautumiselle ja millä perusteilla itse pidät juuri 18 vuoden ikärajaa oikeana?
Vaikuttaa siltä että nykytilanne on olosuhteisiin nähden hyvä eikä siihen ole tarvetta tehdä Suomessa muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat eivät ole epärelevantteja vain siksi, että sinä et niitä tajunnut. On täysin relevanttia korjata väite, että vanhemmat aina kertovat lapsilleen liikenneasioista, koska tuollainen väite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. On hyvä oppia ymmärtämään, että kaikilla ei ole yhtä hyvät lähtökohdat elämään kuin kultalusikka perseessä elävillä.
Sinulla ei selvästikään ole ajokorttia, omia lapsia eikä mitään hajua mistä puhut.
Kolmesta väitteestä kaksi meni oikein. Hyvä poika! Minulla ei tosiaan ole ajokorttia tai lapsia. Mutta se ei estä minua tajuamasta, että Suomessa on ihan oikeasti lapsia, joiden vanhemmat eivät kerro heille liikenneasioista tai juuri muustakaan. Vuodet lastensuojelulaitoksen työntekijänä opettivat aika paljon tästä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat eivät ole epärelevantteja vain siksi, että sinä et niitä tajunnut. On täysin relevanttia korjata väite, että vanhemmat aina kertovat lapsilleen liikenneasioista, koska tuollainen väite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. On hyvä oppia ymmärtämään, että kaikilla ei ole yhtä hyvät lähtökohdat elämään kuin kultalusikka perseessä elävillä.
Sinulla ei selvästikään ole ajokorttia, omia lapsia eikä mitään hajua mistä puhut.
Väitätkö siis, että Suomessa kaikilla lapsilla on turvallinen koti, jossa opetetaan liikennesäännöt ja maksetaan autot ja autokoulut? Jos kyllä, löydät ihan peiliin katsomalla sen henkilön, jolla ei ole mitään hajua siitä mistä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En olisi silloin huolissani tuollaisen nuoren liikennekäyttäytymisestä 17 vuotiaana."
Kokeilin ja löysin siltikin vain tuon sinun lausuntosi.
Tavallaan helpottaisi jos osaisit lukea koko viestin loppuun etkä vain ensimmäistä lausetta. Pitäisikö sinulla olla joku vanhempi istumassa siinä vieressä kun spämmäilet?
Osasin kyllä lukea sen loppuosankin. Tässä vielä sinulle muistutuksena, mitä kirjoitit:
"Jos alla on noista lähtökohdista itse omalla työllä hankittu auto joa sen kuljettamiseen itse hankittu lupa niin tuskin ottaa liikaa typeriä riskejä."
Ihan sama. Ei mun nuoruudessakaan saanut ajaa ennen 18v.
Vierailija kirjoitti:
Kolmesta väitteestä kaksi meni oikein. Hyvä poika! Minulla ei tosiaan ole ajokorttia tai lapsia. Mutta se ei estä minua tajuamasta, että Suomessa on ihan oikeasti lapsia, joiden vanhemmat eivät kerro heille liikenneasioista tai juuri muustakaan. Vuodet lastensuojelulaitoksen työntekijänä opettivat aika paljon tästä aiheesta.
Luonnollisesti me keskustelemme nyt vain niistä nuorista jotka ovat saaneet tai saamassa ajokortin, sen nyt pitäisi olla sanomattakin selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö siis, että Suomessa kaikilla lapsilla on turvallinen koti, jossa opetetaan liikennesäännöt ja maksetaan autot ja autokoulut? Jos kyllä, löydät ihan peiliin katsomalla sen henkilön, jolla ei ole mitään hajua siitä mistä puhut.
En. Väitän että jokainen ajokortin saava kyllä kuulee riittävässä määrin opetusta oikeasta liikennekäyttäytymisestä joko vanhempien taholta (opetusoikeus) tai autokoulussa. Ja mikäli tämä ei johda oikeanlaiseen lopputulokseen niin syy ei ole siinä minkä ikäinen nuori on kyseessä.